Gå til innhold

Skravletråd januar/februar 2022


Amatariel

Anbefalte innlegg

@Amatariel her brukte faktisk førstemann 50 til han var nærmere 6 uker 🙈😅  men ja, veldig trist å ha då mye fint babytøy som blir liggende ubrukt! dessuten er det jo ingen krise om babyen bruker litt for store klær i begynnelsen 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Parv skrev (18 timer siden):

Jeg feiret inngangen av 30. svangerskapsuke med å shoppe babytøy i dag

Gratulerer 😍 hva kjøpte du?

Er i uke 25 imorgen å føler tiden går så fort😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnanasPåTaco skrev (22 minutter siden):

Er i uke 25 imorgen å føler tiden går så fort😳

Enig 🙈 Det er sikkert litt 'tabu' å mene, men jeg skulle ønske at tredje trimester var myyye lenger. Føler meg i alle fall helt utenfor i min lokale termingruppe der alle er skikkelig lei nå og er klar for at babyen kommer. Mens jeg kunne tenkt meg at det var mange flere uker igjen enn hva det er 😶 Men - kan jo hende jeg endrer mening i starten av januar :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnanasPåTaco skrev (1 time siden):

Gratulerer 😍 hva kjøpte du?

Er i uke 25 imorgen å føler tiden går så fort😳

Jeg synes også tiden fra uke 21-22 og utover gikk så utrolig fort! Nå kommer jo snart førjulstiden og alt det innebærer også. Hjelpes! 

 Nå ble det bestilt en liten "nyfødtpakke" med bodyer, bukser og pysjamas/heldress i tynn ull. Alt i str. 50, så nå ser jeg meg ferdig med den størrelsen. 😆 har fra før strikket noen plagg - blant annet et lite hentesett og og en kjøredress. 

Tror lommeboka mi (og mannen) er veldig glad for at jeg kan strikke. Babytøy i ull er dyrt, og vi har ikke så mange vi kan arve sånt fra heller..  🙈

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere at tiden nå går veldig fort! Er så mye som skal skje fremover før babyen kommer, så tiden fremover kommer til å fly avgårde! Er så spent på å møte den lille, men på den annen side er jeg ikke helt klar ennå heller😅

Med første hadde jeg omtrent ingen klær i 50 fordi jeg tenkte jeg kom til å få en stor baby som raskt kunne passe 56, men måtte ut og kjøpe både bodyer og pysjer i 50 og det var i bruk en god stund. Var derimot andre str som 62-68 som vi fikk masse klær i som babyen vokste raskt forbi😄 

Veldig koselig med hjemmestrikk, heldig dere som kan strikke selv😊 Satte ekstra stor pris på hjemmestrikk vi fikk i gaver😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo virkelig mislikt å være gravid men likevel tenkt at det er ok at det er litt tid igjen, men de siste par dager har jeg plutselig innsett eller tatt inn over meg at det kommer faktisk mest sannsynlig en baby jeg skal ta vare på til oss men at det sannsynligvis er hele fire måneder til og da fikk jeg akutt behov for at den skal være her NÅ jeg orker ikke vente fire hele måneder liksom + være gravid fire måneder til.. så jeg skjønner ikke helt det med å synes at tiden går fort for jeg synes den går så innmari sakte 😄 Rar ny følelse for meg som aldri har lengtet spesielt etter å få barn egentlig, alltid vært litt ambivalent.

Om en uke skal jeg på første svangerskapskontroll hos jordmor da (var hos fastlegen i uke 12) så det blir fint, en ny milepæl og noe konkret som skjer 🤗 De siste ukene siden OUL har vært litt meh, eneste som har skjedd som er stort er at jeg har kjent mer og mer liv (startet å kjenne bittelitt allerede rundt uke 16 selv om jeg er førstegangs og litt overvekt ifølge BMI, men nå i uke 22+5 er det stort sett mange ganger om dagen.)

OG vi har kjøpt babyseng (crib-side) på Finn, veldig fornøyd med å ha handlet en stor ting 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Påske-egget skrev (1 minutt siden):

Enig med dere at tiden nå går veldig fort! Er så mye som skal skje fremover før babyen kommer, så tiden fremover kommer til å fly avgårde! Er så spent på å møte den lille, men på den annen side er jeg ikke helt klar ennå heller😅

Med første hadde jeg omtrent ingen klær i 50 fordi jeg tenkte jeg kom til å få en stor baby som raskt kunne passe 56, men måtte ut og kjøpe både bodyer og pysjer i 50 og det var i bruk en god stund. Var derimot andre str som 62-68 som vi fikk masse klær i som babyen vokste raskt forbi😄 

Veldig koselig med hjemmestrikk, heldig dere som kan strikke selv😊 Satte ekstra stor pris på hjemmestrikk vi fikk i gaver😍

Det er min erfaring også. Førstemann var under 3 kg og 47 cm lang så vi brukte str 50 ganske lenge, husker jeg. Han svømte faktisk i 50 en god stund og vi måtte ut og supplere. 😆

Fikk også veldig mye klær i gave i str 62/68, og mye der ble liggende nesten ubrukt fordi det var upraktisk i forhold til sesong. Dessuten er det jo helst baseplaggene som blir brukt. 

Hjemmestrikk er veldig kjærkomment ja. Får spørsmål på hvorfor jeg gidder og bruke så mye tid på å strikke plagg i de minste størrelsene, men en ny ulldress til en nyfødt koster jo fort 7-800,-. man kan selvsagt finne fine plagg brukt, men da synes jeg det er hyggeligere å strikke selv når jeg har mulighet til det. Dessuten er det jo ganske "fort gjort" og strikke til de aller minste. 

Hentesettet jeg strikket med jakke, bukse og lue kom på totalt ca 150,- i garn av beste kvalitet. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koslig med hjemmestrikk @Parv, jeg hadde gjort det samme om jeg var flink til å strikke! Kjøpestrikk er dyrt. Svigermor strikker en del så håper på at hun vil strikke litt til baby 😊 Vanskelig med str da, med termin 28/2 er det vel bare et par måneder så blir det kanskje for varmt (men kan jo strikke i bomull eller tynn ull så kan det brukes om sommeren og)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altså aldri strikker så mye som en grytelapp i mitt liv, og har null interesse av å lære meg strikking heller 😅 Men heldigvis er jeg omsvermet av folk som elsker det! Mamma og bestemor strikker for full maskin, og med tanke på at vi har strikk fra dem på loftet også så kommer denne ungen til å svøøømme i ull ❤️ Veldig takknemlig for det!

Og som ikke det er nok så har min eldste datter funnet strikkegleden, så hun har faktisk begynt på en babybukse. Det er så rørende! Hun bruker litt tid da, men er så koselig. Hun hadde så lyst å lage noe til lillesøster. Jeg blir helt emosjonell bare av tanken. Mitt første barn som lager klær til mitt siste 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SoftKitty 

Kjenner veldig igjen den ambivalente følelsen ja. Får plutselig en akutt lengsel etter at han skal komme NÅ, men samtidig har jeg begynt å tenke mer og mer på den omveltingen dette skal bli både for meg og mannen og for eldstemann. 

Dette er jo faktisk de siste ukene av livet til eldstebarnet hvor han har mamma helt for seg selv og hvor han ikke trenger å dele oppmerksomheten med noen. 

For mannen er jo dette første barnet, og for meg og ham som par vil det jo bli en stor omveltning der vi har hatt annenhver uke helt for oss selv. Mannen har jo dessuten aldri vært nødt til å ha noen andre å ta hensyn til. 

Prøver derfor og fokusere på og bruke tiden godt sammen med dem frem til fødselen nå, og faktisk nyte den tiden vi har alene sammen før lillebror kommer og snur opp ned på alt. 😆 

Har veldig lyst til å gjøre noe ekstra for den kommende storebroren i tiden som kommer og bruke litt ekstra tid sammen meg han før jeg blir alt for gravid 😅

 

Angående strikkeplagg til litt mildere temperaturer så finnes det veldig mange oppskrifter nå der det er brukt veldig tynt ullgarn som ikke klør. Evt tynt ull/bomullsgarn. 🙂 Holder selv på å strikke en liten ulldress i helt tynn merinoull som jeg tenker ikke er varmere enn at den kan brukes innendørs. 

 

@Amatariel Ååå, så koselig at datteren din vil strikke til babyen. Ble rørt selv jeg nå 😂

Min største frykt nå er at babyen ikke skal tåle ull..... Hehe. Det hadde vært veldig typisk. 

Endret av Parv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går også strikkepinnene varme 😊 synes det er vanskelig å planlegge størrelser da, nettopp som dere skriver så vet man jo ikke hvor stort barnet faktisk er i de forskjellige månedene..! Men prøver å tenke sånn noenlunde sesong i hvert fall, og det kan jo være ganske kjølig også på sommerhalvåret i dette landet her. Er også redd for at baby ikke skal tåle ull. Jeg er skikkelig eksembarn selv, og klør av det aller meste, men merinoull pleier å gå fint så jeg strikker utelukkende i det og har gitt beskjed til alle jeg vet vil strikke gaver. Selv er jeg mye mer sensitiv for kløe i graviditeten, men ulltøyet mitt passer nok ikke lenger uansett. Venter spent på denne ekstra varmen man skal få som gravid..! 🤷🏻‍♀️😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Solina

krysser virkelig fingre og tær for at baby skal få slippe eksem og sensitivitet mot ull. Har nesten utelukkende handlet inn bodyer og strømpebukser i ull 😅 Her jeg bor er det ofte minusgrader til langt ut i mars (gjerne april også), så det blir nok behov for varme ullplagg ganske lenge. Selv midt på sommeren har vi dager der temperaturen kan komme ned i 6-7 grader, så varme klær trenger vi hele året. 

 har kun strikket i den fineste merinoullen selv, og det er jo stort sett plagg som man har utenpå en strømpebukse og en body uansett. Dessuten er man vel godt hjulpet av et lammeskinn og en tjukk dunpose i vogna. 🙂 

Sliter selv med en intens svangerskapskløe, og holder på og bli gal.. og så har kvalmen fra første trimester kommet tilbake. Veldig stas. 😆

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parv skrev (7 minutter siden):

og så har kvalmen fra første trimester kommet tilbake. Veldig stas. 😆

Jeg har også blitt kvalm 😛 Men hadde ikke noe i 1.trimester da, så syns det er litt spesielt at det kommer nå. Kun på morgenen da. Men vanskelig å håndtere... Noen ganger tror jeg at jeg blir kvalm av å spise frokosten min for raskt (når jeg skal fysisk på jobb), men når jeg enten spiser mindre eller dropper frokost så blir jeg kvalm da også... Så har kastet opp en del morgener de siste par ukene nå. Sykt irriterende når jeg akkurat har fått i meg frokosten :roll: Blir bare enda raskere sulten når jeg er på jobb da jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Parv æsj den kløen altså! Testet du A-Derma? Her var det gått helt over, og så reagerte jeg plutselig på en strømpebukse (uten ull, sånn helt vanlig strikket type fra hm), og etter det har det kommet litt tilbake 😒 men heldigvis ikke så ille som det var. 

Så innmari surt med kvalme nå da! Jeg har ikke så mye plager om dagen i grunn, annet enn at jeg er helt hinsides trøtt. Har jobbet fullt noen uker etter en 20 % sykemelding, men det går vel mot å redusere igjen 😴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm jeg trodde man skulle kontakte jordmor/lege om man blir kvalm etter uke 20? (Med mindre man hadde kvalme hele tiden) Dere burde kanskje spørre om det på neste kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Solina Ja, vi var inne og registrerte farskap på nett. Var veldig enkelt og greit. 
Jeg gjorde det først på mine sider, deretter fikk far en Mail om at han måtte inn å bekrefte det på sine. Gjort på 2 min👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SoftKitty 

Jeg er ikke sånn kvalm at jeg brekker meg eller må kaste opp, men mer med uvelhet. Det henger nok sammen med at livmor presser på organer og blodkar og at jeg generelt er litt «slitt» pga lite søvn. Var hos lege på mandag og tok prøver som var helt fine. 😊 men ja, man skal vel være litt obs om man plutselig opplever akutt kvalme og hodepine mtp svangerskapsforgiftning som jeg forstod det. 
 

@Solina Ja fy, den kløen kunne jeg byttet ut mot mange andre svangerskapsplager 😅 

Synes A-derma fungerer så godt som det går, så kan anbefale det videre. Bruker oljen (som jeg kanskje liker best) i dusjen og spray etterpå. På natten bruker jeg den feteste kremen. Synes den lindrer kløen en stund, men svangerskapskløe er vel hormonelt betinget, så den kommer og går litt som den vil 😅 

Klør veldig mye i kortere perioder, så er det helt fint  igjen noen timer før neste «runde». 

Jeg tenker og reduSere jobb litt fra neste uke jeg også. En fridag i uka hadde vært kjærkomment nå som overskuddet begynner og ta slutt 
 

 

Endret av Parv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ja det gir mening ang kvalme :) 

Det har vært lifesaver å være gradert sykemeldt altså, føler jeg klarer å henge med i hverdagen mer nå. Men er bare 1 uke til så får jeg se hva legen sier skal tilbake for blodprøver da. Jeg føler meg bedre men vet ikke om det er fordi jerntilskudd funker eller fordi jeg har hvilt litt mer og stresset litt mindre når jeg kan jobbe litt kortere dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, monroe927 said:

@Solina Ja, vi var inne og registrerte farskap på nett. Var veldig enkelt og greit. 
Jeg gjorde det først på mine sider, deretter fikk far en Mail om at han måtte inn å bekrefte det på sine. Gjort på 2 min👌

Takk for svar! Vi får bare prøve igjen. Det stoppet litt opp her, plutselig kom vi ikke videre 🤨 

@Parv jeg fikk også anbefalt Eurax, min kløe roet seg jo så jeg har ikke testet men du kan jo sjekke med lege eller jordmor om det er et alternativ? 😊 men ja, er vel sånn med mye svangerskapsrelatert, at det er lite å gjøre mot det 😏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...