Gå til innhold

Er det vanlig for gynekologere å be folk slanke seg???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Din første kommentar baserte seg på bildet mitt, forså prøver du å forandre veien du i utgangspunktet gikk.

1."Man kan ikke lett vurdere overvekt ut fra ett uskarpt bilde." Det sa du først, forså nevner du "du sa jo selv at du er overvektig" nettopp, jeg er ikke her for å få din godkjennelse om min vekt. Hvor uskarpt bildet er, har ikke noe å si; for det første og det andre bildet har samme form.

2. " Tipper TS også har valgt et bilde som hun TS er ganske fornøyd med" det baserer du ut fra din subjektiv illusjon og skal ha null å si for min tilstand.

3. For så avslutter du med " det representerer ikke nødvendigvis virkeligheten så godt" som jeg motbeviser i det andre bildet, ergo: det eneste som ikke representerer virkeligheten så godt, er dine egne illusjoner.

Poenget ditt startet med kroppen min, og jeg motbeviste poenget ditt. 

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

1. men hvorfor la du ut bildet i utgangspunktet om du ikke var ute etter «godkjennelse». 
2. Du har rett i at det er min antagelse at du la ut et bilde du var fornøyd med, tar jeg feil? Synes ordet illusjon er noe merkelig, men ok. 
3. og nei, du motbeviser intet med å legge ut et nytt bilde. Led hva jeg skrev om at bilde er irrelevant en gang til.

Synes forøvrig du har en ganske aggressiv argumentasjonsstil som nok ikke fører til at sympatien flommer din vei her. Svaret på spørsmålet ditt er: ja det er vanlig at helsepersonell kommenterer vekt når de tenker at vekt KAN være relevant for pasientens helse, og særlig når det KAN være relevant for hvorfor de oppsøkte helsevesenet i utgangspunktet. Du er best tjent med å akseptere det og komme deg videre i livet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ardwinna skrev (10 timer siden):

Forverres kanskje, men da må man jo ha fått fremfall først av andre årsaker. Eller?

Dette må du nesten spørre legen din om Ardwinna, så får du et sikrere svar.

Anonymkode: 9ae4b...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vekt påvirker faktisk livmor ikke så ulikt knærne. Overvekt skaper press mot livmor og øker risiko for framfall. Overvekt øker risikoen for livmorkreft. Det påvirker hormonene og kan føre til en vond spiral med økt vekt og økte plager. 

Jeg synes det er trist at du føler dette var et usaklig av legen. Det ble ikke håndtert elegant, men poenget står. Du sier at problemet har vært siden tidlig ungdom og det vet jo gynekologen også. Til tross for dette sier hun at du bør ned i vekt. Kan det hende hun som har studert og spesialisert seg på dette påpeker dette av en grunn? Det kan hende hun ser noe som ikke du ser. Hun har jo tatt en titt på en del av kroppen vi ikke ser selv. Det kan være så mange grunner til dette er relevant også for deg, selv om du ikke har eple fasong. Kanskje det er med tanke på operasjon i framtiden? Kanskje høyere vekt vil gjøre det vanskelig å behandle, påvirker negativt osv.

Ingen sier du ikke er fin som du er, men du nærmer deg grensen til bmi over 30. Det er ikke bra for kroppen og heller ikke kvinnehelse. At du har gått opp 15 kg på to år synes jeg (som ikke kjenner deg og din situasjon) høres mye ut. Om du ikke snur men fortsetter slik, vil du gå over til fedme raskt (29.x nå). Innen to år om det fortsetter vil du veie over 100. Jo lengre du er overvektig, jo vanskeligere blir det å ha normalvekt senere. Det er også lettere å gå ned noen kilo enn mange. 

Jeg skriver ikke dette fordi jeg ikke synes du er fin. Jeg har vært overvektig (men lavere bmi enn det du har nå) og det gav problemer. Jeg så heller ikke at jeg var tykkfallen på tidspunktet, men kroppen var uenig. Nå veier du 15-20 kg mer enn meg og jeg er litt høyere. Det er ikke bra for kroppen din og leger må kunne påpeke det. 

Selv om det var en gynekolog er det greit det ble sagt, men ikke før man er påkledd. Jeg er ikke begeistret for gynekologer selv, så jeg har foretrukket om de var litt mer elegante i hvordan de diskuterer. 

Anonymkode: 95372...499

Dette

Anonymkode: 9ae4b...a79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene. Blir helt matt jeg. Uansett hva din oppfatning av innvirkningen av kroppsvekt har på problemet ditt, er det legens jobb å opplyse om at overvekt er uheldig. Ikke bare for ditt nåværende problem, men også for andre livsstilssykdommer. 
objektivt sett er ikke kommentaren fra legen noe verre en eksempelet over med en føflekk. Legen ser noe som potensielt er skadelig for kroppen og poengterer dette. Overvekt er skambelagt, og derfor føles det sårende å få en kommentar om akkurat dette. 
 

Anonymkode: 9eb9a...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Legger sier ikke sånne ting for å være stygge. De har en klinisk distanse, og bryr seg kun om helsen din. Da mente nok legen din at du er på en kritisk overvekt, og burde gjøre noe med det. 

Anonymkode: 71ea6...cea

Njaa.. bryr seg kun om helsen din?? Leger har øyne og kan godt se "ned" på en pasient. Jeg tror nok de fleste tenker stille inn i seg om pasientens kropp. Mens vi har noen ufine leger som buser ut med ting. Kansje det reddet deres kjedelig dag på kontoret å få sagt til "den feite dama" at hun burde slanke seg? Det bør ikke være sånn i hvertfall!

Anonymkode: d02cc...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du er inkompetent dersom du ikke forstår at det utgjør mindre enn 1 kg i måneden basert på to år.
Kanskje s'kanskje har ikke du noe med hva jeg fortsetter med, ikke skift fokuset fra legens behandling til min fremtidige vekt.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Takk takk 😅 Jeg synes det er mye da. Ta tak i det nå før det blir verre. Det er vanskelig nok å slanke seg om du ikke skal la det bli enda verre først.

Anonymkode: 1d86d...f97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leger bør absolutt snakke om vekt HVIS det er relevant, men det må gjøres på en riktig måte. Det bør absolutt ikke komme ut av løse luften. 

Jeg har hatt en tilsvarende opplevelse med GU som TS har. Har diverse senplager etter en alvorlig fødselsskade, og på en kontroll fikk jeg morskt beskjed om "du må slanke deg". Akkurat da var jeg ekstremt langt nede på grunn av skadene som hadde store konsekvenser på hverdagen min, og jeg begynte rett og slett slett å gråte. Da fulgte gynekologen opp med et irritert "dette er ikke noe å grine over. Spis mindre og tren mer!". Dette var rett etter at jeg hadde forklart at jeg ikke kunne stå oppreist uten at ting truet med å ramle ut...

Det jeg trengte å høre, og som jeg også heldigvis fikk høre av en mer empatisk uroterapaut senere, var at vektnedgang ville kunne forbedre symptomene. Hun tok seg tid til å høre hvordan jeg hadde det, og hvilke muligheter jeg hadde for å gjøre bedre kostholdsvalg og øke aktivitetsnivået. Det var ikke mer enn fem minutter ekstra, men det å bli møtt med en medfølende "Jeg skjønner at dette er vanskelig for deg, men la oss se sammen på hva du allerede gjør riktig og hvor det er mulig å gjøre noen grep" hadde ENORMT mye å si. 

Vekt ER et komplisert tema, uten enkle løsninger. Det ideelle er jo at det er like selvsagt for legen å snakke om vekt som alle andre helsetemaer, men i realiteten er vekt et alt for sårbart tema til at det kan bemerkes i farten sånn. Det ironiske er at det antagelig ikke hadde vært et sårbart tema om det var mindre tabu å være tjukk. Men så lenge det å være tjukk er tilnærmet synonymt med å være lat og sitte i sofaen med pottis og cola, kommer det ikke til å bli annerledes. 

Anonymkode: f3acb...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vekt er en _større_ medvirkningsfaktor for knær enn det vekt er for livmoren, den ene bærer det, den andre gjør ikke. Dersom vekten ikke var faktoren for din smertende kne, ser jeg ikke hvorfor du finner deg i legens uttalelser, det er deg om det.  Jeg hevder ikke angående min situasjon; jeg vet det, for jeg har vært i begge sider, både i den tynne og den tykke, jeg har erfaring fra det. En ting er å prate om vekt, en annen ting er at legen der og da lager en plan om hvordan man skal miste 10 kg til neste gynekologisk undersøkelse, ikke sammenlignbar. 

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Ts, du er kraftig overvektig og er en hårsbredde fra å nå fedme. Du skulle gått ned både 10 og 20 kilo. Du har til og med lagt ut bilde, og du er ei stor jente. Det kan absolutt ingen nekte for. Kanskje på tide å ta det inn over seg i stedet for å gå i fullt krenkemodus og krangle med folk på internett som bare påpeker fakta. 

 

Skulle til å si at dess tidligere du innser det selv dess fortere kan du gjøre noe med det, men mtp reaksjonene dine så er det veldig tydelig at du er veldig klar over at du er kraftig overvektig. 

Anonymkode: 5c93d...15f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Å snakke om vekt i forbindelse med en undersøkelse av menstruasjonsforstyrrelser er 100% relevant. Også når menstruasjonsforstyrrelsen oppsto før overvekt. En av de aller vanligste årsakene til sjelden mens er pcos, og ca 10% av alle kvinner har det. Forekomsten er enda høyere hos noen etnisiteter. Menstruasjonsforstyrrelser oppstår gjerne først, noen ganger sammen med acne og/eller økt hårvekst på kropp/ansikt, og så kommer etterhvert vektøkningen. Vektøkning vil i sin tur igjen ofte forverre symptomene på pcos, og kostholdsendring/vektnedgang er den viktigste behandlingen. Selv om man hadde uregelmessig/sjelden mens før man ble overvektig, kan faktisk vektnedgang etter at man har blitt overvektig gjøre at det blir bedre/mer regelmessig enn det var før man ble overvektige. Å forebygge overvekt er en vesentlig del av behandlingen hvis sykdommen blir oppdaget før man blir overvektig. Det finnes noen med pcos som er normalvektige, men lang de fleste vil være/bli overvektige. Greia er at de vanlige risikoene ved overvekt, som diabetes type 2, høyt blodtrykk, hjerte- karsykdommer osv er enda høyere for dem som har pcos enn for dem som ikke har det. Pcos gjør rett og slett overvekten farligere. Lavt stoffskifte er også vanlig hos de som har pcos. Rask vektøkning hos kvinner, særlig unge kvinner, kan også være det første som utløser mistanke om pcos. 

Overvekt i seg selv forårsaker økt østeogennivå og stimulerer indirekte produksjon av mannlige kjønnshormoner, uavhengig av om man har pcos eller ikke. Det i seg selv kan forårsake eller opprettholde menstruasjonsforstyrrelser. 

Det er to eksempler på hvorfor det er VELDIG vanlig at gynekologer vil snakke om overvekt når årsaken til undersøkelsen er sjelden menstruasjon. 

Så, med mindre du vet sikkert hva som er årsaken til dine menstruasjonsforstyrrelser eller at gynekologen avdekket en annen sikker årsak som garantert ikke på noen måte kan knyttes til eller påvirkes av overvekt, er det overhodet ingen grunn til å avfeie fokuset på vekt som irrelevant. Det er bare fryktelig synd og "dårlig håndtverk" hvis gynekologen ikke forklarte grunnen til at hun tok det opp. 

Anonymkode: fe0e7...107

Skjer med at dere folk ikke er i stand til å lese tidligere kommentarer men kommer med det samme?
 " Selv om man hadde uregelmessig/sjelden mens før man ble overvektig, kan faktisk vektnedgang etter at man har blitt overvektig gjøre at det blir bedre/mer regelmessig enn det var før man ble overvektige." been there, done that; fortsatt samme problem.  Vekt er ikke faktor til mitt problem, alltid eksistert siden dag 1. Jeg har heller ikke sjelden menstruasjon, jeg får den, det bare går litt lengere i mellom enn det 'normale'.

INNLEGGET handler om at jeg stille meg kritisk til leger som nevner vekt når det ikke er faktor til problemet.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ts, du er kraftig overvektig og er en hårsbredde fra å nå fedme. Du skulle gått ned både 10 og 20 kilo. Du har til og med lagt ut bilde, og du er ei stor jente. Det kan absolutt ingen nekte for. Kanskje på tide å ta det inn over seg i stedet for å gå i fullt krenkemodus og krangle med folk på internett som bare påpeker fakta. 

 

Skulle til å si at dess tidligere du innser det selv dess fortere kan du gjøre noe med det, men mtp reaksjonene dine så er det veldig tydelig at du er veldig klar over at du er kraftig overvektig. 

Anonymkode: 5c93d...15f

Typisk at du baserer deg på følelser som argument og deretter holder subjektive meninger som "men mtp reaksjonene dine så er det veldig tydelig at du vet at du er kraftig overvektig"  "fullt krenkemodus og krangle" det har ikke noe med meg eller forumet å gjøre, du forholder deg ikke til temaet. Om jeg slanker meg eller ikke slanker meg, har du ikke en dritt med. Hele innlegget handler om at jeg stiller meg kritisk til leger som nevner vekt når det ikke er en del av problemet. 


TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk takk 😅 Jeg synes det er mye da. Ta tak i det nå før det blir verre. Det er vanskelig nok å slanke seg om du ikke skal la det bli enda verre først.

Anonymkode: 1d86d...f97

Du har heller ikke en dritt med å gjøre hva jeg tar tak i eller ikke. Typisk at dere skifter fokus fra temaet fordi dere ikke er i stand til å argumentere i mot. 

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk takk 😅 Jeg synes det er mye da. Ta tak i det nå før det blir verre. Det er vanskelig nok å slanke seg om du ikke skal la det bli enda verre først.

Anonymkode: 1d86d...f97

Du har heller ikke en dritt med å gjøre hva jeg tar tak i eller ikke. Typisk at dere skifter fokus fra temaet fordi dere ikke er i stand til å argumentere i mot. 

Anonymkode: 30a72...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vekt påvirker faktisk livmor ikke så ulikt knærne. Overvekt skaper press mot livmor og øker risiko for framfall. Overvekt øker risikoen for livmorkreft. Det påvirker hormonene og kan føre til en vond spiral med økt vekt og økte plager. 

Jeg synes det er trist at du føler dette var et usaklig av legen. Det ble ikke håndtert elegant, men poenget står. Du sier at problemet har vært siden tidlig ungdom og det vet jo gynekologen også. Til tross for dette sier hun at du bør ned i vekt. Kan det hende hun som har studert og spesialisert seg på dette påpeker dette av en grunn? Det kan hende hun ser noe som ikke du ser. Hun har jo tatt en titt på en del av kroppen vi ikke ser selv. Det kan være så mange grunner til dette er relevant også for deg, selv om du ikke har eple fasong. Kanskje det er med tanke på operasjon i framtiden? Kanskje høyere vekt vil gjøre det vanskelig å behandle, påvirker negativt osv.

Ingen sier du ikke er fin som du er, men du nærmer deg grensen til bmi over 30. Det er ikke bra for kroppen og heller ikke kvinnehelse. At du har gått opp 15 kg på to år synes jeg (som ikke kjenner deg og din situasjon) høres mye ut. Om du ikke snur men fortsetter slik, vil du gå over til fedme raskt (29.x nå). Innen to år om det fortsetter vil du veie over 100. Jo lengre du er overvektig, jo vanskeligere blir det å ha normalvekt senere. Det er også lettere å gå ned noen kilo enn mange. 

Jeg skriver ikke dette fordi jeg ikke synes du er fin. Jeg har vært overvektig (men lavere bmi enn det du har nå) og det gav problemer. Jeg så heller ikke at jeg var tykkfallen på tidspunktet, men kroppen var uenig. Nå veier du 15-20 kg mer enn meg og jeg er litt høyere. Det er ikke bra for kroppen din og leger må kunne påpeke det. 

Selv om det var en gynekolog er det greit det ble sagt, men ikke før man er påkledd. Jeg er ikke begeistret for gynekologer selv, så jeg har foretrukket om de var litt mer elegante i hvordan de diskuterer. 

Anonymkode: 95372...499

1. "Du sier at problemet har vært siden tidlig ungdom og det vet jo gynekologen også." hadde hun forstått det, hadde hun skjønt at det ikke er den nåværende vekten min som er grunnen til problemet. 

2. "Kan det hende hun som har studert og spesialisert seg på dette påpeker dette av en grunn?" jeg kjenner kroppen min mye bedre enn det legen gjør, som sagt; vært på den tynne, på den tykke; _samme_ problem står til. 

3. "Ingen sier du ikke er fin som du er, men du nærmer deg grensen til bmi over 3" slutt å føy inn subjektive meninger. Det handler IKKE om jeg ser fin eller ikke fin. Det er ikke poenget med innlegget mitt. Les tidligere svarene over; dere folka er ikke i stand til å lese kommentarene som jeg har skrevet tidligere.

Det handler heller ikke om hva jeg nærmer meg til, fordi, igjen; og jeg sier det til siste gang: Den nåværende vekten har ikke BETYDNING for problemet mitt.

4. ". Jeg har vært overvektig ..." jeg spurte ikke om slankehistorien din, du og andre har 0 grunn til å nevne hvordan dere gikk ned i vekt; det var ikke etterlyst.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar utgangspunkt i at legen ikke visste at du har slitt med dette under normalvekt også. Da er det nærliggende å tenke at det henger sammen med overvekt, og behandlingen legen foreslår blir da vektnedgang. Ingenting rart med det, men du tok det som et personlig angrep og det er ikke legens feil.

Anonymkode: 44542...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde også reagert, men det er fordi jeg er så jævlig lei av at leger generelt alltid anbefaler vekttap uansett hva problemet er. Jeg har vært både stor og normalvektig, jeg synes BMI er bullshit men jeg var godt innenfor normalen og selv da ble jeg bedt om å slanke meg da jeg kom for noe helt urelatert. Så nei, du er ikke alene om å synes det er rart, jeg synes det er direkte unødvendig med mindre det er noe du selv spør om. Men det er fortsatt mye gamle tanker og fordommer mot overvektige, selv hos helsepersonell, så det er vel bare sånn det er foreløpig med mindre flere tør å si ifra om hvor unødvendig sånne kommentarer er. Ja, det finnes flere sykdommer overvektige kan få, men de kommer som oftest mer av dårlige vaner eller gener enn at de faktisk er overvektige (og ofte pga mislykket slanking som fører til yoyo-slanking som er enda mer slitsomt for kroppen). Neste gang du får en slik kommentar, bare ignorer den helt og snakk om noe annet relatert til ditt problem.

Anonymkode: 6701a...aa6

"men det er fordi jeg er så jævlig lei av at leger generelt alltid anbefaler vekttap uansett hva problemet er" Nettopp! De tror at vekt fikser alt, jeg har vært tynnere og fortsatt hatt den samme problemet. De går ikke i dybden av problemet men bare fastsetter at det er pga. vekt og ferdig. Så enkelt jobb ja.


TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tar utgangspunkt i at legen ikke visste at du har slitt med dette under normalvekt også. Da er det nærliggende å tenke at det henger sammen med overvekt, og behandlingen legen foreslår blir da vektnedgang. Ingenting rart med det, men du tok det som et personlig angrep og det er ikke legens feil.

Anonymkode: 44542...19b

Dersom hun ikke visste, bør hun som sagt; spørre pasienten mer om hvordan livet står til, hva slags mat-vaner, hvordan disse årene har vært osv. før man kommer med uansvarlig kommentar om at "neste gang du kommer her skal du ha slanket 10 kg til neste gynekolog time < ikke rart folk reagerer når legen tar en slik beslutning uten ens samtykke. 


TS.



 

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (4 timer siden):

Du er ganske flink til å avvise alle innlegg som enten ukorrekt, ikkje relevant, ugyldige etc. Men inkompetent? Nye høyder, til og med frå deg. Så du syns at det er ok så lenge du har lagt på deg mindre enn 1 kilo i mnd gjennom 2 år. Kanskje greitt å stoppe no, for 15 kg på 2 år kan bli 30 kg på dei 4 neste. Og om 10 år er du 75 kilo tyngre, men det er jo ikkje eit problem, for det er langt under 1 kg pr måned;)

"så du syns at det er ok så lenge du har lagt på deg mindre enn 1 kilo i mnd gjennom 2 år." hvem sa at jeg syns OK? Hvor i innlegget mitt står det at jeg syns det er OK? Du baserer deg på illusjoner som ikke eksisterer. Jeg sa at det ikke er rart/unormalt at man går ned mindre enn 1 kilo i måneden på to år = 15 kg, ettersom at folk blir skrekk og gru over hvor mye kilo det er.  Om du ikke klarer å forstå forskjellen er du virkelig inkompetent du også, på samme linje med hun andre. 

Igjen, du har heller ikke en dritt med vekten min å gjøre, hva jeg gjør med vekten min opp og ned er ikke din business. Du skifter fokuset fra innlegget om leger til min vekt; typisk for folk som deg som ikke har 0 argumenter. :)

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ edit: "Jeg sa at det ikke er rart/unormalt at man går opp [og ned for that matter] en 1 kilo i måneden på to år = 15 kg". 


TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, tinkaanonym said:

 

Katten da. Jeg som trodde du var kvinneforkjemper. Som om du hvordan det er å ha kvinnekropp eller sitte i en gynekologstol. På tide å legge seg, ikke legge seg ned med trollene

Det betyr ikke at jeg støtter alle kvinner i alt de reagerer på.

Om dette er et såpass stort overtramp som reaksjonen tilsier, kan man enkelt levere inn en anmodning om tilsynssak hos statsforvalteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...