Gå til innhold

Er det vanlig for gynekologere å be folk slanke seg???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stikkord: Lett krenkbar.

Still deg heller spørsmålet; har legen rett?

Anonymkode: d5539...634

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teatrica skrev (10 minutter siden):

ÅÅJAAA - du er en av disse som bare skriver innlegg på KG for å så sympati og støtteerklæringer og mener at du har rett uansett? Ja, da nytter det ikke med normal prat, det skjønner jeg nå. Beklager at jeg svarte deg ærlig.

Gynekologisk undersøkelse er vanskelig for mange. Da trenger ikke legen legge sten til byrden ved å kommentere noe som for veldig mange er et sårt punkt. Mange har et vanskelig forhold til kropp, og mange har vonde erfaringer i bagasjen som gjør GU vanskelig. Da hjelper det ikke om legen i tillegg kommenterer kroppen på en måte som gjør det enda mer vanskelig. Nå vet jeg ikke om det stemmer for ts, men en del overvektige har overgrepsbakgrunn, og mennesker med overgrepsbakgrunn sliter forståelig nok ofte med GU. Legen kan i verste fall risikere at pasienten blir så oppskaket og påminnet overgrepene at hun ikke klarer å gjennomføre undersøkelsen eller komme tilbake senere. Leger må ha takt. Det er kanskje den viktigste egenskapen en lege kan ha. 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 15
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det ingenting med gynekolog å gjøre, men for 12 år siden dro jeg SiO Athletica og tok sånn test for å finne ut hvilken form jeg var i. 2 måneder tidligere var jeg med i halvmaraton, så formen var bra. Jeg er 166cm og veide 64 kilo. Hun kjerringa som jobbet der sa at jeg kan trenge å gå ned litt!!!! Nå er jeg 80 kilo og går til gynekolog hele tiden, har aldri fått noen kommentarer, men har hatt mannlige gynekologer hele tiden. Så la meg gjette, din gynekolog er en kvinne?

Anonymkode: ba852...45d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Gynekologisk undersøkelse er vanskelig for mange. Da trenger ikke legen legge sten til byrden ved å kommentere noe som for veldig mange er et sårt punkt. Mange har et vanskelig forhold til kropp, og mange har vonde erfaringer i bagasjen som gjør GU vanskelig. Da hjelper det ikke om legen i tillegg kommenterer kroppen på en måte som gjør det enda mer vanskelig. Nå vet jeg ikke om det stemmer for ts, men en del overvektige har overgrepsbakgrunn, og mennesker med overgrepsbakgrunn sliter forståelig nok ofte med GU. Legen kan i verste fall risikere at pasienten blir så oppskaket og påminnet overgrepene at hun ikke klarer å gjennomføre undersøkelsen eller komme tilbake en annen gang. Leger må ha takt. Det er kanskje den viktigste egenskapen en lege kan ha. 

Det er jeg klar over, men man kan virkelig ikke ta dette som utgangspunkt for alle pasienter...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppfuru skrev (2 minutter siden):

Du har på ingen måte motbevist mitt argument om at bilder kan juge, jeg så bare ikke noen grunn til å kverne videre på det når det, som jeg sa, uansett er irrelevant. Jeg kommenterte hovedsakelig fordi en annen anonym bruker var veldig opptatt av det bildet og mente at det viste at du ikke er overvektig. Og du har misforstått, jeg tror IKKE på illusjoner, jmf mine kommentarer om at bilder kan juge.

 

BMI er ikke et perfekt mål, det vet alle, men den er en skala som er vist å korrelere til diverse sykdommer og helseplager - det kommer du ikke unna.

"Jeg kommenterte hovedsakelig fordi en annen anonym bruker var veldig opptatt av det bildet og mente at det viste at du ikke er overvektig" det er h'ns virkelighetsoppfatning, på samme måte som du tror at mine bilder er falske. Du påpeker at bildet er "skarpt" at jeg har valgt "et fint bilde", for deretter når jeg motbeviste deg at slik er virkeligheten, så nevner du "jaja det er irrelevant". typisk.

BMI tar ikke for seg muskler og skjelett. I min fars familie har de store skjelettknær osv++, alle mennesker er forskjellige.

TS.

 

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stikkord: Lett krenkbar.

Still deg heller spørsmålet; har legen rett?

Anonymkode: d5539...634

Nei. Stikkord: les tidligere kommentarer.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå har det ingenting med gynekolog å gjøre, men for 12 år siden dro jeg SiO Athletica og tok sånn test for å finne ut hvilken form jeg var i. 2 måneder tidligere var jeg med i halvmaraton, så formen var bra. Jeg er 166cm og veide 64 kilo. Hun kjerringa som jobbet der sa at jeg kan trenge å gå ned litt!!!! Nå er jeg 80 kilo og går til gynekolog hele tiden, har aldri fått noen kommentarer, men har hatt mannlige gynekologer hele tiden. Så la meg gjette, din gynekolog er en kvinne?

Anonymkode: ba852...45d

Herregud så rart at gynekologen din sa det til deg? gir ikke mening.

Ja, hun var kvinne. Hun var fra utlandet, det er jeg også. Men utenlandske leger har en tendens å snakke mer.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ÅJAAAA, du er en av de som sier subjektive meninger uten å forholde deg til fakta? Hvor typisk. 

Hele poenget med mitt innlegg er at jeg ser ikke grunnen til hvorfor en lege skal uttale seg om vekten til en person, når det ikke er hovedfaktoren til problemet. 

TS

Anonymkode: 30a72...f75

Men nå er vi mange som ser veldig valide og saklige grunner for en lege til å ta opp vekt med pasientene! Så dersom det ikke er svaret du vil ha så er det jo litt dumt å spørre om folks mening. Nå lager du jo kun en debatt om at du er fornøyd med kroppen din, ingen skal fortelle deg at du må slanke deg osv..  når du spurte innledningsvis om leger burde si slikt!? Ja - det syns jeg så absolutt de burde! Overvekt er et stort problem i folkehelsen. 

Anonymkode: 12d09...864

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (3 minutter siden):

Det er jeg klar over, men man kan virkelig ikke ta dette som utgangspunkt for alle pasienter...

En lege bør tenke alle mulige scenarioer hvis en person er tydelig overvektig. Det er sammensatte, og ofte psykologiske, årsaker til overvekt. Gynekologisk undersøkelse er i utgangspunktet invaderende og vanskelig for mange, men veldig mange leger glemmer å innta pasientens perspektiv fordi de selv er så vant til undersøkelsen. De glemmer at pasienten er et eget menneske som kanskje også bærer på vonde erfaringer. Leger må selvsagt ta opp helserelaterte problemer, men da er det bedre at legen tar det opp på en mer skånsom måte, kanskje prøve å forstå hvorfor pasienten har havnet der og hva som ligger bak. Ikke bare si «du bør gå ned 10kg» rett før personen skal kle av seg og bli undersøkt nedentil. Det vitner om mangel på sosiale antenner.

  • Liker 12
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (7 minutter siden):

 Det er DU som ser subjektivt på dette (du er fornøyd med kroppen din og ser ingen problemer med den). Det er JEG som kommer med fakta (du er rent helsemessig sett overvektig, og legen og andre ser problemer dette kan føre med seg).

At overvekt kanskje ikke har noen innvirkning på det du var der for i dag (selv om jeg tror det skyldes skylapper) - har legen absolutt rett til å ta opp dette med deg, fordi leger skal (hold deg fast) ta vare på helsa til sine pasienter.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder å prøve, men...

Igjen, du forholder deg ikke til tråden; det handler ikke om hvor mye jeg liker kroppen min, det handler ikke om hvor mye problem jeg ser i den. Det handler om faktumet at jeg stiller meg kritisk overens en lege som begynner å nevne vekt når en ikke er i kritisk stand. Legen vet godt at jeg har hatt dette problemet helt siden jeg har vært 11 år, det er ikke de 10-15 kg i nåtiden som er hovedproblemet.

Ja, jeg skjønner heller ikke hvorfor du gidder å prøve, for du er ikke i stand.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Jeg kommenterte hovedsakelig fordi en annen anonym bruker var veldig opptatt av det bildet og mente at det viste at du ikke er overvektig" det er h'ns virkelighetsoppfatning, på samme måte som du tror at mine bilder er falske. Du påpeker at bildet er "skarpt" at jeg har valgt "et fint bilde", for deretter når jeg motbeviste deg at slik er virkeligheten, så nevner du "jaja det er irrelevant". typisk.

BMI tar ikke for seg muskler og skjelett. I min fars familie har de store skjelettknær osv++, alle mennesker er forskjellige.

TS.

 

Anonymkode: 30a72...f75

Men du har jo ikke motbevist meg ved å legge ut enda et bilde, da har du misforstått poenget mitt. I fare for å gjenta meg selv: bilde er irrelevant da bilder uansett kan manipulerer (OBS: jeg sier ikke at du har manipulert ditt). Det vesentlige er at du er overvektig, noe du selv har bekreftet. Hvordan du bærer dine kilo er jo ikke av betydning (altså bildet er irrelevant), noen kler overvekt bedre enn andre, om jeg kan si det sånn.


Du har gått opp 15 kg siste 2 år, var dette en ønsket utvikling? om det er det ren muskelmasse stiller kanskje saken om vektnedgang seg annerledes.

Skjelettvekt varierer svært lite fra person til person, så det kan man ikke skylde på.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Igjen, du forholder deg ikke til tråden; det handler ikke om hvor mye jeg liker kroppen min, det handler ikke om hvor mye problem jeg ser i den. Det handler om faktumet at jeg stiller meg kritisk overens en lege som begynner å nevne vekt når en ikke er i kritisk stand. Legen vet godt at jeg har hatt dette problemet helt siden jeg har vært 11 år, det er ikke de 10-15 kg i nåtiden som er hovedproblemet.

Ja, jeg skjønner heller ikke hvorfor du gidder å prøve, for du er ikke i stand.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Du er morsom og utholdende da, det skal du ha.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men nå er vi mange som ser veldig valide og saklige grunner for en lege til å ta opp vekt med pasientene! Så dersom det ikke er svaret du vil ha så er det jo litt dumt å spørre om folks mening. Nå lager du jo kun en debatt om at du er fornøyd med kroppen din, ingen skal fortelle deg at du må slanke deg osv..  når du spurte innledningsvis om leger burde si slikt!? Ja - det syns jeg så absolutt de burde! Overvekt er et stort problem i folkehelsen. 

Anonymkode: 12d09...864

Nei, det er ikke valid å snakke om vekt med en pasient som ikke lider kritisk av vekten sin. 
Spørsmålet er om det er 'vanlig for gynekologere å be folk slanke seg' ettersom at jeg ikke har opplevd mine andre venninner å få denne type kommentar, så spørsmålet var om hvor bredt det var - det handler ikke om "burde leger si slikt" igjen, du følger ikke med på tråden. 

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toppfuru skrev (1 minutt siden):

Men du har jo ikke motbevist meg ved å legge ut enda et bilde, da har du misforstått poenget mitt. I fare for å gjenta meg selv: bilde er irrelevant da bilder uansett kan manipulerer (OBS: jeg sier ikke at du har manipulert ditt). Det vesentlige er at du er overvektig, noe du selv har bekreftet. Hvordan du bærer dine kilo er jo ikke av betydning (altså bildet er irrelevant), noen kler overvekt bedre enn andre, om jeg kan si det sånn.


Du har gått opp 15 kg siste 2 år, var dette en ønsket utvikling? om det er det ren muskelmasse stiller kanskje saken om vektnedgang seg annerledes.

Skjelettvekt varierer svært lite fra person til person, så det kan man ikke skylde på.

Du baserte deg på hvor "uskarpt" første bildet var, jeg motbeviste deg at helheten av bildet handler ikke om uskarpheten, faktumet i bildet foreligger likt på det første og det andre. "noen kler overvektig bedre enn andre" subjektiv mening, invalid kommentar. 

De 15 kg har ikke betydning for mitt problem ettersom at de -/+ ikke har utviklet min tilstand for det bedre eller for det verre.

Ingen skylder på skjelettvekt, nevnte deg faktorer som BMI ikke tar med, du elsker dine vrangforestillinger, ser jeg.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men nå er vi mange som ser veldig valide og saklige grunner for en lege til å ta opp vekt med pasientene! Så dersom det ikke er svaret du vil ha så er det jo litt dumt å spørre om folks mening. Nå lager du jo kun en debatt om at du er fornøyd med kroppen din, ingen skal fortelle deg at du må slanke deg osv..  når du spurte innledningsvis om leger burde si slikt!? Ja - det syns jeg så absolutt de burde! Overvekt er et stort problem i folkehelsen. 

Anonymkode: 12d09...864

Det er ingen som argumenterer for at man ikke skal ta opp vekt med en tydelig overvektig pasient. Det jeg, i alle fall, kritiserer er tidspunktet. De bør vite at det er sårt for mange, og da bør de ta det opp når pasienten er innafor toleransevinduet. Ikke rett før eller under en undersøkelse hvis pasienten tydelig er ukomfortabel og nervøs. Igjen, GU er invaderende. Det hjelper ikke med enda mer fokus på kropp.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 8
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (5 minutter siden):

Du er morsom og utholdende da, det skal du ha.

Sier personen som spurte seg selv "Jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder å prøve, men...", men enda er du her. 

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg gikk dit for å sjekke livmoren min, ikke for å sjekke vekta. Det er forskjellen. En person har ikke rett å si ovenfor en annen person hva en skal gjøre med livet, heller ikke en lege; dersom man ikke stilte dem det spørsmålet i utgangspunktet. Jeg går dit som pasient for å sjekke livmoren, jeg har krav på å få undersøkelse av livmoren, og legen er ingen til å stille spørsmåltegn ved andre deler av kroppen min, med mindre jeg har bedt om å få råd. Du svarer heller ikke på spørsmålet. 

TS

Anonymkode: 30a72...f75

En lege kan likevel uttale seg om andre helseoroblemer legen oppdager. Da jeg var hos legen på grunn av lungebetennelse oppdaget legen en føflekk jeg burde få sjekket. Selvsagt sa legen dette selv om timen var bestilt for noe annet. Det ville vært uforsvarlig av legen å ikke si fra. 

Anonymkode: 3a620...9da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En lege kan likevel uttale seg om andre helseoroblemer legen oppdager. Da jeg var hos legen på grunn av lungebetennelse oppdaget legen en føflekk jeg burde få sjekket. Selvsagt sa legen dette selv om timen var bestilt for noe annet. Det ville vært uforsvarlig av legen å ikke si fra. 

Anonymkode: 3a620...9da

Det kan ikke sammenlignes. Dessuten tok ikke legen til ts det opp på en anstendig og taktfull måte. Hun buste bare ut med at hun burde gå ned 10 kg. Hva hjelper det? Det hjelper ingen, men det gjør det heller vondt verre, og det kan meget mulig gjøre den gynekologiske undersøkelsen enda mer vanskelig.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 8
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En lege kan likevel uttale seg om andre helseoroblemer legen oppdager. Da jeg var hos legen på grunn av lungebetennelse oppdaget legen en føflekk jeg burde få sjekket. Selvsagt sa legen dette selv om timen var bestilt for noe annet. Det ville vært uforsvarlig av legen å ikke si fra. 

Anonymkode: 3a620...9da

Skjer med at dere folka ikke gidder å lese gjennom tråden men alltid stiller de samme argumentene? DEN NÅVÆRENDE VEKTEN min har ikke betydning +/- for problemet mitt, det er ikke i kritisk stand. Legen min har ikke forsvarlig argument å nevne vekten min, for det har ikke med problemet mitt å gjøre. Bra for deg at legen din hadde en forsvarlig grunn.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En lege kan likevel uttale seg om andre helseoroblemer legen oppdager. Da jeg var hos legen på grunn av lungebetennelse oppdaget legen en føflekk jeg burde få sjekket. Selvsagt sa legen dette selv om timen var bestilt for noe annet. Det ville vært uforsvarlig av legen å ikke si fra. 

Anonymkode: 3a620...9da

Ser du ikke forskjellen på å være hos lege på grunn av lungebetennelse og få beskjed om at en føflekk må sjekkes, og å være os gynekologen og få beskjed om at man er veier 10 kg for mye?
Man er ikke spesielt sårbar når man er hos lege for en lungebetennelse, og det å få påpekt en skummel føflekk føles ikke invaderende eller sårende. Hos gynekologen er man svært sårbar og usikker, og da er en kommentar om vekta ekstra flaut og sårende. Det er liksom dobbelt opp med sårbarhet.

En gynekolog kan gjerne si i fra om at overvekten påvirker og evt forverrer den tilstanden man er plaget med, men jeg tenker at det tar man opp på en taktfull måte etter undersøkelsen, når pasienten er påkledd og ferdig med å blottlegge kroppen sin. Man avslutter jo alltid en GU med å snakke om det man fant ut under undersøkelsen, og da er det et mye mer passende tidspunkt å ta det opp på.

Anonymkode: e7c70...ed9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...