Gå til innhold

Er det vanlig for gynekologere å be folk slanke seg???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du baserte deg på hvor "uskarpt" første bildet var, jeg motbeviste deg at helheten av bildet handler ikke om uskarpheten, faktumet i bildet foreligger likt på det første og det andre. "noen kler overvektig bedre enn andre" subjektiv mening, invalid kommentar. 

De 15 kg har ikke betydning for mitt problem ettersom at de -/+ ikke har utviklet min tilstand for det bedre eller for det verre.

Ingen skylder på skjelettvekt, nevnte deg faktorer som BMI ikke tar med, du elsker dine vrangforestillinger, ser jeg.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Jeg lar være å kommentere første avsnittet ditt, for nå kverner vi bare rundt det samme. Det ser ikke ut som du tar poenget mitt. Men altså, hvorfor skulle bmi ta hensyn til skjelettet? Skulle det kanskje også ta hensyn til vekt av lunge, hjerte, hud osv og da eller? Skjelettet er en del av kroppen, og vekten av det varierer maks et par kg fra person til person. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjer med at dere folka ikke gidder å lese gjennom tråden men alltid stiller de samme argumentene? DEN NÅVÆRENDE VEKTEN min har ikke betydning +/- for problemet mitt, det er ikke i kritisk stand. Legen min har ikke forsvarlig argument å nevne vekten min, for det har ikke med problemet mitt å gjøre. Bra for deg at legen din hadde en forsvarlig grunn.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Hvordan opplevde du undersøkelsen etterpå? Gjorde det det vanskeligere for deg? På hvilken måte? Du trenger ikke å svare oss her i tråden, men jeg vil råde deg til å ta det opp med legen, enten muntlig eller skriftlig. Formulere hvordan det fikk deg til å føle deg. Noen ganger trenger leger tilbakemelding på hvordan deres ord og fremtoning virker på pasientene. Hvis de ikke vet er det vanskelig å endre noe. Om du er ærlig kan du kanskje reparere dette med legen, eller i alle fall gjøre slik at hun møter andre pasienter som kommer etter på en bedre måte. :) 

  • Liker 8
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.5.2021 den 23.16):

Ser du ikke forskjellen på å være hos lege på grunn av lungebetennelse og få beskjed om at en føflekk må sjekkes, og å være os gynekologen og få beskjed om at man er veier 10 kg for mye?
Man er ikke spesielt sårbar når man er hos lege for en lungebetennelse, og det å få påpekt en skummel føflekk føles ikke invaderende eller sårende. Hos gynekologen er man svært sårbar og usikker, og da er en kommentar om vekta ekstra flaut og sårende. Det er liksom dobbelt opp med sårbarhet.

En gynekolog kan gjerne si i fra om at overvekten påvirker og evt forverrer den tilstanden man er plaget med, men jeg tenker at det tar man opp på en taktfull måte etter undersøkelsen, når pasienten er påkledd og ferdig med å blottlegge kroppen sin. Man avslutter jo alltid en GU med å snakke om det man fant ut under undersøkelsen, og da er det et mye mer passende tidspunkt å ta det opp på.

Anonymkode: e7c70...ed9

Jeg tror hele problemet er at leger glemmer hvor sårbare pasienter kan føle seg under GU. De ser seg så blinde på egne prosedyrer at de glemmer at pasienten er et menneske med erfaringer, bagasje og følelser. Virker som noen av de blir litt avstumpet med tiden. Dessverre. Jeg tror det er et gjennomgående problem i helsevesenet, mens mange pasienter sitter igjen såret, fortvilte, redde og skadde. Bare fordi legene glemte pasientene oppi prosedyrene.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 8
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei, det er ikke valid å snakke om vekt med en pasient som ikke lider kritisk av vekten sin. 
Spørsmålet er om det er 'vanlig for gynekologere å be folk slanke seg' ettersom at jeg ikke har opplevd mine andre venninner å få denne type kommentar, så spørsmålet var om hvor bredt det var - det handler ikke om "burde leger si slikt" igjen, du følger ikke med på tråden. 

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Nei men nå har mange svart deg at JA det er vanlig og JA de burde ta det opp med pasienter som IKKE ligger for døden av fedme (noe som kalles preventivt). Men du får sitte der med de 10/15kg dine å fortsette å være vrang på både oss som mener noe annet enn deg og gynekologen.. 

Anonymkode: 12d09...864

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppfuru skrev (2 minutter siden):

Jeg lar være å kommentere første avsnittet ditt, for nå kverner vi bare rundt det samme. Det ser ikke ut som du tar poenget mitt. Men altså, hvorfor skulle bmi ta hensyn til skjelettet? Skulle det kanskje også ta hensyn til vekt av lunge, hjerte, hud osv og da eller? Skjelettet er en del av kroppen, og vekten av det varierer maks et par kg fra person til person. 

Din første kommentar baserte seg på bildet mitt, forså prøver du å forandre veien du i utgangspunktet gikk.

1."Man kan ikke lett vurdere overvekt ut fra ett uskarpt bilde." Det sa du først, forså nevner du "du sa jo selv at du er overvektig" nettopp, jeg er ikke her for å få din godkjennelse om min vekt. Hvor uskarpt bildet er, har ikke noe å si; for det første og det andre bildet har samme form.

2. " Tipper TS også har valgt et bilde som hun TS er ganske fornøyd med" det baserer du ut fra din subjektiv illusjon og skal ha null å si for min tilstand.

3. For så avslutter du med " det representerer ikke nødvendigvis virkeligheten så godt" som jeg motbeviser i det andre bildet, ergo: det eneste som ikke representerer virkeligheten så godt, er dine egne illusjoner.

Poenget ditt startet med kroppen min, og jeg motbeviste poenget ditt. 

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjære deg, det har ingenting med at du ikke ser flott ut. Men du er rett i fedme-kategorien, og det er ikke bra for noen deler av helsen din, heller ikke den gynekologiske.

Anonymkode: 71ea6...cea

Fedme? Seriøst?

😳

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er fint at leger og helsepersonell ikke er så redde for å ta opp vekt med pasient mtp helse (dette var jo så tabubelagt før at leger turte ikke si ifra og det er å gjøre pasienten en bjørnetjeneste), men en del kunne ha godt av å øve på hvordan. Det er forskjell på å si «du må slanke deg» uten å utdype, og «Med tanke på helse og **** så bør du helst gå ned noen kilo, jeg kan evt henvise til oppfølging om det er ønskelig». 

TS, hvis dette traff et sårt punkt så er det nok noe i det. Du bør se på det som positivt at helsepersonell sier ifra, det er tross alt jobben deres. 

Anonymkode: 1052e...55e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgeline skrev (3 minutter siden):

Fedme? Seriøst?

😳

Rent klinisk, ja. Hun oppgir jo høyde og vekt på bildet, og BMIen er nesten 30 som er fedme. 

Anonymkode: 71ea6...cea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rent klinisk, ja. Hun oppgir jo høyde og vekt på bildet, og BMIen er nesten 30 som er fedme. 

Anonymkode: 71ea6...cea

Men enhver lege med sosiale antenner forstår vel at man ikke kommenterer kroppen til en pasient rett før eller under GU?

  • Liker 8
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (6 minutter siden):

Hvordan opplevde du undersøkelsen etterpå? Gjorde det det vanskeligere for deg? På hvilken måte? Du trenger ikke å svare oss her i tråden, men jeg vil råde deg til å ta det opp med legen, enten muntlig eller skriftlig. Formulere hvordan det fikk deg til å føle deg. Noen ganger trenger leger tilbakemelding på hvordan deres ord og fremtoning virker på pasientene. Hvis de ikke vet er det vanskelig å endre noe. Om du er ærlig kan du kanskje reparere dette med legen, eller i alle fall gjøre slik at hun møter andre pasienter som kommer etter på en bedre måte. :) 

Hei! Jeg er helt enig med dine kommentarer.

Lagde denne tråden fordi jeg mener at det er upassende måten en del leger går frem på å snakke om vekt når pasientene drar til gynekologen. Det var min første tur til en gynekolog, så jeg følte meg litt nervøs på hvordan det hele skulle gå, men hun fikk sjekket livmoren min, det gikk greit. Hun nevnte først om vekt i mens jeg satt i den stolen, for så tok hun det opp igjen etterpå når vi skulle snakke. Da vi satt og snakket angående livmoren, spurte hun meg hvor mye jeg veier, jeg spurte henne tilbake "hvor mye tror du" hun så på meg og sa "80?" og jeg sa "nei, 88 kg." og da sa hun "du må gå ned 10 kg til neste gang, om 2 år da du kommer tilbake for å sjekke igjen".  Altså, hun var fin lege, men jeg bare tenkte på alle de andre jentene som veier mye tungere enn meg, eller for de som sliter med dårlig selvtillit, hvordan det kan påvirke dem negativt.
 

Absolutt skal jeg gå ned i vekt, jeg er bare ikke enig med settingen som var, fordi vekten min er ikke faktor for problemet mitt. Kanskje det var enklere for legen å nevne det til meg fordi jeg ikke er akkurat i "kritisk tilstand" så lettere å si i fra før man blir større? muligens, men det spiller ikke rolle.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rent klinisk, ja. Hun oppgir jo høyde og vekt på bildet, og BMIen er nesten 30 som er fedme. 

Anonymkode: 71ea6...cea

Det fikk jeg ikke med meg. 
Ut fra kun bildet vil jeg ikke si at ts lider av fedme. Da ser jeg for meg en mye større person. 
Uansett har legen feilet her. Vekt er et følsomt tema, og GU en følsom setting. Ser ikke hvordan vekten til ts var relevant her heller. Blitt noe annet om ts hadde gått til legen pga infertilitet, der kan selv få overflødige kg virke inn.

Bottom line; legen var ikke i rett posisjon til å ta dette opp med ts. Å velge rett tid og sted er en kunst ikke alt helsepersonell behersker.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rent klinisk, ja. Hun oppgir jo høyde og vekt på bildet, og BMIen er nesten 30 som er fedme. 

Anonymkode: 71ea6...cea

Det er ikke sånn det fungerer. Fedme er når BMI'en er 30 eller mer. TS ligger under (29,7) og er dermed i overvekt-kategorien. En grense er en grense. Det aller viktigste er at TS ikke går mer opp i vekt, så hun holder seg under fedme-BMI.

Anonymkode: e7c70...ed9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne kommentaren fra legen, eller motivasjonen bak den, plager deg, kan du kanskje enten ringe legekontoret eller be om en ny time hos samme gynekolog. Da kan du spørre om legen mener din nåværende vekt har direkte relevans for din henvendelse, og evt hvordan.
Hvis det kun var en generell kommentar kan du si at du foretrekker å diskutere slike temaer med din fastlege. 

Anonymkode: 80c49...369

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg gikk dit for å sjekke livmoren min, ikke for å sjekke vekta. Det er forskjellen. En person har ikke rett å si ovenfor en annen person hva en skal gjøre med livet, heller ikke en lege; dersom man ikke stilte dem det spørsmålet i utgangspunktet. Jeg går dit som pasient for å sjekke livmoren, jeg har krav på å få undersøkelse av livmoren, og legen er ingen til å stille spørsmåltegn ved andre deler av kroppen min, med mindre jeg har bedt om å få råd. Du svarer heller ikke på spørsmålet. 

TS

Anonymkode: 30a72...f75

Selvfølgelig skal legen si i fra hvis han/hun mener at du er usunt tykk. Hva hvis du har halsbetennelse, går til legen og legen tilfeldig oppdager er mulig ondartet føflekk i nakken? Skal legen da holde kjeft fordi du bare har bestilt hjelp med halsbetennelsen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sånn det fungerer. Fedme er når BMI'en er 30 eller mer. TS ligger under (29,7) og er dermed i overvekt-kategorien. En grense er en grense. Det aller viktigste er at TS ikke går mer opp i vekt, så hun holder seg under fedme-BMI.

Anonymkode: e7c70...ed9

Enig. 
Ts, ikke hør på alle som sier du lider av fedme. Det er bare piss. Du er flott! Ligner på min eldste datter...

Mange med anoreksi-tendenser her inne. Må også huske at det er mange her som næres(!) av å få andre brukere til å føle seg dårlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei! Jeg er helt enig med dine kommentarer.

Lagde denne tråden fordi jeg mener at det er upassende måten en del leger går frem på å snakke om vekt når pasientene drar til gynekologen. Det var min første tur til en gynekolog, så jeg følte meg litt nervøs på hvordan det hele skulle gå, men hun fikk sjekket livmoren min, det gikk greit. Hun nevnte først om vekt i mens jeg satt i den stolen, for så tok hun det opp igjen etterpå når vi skulle snakke. Da vi satt og snakket angående livmoren, spurte hun meg hvor mye jeg veier, jeg spurte henne tilbake "hvor mye tror du" hun så på meg og sa "80?" og jeg sa "nei, 88 kg." og da sa hun "du må gå ned 10 kg til neste gang, om 2 år da du kommer tilbake for å sjekke igjen".  Altså, hun var fin lege, men jeg bare tenkte på alle de andre jentene som veier mye tungere enn meg, eller for de som sliter med dårlig selvtillit, hvordan det kan påvirke dem negativt.
 

Absolutt skal jeg gå ned i vekt, jeg er bare ikke enig med settingen som var, fordi vekten min er ikke faktor for problemet mitt. Kanskje det var enklere for legen å nevne det til meg fordi jeg ikke er akkurat i "kritisk tilstand" så lettere å si i fra før man blir større? muligens, men det spiller ikke rolle.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Her hadde du en lege som kunne snakket om dette på en mer utfyllende måte og ikke så bastant. Du nevner at hun var utenlandsk, og min opplevelse er ofte at de er litt mer direkte enn norske leger. Alle pasienter bør møtes med forståelse og omsorg så her ble fremtoningen absolutt feil. Allikevel så er det positivt for deg å gå ned for ekstra vekt kan gjøre problemet ditt verre i fremtiden (altså bli en del av faktoren). Forebygging er gull verdt og da må man ta tak mens helsa fortsatt er bra. Lykke til!

 

Anonymkode: 1052e...55e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helgeline skrev (7 minutter siden):

Enig. 
Ts, ikke hør på alle som sier du lider av fedme. Det er bare piss. Du er flott! Ligner på min eldste datter...

Mange med anoreksi-tendenser her inne. Må også huske at det er mange her som næres(!) av å få andre brukere til å føle seg dårlig.

Sukk. Ingen har sagt at TS ikke ser bra ut, det virker som om det er det viktigste for henne å få fram. Det handler ikke om det, det handler ikke om å få en tynn og stram kropp. Hvorfor blir dette i det hele tatt et argument? Det handler om risiko for sykdom og komplikasjoner med betydelig overvekt. 

Skjønner ikke hvorfor du fokuserer på hvordan hun ser ut. Er vi virkelig der som samfunn at fagpersoner som jobber daglig med overvektsproblematikk ikke skal kunne nevne disse risikofaktorene uten å bli beskylt for "fat shaming" og "anoreksitendenser"? 

Dere blander fokus her. Vi kan ikke ha det sånn. Dersom TS faktisk hadde vært undervektig og slitt med uregelmessig menstruasjon og andre gynekokologiske issues så hadde det også vært uansvarlig av en lege å ikke nevne dette som en utgjørende faktor. "Du bør legge på deg 10 kg, noe som kan hjelpe hormonene dine å stabilisere seg". 

Anonymkode: 71ea6...cea

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg slet med smerter i kneet etter en kneskade. Legen sa til meg at det vil kunne hjelpe på smertene om jeg gikk ned i vekt (var greit trent på tidspunktet). Nå var ikke vekten min en direkte årsak til smertene, eller stod jeg i fare for noe som helst av livsstilssykdommer da fettprosenten min var relativt lav.

Helt innafor av legen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg gikk dit for å sjekke livmoren min, ikke for å sjekke vekta. Det er forskjellen. En person har ikke rett å si ovenfor en annen person hva en skal gjøre med livet, heller ikke en lege; dersom man ikke stilte dem det spørsmålet i utgangspunktet. Jeg går dit som pasient for å sjekke livmoren, jeg har krav på å få undersøkelse av livmoren, og legen er ingen til å stille spørsmåltegn ved andre deler av kroppen min, med mindre jeg har bedt om å få råd. Du svarer heller ikke på spørsmålet. 

TS

Anonymkode: 30a72...f75

Du tullar vel? Ein lege ser heile kroppen, ikkje berre ein liten del. Og kroppen er ein organisme som heng sammen slik at eit problem påvirker fleire andre deler. Det er heilt logisk at ein gynekolog påpeikar ein helserisiko! 

Og at du reagerer så sterkt på dette, betyr vel at du føler deg truffet. Så kanskje er det på tide å vurdere om vekta er ei utfordring?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sukk. Ingen har sagt at TS ikke ser bra ut, det virker som om det er det viktigste for henne å få fram. Det handler ikke om det, det handler ikke om å få en tynn og stram kropp. Hvorfor blir dette i det hele tatt et argument? Det handler om risiko for sykdom og komplikasjoner med betydelig overvekt. 

Skjønner ikke hvorfor du fokuserer på hvordan hun ser ut. Er vi virkelig der som samfunn at fagpersoner som jobber daglig med overvektsproblematikk ikke skal kunne nevne disse risikofaktorene uten å bli beskylt for "fat shaming" og "anoreksitendenser"? 

Dere blander fokus her. Vi kan ikke ha det sånn. Dersom TS faktisk hadde vært undervektig og slitt med uregelmessig menstruasjon og andre gynekokologiske issues så hadde det også vært uansvarlig av en lege å ikke nevne dette som en utgjørende faktor. "Du bør legge på deg 10 kg, noe som kan hjelpe hormonene dine å stabilisere seg". 

Anonymkode: 71ea6...cea

 

Katten.2.0 skrev (1 minutt siden):

Altså, jeg slet med smerter i kneet etter en kneskade. Legen sa til meg at det vil kunne hjelpe på smertene om jeg gikk ned i vekt (var greit trent på tidspunktet). Nå var ikke vekten min en direkte årsak til smertene, eller stod jeg i fare for noe som helst av livsstilssykdommer da fettprosenten min var relativt lav.

Helt innafor av legen.

Er det så vanskelig for dere å lese tidligere kommentarer? Jeg har nevnt det flere ganger at vekten min (nå for tiden) ikke utgjør en faktor for problemet mitt, problemet har vært der helt siden jeg var 11 år. Problemet var likt da jeg også var 15 kg lettere (samme høyde). Det er IKKE ansvarlig av legen å nevne at jeg må gå ned i vekt, for det er å forandre fokuset til noe annet. Uansett hvor mye tynnere jeg blir, forandrer ikke det problemet; ergo, ikke poenget. 

TS.

 

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...