Gå til innhold

Er det vanlig for gynekologere å be folk slanke seg???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har ikke PCOS. ugyldig kommentar.

TS.


 

Anonymkode: 30a72...f75

Jeg sa f. eks.

Overvekt kan virke inn på hormonbalansen, gi uregelmessig menstruasjon,  økt hårvekst osv. selv om man ikke har PCOS. Det er absolutt ikke en ugyldig kommentar. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man kan ikke lett vurdere overvekt ut fra ett uskarpt bilde. Tipper TS også har valgt et bilde som hun TS er ganske fornøyd med, det representerer ikke nødvendigvis virkeligheten så godt. Trodde folk hadde fått med seg såpass i disse SOME-tider.

Anonymkode: d829e...97e

Hva faen? ja, jeg er fornøyd med kroppen, absolutt. Bare si at du er sjalu for at din virkelighetsoppfatningen er basert på dine illusjoner.

Ny bilde for dere som tror at skarphet forandrer faktumet, bildet tatt forrige uke - https://imgur.com/a/1PjehWW

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surrin skrev (2 minutter siden):

Jeg sa f. eks.

Overvekt kan virke inn på hormonbalansen, gi uregelmessig menstruasjon,  økt hårvekst osv. selv om man ikke har PCOS. Det er absolutt ikke en ugyldig kommentar. 

Din f.eks har ikke virkning på meg, for jeg er ikke i den kategorien. Jeg stiller meg KRITISK for at en lege baserer seg på at "10 kg vil gjøre forskjell" når det vil absolutt ikke. 

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere leger skulle tørre å ta opp dette med pasientene sine - KUDOS til din gynekolog som gjorde det!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke opplevd noe lignende, men jeg er normalvektig. 

 

Ahaaaa - kanskje ikke så rart du ikke har opplevd det da?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Din f.eks har ikke virkning på meg, for jeg er ikke i den kategorien. Jeg stiller meg KRITISK for at en lege baserer seg på at "10 kg vil gjøre forskjell" når det vil absolutt ikke. 

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

 Min f. eks. trenger du ikke å bry deg om, men legens utsagn må du jo ta på alvor. Hvordan kan du vite og påstå at 10 kg vekttap ikke gir noen gevinst for din helse, når legespesialisten mener det motsatte? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (1 minutt siden):

Flere leger skulle tørre å ta opp dette med pasientene sine - KUDOS til din gynekolog som gjorde det!

Ahaaaa - kanskje ikke så rart du ikke har opplevd det da?

Det er ikke KUDOS å tro at 10 kg vil gjøre forskjell, når jeg har bekreftet tidligere med min kropp at det er ikke de 10 kg som er hovedfaktoren til problemet. 

TS

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva faen? ja, jeg er fornøyd med kroppen, absolutt. Bare si at du er sjalu for at din virkelighetsoppfatningen er basert på dine illusjoner.

Ny bilde for dere som tror at skarphet forandrer faktumet, bildet tatt forrige uke - https://imgur.com/a/1PjehWW

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

At jeg er sjalu for at min virkelighetsoppfatning er basert på mine illusjoner? Har du brukt en svadagenerator for å lage den setningen, for den gir ingen mening.. Jeg ville bare minne folk om at bilder kan juge. Uansett er bildet irrelevant, du sier selv du befinner deg i kategorien overvektig og at du har lagt på deg 15 kg på 2 år..

Anonymkode: d829e...97e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 kg for mye, er 10 kg for mye.

Spiller ingen rolle om de har plassert seg litt penere enn "epleform"

Det beste er å være veldig slank.

Anonymkode: d10f8...30b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke KUDOS å tro at 10 kg vil gjøre forskjell, når jeg har bekreftet tidligere med min kropp at det er ikke de 10 kg som er hovedfaktoren til problemet. 

TS

Anonymkode: 30a72...f75

ÅÅJAAA - du er en av disse som bare skriver innlegg på KG for å så sympati og støtteerklæringer og mener at du har rett uansett? Ja, da nytter det ikke med normal prat, det skjønner jeg nå. Beklager at jeg svarte deg ærlig.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg gikk dit for å sjekke livmoren min, ikke for å sjekke vekta. Det er forskjellen. En person har ikke rett å si ovenfor en annen person hva en skal gjøre med livet, heller ikke en lege; dersom man ikke stilte dem det spørsmålet i utgangspunktet. Jeg går dit som pasient for å sjekke livmoren, jeg har krav på å få undersøkelse av livmoren, og legen er ingen til å stille spørsmåltegn ved andre deler av kroppen min, med mindre jeg har bedt om å få råd. Du svarer heller ikke på spørsmålet. 

TS

Anonymkode: 30a72...f75

Og legen så på livmor og deg og sier at livmoren din lider under overvekt. Som faller under «å sjekke livmor». 
At du er tjukk er ikke kritikk av ditt utseende - legen driter da i utseendet ditt.

La oss ta et enkelt eksempel: 

Når legen sier «den føflekken der må vi få sjekka» så mener hen «den føflekken der kan forårsake din død» Hen mener ikke «du ser stygg ut med den føflekken». Så oversetter du dette direkte til «fet». «Fet» på lekespråk betyr «den vekten du nå har vil, etter år med nedsatt livskvalitet, forårsake din tidlige død». Hen mener ikke «du er stygg». Ingen bryr seg om utseendet ditt. Gjenta for deg selv.
 

Anonymkode: 50deb...33c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At jeg er sjalu for at min virkelighetsoppfatning er basert på mine illusjoner? Har du brukt en svadagenerator for å lage den setningen, for den gir ingen mening.. Jeg ville bare minne folk om at bilder kan juge. Uansett er bildet irrelevant, du sier selv du befinner deg i kategorien overvektig og at du har lagt på deg 15 kg på 2 år..

Anonymkode: d829e...97e

Nå etter at jeg motbeviste ditt argument, nevner du at "bildet er irrelevant" etter at du kommer med falske påstander, typisk for en som deg som har 0 argumenter å begynne med. På samme måte som du minner folk at bilder kan juge, minner jeg deg at du tror på illusjoner.

Kategorien overvektig når det kommer til BMI, selv om BMI er et gammelt system på å kategorisere mennesker.

TS

Anonymkode: 30a72...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

EN TING er å gå til legen fordi man sliter av pusteproblemer; har dårlig kondis osv. det gir grunnlag for å komme med slike faktabaserte uttalelser. Å sjekke livmoren har ingenting med vekten å gjøre. "at du reagerer såpass sterkt" hvordan er det å reagere sterkt ved å lage tråd om dette? ikke projiser dine erfaringer ovenfor en annen person. 

Jeg bruker M/38 i topper, L/40-42 på bukse for referanse.

TS

Anonymkode: 30a72...f75

Da burde du nok ta av 10 kilo isåfall. 

Anonymkode: 5c93d...15f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke KUDOS å tro at 10 kg vil gjøre forskjell, når jeg har bekreftet tidligere med min kropp at det er ikke de 10 kg som er hovedfaktoren til problemet. 

TS

Anonymkode: 30a72...f75

Hvorfor har du så stor motstand til legens råd? Tror du hun driver og plager deg, eller sier det bare for moro skyld? Tror du ikke at hun vil ditt beste? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva faen? ja, jeg er fornøyd med kroppen, absolutt. Bare si at du er sjalu for at din virkelighetsoppfatningen er basert på dine illusjoner.

Ny bilde for dere som tror at skarphet forandrer faktumet, bildet tatt forrige uke - https://imgur.com/a/1PjehWW

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Men du burde jo virkelig ta av 10-15 kilo..? Du har jo til og med bildebevis? 

Anonymkode: 5c93d...15f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teatrica skrev (2 minutter siden):

ÅÅJAAA - du er en av disse som bare skriver innlegg på KG for å så sympati og støtteerklæringer og mener at du har rett uansett? Ja, da nytter det ikke med normal prat, det skjønner jeg nå. Beklager at jeg svarte deg ærlig.

ÅJAAAA, du er en av de som sier subjektive meninger uten å forholde deg til fakta? Hvor typisk. 

Hele poenget med mitt innlegg er at jeg ser ikke grunnen til hvorfor en lege skal uttale seg om vekten til en person, når det ikke er hovedfaktoren til problemet. 

TS

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surrin skrev (2 minutter siden):

Hvorfor har du så stor motstand til legens råd? Tror du hun driver og plager deg, eller sier det bare for moro skyld? Tror du ikke at hun vil ditt beste? 

Fordi det ikke løser problemet mitt; en lege skal ikke basere seg på ting som ikke er faktoren til problemet mitt. Så lenge dere nevner det samme spørsmålet, skal jeg nevne det samme svaret tilbake.

TS

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå etter at jeg motbeviste ditt argument, nevner du at "bildet er irrelevant" etter at du kommer med falske påstander, typisk for en som deg som har 0 argumenter å begynne med. På samme måte som du minner folk at bilder kan juge, minner jeg deg at du tror på illusjoner.

Kategorien overvektig når det kommer til BMI, selv om BMI er et gammelt system på å kategorisere mennesker.

TS

Anonymkode: 30a72...f75

Du har på ingen måte motbevist mitt argument om at bilder kan juge, jeg så bare ikke noen grunn til å kverne videre på det når det, som jeg sa, uansett er irrelevant. Jeg kommenterte hovedsakelig fordi en annen anonym bruker var veldig opptatt av det bildet og mente at det viste at du ikke er overvektig. Og du har misforstått, jeg tror IKKE på illusjoner, jmf mine kommentarer om at bilder kan juge.

 

BMI er ikke et perfekt mål, det vet alle, men den er en skala som er vist å korrelere til diverse sykdommer og helseplager - det kommer du ikke unna.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå etter at jeg motbeviste ditt argument, nevner du at "bildet er irrelevant" etter at du kommer med falske påstander, typisk for en som deg som har 0 argumenter å begynne med. På samme måte som du minner folk at bilder kan juge, minner jeg deg at du tror på illusjoner.

Kategorien overvektig når det kommer til BMI, selv om BMI er et gammelt system på å kategorisere mennesker.

TS

Anonymkode: 30a72...f75

Når legen sier du bør gå ned 10 kg må du da tro på at det er for DIN helse.

Hadde gynekologen tatt høyde og vekt av deg før kommentar, eller tok den på øyemål? Hvis det siste er i allefall BMI unnskyldning helt irrelevant. (Og bmi er utmerket om du ikke er svært trent, noe jeg tviler på for da har ikke legen kommet med råd om vektnedgang).

Anonymkode: 95372...499

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og legen så på livmor og deg og sier at livmoren din lider under overvekt. Som faller under «å sjekke livmor». 
At du er tjukk er ikke kritikk av ditt utseende - legen driter da i utseendet ditt.

La oss ta et enkelt eksempel: 

Når legen sier «den føflekken der må vi få sjekka» så mener hen «den føflekken der kan forårsake din død» Hen mener ikke «du ser stygg ut med den føflekken». Så oversetter du dette direkte til «fet». «Fet» på lekespråk betyr «den vekten du nå har vil, etter år med nedsatt livskvalitet, forårsake din tidlige død». Hen mener ikke «du er stygg». Ingen bryr seg om utseendet ditt. Gjenta for deg selv.
 

Anonymkode: 50deb...33c

Hvor baserer du påstanden om at legen sa at "livmoren din lider under overvekt"? Du har null faktum grunnlag. Ugyldig kommentar, har hatt det slik helt siden 11 år.


Tusenvis av overvektige folk har normal menstruasjonssyklus, min vekt er ikke kritisk; jeg har null fysiske plager med kroppen. Det er ikke det som er hovedfaktoren. Føflekken/kreft er hovedfaktoren, slutt å sammenlign to saker som ikke går overens med hverandre. Ingen sjekker en føflekk for å snakke om vekt, ingen sjekker livmoren ang. menstruasjon for å snakke om vekt. 

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ÅJAAAA, du er en av de som sier subjektive meninger uten å forholde deg til fakta? Hvor typisk. 

Hele poenget med mitt innlegg er at jeg ser ikke grunnen til hvorfor en lege skal uttale seg om vekten til en person, når det ikke er hovedfaktoren til problemet. 

TS

Anonymkode: 30a72...f75

 Det er DU som ser subjektivt på dette (du er fornøyd med kroppen din og ser ingen problemer med den). Det er JEG som kommer med fakta (du er rent helsemessig sett overvektig, og legen og andre ser problemer dette kan føre med seg).

At overvekt kanskje ikke har noen innvirkning på det du var der for i dag (selv om jeg tror det skyldes skylapper) - har legen absolutt rett til å ta opp dette med deg, fordi leger skal (hold deg fast) ta vare på helsa til sine pasienter.

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder å prøve, men...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...