Gå til innhold

Er det vanlig for gynekologere å be folk slanke seg???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjære vene. Blir helt matt jeg. Uansett hva din oppfatning av innvirkningen av kroppsvekt har på problemet ditt, er det legens jobb å opplyse om at overvekt er uheldig. Ikke bare for ditt nåværende problem, men også for andre livsstilssykdommer. 
objektivt sett er ikke kommentaren fra legen noe verre en eksempelet over med en føflekk. Legen ser noe som potensielt er skadelig for kroppen og poengterer dette. Overvekt er skambelagt, og derfor føles det sårende å få en kommentar om akkurat dette. 
 

Anonymkode: 9eb9a...664

Så bli helt matt da? Ingen stopper deg.

Det er ikke legens jobb å nevne vekt når det ikke er del av faktoret for mitt problem. Les tidligere kommentarer. Hadde jeg gått inn der for å snakke om dårlig pusteproblemer osv. er det forståelig og ansvarlig for at legen nevner om vekten; min situasjon er ikke slik. 

Legen ser ikke noe som er potensielt er skadelig for kroppen, for problemet har eksistert helt siden jeg var 11 år og ikke stabilisert seg for det verre eller for det bedre, vært både tynn og tykk. Du snakker som om du kjenner legen og var der til stede, invalid kommentar.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

^ edit: "Jeg sa at det ikke er rart/unormalt at man går opp [og ned for that matter] en 1 kilo i måneden på to år = 15 kg". 


TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Ikke enig. Det er veldig mye å gå opp en kg i måndten over 2 år. Du burde ha tatt grep før. Hvis du ikke bryr deg om vekta, hvorfor bryr du deg om at noen påpeker den ? 

Anonymkode: 29352...426

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppfuru skrev (4 timer siden):

1. men hvorfor la du ut bildet i utgangspunktet om du ikke var ute etter «godkjennelse». 
2. Du har rett i at det er min antagelse at du la ut et bilde du var fornøyd med, tar jeg feil? Synes ordet illusjon er noe merkelig, men ok. 
3. og nei, du motbeviser intet med å legge ut et nytt bilde. Led hva jeg skrev om at bilde er irrelevant en gang til.

Synes forøvrig du har en ganske aggressiv argumentasjonsstil som nok ikke fører til at sympatien flommer din vei her. Svaret på spørsmålet ditt er: ja det er vanlig at helsepersonell kommenterer vekt når de tenker at vekt KAN være relevant for pasientens helse, og særlig når det KAN være relevant for hvorfor de oppsøkte helsevesenet i utgangspunktet. Du er best tjent med å akseptere det og komme deg videre i livet.

 

1. Jeg er ikke ute etter å få godkjennelse om "hvor fin eller hvor ikke fin jeg er" bildet var for å illustrere hvordan kroppen min ikke er en kritisk tilstand, siden folk tror at det er der gynekologen tar utgangspunkt i. Alle bærer vekt ulikt på kroppen, fett er mer synlige hos noen enn hos andre etc. jeg la heller kke bilde for at folk skal kommentere om hvor mye jeg skal slanke meg. Det er ikke en del av innlegget.

2. Det er illusjon fordi det er din oppfatning av virkeligheten som faktisk ikke slår seg til. Hva jeg synes om bildene mine har ikke noe å si for innlegget, det er ikke hovedpoenget. Det er DU som synes at bildet ser fornøyd ut, derfor føler du tvang til å påpeke det.

3. Du kom med kommentar om hvor "uskarp" første bildet er, jeg motbeviste argumentet ditt med et bilde som ikke var uskarpt, plutselig vrengte du kommentaren "jaja bilde er irrelevant uansett"; du har ingen argumenter, derfor.

"Synes forøvrig du har en ganske aggressiv argumentasjonsstil som nok ikke fører til at sympatien flommer din vei her." jeg er ikke heller for å søke sympati, slutt å føy inn subjektive meninger; igjen tar du utgangspunkt i en vrangforestilling som jeg ikke står for. Svar på svaret ditt: KAN for det generelle, MEN er ikke faktor i mitt problem; ergo; ingen betydning, ser ingen grunn til at legen nevnte det. 


TS.
 

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette var din første gynekologiske undersøkelse i forbindelse med problemer med menstruasjon, er det ikke så rart legen ba deg gå ned i vekt. Det er ofte overvekt som er problemet i slike situasjoner, og gjerne første stedet man begynner. 
Jeg antar at du er under 25 år og derfor ikke så vant til å være hos leger. Det burde hun nok vist litt mer forståelse for, og ordlagt seg annerledes. 

Anonymkode: 43ca9...2eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke enig. Det er veldig mye å gå opp en kg i måndten over 2 år. Du burde ha tatt grep før. Hvis du ikke bryr deg om vekta, hvorfor bryr du deg om at noen påpeker den ? 

Anonymkode: 29352...426

Det utgjør faktisk mindre enn 1 kg, ærlig er dere så udugelige i matte? del 15 på 24. 
Dersom en gikk ned 15 kg på to år, hadde folk sagt hvor 'sakte' det gikk, men dersom man går opp 15 kg på to år; wow hvor fort det gikk! dobbeltmoralsk. 

2. "hvorfor bryr du deg om at noen påpeker den ?" Leger skal ikke ta utgangspunkt i hva vi bryr oss eller hva vi ikke bryr oss om (heller ikke du, for den grunn): leger skal snakke relevant basert på fakta i den situasjonen de har blitt bedt om å analysere. Min vekt er ikke faktor for mitt problem, ergo: det er uansvarlig for legen å komme med slik uttalelse jf. tidligere kommentarer.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis dette var din første gynekologiske undersøkelse i forbindelse med problemer med menstruasjon, er det ikke så rart legen ba deg gå ned i vekt. Det er ofte overvekt som er problemet i slike situasjoner, og gjerne første stedet man begynner. 
Jeg antar at du er under 25 år og derfor ikke så vant til å være hos leger. Det burde hun nok vist litt mer forståelse for, og ordlagt seg annerledes. 

Anonymkode: 43ca9...2eb

"Det er ofte overvekt som er problemet i slike situasjoner, og gjerne første stedet man begynner." Det er ikke problemet for min situasjon, les tidligere kommentarer; orker ikke å nevne meg selv for 100 x gang. 


TS.

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Det er ofte overvekt som er problemet i slike situasjoner, og gjerne første stedet man begynner." Det er ikke problemet for min situasjon, les tidligere kommentarer; orker ikke å nevne meg selv for 100 x gang. 


TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Ja, men jeg sier jo at legen tenker det. Ikke at det er reelt i din situasjon. Men når du ikke har vært der før, eller dette er tilgjengelig i din journal, så vet jo ikke gynekologen det. 

Anonymkode: 43ca9...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS ikke vær så jævlig hårsår. Vekten din er relevant når det kommer til helsen din, så at en lege påpeker det må du jo ikke ta så på vei for. Selvfølgelig ikke noe gøy med gyn undersøkelse, men det må til og i det store og det hele er det ingen big deal.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (Akkurat nå):

TS ikke vær så jævlig hårsår. Vekten din er relevant når det kommer til helsen din, så at en lege påpeker det må du jo ikke ta så på vei for. Selvfølgelig ikke noe gøy med gyn undersøkelse, men det må til og i det store og det hele er det ingen big deal.

Du nevner subjektive meninger fordi du ikke er i stand til argumentere saklig; som resten av gjengen. Vekt er relevant når det kommer til helse som helhet, men ikke relevant for livmoren min. 

Det er dere som blir "triggered" av slike forumer som dette.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men jeg sier jo at legen tenker det. Ikke at det er reelt i din situasjon. Men når du ikke har vært der før, eller dette er tilgjengelig i din journal, så vet jo ikke gynekologen det. 

Anonymkode: 43ca9...2eb

Det er ikke noe bare å "tenke", det skal være saklig begrunnet og ha en virkning på saken. Det er nettopp det, det ikke gjør hos meg fordi VEKT er ikke faktoret for mitt problem. 

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du nevner subjektive meninger fordi du ikke er i stand til argumentere saklig; som resten av gjengen. Vekt er relevant når det kommer til helse som helhet, men ikke relevant for livmoren min. 

Det er dere som blir "triggered" av slike forumer som dette.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Du svarer alle surt du TS, du virker ikke særlig interessert i en diskusjon. Selvfølgelig er overvekt også relevant for livmoren, underlivet og hormonene dine.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (Akkurat nå):

Du svarer alle surt du TS, du virker ikke særlig interessert i en diskusjon. Selvfølgelig er overvekt også relevant for livmoren, underlivet og hormonene dine.

Du oppfatter det som surt, ergo; subjektiv mening; deg om det.

Overvekt er relevant for alt i kroppen; men utgjør ikke _faktoret_ for problemet mitt; mitt problem er genetisk. Les tidligere kommentarer, vært både normal-vekt og tykk-vekt og det utgjør fortsatt det samme. 

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker legen gjorde jobben sin og at TS må jobbe litt med krenkbarheten sin. Det slår meg at hun opplever friksjon i flere samhandlinger enn bare med legen her, ut i fra svarene i tråden... 

Anonymkode: 212dd...c72

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker legen gjorde jobben sin og at TS må jobbe litt med krenkbarheten sin. Det slår meg at hun opplever friksjon i flere samhandlinger enn bare med legen her, ut i fra svarene i tråden... 

Anonymkode: 212dd...c72

du "tenker" ut fra dine illusjoner, du har ikke faktagrunnlag å basere deg på, derfor svarer du ikke på innlegget men vrir det om. 

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke noe bare å "tenke", det skal være saklig begrunnet og ha en virkning på saken. Det er nettopp det, det ikke gjør hos meg fordi VEKT er ikke faktoret for mitt problem. 

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

En lege må begynne et sted. Hvis du sliter med uregelmessig mens og er overvektig, er det helt åpenbart første løsning. Da må du svare tilbake og si at du har vært slank og likevel hatt samme problem. Så må gynekologen fortsette å undersøke hva som kan være problemet ditt. Dette vil du lære etterhvert som du blir eldre og blir vant til å være hos legen alene. Synes ikke det var rart å trekke inn vekten, men hun har ordlagt seg klønete.
 

Hadde du kun tatt celleprøve, hadde jeg derimot synes det var rart å trekke inn vekt.

Anonymkode: 43ca9...2eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ukjent at kvinners hormoner og overvekt henger sammen. 
 

Jeg har mild pcos, men er helt symptomfri når jeg har ei stabil normalvekt. Men skal ikke mange kiloene til før jeg mister mens, får kviseutbrudd og det som hører med. 

Anonymkode: 2d243...e5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS, hvorfor spør du om folks mening rundt det du opplevde hvis du ikke takler andre meninger enn din egen?

Majoriteten av de som har svart deg sier at de er uenige i din reaksjon på det legen sa. Det bør du klare å håndtere når det faktisk er du som har bedt om det. Hvis du ikke klarer å håndere at folk er uenige med deg så foreslår jeg at du ikke spør😏

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på legevakten med brukken arm. Der var det en lege som så jeg hadde stor skjoldbruskkjertel, og ba meg sjekke den ut. Jeg dro og sjekka den, oppdaget at jeg hadde kreft i den, og måtte operere den ut.

 

Så ja! Jeg heier på at leger kommenterer ting med helsa, selv om det ikke nødvendigvis er derfor du er der. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke gynekologer skal uttale seg om dette uten at det er noe som indikerer at pasienten har helseproblemer pga. overvekt. 

Dersom jeg drar til legen fordi jeg har betennelse i fingeren, synes jeg ikke det er greit om legen i samme slengen sier at jeg bør gå ned i vekt. 

Det finnes kanskje unntak, hvor pasienten er enormt overvektig og det er tydelig at vedkommende kanskje burde tatt tak i livssituasjonen. Eller i tilfeller hvor vekta har kommet svært fort. Men da gjøre det på en helt annen måte enn å slenge utav seg en slik kommentar. Mer som "har du det bra, har du behov for å prate om hvorfor du har gått mye opp i vekt i det siste," osv. 

Enten man vil eller ikke, er vekt et ømtålig tema. Jeg er ikke enig i at leger aldri bør si noe, men det handler mye om hvor mye overvekt det er snakk om, samt måten man gjør det på. 

Anonymkode: f2652...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

du "tenker" ut fra dine illusjoner, du har ikke faktagrunnlag å basere deg på, derfor svarer du ikke på innlegget men vrir det om. 

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Hvordan var oppveksten din? Måtte du ofte stå opp for deg selv mot mennesker som ikke var snille? Hvordan ser du på omgivelsene dine, er utgangspunktet ditt at de fleste vil deg vondt?

Anonymkode: 212dd...c72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...