Gå til innhold

Er det vanlig for gynekologere å be folk slanke seg???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dro til gynekologen for å sjekke livmoren, ikke at jeg hadde planet om å få barn altså. Også etter at hun sjekket livmoren og jeg var ferdig, så sa hun at jeg burde slanke meg minst 10kg. er det vanlig å si sånt?? har dere opplevd noe lignende?
 

Anonymkode: 30a72...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dro til gynekologen for å sjekke livmoren, ikke at jeg hadde planet om å få barn altså. Også etter at hun sjekket livmoren og jeg var ferdig, så sa hun at jeg burde slanke meg minst 10kg. er det vanlig å si sånt?? har dere opplevd noe lignende?
 

Anonymkode: 30a72...f75

Hun ser det på en helsemessig måte, ikke at du er feit og stygg. Å være overvektig er veldig helsefarlig, derfor sier hun det. Det samme hadde vært om du røyker og får beskjed om å slutte å røyke. De mener ikke at du ser gale ut. For at livmoren skal fungere fint på lang sikt, er overvekt noe som ikke burde være tilstedet.

Anonymkode: 4f7e9...b9e

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gynekolog er en lege og skal si i fra hvis noen har en helserisiko. 

Anonymkode: ebdf5...49e

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd noe lignende, men jeg er normalvektig. 

Mange helseplager kommer med overvekt. For en gynekolog, så er vel tankene på økt sjanse for cyster, POC, mindre fruktbarhet og risikofylt operasjon om man har en cyste man må fjerne kirurgisk.

Anonymkode: 6478c...7cd

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legger sier ikke sånne ting for å være stygge. De har en klinisk distanse, og bryr seg kun om helsen din. Da mente nok legen din at du er på en kritisk overvekt, og burde gjøre noe med det. 

Anonymkode: 71ea6...cea

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da overvekt er viktig innen kvinnehelse. Leger skal gi medisinske råd, ikke være redd for å støte deg med reell informasjon. 

Anonymkode: ae567...3b0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (2 minutter siden):

Hvorfor blir kvinner fornærmet av å bli fortalt dette? Er det ikke en tanke som dukker opp av typen: «hmmm, kanskje hun har rett? Kanskje det er bra for meg om jeg går ned 10kg? Kutter ned på godis og usunn mat, begynner bevege meg litt»?

Virker som at den tanken som dukker opp hos deg, er: «HVVAAAA?? Hvordan kan hun TILLATE SEG å si noe slikt??».

jeg gikk dit for å sjekke livmoren min, ikke for å sjekke vekta. Det er forskjellen. En person har ikke rett å si ovenfor en annen person hva en skal gjøre med livet, heller ikke en lege; dersom man ikke stilte dem det spørsmålet i utgangspunktet. Jeg går dit som pasient for å sjekke livmoren, jeg har krav på å få undersøkelse av livmoren, og legen er ingen til å stille spørsmåltegn ved andre deler av kroppen min, med mindre jeg har bedt om å få råd. Du svarer heller ikke på spørsmålet. 

TS

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trillrund😂, var hos gynekolog i går, vekta mi ble ikke nevnt. Vært overvektig i noen år, aldri fått noen kommentar på dette hos noen lege.

Anonymkode: 4c812...5fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg gikk dit for å sjekke livmoren min, ikke for å sjekke vekta. Det er forskjellen. En person har ikke rett å si ovenfor en annen person hva en skal gjøre med livet, heller ikke en lege; dersom man ikke stilte dem det spørsmålet i utgangspunktet. Jeg går dit som pasient for å sjekke livmoren, jeg har krav på å få undersøkelse av livmoren, og legen er ingen til å stille spørsmåltegn ved andre deler av kroppen min, med mindre jeg har bedt om å få råd. Du svarer heller ikke på spørsmålet. 

TS

Anonymkode: 30a72...f75

Da regner jeg med gynekologen mente at vekten kunne gå utover livmoren på sikt😊 ingen grunn å bli fornærma over hva en lege sier, du lurer bare deg selv. En lege bryr seg ikke om hvordan du ser ut, men hvordan helsa di utvikler seg

Anonymkode: d4b4a...500

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (5 minutter siden):

Det er vanlig for LEGEN å bry seg om din fysiske helse ja. At du reagerer såpass sterkt på det er vel en ganske god indikator på at det trengtes å sies.

EN TING er å gå til legen fordi man sliter av pusteproblemer; har dårlig kondis osv. det gir grunnlag for å komme med slike faktabaserte uttalelser. Å sjekke livmoren har ingenting med vekten å gjøre. "at du reagerer såpass sterkt" hvordan er det å reagere sterkt ved å lage tråd om dette? ikke projiser dine erfaringer ovenfor en annen person. 

Jeg bruker M/38 i topper, L/40-42 på bukse for referanse.

TS

Anonymkode: 30a72...f75

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart at folklar det gå så lamgt at de får beakjed om å gå ned 10 kg, man burde vel se dette selv før det går så langt. Jeg lar det gå 5 kg  over min idealvekt, derfra tar jeg tak i det og går ned de 5 igjen. Desto eldre jeg har blitt desto hardere å gå ned de 5 kgene. 

Anonymkode: 4f7e9...b9e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var konteksten til dette utsagnet? Sa hen hvorfor de mente du burde gå ned i vekt? Jeg må innrømme jeg synes det er litt merkelig av en gynekolog å si noe noe slikt, men det kommer selvsagt an på sammenhengen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

goodiva95 skrev (8 minutter siden):

Selvsagt er det normalt, dersom vekten din påvirker blære, livmor eller annet som faller ned. Da er ett av rådene å slanke seg. Bedre med litt mindre snop og dermed kanskje unngå kirurgi.

Hva mener du med at blære og livmor faller ned? Hvorfor skjer det ved overvekt?

 

TS: høy BMI, hormonkrøll og høyt blodtrykk (som ofte henger sammen) øker risikoen for store muskelknuter i livmoren. Det er ikke farlig, men kan gi ubehagelige symptomer og problemer med å bli gravid. I verste fall må man opereres, noe som både er mer vanskelig og mer farlig når man er overvektig.

Anonymkode: e7c70...ed9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

EN TING er å gå til legen fordi man sliter av pusteproblemer; har dårlig kondis osv. det gir grunnlag for å komme med slike faktabaserte uttalelser. Å sjekke livmoren har ingenting med vekten å gjøre. "at du reagerer såpass sterkt" hvordan er det å reagere sterkt ved å lage tråd om dette? ikke projiser dine erfaringer ovenfor en annen person. 

Jeg bruker M/38 i topper, L/40-42 på bukse for referanse.

TS

Anonymkode: 30a72...f75

Hva er din BMI? Har du nye muskler?

Det er mye kroppspress og jeg forstår at det er kjipt å høre det. Du kan legge inn i journalen at du ikke ønsker at noen nevner vekt? Da slipper du å høre det mer. Si at du får angst av å høre det.

Anonymkode: 4f7e9...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme. Hadde samtale med gynekologen før celleprøve skulle tas, da hun plutselig sa at «DU må slanke deg». Ikke mer snakk om det verken før eller etter den kommentaren. 

Jeg er i utganspunktet enig i at en lege skal kunne si sånne ting, men da forventer jeg at det også blir sagt i sammenheng med noe, og at legen utdyper/snakker mer om det enn kun den ene setningen. 

For min del føltes det fornedrende å få den ene setningen 2 minutter før jeg skal skreve foran samme person. 
 

Anonymkode: 9cdff...eff

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

EN TING er å gå til legen fordi man sliter av pusteproblemer; har dårlig kondis osv. det gir grunnlag for å komme med slike faktabaserte uttalelser. Å sjekke livmoren har ingenting med vekten å gjøre. "at du reagerer såpass sterkt" hvordan er det å reagere sterkt ved å lage tråd om dette? ikke projiser dine erfaringer ovenfor en annen person. 

Jeg bruker M/38 i topper, L/40-42 på bukse for referanse.

TS

Anonymkode: 30a72...f75

Men spurte du ikke hvorfor hun sa det? Om noen hadde kommentert at jeg burde gått ned 10 kg så hadde jeg blitt paff, da jeg anser meg selv som normalvektig (bruker samme størrelse som deg). For en del år tilbake da jeg var rundere så hadde jeg nok blitt fornærmet om noen hadde sagt det, selv om jeg innerst inne visste det.

Anonymkode: c8a86...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goodiva95
AnonymBruker skrev (På 5.5.2021 den 21.26):

Hva mener du med at blære og livmor faller ned? Hvorfor skjer det ved overvekt?

 

 

Anonymkode: e7c70...ed9

tungt!

Endret av goodiva95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...