Gå til innhold

Er det vanlig for gynekologere å be folk slanke seg???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det du legger til grunn som fakta her, at vekt IKKE er en faktor for situasjonen din. Er dette noe en lege har bekreftet?

Anonymkode: 212dd...c72

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. "Du sier at problemet har vært siden tidlig ungdom og det vet jo gynekologen også." hadde hun forstått det, hadde hun skjønt at det ikke er den nåværende vekten min som er grunnen til problemet. 

2. "Kan det hende hun som har studert og spesialisert seg på dette påpeker dette av en grunn?" jeg kjenner kroppen min mye bedre enn det legen gjør, som sagt; vært på den tynne, på den tykke; _samme_ problem står til. 

3. "Ingen sier du ikke er fin som du er, men du nærmer deg grensen til bmi over 3" slutt å føy inn subjektive meninger. Det handler IKKE om jeg ser fin eller ikke fin. Det er ikke poenget med innlegget mitt. Les tidligere svarene over; dere folka er ikke i stand til å lese kommentarene som jeg har skrevet tidligere.

Det handler heller ikke om hva jeg nærmer meg til, fordi, igjen; og jeg sier det til siste gang: Den nåværende vekten har ikke BETYDNING for problemet mitt.

4. ". Jeg har vært overvektig ..." jeg spurte ikke om slankehistorien din, du og andre har 0 grunn til å nevne hvordan dere gikk ned i vekt; det var ikke etterlyst.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Les innlegget mitt en gang men tenk at dette ikke er et angrep. Jeg forklarer hvorfor det kan være relevant for en gynekolog å nevne vekten. Har dette har med helsen, ikke utseende å gjøre. Det er du som sier fettet legger seg bra, men det er din subjektive meningen. Gynekologen er ikke like fornøyd med fettet ditt. Du sier du kjenner kroppen din best. Hvorfor drar du til gynekolog med et problem du ikke har greid å ordne på egenhånd da? Dette er yrket til denne personen og den prøver å hjelpe deg. Grunnen til at jeg nevnte egen vekt var fordi jeg fikk negative konsekvenser og jeg på langt nær like stor. Jeg blåser i om du spiser deg fetere. Det er ditt problem. Jeg synes det er synd for du er åpenbart ung og det er lettere å ordne da. Er planen å vente til du sliter med å bli gravide og har enda flere kilo du må med for å få IVF? 

Anonymkode: 95372...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som var hos øre-nese- halslege fordi hun mistenkte at hun hadde skjev neseskillevegg siden hun ofte var veldig tett i nesen. Det var ikke noe galt med nesen, men legen sa at hun måtte slanke seg slik at pusten ble bedre. Her snakker vi om ei med 3-5 kg for mye, hun ble naturligvis fornærmet. 

Anonymkode: fbbfa...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjenner ei som var hos øre-nese- halslege fordi hun mistenkte at hun hadde skjev neseskillevegg siden hun ofte var veldig tett i nesen. Det var ikke noe galt med nesen, men legen sa at hun måtte slanke seg slik at pusten ble bedre. Her snakker vi om ei med 3-5 kg for mye, hun ble naturligvis fornærmet. 

Anonymkode: fbbfa...f2d

Er det rart? Så få kilo over grensa til normalen vil ikke påvirke pusten.

Anonymkode: f2652...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner ei som var hos øre-nese- halslege fordi hun mistenkte at hun hadde skjev neseskillevegg siden hun ofte var veldig tett i nesen. Det var ikke noe galt med nesen, men legen sa at hun måtte slanke seg slik at pusten ble bedre. Her snakker vi om ei med 3-5 kg for mye, hun ble naturligvis fornærmet. 

Anonymkode: fbbfa...f2d

Vekt er et veldig sensitivt tema for mange, men vekten er relevant for mange helseplager. Blandt annet for pusten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. Jeg er ikke ute etter å få godkjennelse om "hvor fin eller hvor ikke fin jeg er" bildet var for å illustrere hvordan kroppen min ikke er en kritisk tilstand, siden folk tror at det er der gynekologen tar utgangspunkt i. Alle bærer vekt ulikt på kroppen, fett er mer synlige hos noen enn hos andre etc. jeg la heller kke bilde for at folk skal kommentere om hvor mye jeg skal slanke meg. Det er ikke en del av innlegget.

2. Det er illusjon fordi det er din oppfatning av virkeligheten som faktisk ikke slår seg til. Hva jeg synes om bildene mine har ikke noe å si for innlegget, det er ikke hovedpoenget. Det er DU som synes at bildet ser fornøyd ut, derfor føler du tvang til å påpeke det.

3. Du kom med kommentar om hvor "uskarp" første bildet er, jeg motbeviste argumentet ditt med et bilde som ikke var uskarpt, plutselig vrengte du kommentaren "jaja bilde er irrelevant uansett"; du har ingen argumenter, derfor.

"Synes forøvrig du har en ganske aggressiv argumentasjonsstil som nok ikke fører til at sympatien flommer din vei her." jeg er ikke heller for å søke sympati, slutt å føy inn subjektive meninger; igjen tar du utgangspunkt i en vrangforestilling som jeg ikke står for. Svar på svaret ditt: KAN for det generelle, MEN er ikke faktor i mitt problem; ergo; ingen betydning, ser ingen grunn til at legen nevnte det. 


TS.
 

Anonymkode: 30a72...f75

Jeg begynner å lure på om dette er en trolletråd, for du er usedvanlig vrien og lite imøtekommende på svara du får. I såfall kudos for en vellykket trolling. Om ikke må jeg si jeg synes litt synd på deg som besitter så mye negativitet, og jeg håper du har positive relasjoner i ditt virkelige liv.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjer med at dere folk ikke er i stand til å lese tidligere kommentarer men kommer med det samme?
 " Selv om man hadde uregelmessig/sjelden mens før man ble overvektig, kan faktisk vektnedgang etter at man har blitt overvektig gjøre at det blir bedre/mer regelmessig enn det var før man ble overvektige." been there, done that; fortsatt samme problem.  Vekt er ikke faktor til mitt problem, alltid eksistert siden dag 1. Jeg har heller ikke sjelden menstruasjon, jeg får den, det bare går litt lengere i mellom enn det 'normale'.

INNLEGGET handler om at jeg stille meg kritisk til leger som nevner vekt når det ikke er faktor til problemet.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Men det er jo nettopp det jeg skriver, at selv om problemet har vært der siden dag 1, kan det faktisk henge sammen med senere overvekt. Forenklet sagt, det som skaper problemet med menstruasjon fra start kan også være grunnen til at man lettere blir overvektig litt senere i livet. Hormoner har uansett en vesentlig gjensidig sammenheng med både menstruasjon og vekt, og alle deler er i aller høyeste grad genetisk også. 

Lengre mellom mens enn normalt = SJELDNERE enn normalt = sjelden menstruasjon. 

Spørsmålet du stilte var om det var vanlig for gynekologer å be folk slanke seg, og jeg svarte at det er veldig vanlig, og jeg ga noen eksempler på hvorfor. Samtidig adresserte jeg nettopp det du nå skriver at innlegget handler om (at du stiller deg kritisk til leger som nevner vekt når du mener at det ikke er en faktor til problemet) ved å skrive at du kanskje ikke burde avfeie det hvis det ikke er slått fast helt sikkert at det overhodet ikke har noen sammenheng, men at legen burde ha gjort en bedre jobb med å forklare hvorfor hun tok det opp.

Det virker som det at du har hatt lengre mellom mens enn normalt helt fra start er det eneste som gjør deg sikker på at overvekten overhodet ikke er relevant, men nå har jeg prøvd å forklare to ganger at det likevel kan ha en direkte sammenheng. Andre har prøvd å forklare flere andre grunner til at det uansett er relevant for en gynekolog å ta opp temaet overvekt. At du ikke er enig, forandrer ikke det faktum at det ER vanlig (og relevant) at gynekologer gir råd om vekt, og det var det du spurte om.

Anonymkode: fe0e7...107

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste kvinnesykdommer skyldes overvekt hos kvinner. Kanskje hun så forhold eller antydninger til en sykdom som skyldes din overvekt? Isåfall er det helt naturlig at hun sier i fra

Anonymkode: aa7ce...e9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De aller fleste kvinnesykdommer skyldes overvekt hos kvinner. Kanskje hun så forhold eller antydninger til en sykdom som skyldes din overvekt? Isåfall er det helt naturlig at hun sier i fra

Anonymkode: aa7ce...e9f

Da burde hun jo informere om denne sammenhengen, ikke bare slenge ut at TS bør gå ned 10 kilo. 

Anonymkode: f2652...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da burde hun jo informere om denne sammenhengen, ikke bare slenge ut at TS bør gå ned 10 kilo. 

Anonymkode: f2652...604

Siden en lege/gynekolog sier det er det underforstått. Folk går ikke rundt å sier til folk de bør slanke seg helt ut av det blå. Ts bør for helsen gå ned 10 kg , og hun har kg nok til å gå ned mye mer om hun ønsker.

Anonymkode: 95372...499

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dro til gynekologen for å sjekke livmoren, ikke at jeg hadde planet om å få barn altså. Også etter at hun sjekket livmoren og jeg var ferdig, så sa hun at jeg burde slanke meg minst 10kg. er det vanlig å si sånt?? har dere opplevd noe lignende?
 

Anonymkode: 30a72...f75

Om det er snakk om et ønske om å bli gravid og en har høy bmi (33-35+) så ja, en kan dessverre ikke dulles med i alle situasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden en lege/gynekolog sier det er det underforstått. Folk går ikke rundt å sier til folk de bør slanke seg helt ut av det blå. Ts bør for helsen gå ned 10 kg , og hun har kg nok til å gå ned mye mer om hun ønsker.

Anonymkode: 95372...499

Nei, det kan man rett og slett ikke anta. Det kan jo være mange årsaker til at TS burde gå ned i vekt, som gynekologen tenkte på. Det bør kommuniseres hva gynekologen fant/så da hun undersøkte henne, for at hun skulle si dette.

Anonymkode: f2652...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Typisk at du baserer deg på følelser som argument og deretter holder subjektive meninger som "men mtp reaksjonene dine så er det veldig tydelig at du vet at du er kraftig overvektig"  "fullt krenkemodus og krangle" det har ikke noe med meg eller forumet å gjøre, du forholder deg ikke til temaet. Om jeg slanker meg eller ikke slanker meg, har du ikke en dritt med. Hele innlegget handler om at jeg stiller meg kritisk til leger som nevner vekt når det ikke er en del av problemet. 


TS.

Anonymkode: 30a72...f75

De aller fleste er jo veldig uenige med deg, tåler du ikke det? Når du "diskuterer" på den måten du gjør og absolutt ikke klarer å se andre sider av saken enn akkurat din mening så er det veldig tydelig at dette handler om deg og ikke sak. De færreste klarer å hisse seg så mye opp i en generell diskusjon om det ikke er personlig. Og selvfølgelig er det vesentlig at du faktisk er veldig overvektig i denne saken, da det understreker behovet for at legen påpeker at du burde slanke deg. Hadde du hatt BMI på 24 og fått samme beskjed så hadde kanskje folk skjønt hvorfor du hisser deg så mye opp, men når legen påpeker fakta som omhandler dine dårlige valg som går ut over helsa så er det altså veldig forståelig for resten av oss.

 

 

Anonymkode: 5c93d...15f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De aller fleste er jo veldig uenige med deg, tåler du ikke det? Når du "diskuterer" på den måten du gjør og absolutt ikke klarer å se andre sider av saken enn akkurat din mening så er det veldig tydelig at dette handler om deg og ikke sak. De færreste klarer å hisse seg så mye opp i en generell diskusjon om det ikke er personlig. Og selvfølgelig er det vesentlig at du faktisk er veldig overvektig i denne saken, da det understreker behovet for at legen påpeker at du burde slanke deg. Hadde du hatt BMI på 24 og fått samme beskjed så hadde kanskje folk skjønt hvorfor du hisser deg så mye opp, men når legen påpeker fakta som omhandler dine dårlige valg som går ut over helsa så er det altså veldig forståelig for resten av oss.

 

 

Anonymkode: 5c93d...15f

Men var det klart overfor TS at denne kommentaren hadde noe med helseproblemer å gjøre? Fikk hun beskjed om at hun hadde vanskeligheter/problemer, og at dette hadde sammenheng med vekta? 

Eller var det en kommentar som ble oppfattet som irrelevant for besøket?

Anonymkode: f2652...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De aller fleste er jo veldig uenige med deg, tåler du ikke det? Når du "diskuterer" på den måten du gjør og absolutt ikke klarer å se andre sider av saken enn akkurat din mening så er det veldig tydelig at dette handler om deg og ikke sak. De færreste klarer å hisse seg så mye opp i en generell diskusjon om det ikke er personlig. Og selvfølgelig er det vesentlig at du faktisk er veldig overvektig i denne saken, da det understreker behovet for at legen påpeker at du burde slanke deg. Hadde du hatt BMI på 24 og fått samme beskjed så hadde kanskje folk skjønt hvorfor du hisser deg så mye opp, men når legen påpeker fakta som omhandler dine dårlige valg som går ut over helsa så er det altså veldig forståelig for resten av oss.

 

 

Anonymkode: 5c93d...15f

Jeg synes det er forferdelig taktløst av legen bare si helt ut av det blå at hun bør gå ned i vekt når hun ligger avkledd i gynekologstolen. Kommentaren kom kanskje ikke ut av det blå (fra legens ståsted), men for pasienten kan det føles sånn om hun ikke får noe videre forklaring eller opplever at det er relevant for behandlingen. Uansett bør ikke en lege kommentere kroppen til en pasient som er avkledd, men heller vente til pasienten er påkledd og mindre sårbar. Mange synes det er vanskelig å kle av seg foran legen, men det virker som mange leger stiller seg helt utenforstående til det bare fordi de selv er vant til å se nakne kropper. De glemmer at pasienten ikke er vant til det og kanskje har gode grunner til å synes at det er vanskelig.

  • Liker 7
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er forferdelig taktløst av legen bare si helt ut av det blå at hun bør gå ned i vekt når hun ligger avkledd i gynekologstolen. Kommentaren kom kanskje ikke ut av det blå (fra legens ståsted), men for pasienten kan det føles sånn om hun ikke får noe videre forklaring eller opplever at det er relevant for behandlingen. Uansett bør ikke en lege kommentere kroppen til en pasient som er avkledd, men heller vente til pasienten er påkledd og mindre sårbar. Mange synes det er vanskelig å kle av seg foran legen, men det virker som mange leger stiller seg helt utenforstående til det bare fordi de selv er vant til å se nakne kropper. De glemmer at pasienten ikke er vant til det og kanskje har gode grunner til å synes at det er vanskelig.

Enig, og om legen da føler det er nødvendig å informere pasienten om at vedkommende kan oppnå helsefordeler ved å gå ned i vekt, bør legen informere om disse samtidig. 

Anonymkode: f2652...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Toppfuru skrev (16 timer siden):

Men du har jo ikke motbevist meg ved å legge ut enda et bilde, da har du misforstått poenget mitt. I fare for å gjenta meg selv: bilde er irrelevant da bilder uansett kan manipulerer (OBS: jeg sier ikke at du har manipulert ditt). Det vesentlige er at du er overvektig, noe du selv har bekreftet. Hvordan du bærer dine kilo er jo ikke av betydning (altså bildet er irrelevant), noen kler overvekt bedre enn andre, om jeg kan si det sånn.


Du har gått opp 15 kg siste 2 år, var dette en ønsket utvikling? om det er det ren muskelmasse stiller kanskje saken om vektnedgang seg annerledes.

Skjelettvekt varierer svært lite fra person til person, så det kan man ikke skylde på.

Dette stemmer. Det finnes mange familier som har en kollektiv livsløgn som sier at "vi har tung beinbygning". Fakta er at mange av disse har et lavt nivå av hormoner som styrer impulskontrollen, og derfor overspiser de.  

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei, det er ikke valid å snakke om vekt med en pasient som ikke lider kritisk av vekten sin. 
Spørsmålet er om det er 'vanlig for gynekologere å be folk slanke seg' ettersom at jeg ikke har opplevd mine andre venninner å få denne type kommentar, så spørsmålet var om hvor bredt det var - det handler ikke om "burde leger si slikt" igjen, du følger ikke med på tråden. 

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Jeg har aldri møtt noen overvektige som ikke har helseproblemer på grunn av overvekten. Dessverre er det meste usynlig, og uten symptomer for personen, men det er fortsatt et problem. Har du sjekket blodtrykk, kolesterol, fare for hjerte- og karsykdommer, fare for diabetes osv? Jeg skal vedde på at det er farer her som du ikke vet om eller tenker over, men som legen vet at det er en ekstremt stor sjanse for at du har. Nærmest 100%. Du klarer ikke å spise på deg 15kg på to år med sunn mat, sukker og/eller fett er et problem for kroppen din.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Skjer med at dere folka ikke gidder å lese gjennom tråden men alltid stiller de samme argumentene? DEN NÅVÆRENDE VEKTEN min har ikke betydning +/- for problemet mitt, det er ikke i kritisk stand. Legen min har ikke forsvarlig argument å nevne vekten min, for det har ikke med problemet mitt å gjøre. Bra for deg at legen din hadde en forsvarlig grunn.

TS.

Anonymkode: 30a72...f75

Jo, vekten din har betydning når du er overvektig. Den har ikke betydning for menstruasjonen din, men for mye annet. Du har sannsynligvis problemer du ikke vet om. Legen vet at overvektige har disse problemene, og ønsker at du skal ut av faresonen. 

Anonymkode: 0907d...f5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gynekologen eller legen mener at fettberget må smeltes, er det helt riktig å slanke seg. Man kan ikke pakke alt i bomull. 

Anonymkode: 2a8f0...c6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppfuru skrev (20 timer siden):

Du har på ingen måte motbevist mitt argument om at bilder kan juge, jeg så bare ikke noen grunn til å kverne videre på det når det, som jeg sa, uansett er irrelevant. Jeg kommenterte hovedsakelig fordi en annen anonym bruker var veldig opptatt av det bildet og mente at det viste at du ikke er overvektig. Og du har misforstått, jeg tror IKKE på illusjoner, jmf mine kommentarer om at bilder kan juge.

 

BMI er ikke et perfekt mål, det vet alle, men den er en skala som er vist å korrelere til diverse sykdommer og helseplager - det kommer du ikke unna.

Ts har medium i overdeler og large i bukser og det er faktisk ganske normale størrelser så ikke vær så enormt negativ.

Anonymkode: cd6e1...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis denne kommentaren fra legen, eller motivasjonen bak den, plager deg, kan du kanskje enten ringe legekontoret eller be om en ny time hos samme gynekolog. Da kan du spørre om legen mener din nåværende vekt har direkte relevans for din henvendelse, og evt hvordan.
Hvis det kun var en generell kommentar kan du si at du foretrekker å diskutere slike temaer med din fastlege. 

Anonymkode: 80c49...369

Dette var fornuftig. 

Anonymkode: cd6e1...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...