Gå til innhold

Er det vanlig for gynekologere å be folk slanke seg???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hennes startvekt var 90 kg og hun er nå på 63 kg. Så du er jo innafor startvekten (hun er 167 cm). Jeg kom på denne fordi hun nevner at hun hadde uregelmessig mens fra tenårene da hun var litt lettere, men det eneste som stabiliserte mensen var å gå ned i vekt og spise sunnere. 

Fint at du kan se muligheter uten å avfeie dem og legge all negativ energi på kommentaren fra legen. Jeg er helt enig at hun uttrykte seg på en lite følsom måte. Det kunne blitt håndtert bedre. Men innholdet i beskjeden er noe du kanskje kan ta til deg. Eller ikke. Men det hjelper ikke deg å avfeie den. Tenk at hun er en ufølsom idiot som likevel, kanskje, har et poeng. 

Anonymkode: 71ea6...cea

Ts sin menstruasjon har jo vært slik helt fra mensen startet. Hun var normalvektig før men har gått opp nå siste tida. Likevel har menstruasjonsgreiene vært helt likt hele veien. Ingenting har noensinne vært annerledes for TS skrev hun jo.

Anonymkode: cd6e1...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

jeg gikk dit for å sjekke livmoren min, ikke for å sjekke vekta. Det er forskjellen. En person har ikke rett å si ovenfor en annen person hva en skal gjøre med livet, heller ikke en lege; dersom man ikke stilte dem det spørsmålet i utgangspunktet. Jeg går dit som pasient for å sjekke livmoren, jeg har krav på å få undersøkelse av livmoren, og legen er ingen til å stille spørsmåltegn ved andre deler av kroppen min, med mindre jeg har bedt om å få råd. Du svarer heller ikke på spørsmålet. 

TS

Anonymkode: 30a72...f75

Jeg er helt enig! At legen legger seg opp i vekten din når duer der for å sjekke livmoren, er frekt. Det hadde vært noe annet om du gikk dit for problemer som var knyttet til overvekten din. Å gå til gynekolog er ikke det. Som om du ikke vet at du er ti kilo overvektig. Takk for den infoen liksom! 

Jeg hadde sagt ifra på en pen måte at jeg ikke kom dit for belæring av mine vektproblemer, for det var jeg faktisk , tro det eller ei, klar over. Så det fikk vi eventuelt ta om problemer med vekten meldte seg. 

Har selv sagt i fra til leger om de har vært frekke. Ingen leger har sagt noe om vekten da, siden jeg er normalvektig, men det har vært andre ting, og da har jeg sagt i fra :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At leger sier ting på feil måte trenger ikke å bety at de tar feil i hva de sier.

Anonymkode: 4be7b...b99

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette må du nesten spørre legen din om Ardwinna, så får du et sikrere svar.

Anonymkode: 9ae4b...a79

Det skal jeg gjøre den dagen jeg eventuelt trenger det. Inntil videre har jeg andre andre ting å snakke med legen om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiaHI skrev (6 timer siden):

Vekt er et veldig sensitivt tema for mange, men vekten er relevant for mange helseplager. Blandt annet for pusten. 

Hvordan mener du lett overvekt (3-5 kg som nevnt i innlegget du siterte) påvirker pusten?
De fleste er helt fin i pusten til de er et godt stykke opp i fedmekategorien. Dårlig kondis og anpustethet er noe annet, det vil selvsagt forverres jo større kropp og verre form, og da kan selv noen få kilo ekstra gjøre en mer anpusten. Men pustevansker som i følelse av tett nese og bryst, får man ikke før man er alvorlig overvektig. TS er ikke der.

 

Mysticgirl skrev (28 minutter siden):

Jeg hadde sagt ifra på en pen måte at jeg ikke kom dit for belæring av mine vektproblemer, for det var jeg faktisk , tro det eller ei, klar over. Så det fikk vi eventuelt ta om problemer med vekten meldte seg.

For så vidt enig i at man bør si i fra om man føler seg dårlig behandlet av lege, men en annen løsning hadde vært å spørre hvordan gynekologen mente 10 kg mindre ville ha forbedret problemet. Da hadde gynekologen fått et hint om at hun ikke gjorde god nok jobb med å forklare ting for pasienten, og TS hadde kanskje fått bedre forståelse for hvor kommentaren kom i fra. Leger kan være elendige på god informasjon, fordi de kan det så til punkt og prikke at de glemmer at pasientene ikke har samme kunnskapen og ikke skjønner sammenhengen mellom f.eks. overvekt og det de plages med.

Jeg opplevde for noen år siden en veldig dyktig spesialist som skulle utrede meg for alvorlig jernmangel, som faktisk var veldig taktfull i måten hun uttalte seg på. Det var ikke det at overvekten min hadde noe med plagene mine å gjøre, men hun ville undersøke noe nærmere, og sa "Vanligvis pleier vi å ta ultralyd, men på oss damer med litt ekstra på magen, er det best å ta CT-røntgen for å være sikker på at vi ser alt godt nok". Jeg syntes det var respektfullt sagt og hadde ingen problemer med å høre det. Jeg vet jo at jeg har ekstra polstring på magen, så jeg forventer jo ikke at legene ikke skal legge merke til det.

Jeg har også fått høre fra leger at jeg er for tung, men alltid i sammenheng med noe. Ikke bare slengt ut i hytt og gevær. Jeg har heller aldri fått beskjed om å gå ned et visst antall kilo, bare beskjed om at jeg er tung og at det vil være gunstig å gå ned. Heldigvis alltid servert på en respektfull måte i forståelige sammenhenger.

Anonymkode: e7c70...ed9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De aller fleste kvinnesykdommer skyldes overvekt hos kvinner.

Anonymkode: aa7ce...e9f

Hvor har du dette i fra? Har du noen kilder?

Anonymkode: e7c70...ed9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor har du dette i fra? Har du noen kilder?

Anonymkode: e7c70...ed9

Det finnes ikke kilder på det. Det er bare en ekstremt skadelig fordom som gir kvinnene selv skylden for helseplagene sine i stedet for å undersøke og behandle dem. Sannheten er at kvinnehelse er nedprioritert og lite forsket på. 

"Jaja, det er sikkert din egen feil uansett. Du er sikkert bare lat"

Ja det finnes sykdommer knyttet til overvekt: Pcos, diabets type 2, hjerte og karsykdommer osv. Men man kan ikke skylde ALT på overvekt. 

Folk som sitter med smerter og begrensninger vil ikke kunne bevege seg like mye som andre. De vet selv hva som kom først. Og man er klar over sin egen vekt. Legen kan godt si i fra, men ikke på denne måten. Det er ikke normalt å si fra på den måten TS opplevde. Jeg vet ikke om dere har bodd under en stein, eller aldri vært til gynekolog (menn?), men det er ikke normalt. 

Den eneste logiske grunnen til at folk blir provosert er at de mener hun burde få kjeft for å være et par tre kilo for mye og rett og slett fortjener å bli mobbet. Og at mobbing vil føre til mindre overvekt. Spoiler: mobbing har aldri ført til at folk forandrer seg til det bedre. Vi som vokste opp på 00-tallet vil ikke ha tilbake fatshaming og konsekvensene det førte med seg. 

Men fint dere vil ha noen å skylde på under fastlegekrisen 

Anonymkode: 11070...871

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det finnes ikke kilder på det. Det er bare en ekstremt skadelig fordom som gir kvinnene selv skylden for helseplagene sine i stedet for å undersøke og behandle dem. Sannheten er at kvinnehelse er nedprioritert og lite forsket på. 

"Jaja, det er sikkert din egen feil uansett. Du er sikkert bare lat"

Ja det finnes sykdommer knyttet til overvekt: Pcos, diabets type 2, hjerte og karsykdommer osv. Men man kan ikke skylde ALT på overvekt. 

Folk som sitter med smerter og begrensninger vil ikke kunne bevege seg like mye som andre. De vet selv hva som kom først. Og man er klar over sin egen vekt. Legen kan godt si i fra, men ikke på denne måten. Det er ikke normalt å si fra på den måten TS opplevde. Jeg vet ikke om dere har bodd under en stein, eller aldri vært til gynekolog (menn?), men det er ikke normalt. 

Den eneste logiske grunnen til at folk blir provosert er at de mener hun burde få kjeft for å være et par tre kilo for mye og rett og slett fortjener å bli mobbet. Og at mobbing vil føre til mindre overvekt. Spoiler: mobbing har aldri ført til at folk forandrer seg til det bedre. Vi som vokste opp på 00-tallet vil ikke ha tilbake fatshaming og konsekvensene det førte med seg. 

Men fint dere vil ha noen å skylde på under fastlegekrisen 

Anonymkode: 11070...871

Synes det er ganske hårreisende hvor harde folk kan være mot de som har noen kilo ekstra. Jeg forstår ikke dette hatet mot overvektige, hva er problemet for andre om en person har noen kilo for mye? Folk elsker å se ned på overvektige. Mulig de bare har et behov for å tråkke andre ned i søla. Hele denne tråden er full av slike mennesker. 

Anonymkode: f2652...604

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sa det ikke for å være frekk, men fordi hun er lege og vil det beste for helsen din. En del med noen kilo ekstra tenker kanskje ikke over det. Og det har vært mye fokus på «big is beautiful», modeller i big size osv. Men nå handler ikke overvekt bare om utseende dessverre. Selv om mange med litt ekstra absolutt ser flotte ut! 
Problemet er at det gir større risiko for en rekke sykdommer og helseproblemer. Livsstilsykdommer og overvekt øker stadig i samfunnet vårt. Det er enklere å gjøre noe med det om man tar tak i det tidlig. 
 

Forstår at det ikke er så hyggelig å høre, men det er vel bedre å få høre det av en lege enn av nære eller venner. Kiloene kan fort ha det med å snike seg på gradvis. 10 kg er heldigvis ikke så mye da. Litt ekstra aktivitet i hverdagen, og litt mere grønnsaker osv, så er du der. Og du slipper helseproblemer som kan oppstå av overvekt. Husk at en god helse ikke kan kjøpes for penger! Kroppen og helsen skal man faktisk ha med seg resten av livet. Det lønner seg å ta vare på den! 

Anonymkode: 8b515...a08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hun sa det ikke for å være frekk, men fordi hun er lege og vil det beste for helsen din. En del med noen kilo ekstra tenker kanskje ikke over det. Og det har vært mye fokus på «big is beautiful», modeller i big size osv. Men nå handler ikke overvekt bare om utseende dessverre. Selv om mange med litt ekstra absolutt ser flotte ut! 
Problemet er at det gir større risiko for en rekke sykdommer og helseproblemer. Livsstilsykdommer og overvekt øker stadig i samfunnet vårt. Det er enklere å gjøre noe med det om man tar tak i det tidlig. 
 

Forstår at det ikke er så hyggelig å høre, men det er vel bedre å få høre det av en lege enn av nære eller venner. Kiloene kan fort ha det med å snike seg på gradvis. 10 kg er heldigvis ikke så mye da. Litt ekstra aktivitet i hverdagen, og litt mere grønnsaker osv, så er du der. Og du slipper helseproblemer som kan oppstå av overvekt. Husk at en god helse ikke kan kjøpes for penger! Kroppen og helsen skal man faktisk ha med seg resten av livet. Det lønner seg å ta vare på den! 

Anonymkode: 8b515...a08

Dersom det er snakk om så lite som ti kilo overvekt så synes jeg faktisk leger skal holde seg for god til å kommentere vekt, med mindre pasienten er der med plager som kan relateres til vekt. 

Anonymkode: f2652...604

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dersom det er snakk om så lite som ti kilo overvekt så synes jeg faktisk leger skal holde seg for god til å kommentere vekt, med mindre pasienten er der med plager som kan relateres til vekt. 

Anonymkode: f2652...604

Ta har en bmi på 29.7. Det er mer enn 10 kg overvekt. Ts har fjernet bildet nå men veide 88kg på 172 cm. Det er derfor medisinsk relevant å gå ned i vekt. Går ts ned 10 kg er hun fortsatt i kategorien overvektig.

Anonymkode: 95372...499

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ta har en bmi på 29.7. Det er mer enn 10 kg overvekt. Ts har fjernet bildet nå men veide 88kg på 172 cm. Det er derfor medisinsk relevant å gå ned i vekt. Går ts ned 10 kg er hun fortsatt i kategorien overvektig.

Anonymkode: 95372...499

Men har hun noen plager som kan relateres til overvekten? Hun gikk til en spesialist, så med mindre hun var der på grunn av noe relatert til overvekten så er det ikke relevant for besøket. Jeg kan forstå det dersom hun hadde vært ekstremt overvektig, eller over i fedme-kategorien. 

Anonymkode: f2652...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dersom det er snakk om så lite som ti kilo overvekt så synes jeg faktisk leger skal holde seg for god til å kommentere vekt, med mindre pasienten er der med plager som kan relateres til vekt. 

Anonymkode: f2652...604

Overvekt er overvekt. Alt i kroppen henger faktisk sammen og ting påvirker hverandre. Som sagt så er det enklere å ta tak i ting tidlig. Verre når folk nærmer seg 100 kg, og ikke orker å være noe særlig aktive, og føler målet mot normalvekt er så langt unna at det er håpløst. Så de gir opp, og ender opp enda større igjen. Pluss pådrar seg helseproblemer som gjør at det blir enda vanskeligere å gjøre noe med saken. 

Anonymkode: 8b515...a08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Overvekt er overvekt. Alt i kroppen henger faktisk sammen og ting påvirker hverandre. Som sagt så er det enklere å ta tak i ting tidlig. Verre når folk nærmer seg 100 kg, og ikke orker å være noe særlig aktive, og føler målet mot normalvekt er så langt unna at det er håpløst. Så de gir opp, og ender opp enda større igjen. Pluss pådrar seg helseproblemer som gjør at det blir enda vanskeligere å gjøre noe med saken. 

Anonymkode: 8b515...a08

Det er ikke sikkert TS går opp mer i vekt, det er jo bare spekulasjoner? Jeg tror hun er såpass oppegående at hun vet hun er noen kilo for mye, hvorfor i alle dager skal en spesialist (ikke en gang hennes egen fastlege) påpeke det uten at det er relevant for besøket? 

News flash: de fleste overvektige er klare over det selv, og det hjelper null, niks og nada å få beskjed om det. Særlig uten noen som helst sammenheng.

Anonymkode: f2652...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er ikke sikkert TS går opp mer i vekt, det er jo bare spekulasjoner? Jeg tror hun er såpass oppegående at hun vet hun er noen kilo for mye, hvorfor i alle dager skal en spesialist (ikke en gang hennes egen fastlege) påpeke det uten at det er relevant for besøket? 

News flash: de fleste overvektige er klare over det selv, og det hjelper null, niks og nada å få beskjed om det. Særlig uten noen som helst sammenheng.

Anonymkode: f2652...604

Hun er uansett overvektig og det kan ha betydning for både kropp, helse og sjel. Leger har nettopp med helsen til folk å gjøre, så det er absolutt relevant. 
Jeg tror ikke alle overvektige er klar over hvor mange helseproblemer overvekt, usunt kosthold og inaktivitet kan gi nei. 
 

Nå var hun jo hos lege, så tydeligvis bryr hun seg om helsen sin. Da burde hun også følge helserådene hun får syns jeg. Selv om det ikke var det hun ønsket å høre. 
Tenker det må være lettere å gå ned i vekt, enn å satse på at piller og medisiner med diverse bivirkninger skal fikse kommende problemer. Dette er også mer kostbart. Overvekt og livsstilssykdommer koster faktisk samfunnet veldig mye penger, om så ikke personene bryr seg selv. 

Anonymkode: 8b515...a08

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overvekt bla har en betydning for å utvikle kreft i livmoren, så om en gynekolog nevner overvekt så har det noe med å forebygge tenker jeg. Kommer selvfølgelig hvordan det blir sagt. 

Anonymkode: b7397...28a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hun er uansett overvektig og det kan ha betydning for både kropp, helse og sjel. Leger har nettopp med helsen til folk å gjøre, så det er absolutt relevant. 
Jeg tror ikke alle overvektige er klar over hvor mange helseproblemer overvekt, usunt kosthold og inaktivitet kan gi nei. 
 

Nå var hun jo hos lege, så tydeligvis bryr hun seg om helsen sin. Da burde hun også følge helserådene hun får syns jeg. Selv om det ikke var det hun ønsket å høre. 
Tenker det må være lettere å gå ned i vekt, enn å satse på at piller og medisiner med diverse bivirkninger skal fikse kommende problemer. Dette er også mer kostbart. Overvekt og livsstilssykdommer koster faktisk samfunnet veldig mye penger, om så ikke personene bryr seg selv. 

Anonymkode: 8b515...a08

Jeg tror du undervurderer overvektige hvis du mener folk ikke er klar over at det er negativt for helsa. 

Så lenge gynekologen ikke nevnte det i forbindelse med at hun var bekymret for helsen, synes jeg det ikke er på sin plass at hun påpekte det. "Du burde gå ned 10 kilo fordi..." og så en helserelatert årsak hadde vært OK. Å slenge ut av seg en påstand om at hun må gå ned 10 kilo (og ifølge en eller annen her fortsatt da være overvektig) er bare ufint. 

Anonymkode: f2652...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Overvekt bla har en betydning for å utvikle kreft i livmoren, så om en gynekolog nevner overvekt så har det noe med å forebygge tenker jeg. Kommer selvfølgelig hvordan det blir sagt. 

Anonymkode: b7397...28a

Da bør gynekologen si det da?

Anonymkode: f2652...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge til: Jeg synes leger bør være flinkere til å ta opp vekt med pasientene sine. Men da i en sammenheng, eller at fastlegen tar en ordentlig prat om det.

Problemet mitt med denne situasjonen var at kommentaren er helt løsrevet fra noe helsemessig, annet enn at hun selvsagt var på kontoret til gynekologen. Dersom gynekologen mener at det kan forverre en tilstand, eller føre til en annen tilstand, bør dette være klarere enn det ble gjort her.

Anonymkode: f2652...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

For å legge til: Jeg synes leger bør være flinkere til å ta opp vekt med pasientene sine. Men da i en sammenheng, eller at fastlegen tar en ordentlig prat om det.

Problemet mitt med denne situasjonen var at kommentaren er helt løsrevet fra noe helsemessig, annet enn at hun selvsagt var på kontoret til gynekologen. Dersom gynekologen mener at det kan forverre en tilstand, eller føre til en annen tilstand, bør dette være klarere enn det ble gjort her.

Anonymkode: f2652...604

Kommentaren var ikke løsrevet helsemessig. Legespesialister har studert og tatt utdanning over veldig mange år, og har ikke tid til lange forklaringer og begrunnelser om årsaker og sammenhenger til hver eneste pasient. Det er knapt med tid under hver konsultasjon. 
 

Å være overvektig før man har fylt 40 fører til større sjanse for kreft, og livmorkreft hos kvinner. 

Tydeligvis er ikke dette noe som er godt kjent blant overvektige. Men absolutt relevant i denne sammenhengen. 
 
Det handler ikke om å være ufin, men å forsøke å redde liv. 
 

https://forskning.no/kreft-overvekt-sykdommer/a-vaere-overvektig-for-40-oker-risikoen-for-kreft/1575157

 

 

Anonymkode: 8b515...a08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...