Gå til innhold

Er det vanlig for gynekologere å be folk slanke seg???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I følge Kreftregisteret kan faktisk 4 av 10 krefttilfeller forebygges ved å kutte ut røyking, holde en sunn kroppsvekt og kutte ned på alkoholbruk. 
 

Det er faktisk ganske mange krefttilfeller som kunne vært unngått om folk hadde brydd seg mere om hva de puttet i seg. 

 

I stedet blir folk kjempefornærmet over å bli fortalt av lege at man behøver å gå ned i vekt. Når det må være så utrolig mye kjipere å få kreft, med alt det fører med seg. Ikke alle overlever heller. 
 

https://www.kreftregisteret.no/Temasider/forebygging-av-kreft/

Anonymkode: 8b515...a08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det finnes ikke kilder på det. Det er bare en ekstremt skadelig fordom som gir kvinnene selv skylden for helseplagene sine i stedet for å undersøke og behandle dem. Sannheten er at kvinnehelse er nedprioritert og lite forsket på. 

"Jaja, det er sikkert din egen feil uansett. Du er sikkert bare lat"

Ja det finnes sykdommer knyttet til overvekt: Pcos, diabets type 2, hjerte og karsykdommer osv. Men man kan ikke skylde ALT på overvekt. 

Folk som sitter med smerter og begrensninger vil ikke kunne bevege seg like mye som andre. De vet selv hva som kom først. Og man er klar over sin egen vekt. Legen kan godt si i fra, men ikke på denne måten. Det er ikke normalt å si fra på den måten TS opplevde. Jeg vet ikke om dere har bodd under en stein, eller aldri vært til gynekolog (menn?), men det er ikke normalt. 

Den eneste logiske grunnen til at folk blir provosert er at de mener hun burde få kjeft for å være et par tre kilo for mye og rett og slett fortjener å bli mobbet. Og at mobbing vil føre til mindre overvekt. Spoiler: mobbing har aldri ført til at folk forandrer seg til det bedre. Vi som vokste opp på 00-tallet vil ikke ha tilbake fatshaming og konsekvensene det førte med seg. 

Men fint dere vil ha noen å skylde på under fastlegekrisen 

Anonymkode: 11070...871

Jeg ante jo det, men jeg ville likevel gi den jeg siterte sjansen til å svare for seg.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Overvekt er overvekt. Alt i kroppen henger faktisk sammen og ting påvirker hverandre. Som sagt så er det enklere å ta tak i ting tidlig. Verre når folk nærmer seg 100 kg, og ikke orker å være noe særlig aktive, og føler målet mot normalvekt er så langt unna at det er håpløst. Så de gir opp, og ender opp enda større igjen. Pluss pådrar seg helseproblemer som gjør at det blir enda vanskeligere å gjøre noe med saken. 

Anonymkode: 8b515...a08

Jeg må le når jeg leser sånne "bekymrede" mennesker som ser for seg at 100 kg betyr enorm kropp som er svært vanskelig å røre på! :ler:
Veldig mange i Norge er over 170 høy, og selv om 100 kg er overvekt/fedme og usunt, så betyr det altså ikke at 100 kg er noe point of no return, der folk blir så store og tunge at de sliter med å røre på seg. Da må du nok høyere opp i vektskalaen.

 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Legespesialister har studert og tatt utdanning over veldig mange år, og har ikke tid til lange forklaringer og begrunnelser om årsaker og sammenhenger til hver eneste pasient. Det er knapt med tid under hver konsultasjon. 
 

Anonymkode: 8b515...a08

Jo, de har god tid til å gi pasienten god info og rom for å stille spørsmål. I motsetning til en fastlegetime på knappe 15-20 min, er det ikke uvanlig at en spesialisttime varer 45 min eller mer.
Jeg har vært hos flere ulike spesialister og opplever dem som både grundige og gode til å forklare. Og jeg føler aldri at de har dårlig tid. Fastlegen, derimot, der føler man ofte at man sitter på nåde.

Anonymkode: e7c70...ed9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da bør gynekologen si det da?

Anonymkode: f2652...604

Handler om situasjonen og settingen, har ikke lest hele tråden men om pasienten har antydning til fortykket slimhinne noe overvektige kan få -så er det en ekstra risikofaktor for å utvikle kreft feks og man kan unngå at det utvikler seg ved å gå ned i vekt. 

Anonymkode: b7397...28a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Kommentaren var ikke løsrevet helsemessig. Legespesialister har studert og tatt utdanning over veldig mange år, og har ikke tid til lange forklaringer og begrunnelser om årsaker og sammenhenger til hver eneste pasient. Det er knapt med tid under hver konsultasjon. 
 

Å være overvektig før man har fylt 40 fører til større sjanse for kreft, og livmorkreft hos kvinner. 

Tydeligvis er ikke dette noe som er godt kjent blant overvektige. Men absolutt relevant i denne sammenhengen. 
 
Det handler ikke om å være ufin, men å forsøke å redde liv. 
 

https://forskning.no/kreft-overvekt-sykdommer/a-vaere-overvektig-for-40-oker-risikoen-for-kreft/1575157

 

 

Anonymkode: 8b515...a08

Hvis de ikke har tid til å forklare så bør de ikke bare slenge ut at pasienten bør gå ned i vekt, særlig ikke under en gynekologisk undersøkelse. Det er et sårbart øyeblikk. Det er ikke tiden for å buse ut med kommentarer om vekt, og attpåtil uten videre forklaring. Det er bare slemt. Eller mener dere at det var riktig tidspunkt av legen å ta det opp når hun ligger der avkledd og blir undersøkt? Syns tidspunktet nesten er det mest kritikkverdige her.

Endret av Gjenferdet
  • Liker 6
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ante jo det, men jeg ville likevel gi den jeg siterte sjansen til å svare for seg.

Jeg må le når jeg leser sånne "bekymrede" mennesker som ser for seg at 100 kg betyr enorm kropp som er svært vanskelig å røre på! :ler:
Veldig mange i Norge er over 170 høy, og selv om 100 kg er overvekt/fedme og usunt, så betyr det altså ikke at 100 kg er noe point of no return, der folk blir så store og tunge at de sliter med å røre på seg. Da må du nok høyere opp i vektskalaen.

 

Jo, de har god tid til å gi pasienten god info og rom for å stille spørsmål. I motsetning til en fastlegetime på knappe 15-20 min, er det ikke uvanlig at en spesialisttime varer 45 min eller mer.
Jeg har vært hos flere ulike spesialister og opplever dem som både grundige og gode til å forklare. Og jeg føler aldri at de har dårlig tid. Fastlegen, derimot, der føler man ofte at man sitter på nåde.

Anonymkode: e7c70...ed9

Du diskuterer langt utenfor temaet og henger deg opp i urelevante detaljer. Man er overvektig om man veier 100kg uansett hvor høy eller lav man er, og økt vekt gjør selvsagt det meste tyngre. Det sier seg selv. I tillegg kan livsstilsykdommer man kan få føre til problemer med utmattelse, tretthet og lav energi. Merkelig at du ler av dette, da jeg ikke kan forstå at helseproblemer er noe som er morsomt i det hele tatt. Hverken for de det gjelder eller for samfunnet. Vi har en veldig stor økning av uføre nå, og bør være føre var. 
 

En gynekologtime varer ikke i 45 minutter. Og de fleste spesialister har lange ventelister og stor pågang. Noe som ikke akkurat tyder på at de har all verdens tid til å småprate og dulle med pasientene sine. 
TS kunne spurt gynekologen om relevansen om hun lurte da hun var der. Men man regner vel med at folk flest vet at overvekt ikke er bra for helsen vil jeg tro. Det skal bare et par kg med overvekt til for at det gir økt risiko for kreft. Vet ikke om TS hadde blitt så mye blidere om hun hadde fått et langt foredrag om alle problemer overvekt kan medføre heller da det er ganske mye. Trodde dette var allment kjent. 

Anonymkode: 8b515...a08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (16 minutter siden):

Hvis de ikke har tid til å forklare så bør de ikke bare slenge ut at pasienten bør gå ned i vekt, særlig ikke under en gynekologisk undersøkelse. Det er et sårbart øyeblikk. Det er ikke tiden for å buse ut med kommentarer om vekt, og attpåtil uten videre forklaring. Det er bare slemt. Eller mener dere at det var riktig tidspunkt av legen å ta det opp når hun ligger der avkledd og blir undersøkt? Syns tidspunktet nesten er det mest kritikkverdige her.

TS skriver at gynekologen sa dette etter undersøkelsen. Lærer man ikke på skolen at overvekt ikke sunt da? Og om betydningen av sunt kosthold og aktivitet. Om hun hadde vært hos lungelege med kols og fikk beskjed om å slutte å røyke, ser jeg ikke at lungelegen hadde trengt å komme med en utdypende forklaring. Noen ting sier seg selv. Leger sier ikke sånt for å være slemme, men for å hjelpe pasientene. Dette er jobben deres! 

Anonymkode: 8b515...a08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

TS skriver at gynekologen sa dette etter undersøkelsen. Lærer man ikke på skolen at overvekt ikke sunt da? Og om betydningen av sunt kosthold og aktivitet. Om hun hadde vært hos lungelege med kols og fikk beskjed om å slutte å røyke, ser jeg ikke at lungelegen hadde trengt å komme med en utdypende forklaring. Noen ting sier seg selv. Leger sier ikke sånt for å være slemme, men for å hjelpe pasientene. Dette er jobben deres! 

Anonymkode: 8b515...a08

Nei, hun skrev at legen kommenterte vekten også under undersøkelsen. Helt feil tidspunkt. Taktløst, respektløst og ufint.

  • Liker 6
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (23 minutter siden):

Nei, hun skrev at legen kommenterte vekten også under undersøkelsen. Helt feil tidspunkt. Taktløst, respektløst og ufint.

Det spiller da vel egentlig ikke noen rolle når legen sa dette. Må være tøft å være lege, om pasientene oppfatter alt i verste mening. Det var ikke en dødelig kreftbeskjed hun ble gitt som krevde særskilt varsom og empatisk formidling akkurat. Man går ikke til lege for å koseprate. Dette kan man gjøre andre steder. Legen hadde jo også rett, da TS er overvektig. Så kommentaren handlet jo om fakta. Det må man nesten tåle å høre. Leger har ikke tid til å pakke inn alt, og bør være direkte i sin tale for å være sikker på å bli forstått. 
Hadde hun hatt en kjønnssykdom måtte legen ha sagt dette også. Selvsagt kjipt å få høre, men sånn er det nå. Mener legen at TS bør gå ned i vekt, så må legen nesten fortelle det. Hadde tatt seg dårlig ut om leger droppet å fortelle fakta til pasientene for å være mere «taktfulle» 😅

Anonymkode: 8b515...a08

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det spiller da vel egentlig ikke noen rolle når legen sa dette. Må være tøft å være lege, om pasientene oppfatter alt i verste mening. Det var ikke en dødelig kreftbeskjed hun ble gitt som krevde særskilt varsom og empatisk formidling akkurat. Man går ikke til lege for å koseprate. Dette kan man gjøre andre steder. Legen hadde jo også rett, da TS er overvektig. Så kommentaren handlet jo om fakta. Det må man nesten tåle å høre. Leger har ikke tid til å pakke inn alt, og bør være direkte i sin tale for å være sikker på å bli forstått. 
Hadde hun hatt en kjønnssykdom måtte legen ha sagt dette også. Selvsagt kjipt å få høre, men sånn er det nå. Mener legen at TS bør gå ned i vekt, så må legen nesten fortelle det. Hadde tatt seg dårlig ut om leger droppet å fortelle fakta til pasientene for å være mere «taktfulle» 😅

Anonymkode: 8b515...a08

Helt uenig. Som sagt er det mange som sliter ekstremt med GU. De kjenner seg redd, skamfull, invadert og blottlagt. Og mange har også komplekser for kropp og vekt. For noen kan en slik kommentar under undersøkelsen trigge de sånn at de kanskje ikke klarer å ta GU igjen. Det kan føre til kreft, det. Hvis pasienten opplever slike kommentarer så opprivende at hun unngår alt som krever GU. Det var nylig en tråd om dette. En kvinne som hadde fått kommentarer på vekt under undersøkelsen og som i lang tid etter ikke orker tanken på å gjennomføre en ny undersøkelse. Jeg fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå at ikke alle synes GU er helt problemfritt, og at legen dermed bør være litt ekstra forsiktig og hensynsfull både i ord og handling? Det hadde kostet legen ekstremt lite å vente til pasienten var påkledd igjen hvis vekt absolutt måtte kommenteres (av helsemessige årsaker).

  • Liker 6
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (3 minutter siden):

Helt uenig. Som sagt er det mange som sliter ekstremt med GU. De kjenner seg redd, skamfull, invadert og blottlagt. Og mange har også komplekser for kropp og vekt. For noen kan en slik kommentar under undersøkelsen trigge de sånn at de kanskje ikke klarer å ta GU igjen. Det kan føre til kreft, det. Hvis pasienten opplever slike kommentarer så opprivende at hun unngår alt som krever GU. Det var nylig en tråd om dette. En kvinne som hadde fått kommentarer på vekt under undersøkelsen og som i lang tid etter ikke orker tanken på å gjennomføre en ny undersøkelse. Jeg fatter ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå at ikke alle synes GU er helt problemfritt, og at legen dermed bør være litt ekstra forsiktig og hensynsfull både i ord og handling? Det hadde kostet legen ekstremt lite å vente til pasienten var påkledd igjen hvis vekt absolutt måtte kommenteres (av helsemessige årsaker).

Det var da voldsomt til dramatikk. Dette skriver TS i hovedinnlegget: « etter at hun sjekket livmoren og jeg var ferdig, så sa hun at jeg burde slanke meg minst 10kg». 
 

Jeg tror virkelig ikke kommentarer fra leger er den største trusselen mot kreft altså😅 Og om man har så store problemer med kroppsbilde og psyke, burde man oppsøke psykolog for det. 

Anonymkode: 8b515...a08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommentaren var ikke løsrevet helsemessig. Legespesialister har studert og tatt utdanning over veldig mange år, og har ikke tid til lange forklaringer og begrunnelser om årsaker og sammenhenger til hver eneste pasient. Det er knapt med tid under hver konsultasjon. 

Å være overvektig før man har fylt 40 fører til større sjanse for kreft, og livmorkreft hos kvinner. 

Tydeligvis er ikke dette noe som er godt kjent blant overvektige. Men absolutt relevant i denne sammenhengen. 
 
Det handler ikke om å være ufin, men å forsøke å redde liv. 
https://forskning.no/kreft-overvekt-sykdommer/a-vaere-overvektig-for-40-oker-risikoen-for-kreft/1575157

Anonymkode: 8b515...a08

Kreft er en av de sykdommene hvor risikoen øker bratt allerede ved overgangen fra normalvekt til overvekt. Vi snakker ikke en gang om fedme her, bare noen få kilo opp fra en normal BMI. Spesielt livmorhalskreft for kvinner.

Dersom en lege møter uregelmessigheter i form av menstruasjonsforstyrrelser og celleforandringer så er det direkte uansvarlig å ikke opplyse pasienten om denne risikoen.

Hallo - det er for egen helse at risikoen med overvekt blir opplyst! Det er for deg og muligheten din for å holde seg frisk!

Det er hårreisende at pasienter forkaster denne kliniske informasjonen som "frekk" eller uvensentlig. Neida, det er lettere å leve i fornektelse og kjøre argumentet "ja, men jeg ser jo ikke så stor ut!".

Anonymkode: 71ea6...cea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var da voldsomt til dramatikk. Dette skriver TS i hovedinnlegget: « etter at hun sjekket livmoren og jeg var ferdig, så sa hun at jeg burde slanke meg minst 10kg». 
 

Jeg tror virkelig ikke kommentarer fra leger er den største trusselen mot kreft altså😅 Og om man har så store problemer med kroppsbilde og psyke, burde man oppsøke psykolog for det. 

Anonymkode: 8b515...a08

Skjønner du ikke at GU for mange er sårbart, og at kommentarer på kropp i mens man er avkledd kan gjøre situasjonen enda verre? Dere som har et ukomplisert forhold til kropp og vaginale undersøkelser er heldige, men ikke alle er som dere. Jeg stusser veldig på at enkelte i tråden ikke klarer å forstå at det kan oppleves annerledes for andre?

  • Liker 6
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (5 minutter siden):

Skjønner du ikke at GU for mange er sårbart, og at kommentarer på kropp i mens man er avkledd kan gjøre situasjonen enda verre? Dere som har et ukomplisert forhold til kropp og vaginale undersøkelser er heldige, men ikke alle er som dere. Jeg stusser veldig på at enkelte i tråden ikke klarer å forstå at det kan oppleves annerledes for andre?

Vil si at kreft og sykdommer er verre enn å få en kommentar om kropp for helsens skyld, som gjør at man føler seg litt ukomfortabel altså. Tror livmorkreft og andre ting er ganske mye mer ukomfortabelt for å si det sånn. Var ikke som om hun kom med en poengløs kommentar om lange kjønnslepper heller. Legen gjorde bare jobben sin. Hvis man er så misfornøyd med kroppen og vekten sin, så går det an å gjøre noe med det. Og det var nettopp dette legen mente var viktig helsemessig også. Har man emosjonelle problemer i forhold til vekt, mat og kropp er psykiatrien riktig sted å oppsøke. Dette er ikke en gynekologs fagfelt. 

Anonymkode: 8b515...a08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjenferdet skrev (23 minutter siden):

Skjønner du ikke at GU for mange er sårbart, og at kommentarer på kropp i mens man er avkledd kan gjøre situasjonen enda verre? Dere som har et ukomplisert forhold til kropp og vaginale undersøkelser er heldige, men ikke alle er som dere. Jeg stusser veldig på at enkelte i tråden ikke klarer å forstå at det kan oppleves annerledes for andre?

Skjønner ikke du at faktisk de aller fleste har et helt ukomplisert forhold til GU - og det er ingenting som tilsier at TS sliter med noe annet enn akkurat kommentaren hun tydeligvis ikke er enig i!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette var utrolig stygt av gynokologen hvis det ikke har noen sammenheng med noe.
Uansett, så trenger ikke det å diskuteres ved mindre det er STOR risiko ved et eller annet, og at vekta burde gå ned.

Han ene gynokologen jeg hadde mente jeg var så kjukk i magen at å føde normalt kunne jeg bare drite i, han ville nesten bestille keisersnitt til meg med en gang. But guess what, jeg fødte normalt, og måtte sy 4 sting, that's it. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (2 timer siden):

Skjønner du ikke at GU for mange er sårbart, og at kommentarer på kropp i mens man er avkledd kan gjøre situasjonen enda verre? Dere som har et ukomplisert forhold til kropp og vaginale undersøkelser er heldige, men ikke alle er som dere. Jeg stusser veldig på at enkelte i tråden ikke klarer å forstå at det kan oppleves annerledes for andre?

De fleste synes det er noe ubehagelig at en lege røsker rundt i underlivet ditt, men det er allikevel ikke verdens undergang. Jeg vil også tro ikke alle ligger der fullstendig naken når legen bruker en dildolignende gjenstand opp i skjeden. Personlig bruker jeg alltid å gå med kjole da det er enkelt og greit å ta av truse og strømpebukse! Du krisemaksimerer nok veldig her..

Anonymkode: 43ca9...2eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er overvektig, men min gynekolog har aldri nevnt vekten min. Men jeg føler meg veldig dum som sitter i stolen med beina opp og så skal gynekologen undersøke meg nettopp pga vekten min. Legen min derimot har nevnt vekten og legen har jo et poeng. Jeg har bare godt av å gå ned i vekt og holder nå på med saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...