Gå til innhold

Hvorfor har sykepleiere god lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sykepleiere har selv vært med på å legge til rette for et stort arbeidspress. Dette ved å skvise ut helsefagarbeiderne. Ikke lurt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har svært sjeldent lunsj på jobb. Jeg går ikke, jeg løper. Jeg jobber i hjemmetjenesten og jeg holder ikke fartsgrensen alltid. Heller sjeldent. Det må gå fortere! Vakttelefonen kan ringe både under besøket hos den enkelte pasienten, men også mens jeg kjører mellom hvert sted. Rekorden på antall telefoner i løpet av en dag er 76. Vi har ikke telefontid, og både pasienter, pårørende og alle andre instanser skal ha tak på oss. Alle beskjeder må skrives ned, med en gang, før jeg glemmer det! Å jada, telefonen må jeg ta, også mens jeg kjører bil. Og bot har jeg fått!

Jeg kan være så stresset og sliten av arbeidsmengden, at hvis jeg har en viktig telefonsamtale med kommunens kreftkoordinator eller legen på Lindrende Team, så kan jeg sitte igjen etter at vi har lagt på røret og tenke: «Hva faen snakket vi egentlig om nå?» Hukommelsen svikter! Jeg jobber overtid nesten hver dag, og vet aldri når jeg rekker å hente barna i barnehagen/SFO. Jeg har sannelig fått bot der også! Et gebyr for å hente for sent. Ledelsen i kommunen sender oss stadige påminnelser om at vi «ikke får lov» til å jobbe overtid fordi det har nemlig ikke kommunen råd til - men hva skal jeg si til den døende kreftpasienten i 60-årene som hulker og gråter av sorg og fortvilelse, når klokka bikker 15? «Beklager, men nå må jeg gå, for vakta mi er over og overtid har ikke kommunen økonomi til»?

Jeg må regne ut og trekke opp lindrende medikamenter til den døende, virkelig holde tunga rett i munnen, selv når jeg er så trøtt og har så hodeverk at jeg gråter og er i tvil om 2 + 2 er 5. Og joda, det hender jeg gråter. La meg fortelle om sist gang, som var i forrige uke. Jeg hadde kveldsvakt til kl. 23.00, og skulle på dagvakt neste dag kl. 07.45. Jeg hadde stresset meg gjennom hele listen med alle de hjemmeboende pasientene, slik at jeg ikke trengte å gå langt på overtid. For å jobbe til kl. 01 er ikke mye festlig når man skal opp igjen kl. 06. Jeg kom inn på kontoret kl. 22.20, «YES!» tenkte jeg, nå får jeg sovet noen timer før jeg skal tilbake. Skulle bare dokumentere og desinfisere kontoret, så var jeg good to go. Så ringer alarmen - 5 min før jeg skal hjem. En forholdsvis ung pasient som fikk slag for en god del år siden og derav en stor hjerneskade, og som nå trenger 1-1 bemanning av helsepersonell i sitt eget hjem, han får ikke latt vannet! Og det kan ikke vente til neste dag, for en altfor full blære kan forårsake stor skade og smerter. Og selvfølgelig har han ikke utstyr til kateterisering hjemme. Ikke har jeg særlig kjennskap til denne fine fyren heller ettersom han har eget personale, men det er klart han må få hjelp, siden jeg er tross alt den eneste sykepleieren som kan hjelpe! Så da må jeg ned i kjelleren da, og lete etter utstyr i 20 minutter, for utstyr skal egentlig pasientene disponere selv. La oss runde av her; Men jeg gikk til kl. 01.15 denne kvelden. En av mange.

I tillegg er vi underbemannet, vi mangler sykepleiere, vi har INGEN vikarer som er sykepleiere. Er én sykepleier syk, ja da leies det ofte inn ufaglært personale, som snakker svært dårlig norsk. Pasienter er frustrerte, pårørende er frustrerte, vi på gulvet er frustrerte.

Vennligst ikke bruk din fritid på å diskutere hva jeg som sykepleier fortjener i lønn, for det har faktisk INGEN noe som helst med å uttale seg om - i hvert fall ikke før du har stått i mine sko, i minst et halvt år. Jeg gir så mye av meg selv på jobb, til hver enkelt pasient og pårørende, at jeg har nesten ikke mer igjen av meg - til meg. Jeg fortjener hver jævla krone, og helst en krone ekstra. Takk meg heller den dagen det er deg, din bror eller søster, mor eller far, eller kanskje til og med barnet ditt, som trenger min kompetanse og omsorg! For da skal jeg love deg at du kommer til å sitte igjen og kjenne på en evig takknemlighet, for at nettopp jeg - og mine sykepleier-kollegaer, ivaretok deg og dine når dere var på det mest sårbare i livet. 

Anonymkode: b7369...392

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (38 minutter siden):

Alt dette gjør flere tusen ufaglærte hvert dag, så det er nok verken spesielt krevende eller vanskelig. 

Ja, utad ønskes det nok at dette arbeidet, spesielt sykehjemsansatte fortjener det minste av det minste i lønn med så lav kompetanse, men det er synd. Det er virkelig mange gode mennesker (ufaglærte og faglærte) som jobber rumpa av seg for at de samfunnet setter til sides (eldre med demenssykdom) får noen verdige siste år. Den pensjonerte sivilingeniøren som tidligere var høyt respektert, er nå stuet vekk på sykehjemmet, inkontinent for urin og avføring og gråter etter mamma. Da er det jo godt at en skarve sykepleier, hjelpepleier eller assistent hjelper han i dusjen og holder hånden hans til han sovner da de fleste andre er for fine til å gjøre en slik jobb. Ikke mye verdt i penger, en utgiftspost for samfunnet, men akk så viktig ivaretakelse av mennesket. 

Anonymkode: b5afe...fa9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MattDa skrev (48 minutter siden):

Sykepleiere har selv vært med på å legge til rette for et stort arbeidspress. Dette ved å skvise ut helsefagarbeiderne. Ikke lurt!

Å ønske en høyere og forsvarlig sykepleiedekning på avdelingene er ikke synonymt med å "skvise" ut helsefagarbeiderne. For en billig retorikk. Helsefag er teamet vårt, vi vil ingenting mer enn å arbeide sammen i velfungerende team. 

Anonymkode: b5afe...fa9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, utad ønskes det nok at dette arbeidet, spesielt sykehjemsansatte fortjener det minste av det minste i lønn med så lav kompetanse, men det er synd. Det er virkelig mange gode mennesker (ufaglærte og faglærte) som jobber rumpa av seg for at de samfunnet setter til sides (eldre med demenssykdom) får noen verdige siste år. Den pensjonerte sivilingeniøren som tidligere var høyt respektert, er nå stuet vekk på sykehjemmet, inkontinent for urin og avføring og gråter etter mamma. Da er det jo godt at en skarve sykepleier, hjelpepleier eller assistent hjelper han i dusjen og holder hånden hans til han sovner da de fleste andre er for fine til å gjøre en slik jobb. Ikke mye verdt i penger, en utgiftspost for samfunnet, men akk så viktig ivaretakelse av mennesket. 

Anonymkode: b5afe...fa9

Hva har det med ett eneste av argumentene mine å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må tørre å si ifra at det ikke er greit å ikke kunne norsk på en slik arbeidsplass. Man må kunne gjøre seg godt forstått i et slikt yrke. Tenker at arbeidsgivere bør bruke mer kompetanse og ikke tar billige snarveier som ødelegger for rykte til dette yrket. Hvem ville blitt operert av en person som ikke kunne snakke eller skrive skikkelig norsk. Altså kravene i helsevesenet som helhet må løftes, slik at yrket kan bli respektert og da vil lønningene naturligvis stige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jøsses, hvilken spesialisering har du og hvor jobber du? Jeg er ikke ii nærheten av de summene der, selv ed full stilling i tredelt turnus og plenty av ekstravakter. 

Anonymkode: d6e77...e74

Ja, det er slett ikke ille lønn. Jeg har master i avansert klinisk sykepleie, ansatt i OUS. Som du ser av tabellen i artikkelen jeg linker til under er tariffen til NSF/spekter 548 000,- for spesialsykepleiere med 10 års ansiennitet. Videre har man krav på 20 000,- i året for masteren, dette får man automatisk i spekter. Videre der igjen kommer ubekvemtstillegg på omkring 120 000,- i året. Nå summerer du tallverdiene jeg har oppgitt, der har du bruttolønn. Jeg har altså utbetalt ca 37 000,- - 40 000,- per mnd. Hvor jobber du foresten?

https://sykepleien.no/2020/10/spekter-oppgjoret-ingen-far-lavere-ulempetillegg-spesialsykepleierne-far-mest

Anonymkode: d3f17...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, avansert teori. Sykepleierstudiet er ca. 50% praksis. Jeg vil GJERNE se ingeniørene stelle infiserte sår, stelle døde, få oppkast på seg, trene med nålestikk på hverandre, se på når kirurgen sager over brystbenet, vaske kvinnelige og mannlige kjønnsorganer og tørke rennende bæsj 🤣 Hvis ikke MINST 15% brekker seg blir jeg seriøst skuffa 💩 

 

Anonymkode: b5afe...fa9

TS her.  Ingen ting av dette hadde jeg ikke klart. Spesielt å se kirurgen sage over brystbenet, da hadde jeg besvimt.

Det er vel ikke særlig ekkelt å vaske penis eller vagina. Dette kunne jeg ha gjort. Hva er vanskelig med det?

Anonymkode: 77755...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel hvorfor man ikke skal gi ledere den lønnen når det er manko på dem. Hvordan kan man forsvare det? Når disse lederne attpåtil må pendle når de går fra kveld til dag fordi de har lang reisevei henger det ikke på greip. Jeg har sett pasienter bli feilbehandlet av sykepleiere som ikke har sovet og har vært borti en sykepleier som sovnet mens hun hadde en pasient. Sykepleiere er ledere og må lønnes deretter. De må få bo i nærheten av sykehusene. Som ingeniør bør du forstå ting som tilbud, ansvar, risiko og etterspørsel. Hvem tror du vurderer hvor lenge en pasient skal være beltelagt eller sørger for at pasienten får riktig medisin før operasjon? Man kan synse i det uendelige om sykepleiere fortjener lønna, men om du driter i ordet sykepleier og heller tenker på en hvilken som helst person med utdanning, ansvar, ledelse, belastning og risiko i det private ville du tenkt helt annerledes 

Endret av Majer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

TS her.  Ingen ting av dette hadde jeg ikke klart. Spesielt å se kirurgen sage over brystbenet, da hadde jeg besvimt.

Det er vel ikke særlig ekkelt å vaske penis eller vagina. Dette kunne jeg ha gjort. Hva er vanskelig med det?

Anonymkode: 77755...c00

Det er ikke vanskelig, men det er ikke alle som ville følt seg komfortabel med å vaske andre voksne og eldre mennesker nedentil. Noen blir jo uvel av andres avføringslukt f.eks. Du skal jo informere, være trygg i rollen, ikke rynke på nesen, men mange ville sikkert mestret det fint. Kunsten er ikke å vaske vekk avfallsstoffer, men å gjøre det på en slik måte at pasienten føler seg ivaretatt, ikke sant? 

Vet også om mange som sier at de aldri kunne hatt en slik jobb, men det er greit, fint at det finnes noe for alle 😄

 

Anonymkode: b5afe...fa9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Politietterforskere tjener mye mindre enn sykepleiere, begge har treårig utdannelse.

 

En helt vanlig sykepleier tjener 560.000 kroner, og det er ca. 110.000 mer enn en politietterforsker. Likevel er det sykepleiere som klager og syter.

Hva er forklaringen på det?

Anonymkode: 77755...c00

Nja. Har du 560 000kr som spl har du videreutdannelse/mastergrad og 10 års erfaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke vanskelig, men det er ikke alle som ville følt seg komfortabel med å vaske andre voksne og eldre mennesker nedentil. Noen blir jo uvel av andres avføringslukt f.eks. Du skal jo informere, være trygg i rollen, ikke rynke på nesen, men mange ville sikkert mestret det fint. Kunsten er ikke å vaske vekk avfallsstoffer, men å gjøre det på en slik måte at pasienten føler seg ivaretatt, ikke sant? 

Vet også om mange som sier at de aldri kunne hatt en slik jobb, men det er greit, fint at det finnes noe for alle 😄

 

Anonymkode: b5afe...fa9

I tillegg til alle observasjonene vi gjør! Alle klarer å tørke en rumpe, men ikke alle klarer å se at pasienten har et begynnende trykksår på baken for å så gjøre tiltak for å motvirke dette. Uten en slik observasjon kan pasienten allerede ha et åpent sår dagen etter. 

Det er mye sykepleie i grunnleggende stell. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (16 minutter siden):

Spørsmålet er vel hvorfor man skal gi ledere den lønnen når det er manko på dem. Hvordan kan man forsvare det? Når disse lederne attpåtil må pendle når de går fra kveld til dag fordi de har lang reisevei henger det ikke på greip. Jeg har sett pasienter bli feilbehandlet av sykepleiere som ikke har sovet og har vært borti en sykepleier som sovnet mens hun hadde en pasient. Sykepleiere er ledere og må lønnes deretter. 

Først spør du hvordan kan man forsvare å gi ledere lønnen de har, så sier du sykepleiere er ledere. Mener du de ikke fortjener den lønnen de har? Det synes nemlig jeg, og det har forsåvidt blitt forklart ganske godt i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor lang ansiennitet har du da? 485.000 er ikke dårlig lønn!  

Anonymkode: 77755...c00

Det er lav lønn. Det er under gjennomsnittet på en stilling som krever akademisk fagutdannelse.

Spørsmålet er ikke om hvorfor sykepleiere får høyere lønn enn politietterforskere, men hvorfor politietterforskere ikke er lønnet i tråd med betydningen av jobben.

90 % av problemene vi har med Covid er knyttet til at vi ikke har kompetente personer i helsevesenet. Er det tilsvarende subb vi trenger i politiet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på flere innlegg her så har sykepleiere altfor dårlig lønn! Jeg jobber som en vanlig butikkmedarbeider i en norgesgruppen butikk. Jeg er ikke utdannet innen servicefaget. Min årslønn er på ca 430 000, jeg har betalt fri alle helligdager, og jobber aldri søndager. Har ca 100% stilling (mangler rundt 15 timer i mnd) og har 2 seinvakter pr uke.

Anonymkode: 762e5...52e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har lest hele tråden, TS er ingeniør, og dette er åpenbart en «runketråd» hvor TS ønsker å fremheve seg selv samtidig som hen latterliggjør sykepleiere.

Oppsummert, om alle ingeniører forstår så lite av grunnlønn og enkel statestikk som TS, så kan vi konkludere med at ingeniører flest får altfor høy lønn i forhold til sine begrensede kunnskap og evner til å forstå, for TS sitt intellekt virker ekstremt begrenset. 

 

Anonymkode: 86e8c...6ca

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her.  Ingen ting av dette hadde jeg ikke klart. Spesielt å se kirurgen sage over brystbenet, da hadde jeg besvimt.

Det er vel ikke særlig ekkelt å vaske penis eller vagina. Dette kunne jeg ha gjort. Hva er vanskelig med det?

Anonymkode: 77755...c00

Lest hele tråden nå.

Du virker ekstremt kort, og språket ditt veldig umodent.

Mistenker trolling, fordi du virker å ha svært lite livserfaring og forståelse generelt for å være en voksen mann/kvinne med utdanning.

Anonymkode: 86e8c...6ca

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ey, den valiumen tar jeg gjerne. 

Men det er jo ikke engang sant, utrolig nok, i snitt tjener du vesentlig mindre enn en politibetjent (dokumentert). Og etterforskere er sjeldent politibetjent 1, men ofte betjent 2 eller 3, så de tjener nok fort enda mer (udokumentert antagelse).

Anonymkode: b627c...fd8

Hehe. Ja. Har ikke satt meg inn i hva politiet tjener eller sammenligner meg med det, var bare ment som en spøk/kommentar til de som skal sammenligne risiko. Noen deler av politiet har en risikofylt jobb selvfølgelig men de har jo også andre muligheter for å håndtere «vanskelige kunder» enn andre yrker har, f.eks helsevesenet som gjerne møter en del av det samme klientellet. 
Uansett. Alle sånne sutretråder om sykepleiere er alltid meningsløse og laget av folk som ikke forstår forskjellen på grunnlønn og lønn etter alle UB tillegg 😴 Er jo mange yrker jeg tjener mer enn totalt, men hvis jeg hadde hatt tilsvarende komfortabel arbeidstid så hadde jeg tjent mindre eller likt 🤷‍♀️ Selvfølgelig blir vi jo noe kompensert for arbeidstidene våre, ellers hadde vel de færreste giddet å jobbe som sykepleier.

 

Anonymkode: 0419e...ae3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnestykket ditt er helt feil. Du har politiets årslønn uten tillegg og sammenligner med sykepleielønn MED tillegg. Med tillegg tjener politibetjent 610 000 i gjennomsnittlig årslønn. Greit å ha fakta på plass først. Sykepleie har gjennomsnittlig lønn på 523 404 MED tillegg. 

Forøvrig er det Whataboutisme det kalles det du gjør nå. Like bakvendt som å si at vi ikke kan diskutere kjønnsforskjeller i Norge fordi kvinner i u-land har det MYE verre. Eller å si til noen som mister kroppslige funksjoner, som f.eks beina i en bilulykke, at de ikke skal klage, siden noen er uheldig og blir lam fra nakken og ned. At de fattigste i landet vår skal være glade, de fattige i Russland er tross alt enda fattigere. Osv osv. Skal ikke sykepleie kunne klage over det de opplever som en for lav lønn sett i forhold til arbeidet som utføres, bare fordi noen andre tjener mindre? 

Både politiet og sykepleiere har dårlig lønn. 

Så kan man jo diskutere i det vide å brede om arbeidsforholdene, som er ganske komelige for sykepleie i forhold til politiet, om man absolutt skal sammenligne. Men det er samtidig ting som er vanskelige å sammenligne. Men f.eks får politiet arbeidsklær fra topp til tå. De har politibilene sine i en garasje. Det er et helt annet tempo på jobb som pilot selv om det i blant røyner skikkelig på. De kan forøvrig pensjonere seg alerede ved 57 år! Og kan ikke beholde stillingene sin etter 60 år! De årene ekstra, sykepleiere må jobbe, burde jo være verdt noe.

Jeg har forøvrig en mor som er sykepleie og en bror som også tok sykepleierutdanning, før han utdannet seg til politi. Jeg hadde valgt jobben hans foran hennes hver dag av året! Men selv gikk jeg en helt annen vei, siviløkonom også en master. Jeg har mer utdanning enn de (om man ikke regner med det faktum at min bror har to bachelorutdanninger 🙈) og jobber i dag som revisor. Tjener over 100 000 mer enn de i året og har bare dagjobb mandag til fredag. Elsker det. Og fatter egentlig ikke hvorfor noen gidder å ta slike utdannelser. Slite livet av seg for slikk og ingen ting! Men man må selvsagt ha en interesse for det man gjør. 

Anonymkode: aeac4...ec6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MattDa skrev (3 timer siden):

Sykepleiere har selv vært med på å legge til rette for et stort arbeidspress. Dette ved å skvise ut helsefagarbeiderne. Ikke lurt!

Det er nok her sykepleiernes representanter bør gjøre noen valg. Hittil har en tilsynelatende jobbet for å presse ut helsefagarbeidere og ufaglærte og jobbet for større andel sykepleire, samtidig som en klager over at sykepleierne må utføre oppgavene nevnte ufaglærte og helsefagarbeidere kunne gjort og at lønnsnivået til den større gruppen sykepleiere ikke er høyere. Om en presser på for å få i pose og sekk er det dessverre fare for at en kun får litt av alt, og en blir aldri fornøyd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...