Gå til innhold

Hvorfor har sykepleiere god lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

LØGN! Gjennomsnittslønnen for sykepleiere er 560.000 kroner i året. Det sier seg selv at det du serverer her er løgn.

Anonymkode: 77755...c00

Jeg kan vise deg lønnsnivået mitt jeg, det er overhodet ikke løgn. Grunnlønnen for maks ansiennitet ligger på 500 000 i staten og jeg jobber i en dagstilling. Legger du til tillegg for å jobbe kveld, natt og helg så får man en høyere lønn. Men det er grunnlønnen det er interessant å sammenligne andre yrker med. 

Anonymkode: 3750e...964

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Grunnen til at du får et slikt tall, er fordi tillegg for ubekvem arbeidstid er tatt med i beregningen.

Du kan ikke sammenligne annet enn grunnlønn når du sammenligner sykepleier med andre bachelorutdannelser med dagjobb.

Grunnlønn for en sykepleier med 10 år ansiennitet er 500 000. Det er LITE i dagens samfunn. 

Anonymkode: 10f38...9b2

Når man snakker om lønn, så snakker man om totallønnen. Den er på 560.000.

Husk at det er flere stilling i staten som IKKE har muligheten til å jobbe overtid. De har som regel 8-16 jobb. Mens sykepleiere har den store fordelen med å jobbe overtid og på ugunstige tider for å øke lønnen.'

Det er flere sykepleiere som kan tjener i 650.000 kroner i året om ønsker det, men det kan IKKE statsansatte gjøre. 

Anonymkode: 77755...c00

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Etter 10 år - du hopper galant over det. Det er ingen jurister som tjener 500 000 i året med 10 år ansiennitet. Hvorfor i alle dager drar du inn ufaglærte i denne debatten? Det ville være hårreisende om en ufaglært tjente nær opptil en med bachelor eller høyere utdanning. Noe mange ufaglærte/faglærte forøvrig gjør 🙄

Anonymkode: 10f38...9b2

Hvorfor? fordi om en skal vurdere hvorvidt lønnen er rimelig må man sammenligne lønnen med andre yrkesgrupper med ulikt utdanningsnivå. Om du tjener 36% mer enn en ufaglært etter en bachelor, betyr det at du får god uttelling for de tre årene du brukte på bacheloren. 

 

Jeg har aldri sagt at det er jurister som tjener under 500 000 med ti år ansiennitet, så om det er noe du skal stille spørsmål med relevansen av, får det være dine egne argumenter. 

Endret av Kastanjefrø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er en helt vanlig sykepleier som tjener 410 000 kroner i året. 

De fantastiske tilleggene som alle hele tiden prater om som gjør sykepleierlønnen så fryktelig høy, er på rundt 20 000 kroner i året hos meg. Altså så vidt over 1600 kroner i måneden. Før skatt. Dette er den store kompensasjonen jeg får for å jobbe kvelder og helg, julaften og påske, og jeg må ta ferie når jeg får beskjed om det. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan vise deg lønnsnivået mitt jeg, det er overhodet ikke løgn. Grunnlønnen for maks ansiennitet ligger på 500 000 i staten og jeg jobber i en dagstilling. Legger du til tillegg for å jobbe kveld, natt og helg så får man en høyere lønn. Men det er grunnlønnen det er interessant å sammenligne andre yrker med. 

Anonymkode: 3750e...964

Når du går til banken for å få boliglån, så sier ikke banken at du har lav grunnlønn så du får ikke lån. De sier derimot at du har muligheten til å jobbe så mye du vil (innenfor aml), og ser at du tjente 560.000 i fjor noe som er vanlig for sykepleiere.

Sykepleiere fortjener ikke mer lønn, de tjener allerede godt nå. En sykepleier trenger ikke mer lønn for å gjøre jobben.

Anonymkode: 77755...c00

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Hvorfor? fordi om en skal vurdere hvorvidt lønnen er rimelig å man sammenligne lønnen med andre yrkesgrupper med ulikt utdanningsnivå. Om du tjener 36% mer enn en ufaglært etter en bachelor, betyr det at du får god uttelling for de tre årene du brukte på bacheloren. 

 

Jeg har aldri sagt at det er jurister som tjener under 500 000 med ti år ansiennitet, så om det er noe du skal stille spørsmål med relevansen av, får det være dine egne argumenter. 

Etter 10 år er en helsefagarbeider garantert 430 000 i lønn, 70 000 mindre enn en sykepleier som har tatt en bachelor og dermed har tre års tapt arbeidsinntekt og studielån og mer ansvar i jobben. Det er ikke den største forskjellen. https://www.fagforbundet.no/lonn-og-avtaler/spekter/sykehus/

Anonymkode: 3750e...964

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pia mater skrev (1 minutt siden):

Og jeg er en helt vanlig sykepleier som tjener 410 000 kroner i året. 

De fantastiske tilleggene som alle hele tiden prater om som gjør sykepleierlønnen så fryktelig høy, er på rundt 20 000 kroner i året hos meg. Altså så vidt over 1600 kroner i måneden. Før skatt. Dette er den store kompensasjonen jeg får for å jobbe kvelder og helg, julaften og påske, og jeg må ta ferie når jeg får beskjed om det. 

Offisielle tall:

image.png.93dc22e0a73ae2824317004637919d00.png

 

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sykepleier

Anonymkode: 77755...c00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har en IT-ingeniør eller annen IT-relatert bachelorgrad så utrolig mye mer i lønn enn begge grupper? 

Det er ikke vanskelig å finne skiller mellom ulike utdanninger av like lang varighet. Utviklere har til og med null risiko i hverdagen.

Jeg skjønner ikke utvalget for sammenligning her. Det er to veldig ulike yrker.

Hvorfor skulle de tjent likt?

Anonymkode: b627c...fd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Politietterforskere tjener mye mindre enn sykepleiere, begge har treårig utdannelse.

 

En helt vanlig sykepleier tjener 560.000 kroner, og det er ca. 110.000 mer enn en politietterforsker. Likevel er det sykepleiere som klager og syter.

Hva er forklaringen på det?

Anonymkode: 77755...c00

Hæ? 560 000 kr? Ja, takk! Men dette tjener virkelig ikke «en helt vanlig sykepleier». Jeg jobber fast tre ekstra helger i året og har 440 000 kr, inkludert alle tillegg. Så gjør en grundigere faktasjekk før du uttaler deg.

Anonymkode: b7369...392

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hæ? 560 000 kr? Ja, takk! Men dette tjener virkelig ikke «en helt vanlig sykepleier». Jeg jobber fast tre ekstra helger i året og har 440 000 kr, inkludert alle tillegg. Så gjør en grundigere faktasjekk før du uttaler deg.

Anonymkode: b7369...392

image.png.b5a4dfcf26ce8cc32e55a8a1e66c2b09.png

Offisielle tall:

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sykepleier

Anonymkode: 77755...c00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har en IT-ingeniør eller annen IT-relatert bachelorgrad så utrolig mye mer i lønn enn begge grupper? 

Det er ikke vanskelig å finne skiller mellom ulike utdanninger av like lang varighet. Utviklere har til og med null risiko i hverdagen.

Jeg skjønner ikke utvalget for sammenligning her. Det er to veldig ulike yrker.

Hvorfor skulle de tjent likt?

Anonymkode: b627c...fd8

Fordi begge er statlige ansatte kjerneyrker med liknende turnusordning, utdanningslengde og risiko. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Disse tallene stemmer overhodet ikke. Beklager å måtte skuffe deg 😂

Anonymkode: b7369...392

Mener du norske myndighetene lyver??? 

Anonymkode: 77755...c00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når man snakker om lønn, så snakker man om totallønnen. Den er på 560.000.

Husk at det er flere stilling i staten som IKKE har muligheten til å jobbe overtid. De har som regel 8-16 jobb. Mens sykepleiere har den store fordelen med å jobbe overtid og på ugunstige tider for å øke lønnen.'

Det er flere sykepleiere som kan tjener i 650.000 kroner i året om ønsker det, men det kan IKKE statsansatte gjøre. 

Anonymkode: 77755...c00

Når man sammenligner lønn, må man jo sammenligne med lik arbeidstid/antall timer. Det blir feil å sammenligne lønnen til en statsansatt som jobber 37,5 timer i uka og lønnen til en sykepleier som f.eks har jobbet 50 timer den uka. Da sier det seg selv at lønnen til sykepleieren er bedre. Så om en skal sammenligne må man gjøre det på samme vilkår, og der kommer grunnlønnen inn. 

Anonymkode: bed8b...30b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mener du norske myndighetene lyver??? 

Anonymkode: 77755...c00

En politibetjent har en snittlønn på 628,000.

Anonymkode: b627c...fd8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når man sammenligner lønn, må man jo sammenligne med lik arbeidstid/antall timer. Det blir feil å sammenligne lønnen til en statsansatt som jobber 37,5 timer i uka og lønnen til en sykepleier som f.eks har jobbet 50 timer den uka. Da sier det seg selv at lønnen til sykepleieren er bedre. Så om en skal sammenligne må man gjøre det på samme vilkår, og der kommer grunnlønnen inn. 

Anonymkode: bed8b...30b

Nei, man sammenligner månedslønnen mot månedslønnen. Da vinner sykepleiere lett.

Anonymkode: 77755...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (56 minutter siden):

Men det er ikke TS sitt poeng. Spørsmålet er hvorfor de fortenner mer enn andre statlige ansatte med like lang utdannelse og mer risiko i jobben.

Ikke så mye å lure på hvem som løper mest risiko, i alle fall ikke nå om dagen. Verste mareritt for en politiettersforsker er vel om kaffemaskinen virker eller ei. Og brått ble jeg nå mistenkt i saken..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når man snakker om lønn, så snakker man om totallønnen. Den er på 560.000.

Husk at det er flere stilling i staten som IKKE har muligheten til å jobbe overtid. De har som regel 8-16 jobb. Mens sykepleiere har den store fordelen med å jobbe overtid og på ugunstige tider for å øke lønnen.'

Det er flere sykepleiere som kan tjener i 650.000 kroner i året om ønsker det, men det kan IKKE statsansatte gjøre. 

Anonymkode: 77755...c00

Den store fordelen? Si meg, driver du ap med meg? Du har en merkelig innfallsvinkel til dette. En av de store grunnene til at sykepleiere rømmer yrket, er fordi turnusbelastningen gjør de utslitt og syke. I tillegg tjener de dårlig på å jobbe ugunstig. Det er ingenting lukrativt ved dette, som du påstår. De aller fleste mennesker vil jobbe 100 %, verken mer eller mindre. Spesielt ikke mer. Problemet i helsevesenet er at belastningen av 100 % arbeid er så stor at mange ikke klarer å stå i det. Når betalingen i tillegg er dårlig, gir det ingen insentiv til å fortsette. 

Å jobbe ugunstig, er verken bra for helse eller økonomi, rett og slett fordi tilleggene er elendige. Å tjene 56 kr ekstra i timen på en kvelds- eller nattevakt, er et piss i havet. Tillegget er enda mindre for å jobbe helg - forstå det den som kan. Du betales elendig for å ofre deg selv og ødelegge helsa di. 

Anonymkode: 10f38...9b2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, man sammenligner månedslønnen mot månedslønnen. Da vinner sykepleiere lett.

Anonymkode: 77755...c00

Nei, det gjør de ikke. En politibetjent har en snittlønn på nesten 53,000 i mnd, noe etterforskere også går under.

En sykepleier har en snittlønn på nesten 46,000 i mnd.

https://www.ssb.no/statbank/table/11418/tableViewLayout1/?loadedQueryId=10046764&timeType=top&timeValue=2

Anonymkode: b627c...fd8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...