Gå til innhold

Hvorfor har sykepleiere god lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.3.2021 den 14.54):

Når man snakker om lønn, så snakker man om totallønnen. Den er på 560.000.

Husk at det er flere stilling i staten som IKKE har muligheten til å jobbe overtid. De har som regel 8-16 jobb. Mens sykepleiere har den store fordelen med å jobbe overtid og på ugunstige tider for å øke lønnen.'

Det er flere sykepleiere som kan tjener i 650.000 kroner i året om ønsker det, men det kan IKKE statsansatte gjøre. 

Anonymkode: 77755...c00

Synes 560 000 er en meget god lønn,  skjønner ikke hva de klager over.

Anonymkode: 5386e...60e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor snakker vi ikke om brutto timelønn uten tillegg? Og så kan vi liste opp de ulike tilleggssatsene ved siden av. Hvor mye du jobber ubekvemme arbeidstider eller overtid er irrelevant. Jeg vil vite satsene, ikke hvor mye du jobber.

Jeg kan begynne:

Har et par års erfaring fra IT bransjen og tjener brutto per time 280kr. Utgjør ca 550.000 i året. Har ingen tillegg i lønn og jobber i vanlig arbeidstid.

Har 2% i innskuddspensjon fra arbeidsgiver og ansettelseskontrakten min henger i en tynn tråd hvis arbeidsgiver ikke får forlenget kontrakten de har med kunden sin.

Anonymkode: 890e4...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 551500 kr i grunnlønn med full ansiennitet. 
133% tillegg for røde dager. 56 kr i kveldstillegg, og 42 kr i helgetillegg. Er det seriøst noe å være misunnelig på? Arbeidsmengde og ansvar gjenspeiles ikke i det hele tatt i lønnen. Ubekvem arbeidstid, aldri fri helligdager, og altfor kort hviletid mellom kveldsvakt og dagvakt. Ferdig 2230. og begynner igjen 0730. Så rekker 5-6 timer søvn mellom vaktene. Ikke forsvarlig mtp arbeidsoppgaver

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer fælt på hva du selv tjener, hvilken jobb og utdanning du har, som mener at 400 000,- er god lønn? Det er jo langt under medianen i Norge. 

Sykepleiere må få bedre arbeidsvilkår og bedre lønn, ellers får vi en skikkelig helsekrise i dette landet om ikke veldig lenge. Er det en yrkesgruppe som fortjener så mye bedre enn det de får i dag, så er det sykepleiere! Den som ikke evner å forstå det, lever ikke i samme virkelighet som oss andre.

Og nei, jeg er ikke sykepleier. Jobber ikke innen helse i det hele tatt, men innser at jeg også trenger helsetjenester, og kommer til å trenge det i større og større grad etter hvert som alderen kommer.

Anonymkode: 5b349...85a

Er du klar over at vanlig sykepleiere faktisk tjener 560.000 kroner i året? Mener du den er lav? 

Selvom de har blitt opplært av NSF til kun fokusere på grunnlønnen. 

Anonymkode: 77755...c00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det der er tallene til en mannlig sykepleier.

Har du tallene til kvinnelige sykepleiere også? Skal være vesentlig lavere

Anonymkode: 8ef6a...4af

Det er snittlønnen i yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En må nok også se på en del av de andre "godene" og ulempene som gjerne påvirker lønn. Sykepleierne har tross alt en veldig god jobbtrygghet, noe vi ser er et stort gode gjennom finanskriser og pandemi, der mange mister jobber eller blir permitert. En har en akademisk sett temmelig "lett" utdannelse som relativt mange vil klare å komme seg gjennom, i tillegg til at en gjennom profesjonskamp virker å ha klart å presse ut ufaglærte og helsefagarbeidere i en slik grad at en utgjør en veldig stor gruppe som i liten grad trenger å konkurrere om stillingene med disse eller andre. En kan også i mindre grad ta med arbeid hjem, og en forventes ikke å jobbe utenom arbeidstiden, samtidig som mye av ansvaret og avgjørelsene ligger hos andre (leger osv.).

Litt av spørsmålet blir hva en mener er viktig og virkelig ønsker, og eventuelt hva en er villig til å ofre. Det er ikke sikkert en ville ønsket blitt eller trivdes som sykepleier om utdannelsen var like krevende som ingeniørens, om en hadde legens ansvar, jobben hang i en tynn tråd ved økonomiske svingninger eller en måtte følge opp jobben også på fritiden, selv om lønnen gikk opp. En bør nok prøve å minne seg selv på hvorfor en har valgt akkurat jobben og utdannelsen en har og de positive sidene ved denne, og ha i bakhodet at hverdagen antagelig ikke er noen dans på roser for særlig mange yrkesgrupper. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 20.3.2021 den 13.55):

Politietterforskere tjener mye mindre enn sykepleiere, begge har treårig utdannelse.

 

En helt vanlig sykepleier tjener 560.000 kroner, og det er ca. 110.000 mer enn en politietterforsker. Likevel er det sykepleiere som klager og syter.

Hva er forklaringen på det?

Anonymkode: 77755...c00

Er ikke dette med tillegg? 

Anonymkode: cb3ab...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (På 21.3.2021 den 0.08):

Nja. Har du 560 000kr som spl har du videreutdannelse/mastergrad og 10 års erfaring. 

Nei, jeg har rett under og har bare bachelor, jobbet som spl i 4,5 år. Har vært flink til å forhandle lønn da. OUS 

Anonymkode: cb3ab...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (På 7.11.2021 den 20.20):

En må nok også se på en del av de andre "godene" og ulempene som gjerne påvirker lønn. Sykepleierne har tross alt en veldig god jobbtrygghet, noe vi ser er et stort gode gjennom finanskriser og pandemi, der mange mister jobber eller blir permitert. En har en akademisk sett temmelig "lett" utdannelse som relativt mange vil klare å komme seg gjennom, i tillegg til at en gjennom profesjonskamp virker å ha klart å presse ut ufaglærte og helsefagarbeidere i en slik grad at en utgjør en veldig stor gruppe som i liten grad trenger å konkurrere om stillingene med disse eller andre. En kan også i mindre grad ta med arbeid hjem, og en forventes ikke å jobbe utenom arbeidstiden, samtidig som mye av ansvaret og avgjørelsene ligger hos andre (leger osv.).

Litt av spørsmålet blir hva en mener er viktig og virkelig ønsker, og eventuelt hva en er villig til å ofre. Det er ikke sikkert en ville ønsket blitt eller trivdes som sykepleier om utdannelsen var like krevende som ingeniørens, om en hadde legens ansvar, jobben hang i en tynn tråd ved økonomiske svingninger eller en måtte følge opp jobben også på fritiden, selv om lønnen gikk opp. En bør nok prøve å minne seg selv på hvorfor en har valgt akkurat jobben og utdannelsen en har og de positive sidene ved denne, og ha i bakhodet at hverdagen antagelig ikke er noen dans på roser for særlig mange yrkesgrupper. 

Veldig godt oppsummert. Jeg tror mange glemmer disse aspektene. I tillegg vil jeg nevne pensjon, disse er gjerne langt bedre enn i privat sektor. 

Anonymkode: e0d98...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjente 820000 i år. Jobber som spesialsykepleier i et helseforetak. Jobb til alle døgnets tider og mye overtid. Lønna burde vært høyere. 

Anonymkode: c104b...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de så god lønn da? Synes egentlig de burde tjene mer, jeg. Gode omsorgsfulle sykepleiere som brenner for yrket sitt - er noen fantastiske mennesker, som står på og jobber hardt. 

Om man ikke selv har vært innlagt på sykehus over lengre tid, så er det kanskje vanskelig å se/forstå den gode jobben de utfører. Jeg har iallfall alltid følt meg godt ivaretatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spes.spl med master. Tjener ca 700 000,- da fordelt slik:

570 000,- grunnlønn + 20 000 mastertillegg + 10 000 tillegg forhandlet frem + ca 100 000 ubekvemtstillegg. 

Tar svært sjeldent på meg og jobbe overtid.
Er jeg på dagvakt og blir spurt om å jobbe kveldsvakt i tillegg sier jeg «ja du kan forskyve meg fra min dagvakt i morgen til kveldsvakt om du trenger folk i kveld». 

Anonymkode: d3f17...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.3.2021 den 1.12):

Regnestykket ditt er helt feil. Du har politiets årslønn uten tillegg og sammenligner med sykepleielønn MED tillegg. Med tillegg tjener politibetjent 610 000 i gjennomsnittlig årslønn. Greit å ha fakta på plass først. Sykepleie har gjennomsnittlig lønn på 523 404 MED tillegg. 

Forøvrig er det Whataboutisme det kalles det du gjør nå. Like bakvendt som å si at vi ikke kan diskutere kjønnsforskjeller i Norge fordi kvinner i u-land har det MYE verre. Eller å si til noen som mister kroppslige funksjoner, som f.eks beina i en bilulykke, at de ikke skal klage, siden noen er uheldig og blir lam fra nakken og ned. At de fattigste i landet vår skal være glade, de fattige i Russland er tross alt enda fattigere. Osv osv. Skal ikke sykepleie kunne klage over det de opplever som en for lav lønn sett i forhold til arbeidet som utføres, bare fordi noen andre tjener mindre? 

Både politiet og sykepleiere har dårlig lønn. 

Så kan man jo diskutere i det vide å brede om arbeidsforholdene, som er ganske komelige for sykepleie i forhold til politiet, om man absolutt skal sammenligne. Men det er samtidig ting som er vanskelige å sammenligne. Men f.eks får politiet arbeidsklær fra topp til tå. De har politibilene sine i en garasje. Det er et helt annet tempo på jobb som pilot selv om det i blant røyner skikkelig på. De kan forøvrig pensjonere seg alerede ved 57 år! Og kan ikke beholde stillingene sin etter 60 år! De årene ekstra, sykepleiere må jobbe, burde jo være verdt noe.

Jeg har forøvrig en mor som er sykepleie og en bror som også tok sykepleierutdanning, før han utdannet seg til politi. Jeg hadde valgt jobben hans foran hennes hver dag av året! Men selv gikk jeg en helt annen vei, siviløkonom også en master. Jeg har mer utdanning enn de (om man ikke regner med det faktum at min bror har to bachelorutdanninger 🙈) og jobber i dag som revisor. Tjener over 100 000 mer enn de i året og har bare dagjobb mandag til fredag. Elsker det. Og fatter egentlig ikke hvorfor noen gidder å ta slike utdannelser. Slite livet av seg for slikk og ingen ting! Men man må selvsagt ha en interesse for det man gjør. 

 

Anonymkode: aeac4...ec6

Det er helt absurd at politiet kan pensjonere seg så tidlig. 
Mens politifolk med kontorjobb får gå av med pensjon, står slitne hjelpepleiere/sykepleiere i 60-årsalderen på med tunga ut av munnen for å få stelt alle før lunch. Halvparten kan ikke gå, og du må bruke personheis for å få de i dusjen. De aldrende hjelpepleierne står på hodet i alle slags ubekvemme arbeidsstillinger for å få spyla og kledd på beboeren (hen må opp i senga igjen for å bli påkledd). 
Den andre halvparten må enten lures/lokkes/overtales for å bli med på badet. 
Er du riktig uheldig kan de skade deg. Kloring, spark i magen etc etc. 

Så er det hjem for å lese i nettaviser om late pleiere som ikke gidder å dusje de gamle mer enn en gang i uka…’

Endret av Bacteria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...