Gå til innhold

Hvorfor har sykepleiere god lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså jeg tjener også 560 000 kr i året og jeg jobber 8-16 uten fullført vgs liksom.

560 000 kr med utdanning OG ubekvemme arbeidstider er latterlig. 

Anonymkode: 3f49f...08b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å sette yrkesgrupper opp mot hverandre som her, med best/verst - lønn og best/verst arbeidsoppgaver og belastninger er et håpløst prosjekt. Det beviser tråden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dere har tydeligvis aldri jobbet i pleie/omsorg🙈 Jeg er vernepleier, men tar en i betraktning at vi med 3 årig utdanning tjener ca det samme via feks KS-avtalen så er lønna ikke spesielt god! I kommunale avdelinger har ofte spl/vpl ansvarsvakter og høyt arbeidspress. 

Jeg jobber privat og tjener litt under 500 k i året med tillegg. Med trekk til fagforbundet, skatt og boliglån i en dyr by, så er lønna piss. Jeg jobber ekstra, så må i snitt jobbe 150% per mnd for å tjene greit. Jeg har unger😊

Anonymkode: 7994b...9d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen

Fordi sykepleierne er blitt så enormt mange at politikerne ser på det som en velgergruppe. Så betaler de dem for stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Altså jeg tjener også 560 000 kr i året og jeg jobber 8-16 uten fullført vgs liksom.

560 000 kr med utdanning OG ubekvemme arbeidstider er latterlig. 

Anonymkode: 3f49f...08b

Jeg tjener 516 400 og har mastergrad. Skulle nok heller tatt 3 års utdanning og blitt sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får spørre alle dere som ikke forstår den dagen dere blir avhengige av hjelp og pleie.  Er det mulig å være sp skrudd i sin egen navle?

Anonymkode: 7aaef...4ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi får spørre alle dere som ikke forstår den dagen dere blir avhengige av hjelp og pleie.  Er det mulig å være sp skrudd i sin egen navle?

Anonymkode: 7aaef...4ae

Så man kan ikke mene 500k er en rimelig lønn for noen med bachelorgrad, uten å mene at hjelp og pleie er unyttig? Det er nok noen andre som er skrudd i sin egen navle

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Så man kan ikke mene 500k er en rimelig lønn for noen med bachelorgrad, uten å mene at hjelp og pleie er unyttig? Det er nok noen andre som er skrudd i sin egen navle

Bachelor eller master, det er det spiller ingen rolle. Det som betyr noe er funksjonen helse. Det er din og min helse vi snakker om. At noen enkle papirflyttere skal tjene mer enn de hvite englene er absurd.

Anonymkode: 7aaef...4ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha, å gjennomføre studiet er INGENTING 😉 Kom å ta ansvar på en fullstappet og underbemannet avdeling med kreftsyke korridorpasienter, så får vi se hvor mange dager det tar før du springer med halen mellom beina. 

Det er selve yrket som er eksamen. Du skal stå stødig når du hudflettes av pårørende pga. systemsvikt, og når ungdommer er blå på leppene. Ivareta hikstende barn som pårørende, og administrere høypotente medikamenter rett i blodårer selv om du skjelver etter få timer nattesøvn og lunsjen som aldri blir spist. At legen får de korrekte opplysningene avhenger av DEG, ditt kliniske blikk, målingene, din kompetanse. Ikke overse noe om du ikke vil ha et liv på samvittigheten.

Så ja, ta gjerne utdannelsen i blinde med en hånd på ryggen, så får vi se hvor kompetent du er ute i arbeidslivet uten en PC å gjemme deg bak. 

Anonymkode: b5afe...fa9

DETTE! Fy faen. Spot on!!!!!!!!!!!! TAKK!!! Hilsen sykepleier. 

Anonymkode: b7369...392

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bachelor eller master, det er det spiller ingen rolle. Det som betyr noe er funksjonen helse. Det er din og min helse vi snakker om. At noen enkle papirflyttere skal tjene mer enn de hvite englene er absurd.

Anonymkode: 7aaef...4ae

Norge hadde stoppet like mye opp uten byråkrater som uten sykepleiere. Videre har samfunnsnytten aldri vært, og vil aldri være det eneste parameteret av verdi når det kommer til lønn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsevesenet trenger da dobbelt så mye ressurser?

Anonymkode: fb795...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Norge hadde stoppet like mye opp uten byråkrater som uten sykepleiere. Videre har samfunnsnytten aldri vært, og vil aldri være det eneste parameteret av verdi når det kommer til lønn. 

Du kunne dødd uten helsehjelp

Anonymkode: 7aaef...4ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kunne dødd uten helsehjelp

Anonymkode: 7aaef...4ae

Du hadde dødd uten ganske mye. Uten ingeniører til å drive vannkraftverk, strømledninger, lastebilsjåfører som sørger for mat i hyllene, butikkansatte. Om jeg kunne valgt ville jeg heller vært uten helsehjelp enn vann og mat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bettys

Jeg må si det er litt umusikalsk å klage på sykepleiere og helsearbeidere generelt når man står midt i en pandemi. Dere skulle bare visst hva vi må stå i hver dag mens dere sitter trygt på hjemmekontoret deres (noen av dere i alle fall). Overfylte avdelinger, utsatt for  Covid daglig og nå har vi helsearbeidere også tatt støyten med dødelige bivirkninger av AstraZeneca vaksinen, selv om de fleste av oss slapp med skrekken. Jeg har aldri noen sinne klaget på lønnen min, verken på KG, til venner/familier eller på jobb. Det jeg begynner å bli oppriktig drittlei av er alle synserne som skal mene så mye om hvor enkelt og lite verdifullt yrke jeg har. Ikke rart mange flykter fra sykepleieryrket. Jeg var selv en av dem, jeg var borte fra helsevesenet en stund men kom tilbake for å hjelpe under koronaen. Så snart pandemien er over er det vekk fra helsevesenet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er spesialsykepleier med master og 10 års ansiennitet og har da i henhold til fagforeningen sine lønnskrav en grunnlønn på 570 000,-. Ubekvemstillegg utgjør kanskje 150 000 - 200 000,- og kommer oppå der igjen. Jeg klager ikke på min lønn. Jeg har en mastergrad og 10 års fartstid. 

NSF jobber nå for at grunnlønna skal bli enda høyere (650 000,-) i grunnlønn for spesspl med full ansiennitet. Det vil nok ta noen år, men de kommer nok i mål denne gang som sist.

 

Anonymkode: d3f17...c60

Jøsses, hvilken spesialisering har du og hvor jobber du? Jeg er ikke ii nærheten av de summene der, selv ed full stilling i tredelt turnus og plenty av ekstravakter. 

Anonymkode: d6e77...e74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettys skrev (1 minutt siden):

Jeg må si det er litt umusikalsk å klage på sykepleiere og helsearbeidere generelt når man står midt i en pandemi. Dere skulle bare visst hva vi må stå i hver dag mens dere sitter trygt på hjemmekontoret deres (noen av dere i alle fall). Overfylte avdelinger, utsatt for  Covid daglig og nå har vi helsearbeidere også tatt støyten med dødelige bivirkninger av AstraZeneca vaksinen, selv om de fleste av oss slapp med skrekken. Jeg har aldri noen sinne klaget på lønnen min, verken på KG, til venner/familier eller på jobb. Det jeg begynner å bli oppriktig drittlei av er alle synserne som skal mene så mye om hvor enkelt og lite verdifullt yrke jeg har. Ikke rart mange flykter fra sykepleieryrket. Jeg var selv en av dem, jeg var borte fra helsevesenet en stund men kom tilbake for å hjelpe under koronaen. Så snart pandemien er over er det vekk fra helsevesenet igjen.

Syns du det er umusikalsk å utnytte en pandemi for å få bedre lønn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bettys
Kastanjefrø skrev (3 minutter siden):

Syns du det er umusikalsk å utnytte en pandemi for å få bedre lønn?

Kanskje. Men det er vel gjerne nå man kan noe som helst gjennomslag for lønnsøkning, det samme gjelder for alle samfunnskritiske yrker under pandemien. Så fort den siste vaksinen er satt og pandemien forhåpentligvis er over, er nok alt glemt.

Endret av Bettys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bettys skrev (4 minutter siden):

Jeg må si det er litt umusikalsk å klage på sykepleiere og helsearbeidere generelt når man står midt i en pandemi. Dere skulle bare visst hva vi må stå i hver dag mens dere sitter trygt på hjemmekontoret deres (noen av dere i alle fall). Overfylte avdelinger, utsatt for  Covid daglig og nå har vi helsearbeidere også tatt støyten med dødelige bivirkninger av AstraZeneca vaksinen, selv om de fleste av oss slapp med skrekken. Jeg har aldri noen sinne klaget på lønnen min, verken på KG, til venner/familier eller på jobb. Det jeg begynner å bli oppriktig drittlei av er alle synserne som skal mene så mye om hvor enkelt og lite verdifullt yrke jeg har. Ikke rart mange flykter fra sykepleieryrket. Jeg var selv en av dem, jeg var borte fra helsevesenet en stund men kom tilbake for å hjelpe under koronaen. Så snart pandemien er over er det vekk fra helsevesenet igjen.

Enig! Hvilken verden har vi skapt når mennesker ikke evner å skjønne sitt eget beste? 

Anonymkode: 7aaef...4ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (7 minutter siden):

Om du tror den eneste årsaken for at sykepleiestudiet er enklere enn ingeniørstudiet er at matematikken er enklere, har du misforstått alvorlig. Forøvrig gir sykepleiere flere tusenvis av medisiner feil hvert år (noe som er menneskelig), så der ville jeg nok passet fint inn. 

 

 

Ja, avansert teori. Sykepleierstudiet er ca. 50% praksis. Jeg vil GJERNE se ingeniørene stelle infiserte sår, stelle døde, få oppkast på seg, trene med nålestikk på hverandre, se på når kirurgen sager over brystbenet, vaske kvinnelige og mannlige kjønnsorganer og tørke rennende bæsj 🤣 Hvis ikke MINST 15% brekker seg blir jeg seriøst skuffa 💩 

 

Anonymkode: b5afe...fa9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, avansert teori. Sykepleierstudiet er ca. 50% praksis. Jeg vil GJERNE se ingeniørene stelle infiserte sår, stelle døde, få oppkast på seg, trene med nålestikk på hverandre, se på når kirurgen sager over brystbenet, vaske kvinnelige og mannlige kjønnsorganer og tørke rennende bæsj 🤣 Hvis ikke MINST 15% brekker seg blir jeg seriøst skuffa 💩 

 

Anonymkode: b5afe...fa9

Alt dette gjør flere tusen ufaglærte hvert dag, så det er nok verken spesielt krevende eller vanskelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...