Gå til innhold

Hvorfor har sykepleiere god lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er en mer reell lønnstabell enn den som ble publisert tidligere. 

Screenshot_20210320_150725.thumb.jpg.3e7923c0f346a8f93611f16ff65f3d17.jpg

Anonymkode: bed8b...30b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er en mer reell lønnstabell enn den som ble publisert tidligere. 

Screenshot_20210320_150725.thumb.jpg.3e7923c0f346a8f93611f16ff65f3d17.jpg

Anonymkode: bed8b...30b

Og hvor er tilleggene????

Inkludert tilleggene så tjener sykepleierne 560.000 kroner. Det er faktisk høyere enn medianlønnen i Norge! 

Anonymkode: 77755...c00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvor er tilleggene????

Inkludert tilleggene så tjener sykepleierne 560.000 kroner. Det er faktisk høyere enn medianlønnen i Norge! 

Anonymkode: 77755...c00

Ingen vits å krangel om dette, SSB har tallene, og de viser ikke hva du skriver her.

Og sammenligningen med politi blir relativt teit, siden samme tall fra SSB viser at politi tjener langt mer.

Eller tror vi ikke på SSB lenger?

Anonymkode: b627c...fd8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mener du norske myndighetene lyver??? 

Anonymkode: 77755...c00

Det er statistisk sentralbyrå som har innhentet disse tallene fra et makkverk av kilder. De/ eller Ts kjenner vel ikke en dritt til hvordan sykepleiere/intensivsykepleiere kan gjøre tillegsstudie internt og få flere ansvarsområder.

Min kone er intensivsykepleier på en nevrokirurgisk avdeling. Hun har et utall av interne skoleringer via b.l.a noe som kalles kliniske stiger. Hun har medisinsk ansvar på avdelingen. Hun har opplæringsansvar av masterstudentene. I tillegg har hun en psykiatrisk videreutdanning oppe på det hele som gjør henne til mest egnet for pårørende. 

Dette er  faktorer som man kan forhandle med og bli vurdert til høyere LØNN.

Statistikken det henvises til har garantert ikke innkapslet slike variabler. Statistikk er noe dritt. Det har jeg sett for mange eksempler på i min tid.

Endret av PITTY
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2223 Sykepleiere 45 520 45 850
2221 Spesialsykepleiere 49 820 50 190
3355 Politibetjenter mv. 51 580 52 470

De første tallene er for 2019, de til høyre er for 2020. Snittlønn.

SSB.no

Anonymkode: b627c...fd8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lønnen til sykepleiere er ikke god med tanke på ansvar og vaktbelastning.

Anonymkode: 6d5b1...244

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:
2223 Sykepleiere 45 520 45 850
2221 Spesialsykepleiere 49 820 50 190
3355 Politibetjenter mv. 51 580 52 470

De første tallene er for 2019, de til høyre er for 2020. Snittlønn.

SSB.no

Anonymkode: b627c...fd8

Siden vi her har tallene klare, og korrekte, så kan vi legge bort all mulig synsing og ta diskusjonen på nytt. Altså på riktige premisser.

Hva var spørsmålet igjen, hvorfor politibetjenter (herunder etterforskere) tjener så mye mindre enn sykepleiere? :klo:

Anonymkode: b627c...fd8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sykepleier fortjener høy lønn, de gjør en viktig jobb og vi trenger flere dyktigere sykepleiere. 

Hilsen lærer. 

Anonymkode: 619c7...07c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Siden vi her har tallene klare, og korrekte, så kan vi legge bort all mulig synsing og ta diskusjonen på nytt. Altså på riktige premisser.

Hva var spørsmålet igjen, hvorfor politibetjenter (herunder etterforskere) tjener så mye mindre enn sykepleiere? :klo:

Anonymkode: b627c...fd8

Og da blir konklusjonen ut ifra tallene: politibetjenter tjener ikke mindre enn sykepleiere 😊 

Jeg synes forøvrig at både politi og sykepleiere fortjener høyere lønn 😄  men det er er en annen diskusjon! 

Anonymkode: bed8b...30b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hvis det hadde vært fokus på bedre arbeidsforhold hadde ikke verken sykepleiere eller annet helsepersonell til stadighet måtte lokkes med høyere lønn for å bli i jobben eller søke seg til yrkene. Til stadighet er det nedskjæringer, omstillinger eller annet røl som noen papirflyttere har kommet opp med og som ALDRI hører på de som faktisk skal ta seg av pasientene har å si. 

Omstillinger og nedskjæringer høres så flott og fint ut på papiret og det sparer noen kroner ekstra til annet røl som kommunene kommer opp med. Men det betyr at helsepersonell må enten springe enda raskere og ha dårligere tid til pasientene. Da er det vel bare lønn igjen som får personell til å ville bli i yrket, og det er en "dødsspiral" for helsetjenesten, hvor mer av budsjettet bindes opp av lønn og mindre til kjøp av utstyr, ansette flere personell osv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere har grei lønn synes jeg. Jeg synes heller at mange yrkergrupper med svært bekvemt arbeid tjener altfor mye, snarere enn at sykepleiere tjener for lite.

Anonymkode: 9c99c...687

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda1984

Å jobbe som sykepleier på sykehjem/ sykehus er sykt tungt...er glad jeg slipper vanlig sykepleierjobb nå, lønna er helt ok, men kunne jeg valgt om igjen er ingeniør eller it tingen...virker som en grei jobb og kan klatre lengre opp i lønnstigen.

Syns sykepleier fortjener mer lønn, mye tung og utakknemlig jobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

LØGN! Gjennomsnittslønnen for sykepleiere er 560.000 kroner i året. Det sier seg selv at det du serverer her er løgn.

Anonymkode: 77755...c00

Når du kommer med så bastante påstander må du legge ved kilder. Å linke til utdanning.no er ikke tilstrekkelig, kome med en skikkelig kilde som begrunner din påstand. 

Kastanjefrø skrev (57 minutter siden):

500 000 i grunnlønn med en treårig bachelor er ikke lite. Grunnlønnen for en ufaglært helsearbeider med 10 år ansiennitet er rundt 368 000. Altså får man 36% høyere lønn for en treårig bachelorgrad. Til sammenlikning vil en jurist (ikke advokatfullmektig) i politiet, generell statsforvaltning eller i kommunen som regel starte på under 500 000. Etter 5 år utdannelse og et mye høyere karaktersnitt fra VGS for å komme inn på studiet. Altså er lønnen til sykepleiere mer enn rimelig. 

 

Ja, en ingeniør har noe høyere lønnsutvikling. Ingeniørstudiet er ufattelig mye tøffere enn sykepleiestudiet og har ganske stort frafall, i tillegg er ingeniører hovedsaklig ansatt privat hvor man bytter høyere lønn mot bla. dårligere stillingsvern, pensjon og generelt sikkerhetsnett. Videre er en "sykepleiemaster" en master sykepleiere som regel tar med 100% lønn og kan på ingen måte sammenlignes med eks. en master som sivilingeniører tar. 

505 000 er makslønnen for en sykepleier med bachelor, ikke gjennomsnittslønnen. Hvorfor er det relevant å sammenligne det med en ufaglært? En sykepleier besitter betydelig mer kompetanse enn en ufaglært, og har også større ansvar.  Etter 10 års ans vil en ufaglært har 386 000 i lønn, men stiger til 416000 ette 16 år, sykepleieren stiger ikke etter 16 år. Den gamle og irrelevant debatten ingeniør mot sykepleier har jeg ikke tenkt å bevege meg inn på, det er ikke sammenlignbare yrker. Men sykepleiere med master har samme krav til en mastergrad som alle andre, at de får stipend fra arbeidsplassen i stedet for lån fra lånekassa til amt på bordet i studietiden er således ikke relevant. Lønnsoversikt mellom Delta og Spekter til info https://delta.no/lonn-og-avtaler/spekter/omrade-10

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Når man snakker om lønn, så snakker man om totallønnen. Den er på 560.000.

Husk at det er flere stilling i staten som IKKE har muligheten til å jobbe overtid. De har som regel 8-16 jobb. Mens sykepleiere har den store fordelen med å jobbe overtid og på ugunstige tider for å øke lønnen.'

Det er flere sykepleiere som kan tjener i 650.000 kroner i året om ønsker det, men det kan IKKE statsansatte gjøre. 

Anonymkode: 77755...c00

Nei, når man sammenligner lønn er det alltid grunnlønn som sammenlignes. Dvs ubekvemstillegg, bonuser, goder som bil/gratis mobil/avisabonnement/grati lunsj ect er ikke med. 

Muligheten for å jobbe overtid er heller ikke relevant i en lønnssammenligning. Jeg har for øvrig aldri tjent 650 000 eller i nærheten av det som sykepleier, selv med massivt overtidsarbeid og forskyvninger. 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei, man sammenligner månedslønnen mot månedslønnen. Da vinner sykepleiere lett.

Anonymkode: 77755...c00

Lønn sammenlignes som brutto årslønn. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Og hvor er tilleggene????

Inkludert tilleggene så tjener sykepleierne 560.000 kroner. Det er faktisk høyere enn medianlønnen i Norge! 

Anonymkode: 77755...c00

Igjen, kom gjerne med dokumentasjon på dine påstander. Tillegg er betaling for ubekvem arbeidstid, ikke en del av sammenlignbar lønn. Tydeligvis tung for deg å forstå dette, men sånn er det. 

Anonymkode: d6e77...e74

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Politietterforskere tjener mye mindre enn sykepleiere, begge har treårig utdannelse.

 

En helt vanlig sykepleier tjener 560.000 kroner, og det er ca. 110.000 mer enn en politietterforsker. Likevel er det sykepleiere som klager og syter.

Hva er forklaringen på det?

Anonymkode: 77755...c00

😯 Hvor jobber de? Jeg har 510 000 nå etter 10 år😩

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

 

505 000 er makslønnen for en sykepleier med bachelor, ikke gjennomsnittslønnen. Hvorfor er det relevant å sammenligne det med en ufaglært? En sykepleier besitter betydelig mer kompetanse enn en ufaglært, og har også større ansvar.  Etter 10 års ans vil en ufaglært har 386 000 i lønn, men stiger til 416000 ette 16 år, sykepleieren stiger ikke etter 16 år. Den gamle og irrelevant debatten ingeniør mot sykepleier har jeg ikke tenkt å bevege meg inn på, det er ikke sammenlignbare yrker. Men sykepleiere med master har samme krav til en mastergrad som alle andre, at de får stipend fra arbeidsplassen i stedet for lån fra lånekassa til amt på bordet i studietiden er således ikke relevant. Lønnsoversikt mellom Delta og Spekter til info https://delta.no/lonn-og-avtaler/spekter/omrade-10

Anonymkode: d6e77...e74

Hvorfor det er relevant å sammenligne lønnen med andre yrker i samme sektor med forskjellig utdanningslengde? fordi om man ved å ta en treårig bachelor får 36% høyere lønn, blir man særdeles godt kompensert for disse årene. Hvorvidt noen yrker tjener bra eller dårlig er i hovedsak basert på å sammenligne lønnen i de yrkene, med lønnen i andre yrker. Med din logikk er det totalt irrelevant å sammenligne eks. legelønninger med sykepleierlønninger. Så om leger hadde tjent 20 million i året, og sykepleiere 0.5, ville det vært totalt irrelevant for hvorvidt sykepleiere hadde rimelige lønninger eller ikke. (dette er åpenbart ikke tilfellet). 

 

Om man får lønn under hele masterstudiet, er det åpenbart at mastergraden gir mindre uttelling i lønn etterpå, da yrker som ikke får dette i stedet må kompenseres senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

LØGN! Gjennomsnittslønnen for sykepleiere er 560.000 kroner i året. Det sier seg selv at det du serverer her er løgn.

Anonymkode: 77755...c00

Grunnlønnen er lavere.... og så er det noen som tjener ekstra ved å jobbe natt, kveld, helligdager, MYE overtid osv. Det er ikke endel av lønnen, men TILLEGG for ubekvem arbeidstid, og de skulle bare mangle! Sykepleiere som jobber man-fredag 0800-1530 tjener grunnlønnen som er langt mindre enn det du hevder de "lyver" om! 

Anonymkode: 9089a...308

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og tjener 450 000, med 9 års ansiennitet. Jeg synst det er lite. Jeg jobber når andre har fri. Har alt det faglige ansvaret på jobb og er ofte alene om det....jeg må ta i mot dritten som pårørende spyr ut når de er frustrerte for at foreldrene fallerer og livet går mot slutten, jeg er drittlei av alt tidspresset og forventinger... 

Anonymkode: f6ed4...c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere og lærere er de gruppe som defnitivt klager mest over lønn. Som barnevernspedagog, som ligger ett godt stykke bak i lønn, blir man rett og slett litt oppgitt.

Anonymkode: 6209d...699

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er sykt er at sykepleierne prøvde å skvise ut helsefagarbeiderne. Det som skjedde var at sykepleierne måtte ta over mange av oppgavene som helsefagarbeiderne gjorde, og fikk da for mange oppgaver og for lite tid til å gjøre sine oppgaver skikkelig. 

Altså, man må jo kjenne sine egne grenser før man klager. Jeg mener at sykepleierne skal slutte å leke dronninger og tro at de ikke har behov for tverrfaglig samarbeid. Det er utrolig idiotisk å komme å klage etter på fordi de har det så fælt BUHUU.. De har ønsket å ta over alle oppgavene fra andre på eget initiativ.

Når det er sagt, så håper jeg sykepleierne er mer ydmyk og ser sine egne begrensninger før de begynner forhandlinger om lønn.

Anonymkode: 3992b...2f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...