Gå til innhold

Hvorfor har sykepleiere god lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kastanjefrø skrev (1 time siden):

Først spør du hvordan kan man forsvare å gi ledere lønnen de har, så sier du sykepleiere er ledere. Mener du de ikke fortjener den lønnen de har? Det synes nemlig jeg, og det har forsåvidt blitt forklart ganske godt i tråden.

Var en ikke som forsvant O:-) enig med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det er veldig ugunstige arbeidstider og tillegg for det. Dag, kveld, natt. Snu døgnet hele tiden. Hver tredje helg. Før og etter helg får man ikke to dager fri etter hverandre. 

Jeg jobber natt. 90% tjener 30 000 i måneden (inkl tillegg). Synes ikke det er mye for å jobbe når andre sover. Man har i tillegg mye større stable for å få fehs kreft av nattarbeid. Jeg jobber 15 netter i snitt per måned. Som regel 4 på rad. 

Dessuten må vi jobbe helligdager. Og aldri garanti for å få ferieønskene sine. 

Anonymkode: 2ea93...d85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere har god lønn fordi de er sykepleiere. 500K i grunnlønn med 10 års ansiennitet som kommunalt ansatt er slett ikke dårlig. Med tillegg havner man nærmere 600K.

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt dette uttrykket flere ganger, "én gang politi, alltid politi." (aner ikke hva det ligger i dette..)

Jeg har imidlertid aldri hørt, "én gang sykepleier, alltid sykepleier."

Man kan være fristet til å spekulere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har svært sjeldent lunsj på jobb. Jeg går ikke, jeg løper. Jeg jobber i hjemmetjenesten og jeg holder ikke fartsgrensen alltid. Heller sjeldent. Det må gå fortere! Vakttelefonen kan ringe både under besøket hos den enkelte pasienten, men også mens jeg kjører mellom hvert sted. Rekorden på antall telefoner i løpet av en dag er 76. Vi har ikke telefontid, og både pasienter, pårørende og alle andre instanser skal ha tak på oss. Alle beskjeder må skrives ned, med en gang, før jeg glemmer det! Å jada, telefonen må jeg ta, også mens jeg kjører bil. Og bot har jeg fått!

Jeg kan være så stresset og sliten av arbeidsmengden, at hvis jeg har en viktig telefonsamtale med kommunens kreftkoordinator eller legen på Lindrende Team, så kan jeg sitte igjen etter at vi har lagt på røret og tenke: «Hva faen snakket vi egentlig om nå?» Hukommelsen svikter! Jeg jobber overtid nesten hver dag, og vet aldri når jeg rekker å hente barna i barnehagen/SFO. Jeg har sannelig fått bot der også! Et gebyr for å hente for sent. Ledelsen i kommunen sender oss stadige påminnelser om at vi «ikke får lov» til å jobbe overtid fordi det har nemlig ikke kommunen råd til - men hva skal jeg si til den døende kreftpasienten i 60-årene som hulker og gråter av sorg og fortvilelse, når klokka bikker 15? «Beklager, men nå må jeg gå, for vakta mi er over og overtid har ikke kommunen økonomi til»?

Jeg må regne ut og trekke opp lindrende medikamenter til den døende, virkelig holde tunga rett i munnen, selv når jeg er så trøtt og har så hodeverk at jeg gråter og er i tvil om 2 + 2 er 5. Og joda, det hender jeg gråter. La meg fortelle om sist gang, som var i forrige uke. Jeg hadde kveldsvakt til kl. 23.00, og skulle på dagvakt neste dag kl. 07.45. Jeg hadde stresset meg gjennom hele listen med alle de hjemmeboende pasientene, slik at jeg ikke trengte å gå langt på overtid. For å jobbe til kl. 01 er ikke mye festlig når man skal opp igjen kl. 06. Jeg kom inn på kontoret kl. 22.20, «YES!» tenkte jeg, nå får jeg sovet noen timer før jeg skal tilbake. Skulle bare dokumentere og desinfisere kontoret, så var jeg good to go. Så ringer alarmen - 5 min før jeg skal hjem. En forholdsvis ung pasient som fikk slag for en god del år siden og derav en stor hjerneskade, og som nå trenger 1-1 bemanning av helsepersonell i sitt eget hjem, han får ikke latt vannet! Og det kan ikke vente til neste dag, for en altfor full blære kan forårsake stor skade og smerter. Og selvfølgelig har han ikke utstyr til kateterisering hjemme. Ikke har jeg særlig kjennskap til denne fine fyren heller ettersom han har eget personale, men det er klart han må få hjelp, siden jeg er tross alt den eneste sykepleieren som kan hjelpe! Så da må jeg ned i kjelleren da, og lete etter utstyr i 20 minutter, for utstyr skal egentlig pasientene disponere selv. La oss runde av her; Men jeg gikk til kl. 01.15 denne kvelden. En av mange.

I tillegg er vi underbemannet, vi mangler sykepleiere, vi har INGEN vikarer som er sykepleiere. Er én sykepleier syk, ja da leies det ofte inn ufaglært personale, som snakker svært dårlig norsk. Pasienter er frustrerte, pårørende er frustrerte, vi på gulvet er frustrerte.

Vennligst ikke bruk din fritid på å diskutere hva jeg som sykepleier fortjener i lønn, for det har faktisk INGEN noe som helst med å uttale seg om - i hvert fall ikke før du har stått i mine sko, i minst et halvt år. Jeg gir så mye av meg selv på jobb, til hver enkelt pasient og pårørende, at jeg har nesten ikke mer igjen av meg - til meg. Jeg fortjener hver jævla krone, og helst en krone ekstra. Takk meg heller den dagen det er deg, din bror eller søster, mor eller far, eller kanskje til og med barnet ditt, som trenger min kompetanse og omsorg! For da skal jeg love deg at du kommer til å sitte igjen og kjenne på en evig takknemlighet, for at nettopp jeg - og mine sykepleier-kollegaer, ivaretok deg og dine når dere var på det mest sårbare i livet. 

Anonymkode: b7369...392

☝️Dette er hverdagen for mange av oss. Dette er det som gjorde at jeg hoppet av racet og begynte i en dagarbeidsjobb. For å berge meg selv, helsa, familielivet. Håper alle arbeidsgivere ser denne, og forstår at det eneste som hjelper er flere folk (med kompetanse) på gulvet. Lønn? Tja... Nok kollegaer med kompetanse hver dag, på alle vakter? JA!

Anonymkode: 4e57b...ea2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (13 timer siden):

Ille berørt, eller total manglende evne til å se forbi din egeninteresse som sykepleier selv? 🤡

Jeg er ikke sykepleier, idiot. Jeg jobber som IT sjef. 

Anonymkode: cbefe...f27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke sykepleier, idiot. Jeg jobber som IT sjef. 

Anonymkode: cbefe...f27

Så hyggelig å se at du sto opp på saklig foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, det er slett ikke ille lønn. Jeg har master i avansert klinisk sykepleie, ansatt i OUS. Som du ser av tabellen i artikkelen jeg linker til under er tariffen til NSF/spekter 548 000,- for spesialsykepleiere med 10 års ansiennitet. Videre har man krav på 20 000,- i året for masteren, dette får man automatisk i spekter. Videre der igjen kommer ubekvemtstillegg på omkring 120 000,- i året. Nå summerer du tallverdiene jeg har oppgitt, der har du bruttolønn. Jeg har altså utbetalt ca 37 000,- - 40 000,- per mnd. Hvor jobber du foresten?

https://sykepleien.no/2020/10/spekter-oppgjoret-ingen-far-lavere-ulempetillegg-spesialsykepleierne-far-mest

Anonymkode: d3f17...c60

Jeg har også master i klinisk sykepleie, jobber i Helse Vest. Det er ingen krav om 20 000 i året for masteren, det er helt opp til arbeidsgiver, og praktiseres ulikt mellom ulike sykehus og ulike avdelinger innad i sykehusene. På mitt kull får de fleste ingenting for å ha master, andre får varierende summer som regel på 5-15 000, kun ett arbeidssted gir 25 000 for master i lønnen (blant de jeg kjenner og vet om). Jeg jobber full stilling, tredelt turnus og har utbetalt ca 31-32 000 i mnd med tillegg for master.

Anonymkode: d6e77...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er ikke sykepleier, idiot. Jeg jobber som IT sjef. 

Anonymkode: cbefe...f27

Det er søndag ja.. Hva med en kopp sjokolade før du går videre i livet?🥶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 timer siden):

Sykepleiere har god lønn fordi de er sykepleiere. 500K i grunnlønn med 10 års ansiennitet som kommunalt ansatt er slett ikke dårlig. Med tillegg havner man nærmere 600K.

Tror du seriøst vi har 100 000 kr i tillegg i året? Jeg har 30 000,- 🤦🏼‍♀️ 

Anonymkode: b7369...392

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

☝️Dette er hverdagen for mange av oss. Dette er det som gjorde at jeg hoppet av racet og begynte i en dagarbeidsjobb. For å berge meg selv, helsa, familielivet. Håper alle arbeidsgivere ser denne, og forstår at det eneste som hjelper er flere folk (med kompetanse) på gulvet. Lønn? Tja... Nok kollegaer med kompetanse hver dag, på alle vakter? JA!

Anonymkode: 4e57b...ea2

Fornuftig valg av deg. Jeg hopper snart av dette rotteracet jeg også! Er alene med to barn, og sliter meg helt ut.. Dessverre, for egentlig elsker jeg jobben min.. 

Anonymkode: b7369...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du seriøst vi har 100 000 kr i tillegg i året? Jeg har 30 000,- 🤦🏼‍♀️ 

Anonymkode: b7369...392

Det kommer selvsagt an på hvor mye grunnlag for tillegg man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

For de som har lest hele tråden, TS er ingeniør, og dette er åpenbart en «runketråd» hvor TS ønsker å fremheve seg selv samtidig som hen latterliggjør sykepleiere.

Oppsummert, om alle ingeniører forstår så lite av grunnlønn og enkel statestikk som TS, så kan vi konkludere med at ingeniører flest får altfor høy lønn i forhold til sine begrensede kunnskap og evner til å forstå, for TS sitt intellekt virker ekstremt begrenset. 

 

Anonymkode: 86e8c...6ca

Jeg kan bare tilføye til dette at basert på egne bekjentskaper (inkludert ingeniører om det er viktig 😅), så har jeg aldri hørt noe annet enn ros av sykepleieyrket, samt at vi fortjener mer enn dagens grunnlønn mtp. ansvar og arbeidstyngde. Det er kun på Kvinneguiden det eksisterer sykepleiehat, meg bekjent. Å nedgradere og latterliggjøre et helt yrke man har ingen annen kjennskap til enn fra media og bekjente, virker noe enkelt og spesielt, nesten som en personlig agenda. Forventer mer av folk over 18 (ingeniør eller ikke).

Anonymkode: b5afe...fa9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (9 minutter siden):

Det kommer selvsagt an på hvor mye grunnlag for tillegg man har.

Ja, men så ikke legg det frem som om dette gjelder for alle sykepleiere da! For er jo det du gjør. 

Anonymkode: b7369...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men så ikke legg det frem som om dette gjelder for alle sykepleiere da! For er jo det du gjør. 

Anonymkode: b7369...392

Nei. Tillegg avhenger selvsagt av grunnlaget for tillegg. Det er derfor det heter tillegg og ikke grunnlønn.

Endret av PetterKanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kan bare tilføye til dette at basert på egne bekjentskaper (inkludert ingeniører om det er viktig 😅), så har jeg aldri hørt noe annet enn ros av sykepleieyrket, samt at vi fortjener mer enn dagens grunnlønn mtp. ansvar og arbeidstyngde. Det er kun på Kvinneguiden det eksisterer sykepleiehat, meg bekjent. Å nedgradere og latterliggjøre et helt yrke man har ingen annen kjennskap til enn fra media og bekjente, virker noe enkelt og spesielt, nesten som en personlig agenda. Forventer mer av folk over 18 (ingeniør eller ikke).

Anonymkode: b5afe...fa9

Det er ekstremt manipulativt å likestille det å mene at 500k er en rimelig årslønn for noen med bachelor, med å hate yrkesgruppen. Men når du ikke har noen saklige argumenter og er vel offerrollen eneste gjenværende alternativ.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kastanjefrø skrev (18 minutter siden):

Det er ekstremt manipulativt å likestille det å mene at 500k er en rimelig årslønn for noen med bachelor, med å hate yrkesgruppen. Men når du ikke har noen saklige argumenter og er vel offerrollen eneste gjenværende alternativ.

Nei, du mener ikke 500k er en rimelig lønn for en bachelorutdanning. Startlønnen er rundt 420 000, så vet ikke hvilken hatt du hentet 500k ut fra.

Det du selv hevder, igjen og igjen, er hvor enkel sykepleieutdanningen er, og at man skal lønnes etter etterspørsel, sant? Vel, for det første er det provoserende og nedverdigende måten du omtaler utdanningen, du viser ingen respekt.

For det andre er norsk helsevesen på god tur inn i en krise der økningen av antall eldre i samfunnet krasjer med en stadig økende sykepleiemangel. Mangel på operasjonssykepleiere betyr utsatt kirurgi. Utsatt kirurgi betyr større skadeomfang og økende menneskelig lidelse. Noe MÅ gjøres for å rekruttere flere sykepleiere (spesielt til spesialiseringer), og lønn (i tillegg til andre goder) er et godt middel. 

Anonymkode: b5afe...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (43 minutter siden):

Det er ekstremt manipulativt å likestille det å mene at 500k er en rimelig årslønn for noen med bachelor, med å hate yrkesgruppen. Men når du ikke har noen saklige argumenter og er vel offerrollen eneste gjenværende alternativ.

Du har selvsagt helt rett i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har også "bare" en bachelorgrad, jobber i det offentlige med begynnerlønn på 550,000 i året. Til sammenligning. Synes sykepleiere burde tjene vesentlig mer, jeg har 8-15:30 jobb (med betalt lunsj), og fleksitid.

Anonymkode: b627c...fd8

Hva slags utdanning har du? Dette er jo ikke representativt i det hele tatt.

Anonymkode: 516b2...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, du mener ikke 500k er en rimelig lønn for en bachelorutdanning. Startlønnen er rundt 420 000, så vet ikke hvilken hatt du hentet 500k ut fra.

Det du selv hevder, igjen og igjen, er hvor enkel sykepleieutdanningen er, og at man skal lønnes etter etterspørsel, sant? Vel, for det første er det provoserende og nedverdigende måten du omtaler utdanningen, du viser ingen respekt.

Anonymkode: b5afe...fa9

Jeg mener 500k er en rimelig lønn for en bachelorgrad med noen års ansiennitet, du kan ikke bestemme hva jeg mener.

Jeg hevder sammenlikningen med ingeniører, for hvorfor sykepleiere burde tjene mer, er urimelig. Da det blant annet er en vanskeligere utdanning med høyere frafall, og flere jobber i privat sektor hvor man får en høyere andel av kompensasjonen mens man er i yrkeslivet etc. 

jeg mener ikke en skal lønnes etter etterspørsel, jeg mener det er et faktum at man lønnes etter etterspørsel. Det er forøvrig ikke spesielt kontroversielt å mene. En ser gjennomgående at lønn i yrker reflekteres av behov og hvor få som kan utøve de. At du likestiller det å mene at en ingeniørutdanning er mer krevende med å ikke vise respekt, faller på sin egen urimelighet. Det er temmelig respektløst å mene at ett yrke er mye viktigere enn alle andre yrker. Selvfølgelig er man skrekkelig avhengig av sykepleiere om man havner på sykehuset, men uten ingeniører som sørger for at sykehuset har strøm og vann, og renholdsmedarbeidere som holder det rent kunne man like godt blitt hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...