Gå til innhold

Hvorfor har sykepleiere god lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, å gjennomføre studiet er INGENTING 😉 Kom å ta ansvar på en fullstappet og underbemannet avdeling med kreftsyke korridorpasienter, så får vi se hvor mange dager det tar før du springer med halen mellom beina. 

Det er selve yrket som er eksamen. Du skal stå stødig når du hudflettes av pårørende pga. systemsvikt, og når ungdommer er blå på leppene. Ivareta hikstende barn som pårørende, og administrere høypotente medikamenter rett i blodårer selv om du skjelver etter få timer nattesøvn og lunsjen som aldri blir spist. At legen får de korrekte opplysningene avhenger av DEG, ditt kliniske blikk, målingene, din kompetanse. Ikke overse noe om du ikke vil ha et liv på samvittigheten.

Så ja, ta gjerne utdannelsen i blinde med en hånd på ryggen, så får vi se hvor kompetent du er ute i arbeidslivet uten en PC å gjemme deg bak. 

Anonymkode: b5afe...fa9

Det sier vel sitt når du går fra å argumentere for at studiet er vanskelig på sin måte, til at det er ingenting. Fint vi er enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Les svaret mitt til kastanjefrø i innlegg #65. Du får ikke betalt utgifter til studiet, bøker e.l, ei heller fri med lønn, men stipend.

Anonymkode: d6e77...e74

Jeg er spesialsykepleier og fikk betalt studieavgift og fri med lønn da jeg jobbet i OUS. Til høsten begynner jeg på master sammen med flere kolleger, som min nåværende jobb i Oslo kommune betaler. Mitt inntrykk er at dette er veldig vanlig så lenge du utdanner deg innenfor det området du jobber i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker lønnen er ok. Vi kan ikke sammenligne statlig ansatte med de som jobber i det private. Sykepleiere tjener ikke noe dårligere i snitt enn andre statlige ansatte med tilsvarende utdanning betraktning. 

Skjønner godt at de klager over for mye å gjøre og tidvis uforsvarlig bemanning. Dette er det store problemet som må tas tak i tenker jeg.

Anonymkode: 516b2...02c

Jeg har også "bare" en bachelorgrad, jobber i det offentlige med begynnerlønn på 550,000 i året. Til sammenligning. Synes sykepleiere burde tjene vesentlig mer, jeg har 8-15:30 jobb (med betalt lunsj), og fleksitid.

Anonymkode: b627c...fd8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere fortjener en god lønn mener nå jeg. Er veldig viktig arbeid dem gjør.

Anonymkode: 7dc7a...4b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (2 timer siden):

Jeg kunne gjennomført sykepleiestudiet ved å studere under én time hver dag. Om jeg hadde brukt under en time dagen på et ingeniørstudiet hadde jeg aldri bestått. For den enorme majoriteten av mennesker er ingeniørstudier vanskeligere, og når det er færre ingeniører fordi det er færre som har ferdighetene for å kunne bli det, følger det naturlig av tilbud og etterspørsel at det også medfører høyere lønn. Det er logisk innlysende at ingeniørstudier er vanskeligere når det er mange færre som fullfører ingeniørstudier, og de som begynner på ingeniørstudier er som regel de som har gode matteferdigheter fra før av. 

Den forakten du tilegner meg mot sykepleiere med mastergrad finnes ikke, og om det er slik du oppfatter det er det nok heller din egen selvforakt du ser. 

Jeg mener du overdriver der. Sykepleierstudiet er sikkert lettere enn ingeniørstudier, men det er tross alt vanskelig på sin måte med at ting faktisk må læres, det læres ikke av seg selv. Tror ikke det er "a walk in the park" for noen, man må gi litt innsats for å kunne fullføre sykepleierstudiet uansett hvor smart man er. Men man bruker sikkert mindre ting enn en ingeniørstudent.

Og ja, jeg er enig i at ingeniørstudier for majoriteten er vanskeligere på grunn av all matten og fysikken bak.

 

Hva har du studert, Kastanjefrø? 

Anonymkode: ad7c0...9ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal kanskje passe munnen litt i denne tiden mens de jobber ræv.. av seg med disse covid pasientene.

Respiratorer går lett i stykker..

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er spesialsykepleier med master og 10 års ansiennitet og har da i henhold til fagforeningen sine lønnskrav en grunnlønn på 570 000,-. Ubekvemstillegg utgjør kanskje 150 000 - 200 000,- og kommer oppå der igjen. Jeg klager ikke på min lønn. Jeg har en mastergrad og 10 års fartstid. 

NSF jobber nå for at grunnlønna skal bli enda høyere (650 000,-) i grunnlønn for spesspl med full ansiennitet. Det vil nok ta noen år, men de kommer nok i mål denne gang som sist.

 

Anonymkode: d3f17...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 8 års anisennitet i politiet, jobber dag og kveld. Brutto 510 000 i 2020..........

Anonymkode: 9b87b...e41

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som jobber turnus, uansett om det er sykepleier eller andre yrker, vet at du ofrer mye privatliv, for en helt grei lønn. 

 

Anonymkode: 24b74...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg mener du overdriver der. Sykepleierstudiet er sikkert lettere enn ingeniørstudier, men det er tross alt vanskelig på sin måte med at ting faktisk må læres, det læres ikke av seg selv. Tror ikke det er "a walk in the park" for noen, man må gi litt innsats for å kunne fullføre sykepleierstudiet uansett hvor smart man er. Men man bruker sikkert mindre ting enn en ingeniørstudent.

Og ja, jeg er enig i at ingeniørstudier for majoriteten er vanskeligere på grunn av all matten og fysikken bak.

 

Hva har du studert, Kastanjefrø? 

Anonymkode: ad7c0...9ce

Hva jeg har studert er irrelevant for diskusjonen, og de samme som ikke ser forbi sin egen horisont, vil mene jeg ikke kan være ditt og datt med «de» holdningene jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (1 time siden):

Hvordan taper man økonomisk på å ta videreutdanning? De fleste arbeidsgivere tilrettelegger for videreutdanning ved at du får utgifter til studie osv betalt, pluss fri med lønn for å delta på studie. 

Morsom du. Det er ca 2 ansatte per avdeling som får dette per omgang, på deltid som tar 2.5 år. Når disse 2,5 årene er gått og de to er tilbake i avdelingen for å jobbe plikttid får to nye tilbud. Å sånn går årene.. Man mister foresten også all ansiennitet i denne perioden. Det er jo hyggelig visst man i utgangspunktet har 8 år så rykker man ned på lønnstrinn for 0 års ansiennitet.

Anonymkode: d3f17...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, hvis man vil velge å jobbe kvelder, helger, netter og alle helligdager så tjener du kanskje 560 000 i året. Men for de som ønsker å jobbe dagtid og ha et liv utenom så tjener man ofte mye mindre. 

Anonymkode: bed8b...30b

Jeg jobber kun dagtid og har 8 års annsinitet og tjener 450 000 i året. Alene med tre barn og det er ikke mye å leve for. Men jeg får lov å være med på å redde liv hver dag for de som er så heldige å overleve og jeg får muligheten til å legge til rette for en verdig død for de som ikke klarer seg. Livet på en intensivavdeling er en egen verden og ville aldri byttet ut jobben min. 

Til sommeren går jeg opp til 500 000 i året men der stopper der. 

Anonymkode: 61bd9...9f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Hva jeg har studert er irrelevant for diskusjonen, og de samme som ikke ser forbi sin egen horisont, vil mene jeg ikke kan være ditt og datt med «de» holdningene jeg har. 

Denne kommentaren skjønte jeg ikke.

Nei, jeg vet det mest sannsynlig er irrelevant hva du har studert. Men det kunne styrket dine argumenter om du har erfaring innen temaene i diskusjonen. Og jeg er bare nysgjerrig. Har sett deg i mange tråder i dette underforumet. :) 

Anonymkode: ad7c0...9ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Morsom du. Det er ca 2 ansatte per avdeling som får dette per omgang, på deltid som tar 2.5 år. Når disse 2,5 årene er gått og de to er tilbake i avdelingen for å jobbe plikttid får to nye tilbud. Å sånn går årene.. Man mister foresten også all ansiennitet i denne perioden. Det er jo hyggelig visst man i utgangspunktet har 8 år så rykker man ned på lønnstrinn for 0 års ansiennitet.

Anonymkode: d3f17...c60

Jeg hører dette. Og uendelig mye forskjellig fra flere historier. Også her. Kan det ikke være slik at avdelinger, ledere og sykehus kan tilby forskjellige betingelser, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Politietterforskere tjener mye mindre enn sykepleiere, begge har treårig utdannelse.

 

En helt vanlig sykepleier tjener 560.000 kroner, og det er ca. 110.000 mer enn en politietterforsker. Likevel er det sykepleiere som klager og syter.

Hva er forklaringen på det?

Anonymkode: 77755...c00

Det er fordi politiet får lov til å bruke håndjern, skjold og våpen når de skal håndtere aggressive og voldelige mennesker, mens jeg får håndtere de samme folkene med bare hender og en halv valium som de uansett nekter å ta 😂

Anonymkode: 0419e...ae3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I frykt for å gjenta noe som er skrevet, men som egentlig ikke spiller noen roller fordi det kan ikke presiseres nok. 
Risiko for sykepleier er hver eneste gang vi stikker noen for å ta en crp, hver gang vi tørker noen i rumpa, tørker etter vask, er inne og snur noen i senga. Hver gang en pasient nå hoster på oss, ikke bare nå i pandemien, men hver eneste gang du står, bokstavelig talt, med hånda på noen, er en smitterisiko. 
Vi jobber sjeldent 8-16. om vi gjør det, er det gjerne etter en kveldsvakt som ender kl 22:30 eller kl 23, men vi begynner ikke kl 8. vi begynner kl 07 eller 07:30 om du er heldig. 
Og da har vi kanskje fått 5 timer søvn, om en er en av de som sover godt etter aften. 
Kanskje sover du godt fordi du har hatt en nattevaktshelg helgen før, og er sliten etter den. Hvor du kanskje har fulgt noen i døden, hatt en gjenopplivning og tatt vare på pårørende i mens du kommer på at sist du spiste var lørdagen, den lille posen med nøtter du kastet innpå, i rapporten for å ha noe å gå på. Etterfulgt av en redbull på styrten. Heldigvis har vi valgt dette yrket selv. Hvor vi hverken får fulltidsstilling eller fri når vi ønsker. SÅ NEI. Vi klager og syter ikke, men de som ikke skjønner hvorfor vi er nødt til å rope høyt har virkelig ikke forstått arbeidsoppgavene vi har, eller hva som forventes av en sykepleier. 
Og for å svare på mitt eget spørsmål nå; ja, leger har mye ansvar, men i mange tilfeller, kan en sykepleiers vurdering være avgjørende for liv og død, og da mener jeg at mtp lønn, er det på ingen måte godt nok. 
Alle vil ha mer lønn, og mange yrker fortjener mye mer enn hva de får. Det er bare det at takknemlighet fra staten kan ikke utbetales i klapp og ros. Vi har også behov for pengene, selvom vi stort sett er på jobb, på en ekstravakt på rød dag. 

Anonymkode: 411e3...00b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sykepleiere er ledere. De må ofte lede en avdeling på seks til åtte andre ansatte. De får ikke betalt for lederansvaret.

Sykepleiere tar risiko. Det er mange resistente bakterier som er i ferd med å etablere seg i Norge. De får ikke tilbud om vaksine mot hepatitt, noe tannleger og leger får. 

Sykepleiere har en tung jobb. Turnusen er tyngre enn for politi. De færreste får kontorjobb før de går av med pensjon, noe alle i politi og forsvaret får. 

Skal ikke hardt arbeid, ledelse og risiko være ting det lønnes for så har vi ikke en ordentlig kapitalisme. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (46 minutter siden):

Det sier vel sitt når du går fra å argumentere for at studiet er vanskelig på sin måte, til at det er ingenting. Fint vi er enige.

Feil AB-kode, feil AB til pasient og du ville hatt et problem 🙊

Matten du trenger å vite som sykepleier, ikke akkurat komplisert, enig der. Men sykepleieryrket omhandler jo så mye mer. På sykehusene (og andre steder) arbeider helsepersonell på spreng. Jeg vet dere har hørt det før, men det er UMULIG å forstå de arbeidsforholdene man kommer til før man står der selv. Det handler om at flest mulig pasienter skal behandles på kortest mulig tid, med færrest mulig ansatte på jobb. Det er virkelig et rotterace.

Sykepleierne blir ikke hørt når det gjelder bemanning, og det som egentlig burde handlet om faglig forsvarlig drift, blir et spørsmål om økonomi. Taperne blir helsepersonell OG pasienter. Og nei, det oppleves ikke som en lønn som gjennspeiler det enorme ansvaret man har og det tilsvarende tempoet det skal jobbes under. Folk forlater yrket og flere fantaserer om det. Sykepleiermangelen banker hardt på døren. Gjør yrket mer attraktivt eller lev i et samfunn som bærer konsekvensene, for det kommer til å bli alles tap. 

 

Anonymkode: b5afe...fa9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er fordi politiet får lov til å bruke håndjern, skjold og våpen når de skal håndtere aggressive og voldelige mennesker, mens jeg får håndtere de samme folkene med bare hender og en halv valium som de uansett nekter å ta 😂

Anonymkode: 0419e...ae3

Ey, den valiumen tar jeg gjerne. 

Men det er jo ikke engang sant, utrolig nok, i snitt tjener du vesentlig mindre enn en politibetjent (dokumentert). Og etterforskere er sjeldent politibetjent 1, men ofte betjent 2 eller 3, så de tjener nok fort enda mer (udokumentert antagelse).

Anonymkode: b627c...fd8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feil AB-kode, feil AB til pasient og du ville hatt et problem 🙊

Matten du trenger å vite som sykepleier, ikke akkurat komplisert, enig der. Men sykepleieryrket omhandler jo så mye mer. På sykehusene (og andre steder) arbeider helsepersonell på spreng. Jeg vet dere har hørt det før, men det er UMULIG å forstå de arbeidsforholdene man kommer til før man står der selv. Det handler om at flest mulig pasienter skal behandles på kortest mulig tid, med færrest mulig ansatte på jobb. Det er virkelig et rotterace.

Sykepleierne blir ikke hørt når det gjelder bemanning, og det som egentlig burde handlet om faglig forsvarlig drift, blir et spørsmål om økonomi. Taperne blir helsepersonell OG pasienter. Og nei, det oppleves ikke som en lønn som gjennspeiler det enorme ansvaret man har og det tilsvarende tempoet det skal jobbes under. Folk forlater yrket og flere fantaserer om det. Sykepleiermangelen banker hardt på døren. Gjør yrket mer attraktivt eller lev i et samfunn som bærer konsekvensene, for det kommer til å bli alles tap. 

 

Anonymkode: b5afe...fa9

Om du tror den eneste årsaken for at sykepleiestudiet er enklere enn ingeniørstudiet er at matematikken er enklere, har du misforstått alvorlig. Forøvrig gir sykepleiere flere tusenvis av medisiner feil hvert år (noe som er menneskelig), så der ville jeg nok passet fint inn. 

 

Sitat

I boken «Den digitale helsetjenesten», skrevet av Hans Nielsen Hauge, blir den dystre statistikken for feilmedisinering gjennomgått. Ti prosent av innleggelsene ved medisinske avdelinger i norske sykehus skyldes legemiddelfeil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...