Gå til innhold

Vi bør redusere uføretrygden.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Slutt å si at vi uføretrygdede snylter og stjeler fra " vanlige, friske " arbeidstakere. Jeg har uføretrygd og betaler 6000,- i skatt hver måned. Hater sånne dømmende uttalelser fra folk , slutt! 

Anonymkode: 096b0...42f

Jeg mener ikke at syke uføretrygdede snylter (har selv en kronisk sykdom og kjemper for å holde meg i arbeid), men den «skatten» kommer fra skattepengene de som jobber betaler. De burde tatt bort skatt fra trygder, men redusert den tilsvarende. Hele opplegget med å skatte av penger man får uten å yte er jo en helt merkelig ordning. 

Anonymkode: 8b519...cd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det sitter mange uføre som kan arbeide fulltid, men som er uføre fordi de ikke klarer å skaffe jobb, eller sliter sosialt. Disse kan. Når det går på psyken så er det også spørsmål om man vil. Men jeg tenker ikke negativt om uføre de i det hele tatt. Men løft blikket litt du også:

Ja, jeg har løftet blikket: Jeg tjener mindre enn en uføretrygdet på minste sats. Jeg overlever. Jeg er den fattigste gruppen. Jeg har ikke i pass i noe system. Jeg kjenner flere som ikke har jobb. 

Selvfølgelig kan en uføretrygdet lempe på sine kostnader hvis de vil, hvertfall de som får høyeste sats. Hvis ikke kunne ikke jeg levd. 

Anonymkode: 8851e...231

"Det sitter mange uføre som kan arbeide fulltid". Dette er en påstand du ikke ha belegg for å skrive. Rett og slett fordi uføretrygden har blitt innvilget fordi dem ikke kan det. 

At du tjener så lite som du gjør kan ikke brukes som argument for at resten av landet må tjene mindre fordi du gjør det. Vi lever alle individuelle liv, og du kan ikke sammenligne deg med alle. Du har for øvrig også en helse som tillater deg å tjene mer. Hvis du bare går inn for det gjennom studier og jobbsøknader. Uføretrygdede har faktisk ingen valg i den lange framtid, mens du har alle valg i verden livet ut (forhåpentligvis for din del). Det er en vesentlig forskjell her. 

Anonymkode: 23583...e59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener ikke at syke uføretrygdede snylter (har selv en kronisk sykdom og kjemper for å holde meg i arbeid), men den «skatten» kommer fra skattepengene de som jobber betaler. De burde tatt bort skatt fra trygder, men redusert den tilsvarende. Hele opplegget med å skatte av penger man får uten å yte er jo en helt merkelig ordning. 

Anonymkode: 8b519...cd8

Hva gir det deg eller uføretrygdede at man burde ta bort skatt fra trygd, for så redusere den tilsvarende? Ingenting. Blir jo potato potato. 

Det er ikke lenge siden at uføretrygdede fikk hevet sin trygd for å få korrekt skattesats, etter å ha hatt lavere inntekt og lavere skattesats i mange tiår. Det er en grunn til det. Blant annet for å speile trygden mot inntektene, og for å få en bedre og lettere overgang fra trygd mot jobb. 

Det handler uansett kun om ulike praktiseringer. Det ene eller det andre gir verken deg eller meg mer eller mindre. Så dermed er det ingen grunn til å forandre på dagens praksis. 

Anonymkode: 23583...e59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk aldri se noe til barnetrygden eller farsbidrag. Bedre at man ikke får barn før økonomien er i orden hos foreldrene, så kan man heller hjelpe de unge som trenger det med pengene man har spart fra folketrygden. Det ville sikkert stagnert fødselsrate osv, og det liker ikke Erna, men jeg tenker det fødes for mange barn inn i dårlig økonomi. Det blir et problem i forhold til kriminalitet osv. 

Anonymkode: 8851e...231

Og nettopp der kommer prioritering inn. Jeg med så lav inntekt kan spare hele barnetrygden, mens andre med betydelig høyere inntekt er avhengige av den. 

Angående barnebidrag så er det penger som går inn i budsjettet og ikke noe ungene ser noe til direkte. Vi har snakket om det før og de har spurt "hva? Får du så mye penger for oss av han hver måned? Hva får vi av det da? De pengene ser ikke jeg noe til!" Svaret er jo da at du har et sted å bo, klær å gå i, mat å spise, seng å sove i, internett, telefon, Netflix og lommepenger. Så der går de usynlige pengene. De sparer jeg ikke for far skal dekke sin del han og.

Anonymkode: 00fa8...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg mener ikke at syke uføretrygdede snylter (har selv en kronisk sykdom og kjemper for å holde meg i arbeid), men den «skatten» kommer fra skattepengene de som jobber betaler. De burde tatt bort skatt fra trygder, men redusert den tilsvarende. Hele opplegget med å skatte av penger man får uten å yte er jo en helt merkelig ordning. 

Anonymkode: 8b519...cd8

Egentlig ikke en merkelig ordning. Det er en meget rettferdig ordning. Et flatt kutt i stedet for å betale skatt vil ramme skjevt.

Anonymkode: 00fa8...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Det sitter mange uføre som kan arbeide fulltid". Dette er en påstand du ikke ha belegg for å skrive. Rett og slett fordi uføretrygden har blitt innvilget fordi dem ikke kan det. 

At du tjener så lite som du gjør kan ikke brukes som argument for at resten av landet må tjene mindre fordi du gjør det. Vi lever alle individuelle liv, og du kan ikke sammenligne deg med alle. Du har for øvrig også en helse som tillater deg å tjene mer. Hvis du bare går inn for det gjennom studier og jobbsøknader. Uføretrygdede har faktisk ingen valg i den lange framtid, mens du har alle valg i verden livet ut (forhåpentligvis for din del). Det er en vesentlig forskjell her. 

Anonymkode: 23583...e59

Ja, mange uføre som sliter (psykisk) kan jobbe fullt med tilrettelegging. Det er dette NAV jobber for, jeg har vært en del av det. 

Jeg kan velge å få uføretrygd nå jo. Fordi jeg har stått lenge med lite jobb. Jeg har ikke mulighet til å tjene mer enn arbeidsgiver er villig til å gi, jeg får heller ikke jobb selv om jeg ikke har hull i CV. Så vi sitter i samme smørja du og jeg egentlig. Det koster penger å utdanne seg, så det er ikke barebare det heller. Jeg har ikke så mye valg jeg heller. 

Neste stopp er uføre faktisk. Men jeg vil ikke, fordi jeg syns systemet er tragisk. 

Anonymkode: 8851e...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

N Hva får deg til å tro det? 

Det er nok en veldig liten prosentandell som klarer å snylte til seg trygd uten grunn. Om systemet feiler, straff brukerne av systemet? Eller endre systemet? Det vil alltids finnes snyltere, de snor seg rundt lovverket uansett. 

De fattige forblir fattige, sånn er det. Det straffer seg alltid å være fattig og syk, for slik blir de rike rikere nemlig. 

Anonymkode: 185a1...212

Jeg tror det er flere enn vi tror. Det er vanskelig å få prosentandel på dette - for hvem vil vel innrømme det?

 

Jeg synes det bør bli MYE STRENGERE å få trygd, og at de som virkelig sliter og er alvorlig syke heller bør få mer. Synes det er for mange som får trygd for «lettere sykdommer».

Jeg har flere diagnoser selv som jeg helt fint kunne fått gjennom en trygd for. Likevel sliter jeg meg gjennom hverdagen og faktisk gjør en innsats. Frustrerende at det skal være så enkelt. Tenk på de som faktisk sliter med tyngre diagnoser og som aldri har sjans til å komme seg tilbake.

Ja til mye strengere krav og MER UTBETALING TIL DE SOM FAKTISK IKKE HAR SJANS!

Anonymkode: eac79...58e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

 Det er rart at det alltid er de med minst penger folk vil ta penger fra.

Men slik har det alltid vært straff de fattige og gi pengene til de rike.

Anonymkode: fe498...261

Problemet er snylterne, som jeg tror er høyere enn estimert. Ja til høyere utbetaling til de som faktisk trenger det, og heller strengere kriterier for å få trygd!

Anonymkode: eac79...58e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Slutt å si at vi uføretrygdede snylter og stjeler fra " vanlige, friske " arbeidstakere. Jeg har uføretrygd og betaler 6000,- i skatt hver måned. Hater sånne dømmende uttalelser fra folk , slutt! 

Anonymkode: 096b0...42f

Here we go again, uføre som tror skatt av trygd bidrar med noe som helst til fellesskapet, er det mulig å ikke forstå hvordan dette fungerer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel går flere fra Ex on the Beach på trygd idag. To av de har forfalsket diagnoser og bor hjemme hos foreldrene mens de snylter. De ønsker ikke å jobbe i jobber uten utdanning har de sagt. En av de har snyltet til seg diagnosen jeg selv sliter med. Det er helt sinnsykt. Vil ikke nevne navn, ønsker ikke å henge ut noen.

Men. Det er så trist at slikt skal gå utover de som faktisk sliter. Det er snylterne som er problemet. Blir så lei meg over at dette skal gå utover dere som faktisk trenger trygd. Det er så trist å tenke på....

Anonymkode: eac79...58e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og nettopp der kommer prioritering inn. Jeg med så lav inntekt kan spare hele barnetrygden, mens andre med betydelig høyere inntekt er avhengige av den. 

Angående barnebidrag så er det penger som går inn i budsjettet og ikke noe ungene ser noe til direkte. Vi har snakket om det før og de har spurt "hva? Får du så mye penger for oss av han hver måned? Hva får vi av det da? De pengene ser ikke jeg noe til!" Svaret er jo da at du har et sted å bo, klær å gå i, mat å spise, seng å sove i, internett, telefon, Netflix og lommepenger. Så der går de usynlige pengene. De sparer jeg ikke for far skal dekke sin del han og.

Anonymkode: 00fa8...916

Vi er egentlig enig.. Men jeg har møtt et problem til som er ganske reelt:

Til dette må jeg svare, at hvis en kvinne ikke har råd til husleien og får barn, og så får hun penger for dette barnet.. Hva tror du skjer da? 

Jeg kjenner folk som får barn i flust.. Men de hadde ikke jobb. Over tid fikk de ett til. Og ett til. Det bør ringe en bjelle hos enkelte kanskje? Dette er unger som ofte er i barnevernet. Jeg syns det er en uting. Økonomi hos barnefamilier burde komme før barnet. Fordi det går utover barnet.

Det vitner om lite selvinnsikt at jeg skulle fått barn med en inntekt på 130 000 syns jeg.. Derfor fikk jeg ikke barn. Dette sier jeg fordi jeg er oppvokst med denne type problematikk ikkesant? Mens andre får jo barn ved uhell og vil ikke ta abort, og det respekterer jeg. Men det er kanskje ikke så lurt med 4 barn? 

Jeg har stort sett gått i bruktklær og vært fornøyd jeg.. For all del. Men det er noe som mangler når en velger å få fire barn og forventer at noen andre skal betale for det. 

Anonymkode: 8851e...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis man visste hvor mye som ble sendt ut av landet.. og redusert DER så snakker vi. Flå de stakkarene som sliter fra før?! Som om de uføre ikke ønsker seg fine jobber med høy lønn?! Altså.. hvem VIL leve på 15-16k i mnd uten å ha mulighet til å øke den, ikke ha ekstra penger noengang? Den som vil bruke mange år på å snylte seg til så lite... Den er ikke mye smart! 

Syns man heller skal øke dette jeg, selv om jeg ikke selv er ufør. De sliter nok som det er!! Flott at vi kan ha det slik i Norge, der andre lands "uføre" blir uteliggere og tiggere. 

Mener kanskje man bare kunne kvittet seg med uføre også dere vel? Er det misunnelse?! Ikke at jeg kan skjønne hvorfor... Hvorfor så mye hets av uføre? Tror dere ikke det er annet som koster samfunnet mer?? Og disse uføre har dessuten jobbet lenge mange av de også, samt at man betaler skatt som vanlig lønnstakere. Jeg fatter ikke hva de har gjort deg ts, eller de andre som syter og uføre?

Håper dere aldri slipper å bli syke. Eller bruke sykehus..( betaler jo bare egenandel, resten går av skatten til andre vet du!) Eller få sykemelding lenger enn 16 dager.. eller får barn!! Eller lønnet permisjon.. eller barnetrygd ( fins vel de som ikke vil betale for deres barn og) 

 

Altså.. vi har MYE hjelp her. Men takk og lov for det! 

Hva med bolighaier som får koronastøtte fordi de ikke vil senke husleien så de får inn folk?! Altså... Klag heller på noe skikkelig. Har ikke foreldrene deres lært dere å ikke sparke de som ligger nede???

Anonymkode: f6514...34e

Jeg er helt enig i at vi bør øke uføretrygden, men da må det også bli strengere. 

Hva med de som ikke er bolighaier - men tilhører arbeiderklassen? Som har spinket og spart til en utleieleilighet? Det er menge som ikke er griske bolighaier slik du fremstiller det.

Min far forsøker å leie ut en stor leilighet midt i sentrum rimelig, men leiemarkedet er VANSKELIG. Det hjelper ikke å sette ned prisene. Du fremstår arrogant, generaliserende og uviten!

Anonymkode: eac79...58e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (2 timer siden):

Alt er relativt men en plass må man jo sette grensen. En "gjennomsnittslønn i Norge er jo på rundt 550000 i året, at man da kan sitte med det tredobbelte og allikevel motta barnetrygd blir feil for min del. Men det er min personlige mening.

Var ikke meningen å være frekk når jeg sa du har liten lønn altså.😇 Har ikke så himla mye selv heller i det store bildet. 😄 Men når man da tenker på de som samlet sett har 125000 i måneden og så skal de i tillegg ha barnetrygd, da forsvinner logikken for min del.

Tror dette kan resultere i at flere trapper ned på jobb da fordi det ikke lønner seg hvis man får redusert barnebidrag. Da kommer ikke Norge til å gå rundt.

Anonymkode: eac79...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

 

Jeg har flere diagnoser selv som jeg helt fint kunne fått gjennom en trygd for. Likevel sliter jeg meg gjennom hverdagen og faktisk gjør en innsats. Frustrerende at det skal være så enkelt. Tenk på de som faktisk sliter med tyngre diagnoser og som aldri har sjans til å komme seg tilbake.

Anonymkode: eac79...58e

Det er dette jeg snakker om, jeg syns dette er et enormt bidrag . Personlig blir jeg syk av å ikke jobbe jeg da. ☺️  

Anonymkode: 8851e...231

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har råd.

Anonymkode: bdd62...053

Det er ikke bærekraftig i lengden, nei. Synes du har en litt for slapp holdning til saken.

Anonymkode: eac79...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva vil du si den dagen du havner over på uføretrygd? Vil du da at den skal økes eller tror du at du ville mene det samme?

Du føler deg kanskje frisk nå, men bare vent. En vakker dag begynner du å skrante, NAV venter og du ender opp 100% uføretrygdet.

Sett deg ned, ta en kopp kaffe og tenk deg litt om. Regner med du er en jypling som snart runder 30 og tror du er uovervinnelig og at du ikke kommer til å bli syk.

Anonymkode: 58282...913

Herregud for et merkelig argument. Man får ikke trygd fordi man skranter. Man får det fordi man er ALRVOLIG SYK. Du kan ikke vite om dette rammer TS eller ikke. Spekulasjon i andres fremtidige helse bør du holde deg for god for. Skjerp deg!

Anonymkode: eac79...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er ikke bærekraftig i lengden, nei. Synes du har en litt for slapp holdning til saken.

Anonymkode: eac79...58e

Det er bærekraftig. Masse andre steder en kan hente inn det dette koster.

Jeg har en fin holdning til saken.

Anonymkode: bdd62...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hva gir det deg eller uføretrygdede at man burde ta bort skatt fra trygd, for så redusere den tilsvarende? Ingenting. Blir jo potato potato. 

Nei

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er ikke lenge siden at uføretrygdede fikk hevet sin trygd for å få korrekt skattesats, etter å ha hatt lavere inntekt og lavere skattesats i mange tiår. Det er en grunn til det. Blant annet for å speile trygden mot inntektene, og for å få en bedre og lettere overgang fra trygd mot jobb. 

Uføre kan ikke jobbe, derfor de er uføretrygdede.

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det handler uansett kun om ulike praktiseringer. Det ene eller det andre gir verken deg eller meg mer eller mindre. Så dermed er det ingen grunn til å forandre på dagens praksis. 

Anonymkode: 23583...e59

Jo før reformen kom ble uføretrygdede skattet som trygdemottakere og ikke osm lønnsmottakere, de fikk dermed mindre trygd, men da kvalifiserte de til bostøtte og kom derfor bedre ut enn nå. Nå får de mer utbetalt, men for høy inntekt til bostøtte, ergo kommer de dårligere ut uansett!

Anonymkode: a51c9...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Herregud for et merkelig argument. Man får ikke trygd fordi man skranter. Man får det fordi man er ALRVOLIG SYK. Du kan ikke vite om dette rammer TS eller ikke. Spekulasjon i andres fremtidige helse bør du holde deg for god for. Skjerp deg!

Anonymkode: eac79...58e

Neida, men trenger slett ikke være ALVORLIG SYK for å få trygd. Skade eller lyte er også gode grunner.

Anonymkode: bdd62...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Neida, men trenger slett ikke være ALVORLIG SYK for å få trygd. Skade eller lyte er også gode grunner.

Anonymkode: bdd62...053

Da får man gradert uføretrygd om man har inntektsevne.

Anonymkode: a51c9...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...