Gå til innhold

Vi bør redusere uføretrygden.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette!!! 

Jeg får også 19000kr utbetalt og skal forsørge et barn på dette. Det er klin umulig. 

Anonymkode: 722fb...aed

Jeg får 16 tusen utbetalt, ingen barnetrygd eller bidrag eller barnetillegg, men forsørger likevel min sønn som går på skole. Så lurer på hvordan jeg får det til å gå rundt.

Anonymkode: a51c9...13e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg får 16 tusen utbetalt, ingen barnetrygd eller bidrag eller barnetillegg, men forsørger likevel min sønn som går på skole. Så lurer på hvordan jeg får det til å gå rundt.

Anonymkode: a51c9...13e

Det  kan vere 3000 kr forskjell i leie/ huslån mellom dere. Mulig dere bruker ca like mye penger utenom

Anonymkode: 89328...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det  kan vere 3000 kr forskjell i leie/ huslån mellom dere. Mulig dere bruker ca like mye penger utenom

Anonymkode: 89328...973

Nei jeg har minstesats og regner med hun har ung ufør. Det er mye mer i mnd på ung ufør

Anonymkode: a51c9...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi var ikke det da barnet ble til, vi var i jobb begge to. Jeg ble syk under svangerskapet, faren noen år senere.

Anonymkode: 3ff08...8a8

Men hvorfor har dere begge bare minstesats hvis dere var i jobb før dere ble uføre?

Anonymkode: 88a18...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvorfor har dere begge bare minstesats hvis dere var i jobb før dere ble uføre?

Anonymkode: 88a18...02d

Fordi man får minstesats selv om man har vært i 100% jobb hvis man har jobbet i et lavtlønnsyrke kanskje.  

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2021 den 21.28):

Det nyeste tallet i statistikken er 10,4 % av befolkningen. Det var en økning på 1,5 % fra året før per desember 2020. For å få ned utgiftene til mennesker som tross alt ikke bidrar med noe som helst i samfunnet, bør vi se på muligheten til en individuell reduksjon i uføretrygd på 1500 - 2000 kr. per person, uavhengig av tidligere inntekt og beregningsgrunnlaget fra tidligere inntekt.

Vi kan ikke sitte og se på et tall som stadig stiger uten å gjøre noe. Når det kommer til individuell reduksjon av trygden, så vil også dette demme opp noe for alle dem som blir fristet til å søke ufør og være tålmodige i vurderingsprosessen. Uføretrygden er høy nok til at mange mennesker kan ønske seg ufør uten å f.eks ta en lavtlønnet jobb med mye stress. 

Mitt foreslåtte tall vil spare en god del penger, samtidig som de uføre fortsatt ikke vil ha problemer med å kjøpe det nødvendigste. Det som utgår, er bekvemmelighetskjøp og luksusartikler, det er uansett ikke et basisbehov, men de uføre får også i mitt foreslåtte scenario mer enn nok til å klare seg på det helt nødvendige.

Det skal lønne seg å jobbe, både heltid og deltid. Min mening er at uføretrygd står i et disproporsjonalt forhold til f.eks lavtlønnede. En reduksjon på 1500 - 2000 kr per hode retter dette opp dette disproporsjonale forholdet noe og sikrer mer motivasjon til arbeid.

2000 kr spart på hver person pr måned over et år tilsvarer 24 000 kr pr person, og med ca 360 000 uføre vil dette tilsvare godt og vel 8,6 mrd kr. årlig. Da har vi skaffet oss god margin mot fremtidig uførevekst i verdens sykeste, vestlige land.

Anonymkode: b33d0...8c0

Jeg blir provosert når folk skriver latterlig i trådene på kvinneguiden. MEN, nå bruker jeg ordet selv, og dette er det latterligste jeg har lest. Vet du hva en ufør lever av? De har ikke råd til annet enn mat og regninger. 

La oss håpe du skrev dette innlegget for å provosere.

Hilsen ufør som kan ramse opp hva sykdommer, ja sykdommer i flertall, jeg har hatt og har nå. Makan til uvitenhet har jeg aldri hørt om før. Patetisk!

Anonymkode: b5fb5...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uføretrygden er så lite at det går ikke rundt for de jeg kjenner som har det og ER SYKE! Heldigvis har de jo jobbet mange mange år før de ble syke og har partnere som tjener veldig godt. 
 

Har ikke lest i gjennom kommentarene - men er helt uenig. Det viser seg at uføretrygden øker for de som er unge (altså flere som er uføretrygdet). Her må staten se på HVORFOR OG HVA kan gjøres for at dette ikke skal skje?
 

Er det bra psykisk helsevern for de som trenger det? NEI. Snakker av erfaring, heldigvis hadde jeg forsikring via jobb og kunne gå til privat psykolog. Var ikke syk nok til å få dekket via offentlig, men var syk nok til 2 år sykemelding til sammen over 3 år.


Jobbmarkedet er et mareritt, krav krav krav, en person skal gjøre jobben for både 2 og 3. Her snakker jeg igjen av erfaring som ble sykemeldt i to år til sammen fordi jeg var alvorlig utbrent etter 5 år i arbeidslivet. Nå har jeg heldigvis fastjobb innenfor kontor, men leter etter noe annet - får ofte svar på søknadene om at det er langt over 100 søkere per stilling og var dessverre ikke med i denne runden.

Kjenner mange som er uten jobb nå, spesielt uheldig at korona kom, men det er «ikke sjans» å få noe jobb.. du skal helst ha master for å jobbe i resepsjon og svare telefon.

Listen er lang.  

Anonymkode: 78505...94a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2021 den 21.28):

Det nyeste tallet i statistikken er 10,4 % av befolkningen. Det var en økning på 1,5 % fra året før per desember 2020. For å få ned utgiftene til mennesker som tross alt ikke bidrar med noe som helst i samfunnet, bør vi se på muligheten til en individuell reduksjon i uføretrygd på 1500 - 2000 kr. per person, uavhengig av tidligere inntekt og beregningsgrunnlaget fra tidligere inntekt.

Vi kan ikke sitte og se på et tall som stadig stiger uten å gjøre noe. Når det kommer til individuell reduksjon av trygden, så vil også dette demme opp noe for alle dem som blir fristet til å søke ufør og være tålmodige i vurderingsprosessen. Uføretrygden er høy nok til at mange mennesker kan ønske seg ufør uten å f.eks ta en lavtlønnet jobb med mye stress. 

Mitt foreslåtte tall vil spare en god del penger, samtidig som de uføre fortsatt ikke vil ha problemer med å kjøpe det nødvendigste. Det som utgår, er bekvemmelighetskjøp og luksusartikler, det er uansett ikke et basisbehov, men de uføre får også i mitt foreslåtte scenario mer enn nok til å klare seg på det helt nødvendige.

Det skal lønne seg å jobbe, både heltid og deltid. Min mening er at uføretrygd står i et disproporsjonalt forhold til f.eks lavtlønnede. En reduksjon på 1500 - 2000 kr per hode retter dette opp dette disproporsjonale forholdet noe og sikrer mer motivasjon til arbeid.

2000 kr spart på hver person pr måned over et år tilsvarer 24 000 kr pr person, og med ca 360 000 uføre vil dette tilsvare godt og vel 8,6 mrd kr. årlig. Da har vi skaffet oss god margin mot fremtidig uførevekst i verdens sykeste, vestlige land.

Anonymkode: b33d0...8c0

Håper du skjønner at det man trekker i fra på en uføretrygd vil man ikke spare -det vil gi utgifter i andre enden, feks økte sosialstønader -uføretrygden er for mange lav nok som den er. Mange er også veldig bakpå økonomisk for de har brukt årevis på å bli arbeidsavklart og levd på minimal inntekt, som igjen gjør de fattigere og det er mer sannsynelig at de må få hjelp av det offentlige som igjen koster penger...

Anonymkode: 7a148...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en 2 roms leilighet med min voksne sønn. Vi betaler 10 000 kr i husleie. Jeg ligger på sofaen og han har rommet. Vi bruker ca 3000 kr på mat i mnd, så må jeg betale tilf og forsikring på ca 1000 kr i mnd, samt internett på 500 kr i mnd, Og strøm.. Da har jeg ingenting itl overs da jeg får bare 16000 utbtalt i mnd. Vi kan aldri dra på ferier eller spise ute. Vi bare lever og eksisterer. Kan aldri bli med venninner ut for å spise , da må de spandere. Så om man kutter enda mer i uføretrygden, så sliter jeg mye. Siden sønnen min er voksen så har jeg ikke krav på barnetillegg eller bidrag og barnetrygd, så det får jeg heller ikke. Hva mener dere jeg da skal leve av , om de tar enda mer av trygden? Jeg har en alvorlig sykdom som gjør at jeg har store helseutfordringer i hverdagen.

Anonymkode: a51c9...13e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Synes godt vi kan redusere maksytelsen. De som tjener såpass kan kjøpe private forsikringer.

Også for eksisterende trygdede, eller for nye mottakere?

Anonymkode: bdd62...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Også for eksisterende trygdede, eller for nye mottakere?

Anonymkode: bdd62...053

Jeg synes i utgangspunktet det er galt å endre premissene til ting i ettertid, så tilbakevirkende kraft er uønsket. Altså mener jeg det riktige blir for nye mottakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg blir provosert når folk skriver latterlig i trådene på kvinneguiden. MEN, nå bruker jeg ordet selv, og dette er det latterligste jeg har lest. Vet du hva en ufør lever av? De har ikke råd til annet enn mat og regninger. 

La oss håpe du skrev dette innlegget for å provosere.

Hilsen ufør som kan ramse opp hva sykdommer, ja sykdommer i flertall, jeg har hatt og har nå. Makan til uvitenhet har jeg aldri hørt om før. Patetisk!

Anonymkode: b5fb5...64d

Nå skrev ikke jeg innlegget, men jeg blir provosert over å betale mye skatt for å gi til uføre. Det er penger jeg jobber hardt for og har derfor rett til å ha en mening om hva dette skal brukes til. Så må jo du bare la deg provosere, men så bør du jo også tenke på de som betaler»lønnen» din. 

Anonymkode: a26a0...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (7 minutter siden):

Jeg synes i utgangspunktet det er galt å endre premissene til ting i ettertid, så tilbakevirkende kraft er uønsket. Altså mener jeg det riktige blir for nye mottakere.

Her er vi veldig enige. Som vi stort sett er ang dette temaet.

Anonymkode: bdd62...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør. Ønsker det ikke. Fikk borreliose og fikk både fysiske og kognitive skader. 

Jeg klarer meg. Og forventer ikke "lønnsøkning" , men er det galt å tenke at trygda burde følge en normal pris utvikling? 

Anonymkode: ee841...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er ufør. Ønsker det ikke. Fikk borreliose og fikk både fysiske og kognitive skader. 

Jeg klarer meg. Og forventer ikke "lønnsøkning" , men er det galt å tenke at trygda burde følge en normal pris utvikling? 

Anonymkode: ee841...1d2

Det er ikke galt, akkurat som det ikke er galt å mene den bør reduseres, eller å mene den bør økes. Det er en uenighet man må tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skulle tro at sykdommer finnes i lamd der de ikke har velferden vi i Norge har med oljen. Hvordan gjør man det der? 

Nå tenker ikke jeg sykdom som kreft, Als, ms osv. Men, sånne "sliten" sykdommer. 

Anonymkode: ac0ba...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man må sette ned makstrygden til det som idag er ung ufør satsen, også setter man opp vanlig minstetrygd til enslig ung uførsats ( 2.91G hvis jeg husker riktig ). 

Anonymkode: 79582...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skulle tro at sykdommer finnes i lamd der de ikke har velferden vi i Norge har med oljen. Hvordan gjør man det der? 

Nå tenker ikke jeg sykdom som kreft, Als, ms osv. Men, sånne "sliten" sykdommer. 

Anonymkode: ac0ba...b08

Jeg har halve familien i ett land i Asia hvor velferden ikke er som her, og de i slekta som sliter med slike sykdommer er som regel gjemt bort hjemme eller har blitt presset til å ta livene sine for å ikke være byrder.

Anonymkode: 79582...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...