Gå til innhold

Vi bør redusere uføretrygden.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Smeltemann skrev (4 minutter siden):

Trekke fra 1500 til 2000 må være en god plan. Kanskje det kunne vært tatt av ennå mere om den uføretrygdede har formue.

🤡

Anonymkode: e81d6...b5f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei!

Høyere lønn er løsningen, og det burde vært det folk kjempet for! Ikke mindre penger til syke og trengende. Solidariteten lenge leve!

Skjønner ikke at enkelte folk er så smålige at de bruker tiden sin til å argumentere så voldsomt for å svekke andre svakerestilte mennesker! Hva er det som er så forferdelig med å være priviligert nok til å ha en jobb? Er du ikke glad for feriepengene og pensjonen du opparbeider? Er du ikke glad for personlig vekst og sosialt samvær med kollegaer? Er du ikke glad for å utvikle deg og lære nye ting i jobben din? Er du ikke glad for å ha et nettverk? Skjønner ikke hvorfor folk sutrer så jævlig! Du får det ikke bedre om uføre får det verre.

Det finnes svindlere alle steder. Skal vi straffe alle pga noen råtne epler? I så fall forstår jeg ikke hvorfor vi skal starte med dem som har minst og sliter mest. Hva med finanssektoren? Finnes en del som driver med hvitvasking av penger, kunne det vært en ide å starte der? Hva med å sette ned lønnen der? I barnehage finnes det innimellom arbeidere som ikke er så snille med barna, kanskje noen er pedofile, hva med å sette ned lønnen til alle barnehageansatte, så man er sikker på at det bare er ildsjeler som arbeidet der? 

Anonymkode: 185a1...212

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulllakrekar skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan 11% av norge være invalide å trengende?, det gir ikke mening vi er det eneste landet der dette er tilfellet. Vi må gjøre en endring på denne trenden, og få mange av disse late uføre ut i arbeide, snakker ikke de som faktisk er syke, men de som stjeler fra oss andre skattebetalere.

Arbeid*. Ikke «arbeide»🤡🤡🤡

Anonymkode: e81d6...b5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høyere lønn er løsningen, og det burde vært det folk kjempet for! Ikke mindre penger til syke og trengende. Solidariteten lenge leve!

Dette er litt ironisk. For høyere lønn skaper høyere kjøpekraft i samfunnet, og da høyere etterspørsel og priser. Konsumprisindeksen vil regulere seg ut ifra dette. Som egentlig vil si at dem med lav lønn eller uføretrygd da får dårligere kjøpekraft, ergo, blir satt ned i lønn/trygd. 

Tenker at lønnsforhandlingene har allerede såpass store forskjeller i økning lønn vs regulering av G, at høyere lønn skjer egentlig i lave mengder nesten hvert år. 

Anonymkode: 23583...e59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når usa har hatt en unemployment rate av 3.9 % i 2018, hvordan kan norge da være på 11%? sier seg selv at det er mange som sier seg syke siden de uansett tjener like mye på trygd som de ville tjent i ufaglært arbeide?. Trygda må ned, alt for mange med et sugerør i statskassen. skatten må ned og, så vi som faktisk gidder og arbeide har det lettere for og opparbeide kapital.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Regjeringen har prøvd å straffe de på AAP i flere år nå og tallene bare øker. Det er åpenbart at reduserte penger ikke hjelper. 

Om du reduserer utbetalingen vil du se at uføre kommer til å øk enda en %. Fattigdom = flere på trygd

7/10 rike er arvinger. De har ikke stått på, de har fått penger av mamma og pappa. De er arbeidsledige og kjøper bolig til 15 millioner når de er 20. Jeg ble rik fordi jeg investerte penger riktig. Satt hjemme på datamaskinen, bodde gratis i kjelleren til mamma og pappa. Gav de 5 millioner når jeg flyttet ut som 23-åring. Har jeg jobbet og slitt for formuen min? Niks. 

Det er en løgn at det hovedsaklig er hardt arbeid som gir penger. 

Anonymkode: 89328...973

Dette siste poenget ditt er jeg så enig i! Om det var hardt arbeid som skulle til for å bli millionær,hadde vi nok hadde mange flere millionærer i utviklingsland enn her i Norge! Er det noen som jobber hardt, så er det fattige som gjerne må jobbe flere jobber for å overleve. Min mann er fra et utviklingsland og har jobbet og forsørget familien sin fra han var 9 år! Når begynner vi å jobbe her i Norge? I andre land jobber BARN hardere enn voksne gjør her i landet! 

Anonymkode: 185a1...212

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen av disse uføre har klart å snylte til seg trygd uten grunn. Dette går utover de som virkelig er syke. Hadde man klart å luke ut de som har snylter til seg trygd, kunne de som virkelig er syke fått utbetalt mer.

Anonymkode: 0764d...5cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen av disse uføre har klart å snylte til seg trygd uten grunn. Dette går utover de som virkelig er syke. Hadde man klart å luke ut de som har snylter til seg trygd, kunne de som virkelig er syke fått utbetalt mer.

Anonymkode: 0764d...5cc

Hva får deg til å tro det? 

Det er nok en veldig liten prosentandell som klarer å snylte til seg trygd uten grunn. Om systemet feiler, straff brukerne av systemet? Eller endre systemet? Det vil alltids finnes snyltere, de snor seg rundt lovverket uansett. 

De fattige forblir fattige, sånn er det. Det straffer seg alltid å være fattig og syk, for slik blir de rike rikere nemlig. 

Anonymkode: 185a1...212

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen av disse uføre har klart å snylte til seg trygd uten grunn. Dette går utover de som virkelig er syke. Hadde man klart å luke ut de som har snylter til seg trygd, kunne de som virkelig er syke fått utbetalt mer.

Anonymkode: 0764d...5cc

Noen klarer det, men det er egentlig ikke mange. Okei, alt over 0 er egentlig for mange. 

Skulle ønske NAV og Norge kunne gjøre noe med disse som er 100% uføretrygdet og som driver med eget AS om dagene som dem gir lønnen sin gjennom partner, og eventuelt tar 100.000-vis av kroner i "utbytte" som lønn. Dette er reinspikket svindel på høylys dag, men lovverket Norge har nå nekter dem selv å gjøre noe med det. 

Vet ikke om det er lurt å øke trygden heller. Kanskje øke alle minstetrygdere opp på nivå med "ung-ufør", for det er regelrett elendig forskjellsbehandling, og så fjerne "ung-ufør". Men utover det vet jeg ikke om det er noe god løsning å heve uføretrygdede på generelt grunnlag.

Anonymkode: 23583...e59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok en veldig liten prosentandell som klarer å snylte til seg trygd uten grunn.

Dette ble beregnet til maks 4,5% av uføretrygdede i dag. Men sannsynlig mellom 2 - 3,9%. Det utgjør mellom 7.200 - 16.000 snyltere på trygd. Så Norge har en jobb å gjøre å finne disse.  Det er 7.200 - 16.000 personer for mye.

Anonymkode: 23583...e59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men får de som er uføre på minstesats 2000 kr mindre i måneden, så vil mange av de måtte søke supplerende sosialstønad. Jeg er ufør på minstesats, og hadde jeg orket, så kunne jeg vel fått ca 400 kr i måneden i supplerende sosialsstønad. Men tar de 2000 kr fra meg, så må jeg jo søke om supplerende sosialstønad. Så blir jo ikke noe staten sparer på, og koster med saksbehandling og. 

De som har minst har ca 16 000 kr, hvordan tror du de har det nå denne måneden med høy strømregning? Jeg har og 1000 kr i utgifter i måneden på medisiner. Det er og noe mange uføre har, så har vi husleie, forsikring, mobil osv. Så hadde det vært fint med litt mat og. 

Anonymkode: d2d75...b84

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at økning i trygd henger sammen med at arbeidslivet har blitt for tøft. Det er for de raske, smarte, pene og utadvendte. De redde, introverte, de med vondt i foten og angst og prolaps, det er ikke noe sted de kan komme og bare jobbe så mye de kan og så gå hjem igjen. 

Hvordan blir dette når det forventes at vi skal jobbe til vi er 75? Jo - vi blir trygda alle sammen. Arbeidslivet må gjennom en ordentlig omorganisering. Sekstimersdag? Tilpasset fleksitid? Det bør utredes videre. 

Anonymkode: 939d9...1e3

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å redusere uføretrygden til en person som har utbetalt 15-16k er jo ikke helt etisk riktig. Men det finnes mange uføre som får utbetalt max og den kan nok i nøden reduseres. Tror maks uførepensjon er noe rundt 1.2mill og det er bedre å trekke av dem en noen som har lite. 

 

Det er heller ikke særlig smart å tro at det løser seg ved å kutte uføre og la dem sove på gaten. Da øker kriminaliteten igjen og det koster samfunnet mer. 

Anonymkode: d1404...2d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutt å si at vi uføretrygdede snylter og stjeler fra " vanlige, friske " arbeidstakere. Jeg har uføretrygd og betaler 6000,- i skatt hver måned. Hater sånne dømmende uttalelser fra folk , slutt! 

Anonymkode: 096b0...42f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at økning i trygd henger sammen med at arbeidslivet har blitt for tøft. Det er for de raske, smarte, pene og utadvendte. De redde, introverte, de med vondt i foten og angst og prolaps, det er ikke noe sted de kan komme og bare jobbe så mye de kan og så gå hjem igjen. 

Hvordan blir dette når det forventes at vi skal jobbe til vi er 75? Jo - vi blir trygda alle sammen. Arbeidslivet må gjennom en ordentlig omorganisering. Sekstimersdag? Tilpasset fleksitid? Det bør utredes videre. 

Anonymkode: 939d9...1e3

Helt enig! Den vonde roten til uføretrygdtallene ligger hos arbeidslivet. Arbeiderne skal skvises helt inn til beinene, og har du da ikke helse til det så faller du mellom stolene. Arbeidslivet i Norge er pill råttent, og trenger en total makeover. Det er ikke plass til mennesker som sliter. 

Anonymkode: 23583...e59

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er heller ikke særlig smart å tro at det løser seg ved å kutte uføre og la dem sove på gaten. Da øker kriminaliteten igjen og det koster samfunnet mer. 

Anonymkode: d1404...2d3

klarer de og bli kriminell så kan de være i arbeid, det sier seg selv

Anonymkode: 31b79...67e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange av de som blir uføre har uansett ikke lenge igjen før pensjonsalderen. Kanskje bare to-tre år. Da er det vel ikke så krise for økonomien.

Men de som blir det i 20-årsalderen må hjelpes så godt vi kan til å finne ett eller annet. Kanskje de kan jobbe 50%? 25%? Kanskje om de kan legge opp selv hvilke dager de er friske nok. Mange har variabel tilstand mellom 0 og 100. Så digitale vi har blitt nå er det mye man kan gjøre uten veldige fysiske anstrengelser også. Lønna blir vel deretter, men da spares iallfall litt fra felleskassa pluss at de får følelsen av å være med og bidra. Den er heller ikke verdiløs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør slutte å skatte trygdemottakere som vanlige lønnsmottakere, slik at uføretrygdede får bostøtten slik som før. Samt fjerne ung ufør tillegget som er urettfrdig for de som ikke har det og har forsøkt seg i jobb.

Anonymkode: a51c9...13e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføre har rett til et verdig liv. Utbetalingene bør heller økes enn reduseres. Jeg leser stadig om uføre som sliter med å betale egenandeler på helsetjenester, ikke har råd til nye briller når de gamle er utslitt, slike ting. Det er en skam for et "velferdssamfunn". 

Men, andelen uføre hørtes høy ut. Kan hende det bør strammes inn på vilkårene for å få det innvilget. Men igjen, er du sjuk og ute av stand til å jobbe skal du da pokker ikke straffes for det. 

Anonymkode: 238f3...1ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tror maks uførepensjon er noe rundt 1.2mill og det er bedre å trekke av dem en noen som har lite. 

Da tror du feil. 2/3 ca av 6g er langt unna 1,2 millioner. 

Anonymkode: 00fa8...916

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...