Gå til innhold

Vi bør redusere uføretrygden.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette ble beregnet til maks 4,5% av uføretrygdede i dag. Men sannsynlig mellom 2 - 3,9%. Det utgjør mellom 7.200 - 16.000 snyltere på trygd. Så Norge har en jobb å gjøre å finne disse.  Det er 7.200 - 16.000 personer for mye.

Anonymkode: 23583...e59

Disse kommer aldri til å bli funnet. Om de er 50 eller 50000.

Anonymkode: bdd62...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er rart at det alltid er de med minst penger folk vil ta penger fra.

Men slik har det alltid vært straff de fattige og gi pengene til de rike.

Anonymkode: fe498...261

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, dette var en god ide, alt for mange snyltere med "sykdommer" som i alle andre land ville vært i arbeide men siden de faktisk tjener penger på og være trygdet så velger de heller det. Ja til lavere uføretryg, Ja til lavere skatter!

Anonymkode: 31b79...67e

De som snylter til seg mest penger er de som er rike, men jeg vil tippe at du ikke har noe problemer med at rike snylter til seg mer penger.

Anonymkode: fe498...261

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uføre har rett til et verdig liv. Utbetalingene bør heller økes enn reduseres. Jeg leser stadig om uføre som sliter med å betale egenandeler på helsetjenester, ikke har råd til nye briller når de gamle er utslitt, slike ting. Det er en skam for et "velferdssamfunn". 

Men, andelen uføre hørtes høy ut. Kan hende det bør strammes inn på vilkårene for å få det innvilget. Men igjen, er du sjuk og ute av stand til å jobbe skal du da pokker ikke straffes for det. 

Anonymkode: 238f3...1ed

Livet mitt i et nøtteskall, jeg har ikke briller selv om jeg trenger, bruker ikke prevensjon pga det er nok en utgift, utsetter en nødvendig operasjon pga de ekstra kostnadene som reise til og fra og medisiner etterpå vil koste, jeg har en tann som skulle ha vært trukket for lenge siden men utsetter det for har ikke den ekstra tusenlappen.

Gått hele vinter uten vinterjakke. Barnet har alt av klær, det er viktigst. Jeg har tre(!) truser, to bh, to jeans og tre langermet topper av billigste sort fra H&M. Ett par sko. Jeg har ingen kommode eller skap til klærne mine. 

Jeg har ikke eid en parfyme på flere år. 

Jeg har ikke råd til noen hobbyer, heller ikke til et sosialt liv. Hver en krone vendes og planlegges. Jeg skulle egentlig bli sykepleier men ble syk under utdannelsen. 

Dette er ikke noe liv. Jeg holder ut for barnet. 

Å lage tråder om uføre er et hån. Enhver ufør ville ha byttet til et normalt, friskt liv, med en normal jobb og en normal inntekt. Ikke et liv og en framtid uten håp og mening.

Anonymkode: 722fb...aed

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Livet mitt i et nøtteskall, jeg har ikke briller selv om jeg trenger, bruker ikke prevensjon pga det er nok en utgift, utsetter en nødvendig operasjon pga de ekstra kostnadene som reise til og fra og medisiner etterpå vil koste, jeg har en tann som skulle ha vært trukket for lenge siden men utsetter det for har ikke den ekstra tusenlappen.

Gått hele vinter uten vinterjakke. Barnet har alt av klær, det er viktigst. Jeg har tre(!) truser, to bh, to jeans og tre langermet topper av billigste sort fra H&M. Ett par sko. Jeg har ingen kommode eller skap til klærne mine. 

Jeg har ikke eid en parfyme på flere år. 

Jeg har ikke råd til noen hobbyer, heller ikke til et sosialt liv. Hver en krone vendes og planlegges. Jeg skulle egentlig bli sykepleier men ble syk under utdannelsen. 

Dette er ikke noe liv. Jeg holder ut for barnet. 

Å lage tråder om uføre er et hån. Enhver ufør ville ha byttet til et normalt, friskt liv, med en normal jobb og en normal inntekt. Ikke et liv og en framtid uten håp og mening.

Anonymkode: 722fb...aed

Likevel bøttes det ut titalls milliarder hvert år og det bare eskalerer.

Anonymkode: bdd62...053

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Norge AS slutter å sende ut penger til Eliten (nødhjelp og annet triksfakseri som menneskesmugling, organsalg,etc) og de såkalt kongelige da har vi mer enn nok penger å fordele til hele Norge befolkning og vel så det.

Anonymkode: 02195...4f4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Likevel bøttes det ut titalls milliarder hvert år og det bare eskalerer.

Anonymkode: bdd62...053

Hva mener du

Anonymkode: 722fb...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det nyeste tallet i statistikken er 10,4 % av befolkningen. Det var en økning på 1,5 % fra året før per desember 2020. For å få ned utgiftene til mennesker som tross alt ikke bidrar med noe som helst i samfunnet, bør vi se på muligheten til en individuell reduksjon i uføretrygd på 1500 - 2000 kr. per person, uavhengig av tidligere inntekt og beregningsgrunnlaget fra tidligere inntekt.

Vi kan ikke sitte og se på et tall som stadig stiger uten å gjøre noe. Når det kommer til individuell reduksjon av trygden, så vil også dette demme opp noe for alle dem som blir fristet til å søke ufør og være tålmodige i vurderingsprosessen. Uføretrygden er høy nok til at mange mennesker kan ønske seg ufør uten å f.eks ta en lavtlønnet jobb med mye stress. 

Mitt foreslåtte tall vil spare en god del penger, samtidig som de uføre fortsatt ikke vil ha problemer med å kjøpe det nødvendigste. Det som utgår, er bekvemmelighetskjøp og luksusartikler, det er uansett ikke et basisbehov, men de uføre får også i mitt foreslåtte scenario mer enn nok til å klare seg på det helt nødvendige.

Det skal lønne seg å jobbe, både heltid og deltid. Min mening er at uføretrygd står i et disproporsjonalt forhold til f.eks lavtlønnede. En reduksjon på 1500 - 2000 kr per hode retter dette opp dette disproporsjonale forholdet noe og sikrer mer motivasjon til arbeid.

2000 kr spart på hver person pr måned over et år tilsvarer 24 000 kr pr person, og med ca 360 000 uføre vil dette tilsvare godt og vel 8,6 mrd kr. årlig. Da har vi skaffet oss god margin mot fremtidig uførevekst i verdens sykeste, vestlige land.

Anonymkode: b33d0...8c0

Dette er ikke noe problem. Covid19 er et verdensproblem. Der de prøver å redde de svakeste som ikke bidrar i samffunnet. Ta tak i det istedet for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

klarer de og bli kriminell så kan de være i arbeid, det sier seg selv

Anonymkode: 31b79...67e

Så det eneste uføre egentlig kan gjøre for å bevise at de er uføre er å sulte ihjel på gata og dø?

Minner meg litt om hekseprosessene. Flyter heksa skal hun brennes, synker hun er hun død.

Anonymkode: d3255...668

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det nyeste tallet i statistikken er 10,4 % av befolkningen. Det var en økning på 1,5 % fra året før per desember 2020. For å få ned utgiftene til mennesker som tross alt ikke bidrar med noe som helst i samfunnet, bør vi se på muligheten til en individuell reduksjon i uføretrygd på 1500 - 2000 kr. per person, uavhengig av tidligere inntekt og beregningsgrunnlaget fra tidligere inntekt.

Vi kan ikke sitte og se på et tall som stadig stiger uten å gjøre noe. Når det kommer til individuell reduksjon av trygden, så vil også dette demme opp noe for alle dem som blir fristet til å søke ufør og være tålmodige i vurderingsprosessen. Uføretrygden er høy nok til at mange mennesker kan ønske seg ufør uten å f.eks ta en lavtlønnet jobb med mye stress. 

Mitt foreslåtte tall vil spare en god del penger, samtidig som de uføre fortsatt ikke vil ha problemer med å kjøpe det nødvendigste. Det som utgår, er bekvemmelighetskjøp og luksusartikler, det er uansett ikke et basisbehov, men de uføre får også i mitt foreslåtte scenario mer enn nok til å klare seg på det helt nødvendige.

Det skal lønne seg å jobbe, både heltid og deltid. Min mening er at uføretrygd står i et disproporsjonalt forhold til f.eks lavtlønnede. En reduksjon på 1500 - 2000 kr per hode retter dette opp dette disproporsjonale forholdet noe og sikrer mer motivasjon til arbeid.

2000 kr spart på hver person pr måned over et år tilsvarer 24 000 kr pr person, og med ca 360 000 uføre vil dette tilsvare godt og vel 8,6 mrd kr. årlig. Da har vi skaffet oss god margin mot fremtidig uførevekst i verdens sykeste, vestlige land.

Anonymkode: b33d0...8c0

Jeg er enig i at staten burde gjøre noe, slik at deltid blir mer fristende. Nå er det jo slik at mange kan jobbe deltid, men de risikerer å miste inntekt hvis de jobber mer. 

Jeg syns likevel pengene skulle gått til høyere pensjon for minstepensjonister og til skolene slik at vokse opplæring og privatist ordninger blir enklere. Jeg syns derfor at man skal kutte pensjonen til de som har tjent mest, da disse uansett har opparbeidet seg formue og antagelig har økononi til å spare til pensjon på egenhånd. 

Anonymkode: 8851e...231

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uførepensjonen bør økes men det bør også bli mye strengere, vi må også slutte å importere mennesker som ikke bidrar i arbeidslivet. Bistandsbudsjettene må også kuttes, norske skattebetalere blør penger til andre land der det gang på gang viser seg at bistanden ikke fungerer. 

Anonymkode: d13ff...174

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norge sender ganske mye stønader ut av landet, og sløser enorme summer som en nevnte i konsulenthonorar og ulike prosjekter. tenk hvor mye penger som vil gå med når man i etterkant skal analysere norge as under covid19🤭

er enig med at ungdommen på 19 år med sosialangst ikke skal uføres som førstevalg. mest med tanke på hva slags liv dette unge mennesket får.

men en person på 50 år, som har så store problemer med sykdom at h*n ikke engang klarer 25% stilling uten å bli sykmeldt, er annerledes i mine øyne. når behandlinger og medisiner ila 20 år ikke har fungert; kan vel vedkommende bli ufør?? og slippe å være kasteball i arbeidsutprøving, mislykkede forsøk på utdannelse osv. det frister ikke å ha minsteufør og stigmatiseringen som følger med. men alternativet er verre.

Anonymkode: 77646...3f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns vi heller burde kvitte oss med kriminalitet, koster mye mer enn uføre.. Et kjapt google-søk viser at det renner ut flere milliarder årlig av  dine og mine skattepenger i kostnader direkte og indirekte som følge av kriminelle handlinger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

er enig med at ungdommen på 19 år med sosialangst ikke skal uføres som førstevalg. mest med tanke på hva slags liv dette unge mennesket får.

Dette tenker jeg er kanskje det som må vurderes aller mest når det kommer til uføretrygd. 

Vi får gjøre som dem gjør i Danmark. Der får ingen innvilget permanent uføretrygd før dem er 40 år, så kalt "førtidspensjon". At ungdommer med "lettere" psykiske lidelser skal bli varig/permanent ufør resten av livet når dem er 19-20 år er faktisk litt rart. Disse har jo egentlig 47-55 år på å bli frisk. Mye kan skje underveis! Både av naturlig tilfriskning og nye behandlingsformer. Nå er jeg selvfølgelig ikke fan av at disse må leve under konstant overvåkning og må vurderes opp og i mente år etter år, men at dem må evalueres på nytt og søke på nytt når dem er 39 år for å få gå over på "førtidspensjon" når dem er 40 år, burde være innenfor med tanke på omfanget av uføretrygden. 

Men klart, skal vi ha en slik ordning så må også arbeidslivet og NAV ta en større del av jobben rundt det å få aktivisert folk med redusert arbeidsevne, funksjonsevne og inntektsevne. Det finnes mange uføre i dag med restarbeidsevne, men som ikke har nubbsjans å få seg jobb. Fordi dem er ufør. 

Anonymkode: 23583...e59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dillan skrev (2 minutter siden):

Syns vi heller burde kvitte oss med kriminalitet, koster mye mer enn uføre.. Et kjapt google-søk viser at det renner ut flere milliarder årlig av  dine og mine skattepenger i kostnader direkte og indirekte som følge av kriminelle handlinger. 

Fortell hvordan vi gjør dette. Selg så løsningen din til alle land i verden.

Anonymkode: bdd62...053

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man visste hvor mye som ble sendt ut av landet.. og redusert DER så snakker vi. Flå de stakkarene som sliter fra før?! Som om de uføre ikke ønsker seg fine jobber med høy lønn?! Altså.. hvem VIL leve på 15-16k i mnd uten å ha mulighet til å øke den, ikke ha ekstra penger noengang? Den som vil bruke mange år på å snylte seg til så lite... Den er ikke mye smart! 

Syns man heller skal øke dette jeg, selv om jeg ikke selv er ufør. De sliter nok som det er!! Flott at vi kan ha det slik i Norge, der andre lands "uføre" blir uteliggere og tiggere. 

Mener kanskje man bare kunne kvittet seg med uføre også dere vel? Er det misunnelse?! Ikke at jeg kan skjønne hvorfor... Hvorfor så mye hets av uføre? Tror dere ikke det er annet som koster samfunnet mer?? Og disse uføre har dessuten jobbet lenge mange av de også, samt at man betaler skatt som vanlig lønnstakere. Jeg fatter ikke hva de har gjort deg ts, eller de andre som syter og uføre?

Håper dere aldri slipper å bli syke. Eller bruke sykehus..( betaler jo bare egenandel, resten går av skatten til andre vet du!) Eller få sykemelding lenger enn 16 dager.. eller får barn!! Eller lønnet permisjon.. eller barnetrygd ( fins vel de som ikke vil betale for deres barn og) 

 

Altså.. vi har MYE hjelp her. Men takk og lov for det! 

Hva med bolighaier som får koronastøtte fordi de ikke vil senke husleien så de får inn folk?! Altså... Klag heller på noe skikkelig. Har ikke foreldrene deres lært dere å ikke sparke de som ligger nede???

Anonymkode: f6514...34e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man visste hvor mye som ble sendt ut av landet.. og redusert DER så snakker vi. Flå de stakkarene som sliter fra før?! Som om de uføre ikke ønsker seg fine jobber med høy lønn?! Altså.. hvem VIL leve på 15-16k i mnd uten å ha mulighet til å øke den, ikke ha ekstra penger noengang? Den som vil bruke mange år på å snylte seg til så lite... Den er ikke mye smart! 

Syns man heller skal øke dette jeg, selv om jeg ikke selv er ufør. De sliter nok som det er!! Flott at vi kan ha det slik i Norge, der andre lands "uføre" blir uteliggere og tiggere. 

Mener kanskje man bare kunne kvittet seg med uføre også dere vel? Er det misunnelse?! Ikke at jeg kan skjønne hvorfor... Hvorfor så mye hets av uføre? Tror dere ikke det er annet som koster samfunnet mer?? Og disse uføre har dessuten jobbet lenge mange av de også, samt at man betaler skatt som vanlig lønnstakere. Jeg fatter ikke hva de har gjort deg ts, eller de andre som syter og uføre?

Håper dere aldri slipper å bli syke. Eller bruke sykehus..( betaler jo bare egenandel, resten går av skatten til andre vet du!) Eller få sykemelding lenger enn 16 dager.. eller får barn!! Eller lønnet permisjon.. eller barnetrygd ( fins vel de som ikke vil betale for deres barn og) 

 

Altså.. vi har MYE hjelp her. Men takk og lov for det! 

Hva med bolighaier som får koronastøtte fordi de ikke vil senke husleien så de får inn folk?! Altså... Klag heller på noe skikkelig. Har ikke foreldrene deres lært dere å ikke sparke de som ligger nede???

Anonymkode: f6514...34e

Hvorfor er de som snylter begrenset til så lite?

Anonymkode: bdd62...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er de som snylter begrenset til så lite?

Anonymkode: bdd62...053

Det spiller vel ingen rolle. Man skal gjennom MYE for å kunne bli ufør. Det er uansett ikke snakk om mange. 

Anonymkode: f6514...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det spiller vel ingen rolle. Man skal gjennom MYE for å kunne bli ufør. Det er uansett ikke snakk om mange. 

Anonymkode: f6514...34e

Jo, det spiller en stor rolle. Det er selvfølgelig mer fristende å gå for maks, om en først skal snylte.

Anonymkode: bdd62...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det spiller en stor rolle. Det er selvfølgelig mer fristende å gå for maks, om en først skal snylte.

Anonymkode: bdd62...053

Hvorfor ser man aldri slike tråder om dette, med alle de rike som snylter til seg mer penger.

Er jo tydelig at det ikke er snylting folk har et problem med, men hvem som utfører snyltinga.

Rike snylter= Helt ok

fattige snylter= SKANDALE

Anonymkode: fe498...261

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...