Gå til innhold

Vi bør redusere uføretrygden.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da får man gradert uføretrygd om man har inntektsevne.

Anonymkode: a51c9...13e

Det er man klar over. Man kan også få 100% uføregrad.

Anonymkode: bdd62...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er man klar over. Man kan også få 100% uføregrad.

Anonymkode: bdd62...053

Ikke om man har inntektsevne

Anonymkode: a51c9...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er bærekraftig. Masse andre steder en kan hente inn det dette koster.

Jeg har en fin holdning til saken.

Anonymkode: bdd62...053

Ekspertene sier jo det motsatte. Har du utdanning innenfor dette? Eller er det bare noe du tror?

Anonymkode: eac79...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke om man har inntektsevne

Anonymkode: a51c9...13e

Det, som sagt, vet man. Jeg poengterer at en trenger ikke ha alvorlig sykdom for å få trygd.

Anonymkode: bdd62...053

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det nyeste tallet i statistikken er 10,4 % av befolkningen. Det var en økning på 1,5 % fra året før per desember 2020. For å få ned utgiftene til mennesker som tross alt ikke bidrar med noe som helst i samfunnet, bør vi se på muligheten til en individuell reduksjon i uføretrygd på 1500 - 2000 kr. per person, uavhengig av tidligere inntekt og beregningsgrunnlaget fra tidligere inntekt.

Vi kan ikke sitte og se på et tall som stadig stiger uten å gjøre noe. Når det kommer til individuell reduksjon av trygden, så vil også dette demme opp noe for alle dem som blir fristet til å søke ufør og være tålmodige i vurderingsprosessen. Uføretrygden er høy nok til at mange mennesker kan ønske seg ufør uten å f.eks ta en lavtlønnet jobb med mye stress. 

Mitt foreslåtte tall vil spare en god del penger, samtidig som de uføre fortsatt ikke vil ha problemer med å kjøpe det nødvendigste. Det som utgår, er bekvemmelighetskjøp og luksusartikler, det er uansett ikke et basisbehov, men de uføre får også i mitt foreslåtte scenario mer enn nok til å klare seg på det helt nødvendige.

Det skal lønne seg å jobbe, både heltid og deltid. Min mening er at uføretrygd står i et disproporsjonalt forhold til f.eks lavtlønnede. En reduksjon på 1500 - 2000 kr per hode retter dette opp dette disproporsjonale forholdet noe og sikrer mer motivasjon til arbeid.

2000 kr spart på hver person pr måned over et år tilsvarer 24 000 kr pr person, og med ca 360 000 uføre vil dette tilsvare godt og vel 8,6 mrd kr. årlig. Da har vi skaffet oss god margin mot fremtidig uførevekst i verdens sykeste, vestlige land.

Anonymkode: b33d0...8c0

 Norskstil i 8. klasse? Eller forberedt innlegg til fpu-seminar?

Anonymkode: 4d52a...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ekspertene sier jo det motsatte. Har du utdanning innenfor dette? Eller er det bare noe du tror?

Anonymkode: eac79...58e

"Ekspertene" kan si hva de vil. Det er så enkelt som at man tar pengene fra et sted og flytter til et annet. Dette blir gjort hele tiden i regjeringens budsjetter. Og alle andre budsjetter også, forsåvidt.

Anonymkode: bdd62...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det, som sagt, vet man. Jeg poengterer at en trenger ikke ha alvorlig sykdom for å få trygd.

Anonymkode: bdd62...053

Jo for å få 100% må du vøre varig syk

Anonymkode: a51c9...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo for å få 100% må du vøre varig syk

Anonymkode: a51c9...13e

Eller skade eller lyte. Som sagt.

Anonymkode: bdd62...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

 Norskstil i 8. klasse? Eller forberedt innlegg til fpu-seminar?

Anonymkode: 4d52a...4d0

I det minste hadde han stått på eksamen.

Anonymkode: eac79...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller skade eller lyte. Som sagt.

Anonymkode: bdd62...053

Utn mulighet for bedring!

Anonymkode: a51c9...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utn mulighet for bedring!

Anonymkode: a51c9...13e

I overskuelig fremtid. Ikke nødvendigvis for alltid.

Anonymkode: bdd62...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I overskuelig fremtid. Ikke nødvendigvis for alltid.

Anonymkode: bdd62...053

Åh herregud!

Anonymkode: a51c9...13e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åh herregud!

Anonymkode: a51c9...13e

Ja. En kan jo bli bedre et stykke uti livet. Spørsmålet er hva man da gjør.

Anonymkode: bdd62...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 At du tjener så lite som du gjør kan ikke brukes som argument for at resten av landet må tjene mindre fordi du gjør det. Vi lever alle individuelle liv, og du kan ikke sammenligne deg med alle. 

Anonymkode: 23583...e59

Jeg kan faktisk bruke det som argument jo. Hvis du som uføretrygdet skal sitte på over det dobbelte av min inntekt: - altså jeg som har jobbet ræva av meg i flere år fordi jeg trodde jeg skulle opparbeide meg noe og dermed fortjene gevinst i form av høyere lønn f. Eks,  så skjønner man at det er urettferdig. Hvorfor skal du få mer enn meg? Jeg kan skjønne at syke trenger medisiner og kanskje støttemaskiner osv. Ikkenoe problem med å forstå dette. Men når man kan sitte på 30 000 utbetalt som uføretrygdet og mener det er for lite, da kjenner jeg at man mangler en erfaring som viser hvor vanskelig livet egentlig kan være. 

Hvis du sitter med et hus eventuelt en bil, og bruker som argument at det ikke kan sammenliknes pga at folk har individuelle behov, så kan jeg fortelle deg at det behovet er like stort hos meg egentlig. Jeg trenger også et hus, ev. en bil. Jeg  bare får det ikke innvilget uten å akseptere sykdom. Det er der forskjellen ligger for meg personlig. Mange uføre er kjempesyke, mange er ærlige flotte mennesker. Andre ikke fullt så ærlige. Jeg har vel egentlig ikke fordommer. Jeg tenker at ærlige og uærlige finnes overalt utenfor trygdesystemet også. 

Men i Norge er det greit å forskjellsbehandle? Det aksepterer jeg ikke. 

Anonymkode: 8851e...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ung ufør-ordningen bør reduseres/avvikles. Fullstendig latterlig at folk som aldri har jobba en dag skal få mer i trygd enn folk som har jobba i mange år. Øk heller minsteutbetalingene, og la lavtlønte få lavere skatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, la oss ta fra de som står på og bidrar mest til samfunnet. 👏🤦‍♀️

Anonymkode: 2a1e8...c70

Jeg står på? Jeg bare får ikke en halv mill utbetalt i året, selv om jeg står på. Hvorfor skal andre tjene mer enn meg? Kjemperart.. 

Anonymkode: 8851e...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere. Vi har ikke råd til denne velferdsfesten lenger. For mange er på uføretrygd, eldre eller uintegrerbare innvandrere. Vi føder heller ikke nok gode skattebetalere. 

Alle velferdsordningene og tilbudene våre kommer til å måtte kuttes kraftig ned. Det finnes ikke nok rikinger som kan dra lasset her i landet. 

Anonymkode: 8d0af...448

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kan faktisk bruke det som argument jo. Hvis du som uføretrygdet skal sitte på over det dobbelte av min inntekt: - altså jeg som har jobbet ræva av meg i flere år fordi jeg trodde jeg skulle opparbeide meg noe og dermed fortjene gevinst i form av høyere lønn f. Eks,  så skjønner man at det er urettferdig. Hvorfor skal du få mer enn meg? Jeg kan skjønne at syke trenger medisiner og kanskje støttemaskiner osv. Ikkenoe problem med å forstå dette. Men når man kan sitte på 30 000 utbetalt som uføretrygdet og mener det er for lite, da kjenner jeg at man mangler en erfaring som viser hvor vanskelig livet egentlig kan være. 

Hvis du sitter med et hus eventuelt en bil, og bruker som argument at det ikke kan sammenliknes pga at folk har individuelle behov, så kan jeg fortelle deg at det behovet er like stort hos meg egentlig. Jeg trenger også et hus, ev. en bil. Jeg  bare får det ikke innvilget uten å akseptere sykdom. Det er der forskjellen ligger for meg personlig. Mange uføre er kjempesyke, mange er ærlige flotte mennesker. Andre ikke fullt så ærlige. Jeg har vel egentlig ikke fordommer. Jeg tenker at ærlige og uærlige finnes overalt utenfor trygdesystemet også. 

Men i Norge er det greit å forskjellsbehandle? Det aksepterer jeg ikke. 

Anonymkode: 8851e...231

For det første har du allerede svart på dette innlegget. For det andre kan du aldri påstå at jeg har dobbel inntekt med uføretrygd enn det du tjener. Jeg sitter heller ikke med 30.000,- utbetalt. Jeg har minstetrygd, og får utbetalt 16.000,- i måneden. Ingen uføretrygdede i Norge har 30.000,- utbetalt. Ingen. Selv ikke dem på maks. 

At du tjener så ekstremt lite som du gjør er dog ingenting noen kan noe for, og heller ikke retningslinjer for at andre skal tjene det samme som deg. Det er utelukkende ditt problem. Noe sier meg at enten bløffer du for å skape deg et poeng, eller så jobber du langt ifra 100%. Butikkmedarbeidere i 100% stilling f.eks tjener langt mer enn 16.000,- utbetalt i dag.

Bosted og transportmidler er en del av å leve i Norge, og det må man faktisk ha nok penger til å ha. 

Uærlige mennesker finnes overalt. Også hos eliten, altså dem som tjener ekstremt mye. Sånn er det. Men i bunn og grunn så er det færre svindlere på uføretrygd sammenlignet med dem som tjener mye. 

Forskjellsbehandling? Det har jeg aldri argumentert for. Jeg argumenterer for at du er ute etter å ta fra dem som har aller minst, fordi du har så lite, mens 1000 andre potensielle spareposter og inntjeningsposter i statsbudsjettet ikke er av din interesse. 

Anonymkode: 23583...e59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Bare for å svare på økningen. 

Den markante økningen i uføretallene kommer som et resultat av at AAP ble strupet inn i den nye AAP-reformen, og har derfor flyttet over en mengde folk på AAP inn på uføretrygden. Folk som har stått på AAP i mange år med sykdom i håp om å få seg en heltidsjobb eller deltidsjobb fikk derfor ingen andre valg enn å søke uføretrygd.

Den dårlige nyheten er at det vil komme inn enda flere på uføretrygd før tallet stabiliserer seg. 

Likevel viktig å huske på at mange av disse mottok fra før av penger gjennom velferden, da gjennom AAP. 

Så ingen grunn til å krisemaksimere uføretallet i seg selv. Det er som forventet. 

Angående reduksjon av uføretrygd så lar det seg ikke gjør slik du illustrerer. De aller fleste uføretrygdede lever allerede under fattigdomsgrensa i Norge, og det går rett og slett ikke an å strupe inntekten til disse på denne måten. 

AS Norge har for øvrig utallige måter å stramme inn budsjettet sitt på. I alt fra bistand, konsulentbruk, enorme budsjettsprekker i byggeprosjekter og enorme sløsinger i andre budsjetter i alt fra kultur til forsvar. Det er helt vanvittig den pengebruken som skjer i Norge. Velferdsordningen er faktisk det minste problemet. For velferdsordninger gir til folket som bor i landet, som da bruker pengene i landet, skaper arbeidsplasser og omsetninger, og da sørger for at det skjer en nasjonal verdiskapning. Å ta ifra folk kjøpekraft i slike enorme grupper gir et så stort negativt omfang i samfunnet at det nesten er umulig å forestille seg. Det vil føre til enormt med arbeidsledighet som følge av dårlig omsetning, som igjen vil øke arbeidsledighetsbudsjettet. Altså, man sparer seg til fant. Så det du illustrerer er absolutt ingen god løsning for Norge. Verken meg eller deg. 

Anonymkode: 23583...e59

Det er ikke noe automatikk i dette nei. Beløpet til ts er ganske snevert. De fleste ville klart seg, hvis man gjør kuttet i beløpet til de som får den største satsen. 

Men jeg er enig med deg at navneskiftet på VY f. Eks og en del kunstdasser som produsert for KulturNorge, kunne man holdt seg for god til når man vet det er andre trengende. 

Anonymkode: 8851e...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noe automatikk i dette nei. Beløpet til ts er ganske snevert. De fleste ville klart seg, hvis man gjør kuttet i beløpet til de som får den største satsen. 

Men jeg er enig med deg at navneskiftet på VY f. Eks og en del kunstdasser som produsert for KulturNorge, kunne man holdt seg for god til når man vet det er andre trengende. 

Anonymkode: 8851e...231

Nei, det er ikke snakk om et snevert beløp. Jeg skjønner at du igjen og igjen argumenterer for at du selv har en lav levestandard, men du er ikke alle. Vi har et velferdsnivå som er langt under norsk levestandard, herav langt under fattigdomsgrensa. 

Listen er enormt lang av statlig sløseri. At man skal bygge et regjeringskvartal med en prislapp på rundt 5 mill. pr kontorplass er jo helt vanvittig. Vi snakker om et prisnivå med en større bolig pr. kontorplass. Samt Forsvaret som river ned og bygger nytt med 20 milliarder i budsjettsprekk. Samt bistandsbudsjettet i sin helhet. Logoendringer. Stortingsgarasjer. Kulturdep. gidder jeg ikke engang nevne for det er så gjennomsyret. Hva med milliard-Mongstad som aldri ble noe av? Eller statlig eide Equinor som som brukte 200 milliarder på noe man ikke vet, der pengene bare forsvant? Listen er så uendelig lang at det er vanvittig. Men disse stakkarse uføretrygdede som spiser nudler for å overleve, nei dem skal altså flås i verdens rikeste land! 

Skal man først bekymre seg for norsk økonomi, så kan man begynne på alle andre poster før man ser på postene som hjelper syke og svake i samfunnet. Uavhengig hvordan du har det som ikke er ufør. 

Anonymkode: 23583...e59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...