Gå til innhold

Vi bør redusere uføretrygden.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil gi pengene til de som har det verre enn deg og meg. Jeg har vært på NAV sine sider å sjekket. 👍

Anonymkode: 8851e...231

Ok, men da forslår jeg du setter opp regnestykket for netto utbetalt: la oss si for en person som tjente 1 mill pa. 

Anonymkode: a0981...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, men da forslår jeg du setter opp regnestykket for netto utbetalt: la oss si for en person som tjente 1 mill pa. 

Anonymkode: a0981...493

Du får ikke trygd beregnet på 1 mill pr. år☺️👍 Det beregnes ut fra grunnbeløpet og har en maksgrense 

 

Anonymkode: 8851e...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2021 den 21.28):

Det nyeste tallet i statistikken er 10,4 % av befolkningen. Det var en økning på 1,5 % fra året før per desember 2020. For å få ned utgiftene til mennesker som tross alt ikke bidrar med noe som helst i samfunnet, bør vi se på muligheten til en individuell reduksjon i uføretrygd på 1500 - 2000 kr. per person, uavhengig av tidligere inntekt og beregningsgrunnlaget fra tidligere inntekt.

Vi kan ikke sitte og se på et tall som stadig stiger uten å gjøre noe. Når det kommer til individuell reduksjon av trygden, så vil også dette demme opp noe for alle dem som blir fristet til å søke ufør og være tålmodige i vurderingsprosessen. Uføretrygden er høy nok til at mange mennesker kan ønske seg ufør uten å f.eks ta en lavtlønnet jobb med mye stress. 

Mitt foreslåtte tall vil spare en god del penger, samtidig som de uføre fortsatt ikke vil ha problemer med å kjøpe det nødvendigste. Det som utgår, er bekvemmelighetskjøp og luksusartikler, det er uansett ikke et basisbehov, men de uføre får også i mitt foreslåtte scenario mer enn nok til å klare seg på det helt nødvendige.

Det skal lønne seg å jobbe, både heltid og deltid. Min mening er at uføretrygd står i et disproporsjonalt forhold til f.eks lavtlønnede. En reduksjon på 1500 - 2000 kr per hode retter dette opp dette disproporsjonale forholdet noe og sikrer mer motivasjon til arbeid.

2000 kr spart på hver person pr måned over et år tilsvarer 24 000 kr pr person, og med ca 360 000 uføre vil dette tilsvare godt og vel 8,6 mrd kr. årlig. Da har vi skaffet oss god margin mot fremtidig uførevekst i verdens sykeste, vestlige land.

Anonymkode: b33d0...8c0

Jeg har ikke giddi å lese alt, men tror du det er så lett å bli ufør? Arbeidsavklaringspenger er noe helt annet enn uføretrygd. Jeg for min del ble påkjørt når jeg var 17 år i 2008, med ett veldig alvorlig utfall for hodet/hjernen. Altså, de funksjonene jeg mistet kroppslig og språklig vil jeg aldri få tilbake. Noe bedring går, men ikke 100%. Og da var det ikke sånn at jeg fikk ufør med en gang jeg ble 18 år. Jeg måtte igjennom masse tester, fikk invaliditetsgrad på over 80%, og de var generelt strenge på det. Fikk uføretrygd først i 2011. Jeg skulle gjerne jobbet de siste 20% av "graden" da jeg er gående og pratende, dog litt annerledes. Men jeg må prioritere hva jeg skal bruke energi og krefter på, spesielt med en sønn på snart 6 år. Jeg får rett under 20 000 kr i lønn i måneden, og jeg sliter per dags dato. Så si meg hvorfor du skal ta i fra meg 1500-2000 kroner i måneden når du ikke vet noe om hvordan jeg har det eller funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i toppskatt og at de som har mest bør skatte mer, men det gjør de jo allerede! De er en enorm ressurs for landet og vi skal være takknemmelige for at de gir så mye penger inn i felleskassa. Faren ved å skulle øke skattene ytterligere er at de flytter på seg eller formuen så nei, vi burde ikke tenke på de som vår bengebinge og belage oss på at de skal gi så mye mer enn de gjør nå. 

Syntes det er helt greit det uføre får i dag, det er viktig at det er en markant forskjell på å være i jobb og på å være trygdet. Det skal lønne seg å jobbe, minstelønnen burde gå opp. Det store problemet er antallet som er trygdet i Norge. Det er helt enormt. Jeg tror ikke så mange snylter seg til trygd (noen gjør det selvfølgelig, men tror dette er svært få), derimot tror jeg mange tror på at de selv er veldig syke og har det veldig vondt. Livsmestring og psykisk helse må i større grad inn i skolene. Vi må lære oss å takle livet. 

Anonymkode: 2cbbb...0f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegod ide å kutte 1500-2000 per person. Jeg og mannen er uføre på minstesats begge to og vil da få redusert vår samlede inntekt med 3-4000. Jeg har i tillegg bare 80% uføretrygd fordi inntekstsevnen min er beregnet til 20%, men jeg får ingen 20% jobb. Har prøvd i flere år og prøver fortsatt. Med inntekten vi har nå går det akkurat rundt.

Alt vi har av møbler, klær og utstyr er kjøpt brukt, og vi bruker det til det går i stykker. Vi drikker ikke, røyker ikke, spiser ikke ute, drar ikke på ferie og kjøper nesten bare first price mat. Men vi kan jo bare kutte i boutgiftene, selv om eneste måte å gjøre det på er å flytte på hybel. Da må vi bare finne noen som vil leie ut en hybel til en barnefamilie selv om alle helst vil leie ut til én person. Super plan ts!

Anonymkode: 3ff08...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kjempegod ide å kutte 1500-2000 per person. Jeg og mannen er uføre på minstesats begge to og vil da få redusert vår samlede inntekt med 3-4000. Jeg har i tillegg bare 80% uføretrygd fordi inntekstsevnen min er beregnet til 20%, men jeg får ingen 20% jobb. Har prøvd i flere år og prøver fortsatt. Med inntekten vi har nå går det akkurat rundt.

Alt vi har av møbler, klær og utstyr er kjøpt brukt, og vi bruker det til det går i stykker. Vi drikker ikke, røyker ikke, spiser ikke ute, drar ikke på ferie og kjøper nesten bare first price mat. Men vi kan jo bare kutte i boutgiftene, selv om eneste måte å gjøre det på er å flytte på hybel. Da må vi bare finne noen som vil leie ut en hybel til en barnefamilie selv om alle helst vil leie ut til én person. Super plan ts!

Anonymkode: 3ff08...8a8

TS er ett troll, ikke bry deg om vedkommende. 

Anonymkode: b2579...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

TS er ett troll, ikke bry deg om vedkommende. 

Anonymkode: b2579...17a

Det har du nok rett, verdens minst interessant tema uansett

Anonymkode: c7742...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kjempegod ide å kutte 1500-2000 per person. Jeg og mannen er uføre på minstesats begge to og vil da få redusert vår samlede inntekt med 3-4000. Jeg har i tillegg bare 80% uføretrygd fordi inntekstsevnen min er beregnet til 20%, men jeg får ingen 20% jobb. Har prøvd i flere år og prøver fortsatt. Med inntekten vi har nå går det akkurat rundt.

Alt vi har av møbler, klær og utstyr er kjøpt brukt, og vi bruker det til det går i stykker. Vi drikker ikke, røyker ikke, spiser ikke ute, drar ikke på ferie og kjøper nesten bare first price mat. Men vi kan jo bare kutte i boutgiftene, selv om eneste måte å gjøre det på er å flytte på hybel. Da må vi bare finne noen som vil leie ut en hybel til en barnefamilie selv om alle helst vil leie ut til én person. Super plan ts!

Anonymkode: 3ff08...8a8

Hvorfor får dere barn hvis dere begge er på minstesats?

Anonymkode: 88a18...02d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor får dere barn hvis dere begge er på minstesats?

Anonymkode: 88a18...02d

For ikke å snakke om hvordan man orker det dersom man ikke klarer jobb, jeg syntes det var mye mer slitsomt i permisjon enn det var på jobben. 

Anonymkode: 2cbbb...0f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor får dere barn hvis dere begge er på minstesats?

Anonymkode: 88a18...02d

Fordi de har like mye rett til å få barn som et overlege ektepar på nordstrand. Den eneste rikdom som finnes i dette liv er barn, mye viktigere enn penger, makt og suksess og alt det der

Anonymkode: c7742...fd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har du nok rett, verdens minst interessant tema uansett

Anonymkode: c7742...fd0

Men likefullt er du her.

Anonymkode: bdd62...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CMHuser skrev (På 23.2.2021 den 23.48):

 

Jeg har ikke giddi å lese alt, men tror du det er så lett å bli ufør? Arbeidsavklaringspenger er noe helt annet enn uføretrygd. Jeg for min del ble påkjørt når jeg var 17 år i 2008, med ett veldig alvorlig utfall for hodet/hjernen. Altså, de funksjonene jeg mistet kroppslig og språklig vil jeg aldri få tilbake. Noe bedring går, men ikke 100%. Og da var det ikke sånn at jeg fikk ufør med en gang jeg ble 18 år. Jeg måtte igjennom masse tester, fikk invaliditetsgrad på over 80%, og de var generelt strenge på det. Fikk uføretrygd først i 2011. Jeg skulle gjerne jobbet de siste 20% av "graden" da jeg er gående og pratende, dog litt annerledes. Men jeg må prioritere hva jeg skal bruke energi og krefter på, spesielt med en sønn på snart 6 år. Jeg får rett under 20 000 kr i lønn i måneden, og jeg sliter per dags dato. Så si meg hvorfor du skal ta i fra meg 1500-2000 kroner i måneden når du ikke vet noe om hvordan jeg har det eller funker?

Dette!!! 

Jeg får også 19000kr utbetalt og skal forsørge et barn på dette. Det er klin umulig. 

Anonymkode: 722fb...aed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått det riktig så er uføretrygd utbetalingene avhengig av hva du tjente før du ble uføretrygdet? Isåfall mener jeg at uføretrygden skal være lik for alle. Synes det er helt forkastelig at noen skal få mer enn andre. Er du uføretrygdet ja så er du nettopp det. Hva du var før skal ikke ha noen betydning. Mener uføre utbetalingene kan basere seg på antall barn og om du er alene eller ikke . Om noen har studielån bør den slettes. Ferdig arbeid, ikke nødvendig og lønne en haug med papirskyvere i tillegg for å ha kontroll på hvem som skal ha hva.

Anonymkode: 15faa...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2021 den 22.03):

Får utbetalt 12500 pr mnd...så om det skal reduseres sliter jeg veldig!

(Utdannet ingeniør, har vært i arbeidslivet men ikke lenge nok til å påvirke utbetalingen så får minstebeløp)

Anonymkode: 89eff...889

Teksten nedenfor er kopiert fra oversikt over gjeldende trygder:

Alle uføretrygdede er sikret en minste uføretrygd, uavhengig av inntekten. Størrelsen er noe avhengig av om du er enslig eller gift/samboer. Bor du sammen med ektefelle/samboer, er minste uføretrygd 211.073 kroner (2,28 G). Hvis du er enslig, er minste uføretrygd (229.588 kroner (2,48 G).

Hvordan er det da mulig at du  bare har 12.500 pr. mnd ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette!!! 

Jeg får også 19000kr utbetalt og skal forsørge et barn på dette. Det er klin umulig. 

Anonymkode: 722fb...aed

Det er selvsagt fullt mulig om en tilpasser utgiftene deretter.

Anonymkode: bdd62...053

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pillarguri skrev (5 minutter siden):

Teksten nedenfor er kopiert fra oversikt over gjeldende trygder:

Alle uføretrygdede er sikret en minste uføretrygd, uavhengig av inntekten. Størrelsen er noe avhengig av om du er enslig eller gift/samboer. Bor du sammen med ektefelle/samboer, er minste uføretrygd 211.073 kroner (2,28 G). Hvis du er enslig, er minste uføretrygd (229.588 kroner (2,48 G).

Hvordan er det da mulig at du  bare har 12.500 pr. mnd ?

Dette er jo standard her inne: 90% underrapporterer det de har pga "at de betaler så mye skatt".

Anonymkode: bdd62...053

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visum skrev (På 22.2.2021 den 21.37):

De rike burde betalt mer, 20.000 mer i skatt for folk tjener mer enn 2 millioner. 

100.000 mer på alle som tjener over 1 million heller. Da fanger vi opp alle småkongene i offentlig sektor. Det er der rikingene sitter. Hverdagsrikingene som smiler fornøyd over hekken til naboen, fordi de har sikret seg verdens mest idiotsikre avslappende jobb.

Anonymkode: 6b681...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor får dere barn hvis dere begge er på minstesats?

Anonymkode: 88a18...02d

Vi var ikke det da barnet ble til, vi var i jobb begge to. Jeg ble syk under svangerskapet, faren noen år senere.

 

41 minutter siden, AnonymBruker said:

For ikke å snakke om hvordan man orker det dersom man ikke klarer jobb, jeg syntes det var mye mer slitsomt i permisjon enn det var på jobben. 

Anonymkode: 2cbbb...0f6

Jeg gjorde ikke det. Faren fikk overta min permisjon fordi jeg var for syk til å ta vare på barnet. Da mannen også ble syk var heldigvis barnet såpass stort at det ikke krevde like mye lenger.

Men dette blir veldig på siden av trådens tema...

Anonymkode: 3ff08...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...