Gå til innhold

Synes du 18000 utbetaling i ung ufør er nok?


AnonymBruker
Chantielle
Melding lagt til av Chantielle,

Minner om retningslinjene.

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner flere unge uføre som aldri har jobbet, eller jobbet en kort periode. De klager på trygden. Jeg ser også at de fester mye, sover om dagen og er oppe om nettene. Det er tragisk at samfunnet tillater dem å ødelegge fremtiden sin. 

Jeg kjenner også uføre som er syke, og de fortjener hver eneste krone. Men de har stått på, før de ble uføre, og har bedre utbetalt.

Anonymkode: 079e6...579

Jeg kjenner også ei ufør som fester mye, sover hele dagen og er oppe om nettene. Hun er ei tidligere venninne av meg. Hun poster også fjellturene sine på fb. Hun har barn med to forskjellige fedre, hun er ekstremt utagerende og har en påtrengende seksualisert adferd. De fleste som ikke kjenner henne mener nok hun er en NAVer eller snylter. 

Men jeg var nært henne i oppveksten. På barneskolen mistet hun sin mor til kreft. Da mor var død og borte, starter hennes far å pule sine døtre. Hun lever nå med traumer og kompleks PTSD. 

Det burde hun kanskje skrevet i bion en sin? "Ufør da jeg sliter sånn med tankene på at jeg måtte suge pappas kuk etter å ha sett min mor dø i senga si hjemme som 10 år gammel. Jeg har forsøkt å jobbe, men jeg klikker for ingenting og aner ikke hvordan jeg skal oppføre meg. Nå puler jeg rundt og lager drama, for det er det jeg har lært hjemme. Jeg mottar 18 700,- i mnd for å ha vært pappas lille hore til jeg var 15 år og rømte hjemmefra". 

 

Anonymkode: 22f66...3ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er desverre mange grupper i Norge som behøver (mye) mer. Helt enig. Men der ikke slik at om en svak gruppe får mer, må en annen svak gruppe få mindre. Det er fordelingen jeg er uenig i, og den kan vi gjøre noe med. 

Du nevner misbruk av barn. Det er et viktig moment du tar opp. Misbrukte barn vokser opp og blir syke voksne. 

Det er mange grunner til ufør. Din oppvekst kan påføre deg sykdom og skader, kosthold og fysisk aktivitet, og arbeidslivet, særlig kroppsarbeid gjør deg syk. Så dette er et stort og komplisert felt. 

Gerhardsen sa i sin tid sa det gledet han at så mange fikk uflretrygd. Det var et tegn på at velferdstaten fungerte. Og dette var før olja. Vi klarte det da? 

Det kunne være nyttig for mange i denne tråden og lese statsbudsjettet. Der ser dere hvordan pengene blir fordelt og hva som er våre inntekter. Jeg tror alt for mange i denne tråden har blitt utsatt for propaganda fra høyresiden. 

Vi må etterstrebe å ta godt vare på alle. Det er min mening. 

Men som ufør som blir fort sliten må jeg avslutte her. Takk for praten😊

Anonymkode: 22f66...3ea

Jo, sånn er det faktisk, for vi har ikke en bunnløs pengesekk. Pengene må fordeles og prioriteres. Hvem mener du fortjener å få mindre, hvis uføre skal få mer? 

Anonymkode: 31f97...36a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg syns er "rettferdig" og hva jeg tror er best er to veldig forskjellige ting. Ingen land i verden kan opprettholde overføringer som nærmer seg samme sum som det arbeidstakere i landet har, til den gruppen av samfunnet som står for et negativt (ikke 0!) bidrag til BNP. Beløpene vi allerede bruker er i beste fall kraftig veksthemmende, og i verste fall ikke bærekraftige. 

Anonymkode: 76769...0dc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser noen klager over utgifter til medisiner og behandlinger. Dere må ikke tro at de som jobber ikke har det. Veldig mange sliter med noe og har de samme utgiftene selv om de jobber.

Anonymkode: e363a...91c

Har du mye medisinske utgifter ut over frikortet? Hvor mye? 

Jeg må droppe en del medisiner og behandling som ikke er dekket av frikort. Det er veldig frustrerende å ikke kunne ta i bruk hjelpemidler som kunne gjort helsen min bedre, fordi jeg ikke har råd. Kanskje jeg til og med kunne kommet meg ut i en mindre stilling om jeg hadde hatt mulighet til optimal behandling. 

Anonymkode: 2623b...837

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva jeg syns er "rettferdig" og hva jeg tror er best er to veldig forskjellige ting. Ingen land i verden kan opprettholde overføringer som nærmer seg samme sum som det arbeidstakere i landet har, til den gruppen av samfunnet som står for et negativt (ikke 0!) bidrag til BNP. Beløpene vi allerede bruker er i beste fall kraftig veksthemmende, og i verste fall ikke bærekraftige. 

Anonymkode: 76769...0dc

Du kan kanskje redegjøre litt nærmere for disse tallene beløpsmessig?  Bruk gjerne 2019 som eksempel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syter ikke. Men her skal du få min side av saken. Jobbet 20 år i kontorrelatert yrke før jeg ble syk. De fleste dager kan jeg ikke jobbe pga ekstrem svimmelhet. Diagnose invalidiserende svimmelhet. Innimellom har jeg noen bedre dager. Jeg savner ekstremt å kunne jobbe/treffe mennesker. Så mye at jeg godt kunne ha jobbet gratis de timene i mnd jeg hadde klart. Ba NAV om hjelp til å få til dette. Dvs en løsning hvor jeg kunne bare ha møtt opp på en arbeidsplass et par timer nå og da for å passe sentralbord f.eks. Om så uten betaling. Ingen arbeidsplasser ville ha slik hjelp. Det kunne ha blitt sånn at jeg jobbet 2 - 3 dager, og så kunne det blitt noen uker til neste gang. I mitt tilfelle var jeg lenge på AAP,. Ble tilslutt innkalt til møte med NAV-lege, fastlege og NAV kontakt hvor de gikk hardt på meg for å søke trygd, og bruke de gode dagene til å ta vare på meg selv og familien min. 

Vil tro at mange uføre har det som meg. At man ikke kan forplikte seg til å jobbe en dag i uka f.eks, fordi formen er for ustabil. 

Det virker ikke som om du kan så mye om sykdom, hvis du tror at alle uføre kan forplikte seg til en arbeidsavtale, selv med veldig lav prosent. 

Anonymkode: 0b67d...185

Jeg har vel nettopp fremhevet alt annet enn å forplikte seg til en arbeidsavtale? Jeg snakker om å gjøre ting i egen regi, i eget tempo og i den grad man mener selv man kan klare. 

Hvor mye tydeligere kan jeg skrive dette?

Anonymkode: e76f6...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner flere unge uføre som aldri har jobbet, eller jobbet en kort periode. De klager på trygden. Jeg ser også at de fester mye, sover om dagen og er oppe om nettene. Det er tragisk at samfunnet tillater dem å ødelegge fremtiden sin. 

Jeg kjenner også uføre som er syke, og de fortjener hver eneste krone. Men de har stått på, før de ble uføre, og har bedre utbetalt.

Anonymkode: 079e6...579

Jeg kjenner også flere slike unge uføre. 3 stk faktisk. Som aldri har prøvd å jobbe, aldri har betalt skatt av inntekt, er ute hele natten enten på fest eller ute å kjører bil til langt på morgenen, sover fra morgen til middag, og ser tilsynelatende ut til å leve et harryliv uten særlig begrensninger. Ikke si meg at dem ikke kan jobbe litt hvis dem bare tar seg sammen og prøver. 

Jeg kjenner også folk som er ufør som jobber 100% gjennom AS, og tar lønn som utbytte utover trygden. 

Men disse unnlater jeg å prate om når uføretrygd diskuteres. Fordi dette er det svært lille unntaket. 99% av alle på uføretrygd er der pga ekte sykdom, og da blir det feil å prate om uføretrygd og utbetalinger på vegne av slike råtne egg i kurven. Du finner for øvrig råtne egg også i arbeidslivet, men arbeidslivet snakkes som regel på generelt grunnlag. Som om at dem faktisk jobber. Da synes jeg debatten om uføretrygdede skal omhandle dem som faktisk er syke. 

Anonymkode: ba524...a6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva jeg syns er "rettferdig" og hva jeg tror er best er to veldig forskjellige ting. Ingen land i verden kan opprettholde overføringer som nærmer seg samme sum som det arbeidstakere i landet har, til den gruppen av samfunnet som står for et negativt (ikke 0!) bidrag til BNP. Beløpene vi allerede bruker er i beste fall kraftig veksthemmende, og i verste fall ikke bærekraftige. 

Anonymkode: 76769...0dc

Dette stemmer jo ikke. Men det vet du egentlig, og smører på for å få innlegget til å se troverdig ut. 

Anonymkode: ba524...a6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva jeg syns er "rettferdig" og hva jeg tror er best er to veldig forskjellige ting. Ingen land i verden kan opprettholde overføringer som nærmer seg samme sum som det arbeidstakere i landet har, til den gruppen av samfunnet som står for et negativt (ikke 0!) bidrag til BNP. Beløpene vi allerede bruker er i beste fall kraftig veksthemmende, og i verste fall ikke bærekraftige. 

Anonymkode: 76769...0dc

Dette har du selvsagt helt rett i. Selv de fleste arbeidstakere er nettotap for samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det øverste. Ung Ufør er tidenes norske forskjellsbehandling som burde vært avviklet før den ble igangsatt. Snakk om å velge trygdeutbetalinger utifra trynefaktor! 

Ha mer enn folk som jobber? Selvfølgelig finner man yrker i dag med dårlig lønn, dessverre. Men de aller fleste jobbene i dag, og nordmenn generelt, tjener langt over 23.000 brutto i måneden. Jeg sier ikke at uføre skal få høye utbetalinger, det jeg sier er at 18.500,- er lite i kontekst landets økonomi, inflasjon, kostnader og ikke minst lønnsnivået, og kunne med fordel blitt økt. Først og fremst fått alle minsteuføre uansett alder og sivilstatus på samme nivå, for så øke den litt. 

Anonymkode: ba524...a6c

Så enig, så enig. Ung ufør er en katastrofe, og bør avvikles fortest mulig

https://www.nettavisen.no/økonomi/enorm-kning-i-antall-unge-ufre/3423844298.html

https://www.nav.no/no/lokalt/oslo/pressemeldinger/nye-tall-okning-i-antall-ufore

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/flere-unge-ufore

Anonymkode: 0b604...91e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, PetterKanin said:

Dette har du selvsagt helt rett i. Selv de fleste arbeidstakere er nettotap for samfunnet.

Det er opplagt usant. En kan gjerne betale lavere personskatt enn det en mottar i overføringer i løpet av et liv, men en arbeidstaker bidrar med langt mer enn personskatt når h*n jobber..

Anonymkode: 76769...0dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv utbetalt ca 18.000 hver måned men jobber bare 78%

Synes det er lite å gå på, men det er fordi jeg har kjøpt leilighet. Høy fellesgjeld/leie og betaler så mye jeg klarer på lånet. Hadde jeg ikke hatt gjeld så har det nok gått ganske greit, men igjen har ikke jeg noe stort behov for å reise mye. Kjøper ikke klær ofte. Har kjæledyr med forsikring men utenom det kjører jeg heller ikke bil så sparer sikkert en fin sum på det. Liker meg godt i egen selskap og bor litt på landet så sjeldent jeg er på noe form for shopping annet enn matvarer 😂

Føles helt greit for meg at de som ikke jobber får utbetalt for å leve, ser ikke hvordan det er urettferdig. Ja, også helt enig at det fort ka bli lite hvis man eier eget, kjører bil osv. 

Jeg har også klart meg greit i perioder med lønn for kun 55% stilling. Men hadde ganske rimelig leie og igjen hadde jeg ikke noe store behov. Hadde nok blitt vanskelig i lengden da. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er opplagt usant. En kan gjerne betale lavere personskatt enn det en mottar i overføringer i løpet av et liv, men en arbeidstaker bidrar med langt mer enn personskatt når h*n jobber..

Anonymkode: 76769...0dc

Nei, det er selvsagt ikke usant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Uatskillelig skrev:

Fordi de ble syke før de rakk å opparbeide seg kapital og formue. Unge uføre har "ingenting", mens de som har jobbet i mange år kanskje allerede sitter på hus, bil og hytte. Er det ikke rettferdig at de som har minst, som unge uføre, skal få litt mer da, de som aldri har hatt mulighet til å jobbe og tjene egne penger? 

 

Nei, og det er ikke logikk i at en på 26 år skal ha greid å skaffe seg hus bil osv. I dag går mange så lenge på skole at de har ikke en gang begynt arbeidslivet før fristen for UU går ut.

Samme uføregrad og sykdom gir vidt forskjellig utbetalinger livet ut fordi man var var uheldig å bli syk på feil side av streken. Nei, vet du hva.
 

Anonymkode: 0167d...5dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner flere unge uføre som aldri har jobbet, eller jobbet en kort periode. De klager på trygden. Jeg ser også at de fester mye, sover om dagen og er oppe om nettene. Det er tragisk at samfunnet tillater dem å ødelegge fremtiden sin. 

Jeg kjenner også uføre som er syke, og de fortjener hver eneste krone. Men de har stått på, før de ble uføre, og har bedre utbetalt.

Anonymkode: 079e6...579

Sånne idioter ødelegger for resten av oss. 

Anonymkode: 14748...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer på enkelte som mener de uføre ikke fortjener en krone. Mener dere det er riktig at man skal man straffes for noe man ikke kan velge selv? Å være ufør innebærer mer enn å ligge på sofaen hele dagen og de fleste ville gjort hva som helst for å ha sjansen til å jobbe igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Jordbærkake34532 skrev:

Reagerer på enkelte som mener de uføre ikke fortjener en krone. Mener dere det er riktig at man skal man straffes for noe man ikke kan velge selv? Å være ufør innebærer mer enn å ligge på sofaen hele dagen og de fleste ville gjort hva som helst for å ha sjansen til å jobbe igjen. 

De fleste mener ikke det. Ikke i denne tråden. Og skulle noen si at uføre ikke fortjener en dritt, så er det vel kun for å provosere. Er vel str på uføretrygden som her diskuteres, der mange mener at den må være der den er for at vi skal ha et samfunn for alle også økonomiskt også i fremtiden.

Anonymkode: 3882b...7a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå er det mye her. Men kan vi alle være enig i at UU og minsteufør bør få 22 000 kroner utbetalt i måneden? Det virker som dette er et beløp vi kan bli enige om?

Anonymkode: 353bf...cb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, nå er det mye her. Men kan vi alle være enig i at UU og minsteufør bør få 22 000 kroner utbetalt i måneden? Det virker som dette er et beløp vi kan bli enige om?

Anonymkode: 353bf...cb7

22 000 utbetalt til uføretrygdede er minimum mener du?

Anonymkode: be8d0...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

22 000 utbetalt til uføretrygdede er minimum mener du?

Anonymkode: be8d0...82a

Mener at de som er ung ufør, og de som har minstesats uføretrygd bør begge få 22 000 utbetalt. Er dette noe vi kan stå sammen om?

Anonymkode: 353bf...cb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...