Gå til innhold

Når begynner egentlig det koselige og fine familielivet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor sliten og lei man blir kommer jo veldig an på egen personlighet også. Jeg blir litt oppgitt over folk som sier at "JEG synes bare det koselig, JEG blir ikke sliten, skjønner ikke problemet".. Neivel, men så har du gjerne en helt annen personlighet enn ts, og det hjelper da ikke ts en dritt at DU ikke er sliten.. Hun blir ikke mindre sliten av at du ikke er det. 

Jeg er introvert. Jeg blir sliten av mye som skjer, her og der, og liv og leven. Noen synes det er koselig med liv og leven i heimen, jeg synes det er kjempeslitsomt. Jeg blir drittsliten når det hele tiden er lyd, og jeg føler jeg ikke hører meg selv tenke. Søsteren min er motsatt, og er avhengig av at det skjer noe hele tiden, ellers går hun på veggene. 

Jeg blir stresset av rot og kaos i heimen. Så å bruke mindre tid på rydding vil overhodet ikke hjelpe meg - da kommer jeg bare til å gå rundt og føle konstant indre uro av å se på all den ytre uroen. Så for oss er ikke løsningen å ha det mindre ryddig, men heller å ha innprentet gode rydderutiner og vaner fra ungene var gamle nok til å krype bort og legge ting tilbake i lekekassen selv. For andre, blant annet min søster, er det helt ok å leve med at det er rot overalt og kliss på gulvet - mens jeg blir utrolig stresset av det. Jeg driter i hva folk tenker, det er ikke at "oi, TENK om folk ser at det er rot hos meg" som plager meg, men jeg, i likehet med mange andre, føler indre uro når det er ytre uro rundt meg. Forskjellig personlighet. 

Jeg føler også at hverdagen er kjas og mas og at jeg drukner i må og bør og skal. Noen har ikke stort behov for å få litt stillhet og fred i hverdagen, men det har altså jeg. Da er jeg mer sårbar for å bli stresset og nedstemt når jeg ikke får det. Søsteren min har det helt motsatt. Så da sier det seg selv at hun gjerne ikke synes småbarnstiden, som er masse greier man må og bør, osv, er like slitsom som meg. 

Jeg liker jobben min, det gir meg mental stimuli og glede, og jeg synes det er så utrolig godt å få være bare MEG og ikke Mamma der. Jeg har ikke lyst til å redusere tiden jeg er der for å bruke mer tid på husarbeid eller hjemmesysler - det vil ta fra meg noe jeg føler gir livet mitt glede og mening. Så for meg er ikke det å gå ned i stilling noe som vil gjøre at jeg får det bedre, det vil tvert imot gi meg mindre av det jeg liker. 

 

 

Anonymkode: f448c...ef7

Nettopp, her beskriver du veldig godt hvordan det er for meg. 

TS 

Anonymkode: affc6...f06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, wow, her skjøt du virkelig bom! 
 

Vi er den familien som ALLTID har åpent hus, som har med barnas venner på fjelltur og ferier, som stiller begge to på Luciafrokost, og barna våre har aldri opplevd at vi har droppet en eneste ting i livene deres, hverken til hverdag eller fest. 🤦🏼‍♀️😂

Men som jeg sa, vi gjorde leksa vår på forhånd og bosatte oss et sted der det er mangfold i hva barna driver med, og i tillegg oppdrar vi ikke små kloner som selvutsletter i møte med andres forventninger. Og det er heldigvis nok av unger her som er som våre. 
 

At vi har nedlagt veto mot det hamsterhjulet av cuper og kamper betyr IKKE at barna våre går for lut og kaldt vann, faller utenfor eller ikke sosialiserer. De er med venner på fritiden hver eneste dag, de. 

Anonymkode: 266f4...ffa

Du er mitt spirit animal! 

Anonymkode: ecb8a...78c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker også å tilbringe mye tid sammen som familie, og for oss er det viktig å være sammen med barna når de er våkne. Egentid, som tid til trening, tid med venner, o.l., skjer etter at ungene er i seng, eller litt i helger (de trenger jo ikke være sammen med oss 24/7, men å "stikke av" mer enn et par timer om lørdagen er ikke så aktuelt). 

Vi gjør det meste av husarbeidet sammen som familie. Da både lærer ungene å gjøre husarbeid, vi er sammen, OG vi voksne slipper gjøre det etter leggetid 😛 Ungene er med på matlaging, oppvask, rydding, husvask, klesvask, hagearbeid, det aller meste. Ungene kan skifte på sine egne senger, og spesielt han på 3 er en jævel på å ta ut av tørketrommelen og sortere alt av undertøy. 

Robotstøvsuger har vært gull verdt. 

Ungene smører sine egne matpakker, og vi voksne smører våre mens ungene spiser kveldsmat - da sitter vi ved samme bordet, så kan jo like gjerne smøre en skive samtidig. 

Vi har satt grense for at de kun får lov til fritidsaktiviteter de selv kan gå til, eller som er maks 5 min kjøring unna (dårlig kollektivtilbud og litt farlig vei til enkelte ting her). Det vokste jeg opp med, og tok ikke varig skade på min sarte lille sjel av å ikke få gå på riding eller kunstløp, som begge var langt unna. I tillegg ser vi aldri på barnas treninger og sånt, da benytter vi anledningen til å gjøre ærender, eller trene selv. 

Vi har brukt halve kjellerstuen som treningsrom, så får vi trent uten å måtte bruke tid på å reise noe sted, og den ene kan ta seg en løpetur ute mens den andre er hjemme og trener i kjelleren og ungene sover. 

Vi har vært fast på at ungene skal bidra i hjemmet fra de var babyer omtrent. De var alle ivrige hjelpere da de var små, og det har vi nøret oppunder, og latt dem delta på alt (selv om det er utroooolig frustrerende til tider å få "hjelp" av en ettåring....). Og om de ikke vil rydde, så neivel, det skal de. Det hender det blir krangling og sutring og sånt, men det slipper de ikke unna med. Det skal ryddes, og de skal delta, ellers får de ikke lov til hva-det-nå-er-de-heller-vil, det er lov når jobben er gjort. Og det har til tider ført til en treåring som har hylt og skreket og kastet ting veggimellom i en timeslang meltdown, men da holder vi oss bare helt rolige, bruker cos-kurs-teknikker med å anerkjenne følelser, speile intensitet, og være der for ham, og til slutt blir det ryddet - selv om det da altså har gått en time... og vi er svett i øra.. Så har vi heldigvis fått jobbet inn at det er en vane med å rydde, og de gjør det litt på autopilot og glemmer å krangle 😛 

Men ja; jeg opplever også at det er langt mer slitsomt og mer mas og kjas og mindre kos enn ønskelig.. Var definitivt IKKE kos å kle på en tre-åring som ikke ville gå i bhg i morges..

Anonymkode: f448c...ef7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har allerede vaskehjelp, og handler matvarer over nett osv. Er ikke gira på å jobbe redusert noen av oss, grunnet økonomi og pensjon. Eller, jeg jobbet faktisk 70% et år, og synes vi fikk lite igjen for det. Fortsatt like mye logistikk og gjøremål i hverdagen, og med mindre lønn. Ble til at jeg brukte den ekstra tiden hjemme til å komme ajour med husarbeidet, i tillegg til at ungene var litt tidligere hjemme da, men ble ikke akkurat lykkeligere eller mindre stressa og lei i hverdagen 🙈

TS 

Anonymkode: affc6...f06

Kanskje litt på siden av poenget, men jeg synes det er verdt å neve. Man skal ha svært høy timelønn før det vil lønne seg å ha vaskehjelp i stedet. Har man først råd til å ha vaskehjelp tjener man typisk over 650 000 kr, da betaler man marginalt 43% skatt. Vaskehjelp koster typisk 500 kr/t og oppover. Da skal man ha en timelønn på nesten 900 kr for at det ikke skal være mer lønnsomt å gå ned i stilling og vaske selv. Tar da selvfølgelig forbehold om at man vasker like effektivt som vaskehjelpen, som kanskje ikke er helt realistisk. 

Endret av Traktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Hahahaha, oceaner av tid 🤣🤣🤣 Hvorfor ikke bare skrive hav av tid som normale folk? 

Anonymkode: 3cf56...bca

Kanskje fordi det ikke er straffbart å bare rett og slett ha et funksjonelt vokabular ut over det minste felles multiplum som man tydeligvis kommer frem til på Livets Harde Skole? «Folk flest» finnes ikke. Det er ikke nødvendigvis snobbete å ha et mer avansert språk enn andre; dette her dreier seg om kulturforskjeller. For øvrig er et rikt språk en indikator for ressurssterkhet på mange andre områder også, så dersom du ikke ønsker å ha dette i din umiddelbare nærhet så er det bokstavelig talt bare du og dine som taper på det. 
 

#geeksforgeeks

Anonymkode: 266f4...ffa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Traktor skrev:

Kanskje litt på siden av poenget, men jeg synes det er verdt å neve. Man skal ha svært høy timelønn før det vil lønne seg å ha vaskehjelp i stedet. Har man først råd til å ha vaskehjelp tjener man typisk over 650 000 kr, da betaler man marginalt 43%. Vaskehjelp koster typisk 500 kr/t og oppover. Da skal man ha en timelønn på nesten 900 kr for at det ikke skal være mer lønnsomt å gå ned i stilling og vaske selv. Tar da selvfølgelig forbehold om at man vasker like effektivt som vaskehjelpen, som kanskje ikke er helt realistisk. 

Det er flere faktorer som spiller inn med å gå ned i stilling. 

En ting er at man gjerne ikke har lyst - jeg liker MYE bedre å jobbe enn å vaske. Jeg vil heller tape penger på å ha vaskehjelp, enn å måtte gå fra en jobb jeg liker og finner givende, til å stå og vaske nedi do 😛 

Så er det det at å gå ned i stilling, kan føre til at man ikke får være med på alle prosjekter på jobb. Trenger de noen som kan jobbe mye, så velger de gjerne ikke hun som går hjem kl 14 hver dag, liksom.. 

Så er det det med forfremmelse og å få mer ansvar - da blir gjerne de som jobber deltid forbigått. 

Så mister man pensjon, sykepenger, det får følger om man blir ufør, og det får følger i lønnsoppgjøret. 

Osv.

Anonymkode: f448c...ef7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere faktorer som spiller inn med å gå ned i stilling. 

En ting er at man gjerne ikke har lyst - jeg liker MYE bedre å jobbe enn å vaske. Jeg vil heller tape penger på å ha vaskehjelp, enn å måtte gå fra en jobb jeg liker og finner givende, til å stå og vaske nedi do 😛 

Så er det det at å gå ned i stilling, kan føre til at man ikke får være med på alle prosjekter på jobb. Trenger de noen som kan jobbe mye, så velger de gjerne ikke hun som går hjem kl 14 hver dag, liksom.. 

Så er det det med forfremmelse og å få mer ansvar - da blir gjerne de som jobber deltid forbigått. 

Så mister man pensjon, sykepenger, det får følger om man blir ufør, og det får følger i lønnsoppgjøret. 

Osv.

Anonymkode: f448c...ef7

Ja, dette ☝️

TS 

Anonymkode: affc6...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Traktor skrev:

Kanskje litt på siden av poenget, men jeg synes det er verdt å neve. Man skal ha svært høy timelønn før det vil lønne seg å ha vaskehjelp i stedet. Har man først råd til å ha vaskehjelp tjener man typisk over 650 000 kr, da betaler man marginalt 43%. Vaskehjelp koster typisk 500 kr/t og oppover. Da skal man ha en timelønn på nesten 900 kr for at det ikke skal være mer lønnsomt å gå ned i stilling og vaske selv. Tar da selvfølgelig forbehold om at man vasker like effektivt som vaskehjelpen, som kanskje ikke er helt realistisk. 

Meget godt poeng. Man må ha timelønn på 900 kr/t for at det skal lønne seg å betale en vaskehjelp framfor å gå ned i stilling og vaske selv. En timelønn på 900 kr/t tilsvarer en årslønn på 1,5 millioner, noe svært svært få i Norge har. Med andre ord har de aller fleste lavere timelønn enn de betaler vaskehjelpen sin (forutsatt hvitt arbeid, det er forkastelig og ulovlig å bruke svart arbeid).

Anonymkode: 664ac...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meget godt poeng. Man må ha timelønn på 900 kr/t for at det skal lønne seg å betale en vaskehjelp framfor å gå ned i stilling og vaske selv. En timelønn på 900 kr/t tilsvarer en årslønn på 1,5 millioner, noe svært svært få i Norge har. Med andre ord har de aller fleste lavere timelønn enn de betaler vaskehjelpen sin (forutsatt hvitt arbeid, det er forkastelig og ulovlig å bruke svart arbeid).

Anonymkode: 664ac...da2

Men hvor mange synes det er kjekkere å vaske enn å jobbe..? Det er langt ifra sikkert alle synes å vaske ned badet er like kjekt som å være på jobb.. 

Anonymkode: f448c...ef7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor mange synes det er kjekkere å vaske enn å jobbe..? Det er langt ifra sikkert alle synes å vaske ned badet er like kjekt som å være på jobb.. 

Anonymkode: f448c...ef7

Men hvor mange synes det er 3 ganger så kjekt å jobbe som å vaske?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rett hjem fra jobb, skynde seg å hente i bhg. Lage middag, sette på en maskin med klær. Hjelpe til med lekser. Ut på fritidsaktiviter to ganger i uka, evt. ene eller begge barna har med venn hjem. 

Henge opp klær, rydde opp etter middag. Gjøre forefallende husarbeid/gjøremål underveis. 

Kveldsmat. Kveldsstell med dusj, legging. Tar en del tid på tross av tydelige rutiner. 

Gjøre alt klart til neste dag med matpakker, finne frem klær osv. 

Det går i ett, og det sliter på meg mentalt. 

TS 

Anonymkode: affc6...f06

Løsningen er turnusjobb eller å gå ned i stilling igjen. Da får du laget middag klart, vasket klær, fått unna handling og husarbeid uten at ungene er i nærheten. Og du får slappet av. Dette gjelder altså de dagene du har kveldsvakt eller turnusfri. Det er vår løsning på det samme problemet, og det fungerer kjempebra!

Anonymkode: c9ed3...4bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Traktor skrev:

Men hvor mange synes det er 3 ganger så kjekt å jobbe som å vaske?

For de færreste vil det være 3 ganger så dyrt med vaskehjelp som det vil være å jobbe ;) Og jeg for min del har såpass god råd at jeg faktisk heller vil være på jobb enn å vaske. Jeg skulle hatt veldig dårlig råd før jeg ville foretrukket å vaske badet selv fremfor å sitte i fred og ro på jobb og putle med gøye oppgaver. 

Anonymkode: f448c...ef7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kaller du det der koselig???? Jeg synes det høres helt jævlig ut, skal jeg være ærlig. 
Det er barn du har, ikke hunder!!!

Anonymkode: dad40...6d7

Så enig 

Anonymkode: db038...ddb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare ett barn (og skal bare ha ett), og hun er i tillegg liten, så ingen ekspert. Men for oss hjelper det veldig med struktur i hverdagen og faste oppgaver (bruker en app). Virker kanskje litt sært, men det fungerer altså. Jeg fant ihvertfall at jeg brukte mye tid på hva jeg skulle gjøre og når, nå er det full kontroll så da går det raskere:) skjønner deg godt ifht å ikke ville gå i redusert stilling. 

Anonymkode: fa89e...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fått to fine barn som nå er blitt 5 og 8 år. Vi hadde da gledet oss veldig til å stifte familie en stund, og var veldig klare. 

Saken er bare at det har fremdeles ikke blitt så mye av det som vi hadde sett for oss og gledet oss til. Vi er selvsagt kjempe glad i barna og vi har det fint sammen, MEN det er jo så mye stress, krangling og logistikk hele tiden!

Hverdagen tar jo fullstendig overhånd med alt som må gjøres, for det første. Det er et evig stress og kav. 

Vi syntes småbarnsfasen var temmelig slitsom begge ganger, og så frem til at barna skulle bli større, slik de er blitt nå. Men nå er jo livet bare enda mer mas, med lekser på eldste, fritidsaktiviteter og vennebesøk. Vi setter pris på å gjøre ting sammen som familie, men nå den siste tiden har alt dreid seg om å leke med venner hvert ledige minutt. Et evig mas om å få gå på besøk hos noen/få besøk. 

Ellers er det evige diskusjoner om å rydde opp etter seg, dusje, legge seg om kvelden, de liker ikke middagen, de vil se mer på TV... Vi har tydelige rammer og grenser, men likevel skal alt diskuteres og mases om. 

Mannen og jeg er skikkelige slitne i hverdagen og har ikke noe kvalitetstid sammen lenger. Lite sex. Alt bare drukner i hverdagens gjøremål og konstante oppfølging av barn. Opplever ikke at vi var urealistiske før vi fikk barn, men hadde heller ikke sett for oss dette. Føler vi har gitt helt avkall på vært eget liv, og synes det er vanskelig. 

Når føler dere andre at det ble lettere og hyggeligere å være en familie? Ble det slik dere hadde sett for dere? Og hva gjorde dere for å trives best mulig med familielivet med bhg barn/småskole barn? 

TS 

Anonymkode: affc6...f06

Jeg trives veldig godt nå som barna er på dine barns alder. De er 5 og 9. Men så jobber jeg i barnehage og ser hvor mye mindre krevende det er med småbarn enn store barn.

Ja, det er fritidsaktiviteter og lekser. Men jeg er fotballtrener for sønnen min sitt lag, og det gir meg faktisk mye tilbake ved at jeg blir godt kjent med vennene hans og deres foreldre. Lekser kan være dritt, men det må jo alle på skolen gjøre, og kan vel ikke komme som noe sjokk?

Og vær glad for at barna dine har venner de trives sammen med, tenk hvor trist det hadde vært om barna dine ikke hadde hatt noen å være sammen med.

Anonymkode: d5cb0...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trives veldig godt nå som barna er på dine barns alder. De er 5 og 9. Men så jobber jeg i barnehage og ser hvor mye mindre krevende det er med småbarn enn store barn.

Ja, det er fritidsaktiviteter og lekser. Men jeg er fotballtrener for sønnen min sitt lag, og det gir meg faktisk mye tilbake ved at jeg blir godt kjent med vennene hans og deres foreldre. Lekser kan være dritt, men det må jo alle på skolen gjøre, og kan vel ikke komme som noe sjokk?

Og vær glad for at barna dine har venner de trives sammen med, tenk hvor trist det hadde vært om barna dine ikke hadde hatt noen å være sammen med.

Anonymkode: d5cb0...776

Mente selvsagt at det er mindre krevende med store enn små barn

Anonymkode: d5cb0...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mente selvsagt at det er mindre krevende med store enn små barn

Anonymkode: d5cb0...776

Det kommer selvsagt HELT an på både ungene og deg... Her kan man ikke generalisere. Om det er lekser og fritidsaktiviteter og cuper og venner og bursdagsfeiringer og de andre tusen tingene større barn har som ikke småbarna har en synes er slitsomt, er det gjerne adskillig mer slitsomt med de store barna enn de små. 

Anonymkode: f448c...ef7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å si det, men til deg og dere som «bare»har barnehagebarn. Disse barna går ikke på noe av aktiviteter. Det er fri på ettermiddagen og i helgen, hver eneste dag og uke. Dere kan dra på ferie når dere vil. Ikke er det lekser, eller faste tider og obligatoriske ting.

Tidsklemma treffer ikke på ordentlig før barna når skolealder. Da er det lekser, trening, lekser, trening, lekser, trening, speidertur, korps, foreldremøter, dugnader (også 17 mai), kjøring hit og dit, kamper i helgene (langt unna), kamper på hverdager (lang unna), klassetur, juleavslutninger osv osv osv, og vennene og telefon/iPad blir plutselig viktigere enn foreldrene og brettspill mens alle andre sitter og gamer. Alle i omgangskretsen går på mer enn en aktivitet og ungene trenger å omgås venner - både på ettermiddagen, i helgene og med overnattinger for å være med i gjengen. 

Det er travelt med barnehageunger fordi barna trenger mye hjelp til basale ting som å få i seg mat/drikke og klær på kroppen, men det blir en helt annen type travelhet med stor barn som plutselig trenger mer «taxitjenester», leksehjelp og ting som må følges opp av foreldrene. Barna blir mer selvstendige og må få lov å invitere vennene sine på besøk om de ønsker det - det er også deres hjem, ikke bare foreldrenes. Sier ikke man ikke skal ha rammer og grenser, men det er altså ikke like enkelt som det er for barnehagebarn, for plutselig er barnet utenfor eller blir mobbet eller andre ting om de ikke får være med på det alle andre er med på.

Men så er det jo fantastisk å følge disse barna da, og man blir jo bare mer og mer og mer glad i de ❤️

Anonymkode: 550de...4ba

Det er mange av oss som har valgt å bo slik at barna kommer seg steder selv, og må man følge dem på alt kan man fint benytte treningstiden til å trene selv istedet for å se på mens man kjeder seg. Foreldremøter, avslutninger, taxi-kjøring og kamper i helgene kan være gøy det hvis man involverer seg i det rent praktisk og sosialt, og ikke uffer seg over at man heller ville vært en annen plass. 

Anonymkode: 9cad3...901

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Gnå skrev:

 

Husker en jeg kom over på Facebook hadde lagt ut denne på siden sin. Et år senere var barnet død i en bilulykke

Man vet aldri fremtiden bringer, så sett pris på hverdagen og de små øyeblikkene i barnas liv

Anonymkode: d5cb0...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Traktor skrev:

Kanskje litt på siden av poenget, men jeg synes det er verdt å neve. Man skal ha svært høy timelønn før det vil lønne seg å ha vaskehjelp i stedet. Har man først råd til å ha vaskehjelp tjener man typisk over 650 000 kr, da betaler man marginalt 43% skatt. Vaskehjelp koster typisk 500 kr/t og oppover. Da skal man ha en timelønn på nesten 900 kr for at det ikke skal være mer lønnsomt å gå ned i stilling og vaske selv. Tar da selvfølgelig forbehold om at man vasker like effektivt som vaskehjelpen, som kanskje ikke er helt realistisk. 

Det var hinsides dyr vaskehjelp. Vår koster 470 i timen og det var en av de dyreste vi fant, men vi ville ha henne fordi de kom to og to og da brukte kortere tid. Dette er hvitt selvfølgelig. 

Anonymkode: c2695...5a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...