Gå til innhold

Når begynner egentlig det koselige og fine familielivet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da har du misforstått totalt. Ingen barn blir traumatiserte av å få helt logiske, alderstilpassede konsekvenser for ønskelig og ikke ønskelig atferd. Barnet her er hverken undertrykket eller mishandlet; det får bare helt tydelige grenser, men delt tydelige, logiske forklaringer, og også helt tydelige alternativer, og derfor har ikke barnet noe problem med å akseptere det.

Anonymkode: 266f4...ffa

Jeg kunne satt "traumer" i anførselstegn.

Poenget mitt var jo at jeg er enig med deg. Det er helt ok grenser, men noe foreldre motsetter seg nå. 

Jeg sa jo det var et harmonisk hjem...

Anonymkode: 8097a...c00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen tips fra meg:

- Ikke vent med sex til dere skal legge dere. Ha sex når ungene har sovnet. Ellers blir dere fort for trøtte.

- Hvis jobbene deres tillater det - ha romantisk lunsjdeit av og til. Eventuelt ta fri og gå på kino eller liknende.

- Gjør mest mulig husarbeid mens ungene er våkne, og la dem gjerne delta. Gjør minst mulig slikt etter de har lagt seg.

- Du er ikke nødt til å se på treninger eller liknende som ungene deltar på (med mindre det er du som er treneren). Løp deg en tur, gå på kafé eller ligg litt på sofaen hjemme.

- Reis bort med venninner eller gjør noe annet enn helg. 

Anonymkode: b39f4...7da

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen. Eller muligens på at livet ikke helt ble så proppfullt av gode opplevelser som jeg (helt urealistisk) drømte om på forhånd. Men det er nok fordi jeg og mannen er bedagelige mennesker.

Jeg syntes det var stress da begge barna gikk i barnehagen. Etter det har vi hatt det ganske fint. Men det aner meg at vårt hjem er atskillig mer uorganisert og støvete enn ditt.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det blir nok ikke helt slik man fantaserer om. Syns det var et rent helvete når barnet var lite, men nå når barnet har blitt en ungdom, har det blitt et sant helvete. Du har to stk, det vil si at jeg må ønske dere dobbelt med lykke. 

Anonymkode: 32dbe...f36

Hvorfor er det verre når barna blir ungdommer? Synes det er slitsomt med små, som ikke kan kle på seg, smøre en brødskive. Trodde det var lettere med ungdommer..? Har 2 barn på 1 og 4.. :)

Anonymkode: 0e2e1...2ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det harmoniske og fine familielivet er noe som kommer i små glimt og dråper gjennom hverdagen. Barnet som sier noe morsomt (og vi lo!) eller lærer en ny ferdighet og lyser opp. De fem minuttene av skogturen som er perfekt før det braker løs med klaging og noen slår seg på kneet og vil hjem. Slike ting. Og takknemlighet for at vi får være en familie, er friske, har mat på bordet og varme i huset, en jobb å gå til. Familielivet er lærerikt, men ikke alltid så avslappende. 

Anonymkode: 70f92...ed6

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, å få barn er krevende, men jeg tror ikke man kommer så langt med å se på alt det man ikke lengre har tid til. Man må hellere prøve å finne gleden i små hverdagsting. For man er ikke single og fri og kan gjøre akkurat hva man vil npr man vil, men man får jo så mye annet innhold i livet som også er fint på sin måte ❤️

Vi har barn på 1 år, 5 åring 9 år. Vi bor heldigvis nær skolen og sportshall, så eldste kan gå selv på en del. Mellomste og eldste går begge på turn på partier som går samtidig - da sparer vi en kjøring. Vi prøver også dele på kjøring med naboene når det er mulig - her er det smart å være på tilbudssiden. Alle venner til barna bor i gåavstand, og selv mellomste får lov å gå selv til de som bor nærmest.

Når det gjelder hva vi gjør hjemme har vi vaskehjelp og er ellers ikke alltid så nøye med å rydde hele tiden. Mat kan godt være enkelt uten at vi får dårlig samvittighet - blir det grøt, pølselapskaus, pizza og lignende er det helt fint for alle. Noe som også er viktig for oss er at barna ofte blir sendt for å leke i en annen etasje. De har soverom rett inn til loftsstua, der alle spillemaskiner og leker er. Dette gjelder særlig når de har venner på besøk - orker ikke å ha de løpende rundt oss konstant 🤣 Det gjelder selvfølgelig ikke minsten.

Anonymkode: 550de...4ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rett hjem fra jobb, skynde seg å hente i bhg. Lage middag, sette på en maskin med klær. Hjelpe til med lekser. Ut på fritidsaktiviter to ganger i uka, evt. ene eller begge barna har med venn hjem. 

Henge opp klær, rydde opp etter middag. Gjøre forefallende husarbeid/gjøremål underveis. 

Kveldsmat. Kveldsstell med dusj, legging. Tar en del tid på tross av tydelige rutiner. 

Gjøre alt klart til neste dag med matpakker, finne frem klær osv. 

Det går i ett, og det sliter på meg mentalt. 

TS 

Anonymkode: affc6...f06

Jeg hadde mye de samme problemene før jeg fikk barn. Gikk gjennom alle eiendeler og kvittet meg med MYE. Ting bor på fast plass og ved å ikke ha duplikater reduserer jeg også ryddetiden. Dette har vist seg være veldig fordelaktig for klesvasken og det har redusert vaskehyppighet og mengdene betraktelig. 

Med barn kommer mye greier, men dette løser jeg med å ta vekk ting når det begynner bli mye rydding. 

 

Anonymkode: ecb8a...78c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det verre når barna blir ungdommer? Synes det er slitsomt med små, som ikke kan kle på seg, smøre en brødskive. Trodde det var lettere med ungdommer..? Har 2 barn på 1 og 4.. :)

Anonymkode: 0e2e1...2ed

Fritidsaktiviteter, f.eks. En som spiller fotball skal gjerne på et par treninger og en kamp i løpet av en uke. På landet betyr det mye kjøring. Har du to barn, kan du jo gange dette med to 😀. Bruker mer tid på å følge opp lekser. Viktig med skole. Gjerne en liten dæsj pubertet-drama hver dag også 🤣

Anonymkode: 86222...8f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rett hjem fra jobb, skynde seg å hente i bhg. Lage middag, sette på en maskin med klær. Hjelpe til med lekser. Ut på fritidsaktiviter to ganger i uka, evt. ene eller begge barna har med venn hjem. 

Henge opp klær, rydde opp etter middag. Gjøre forefallende husarbeid/gjøremål underveis. 

Kveldsmat. Kveldsstell med dusj, legging. Tar en del tid på tross av tydelige rutiner. 

Gjøre alt klart til neste dag med matpakker, finne frem klær osv. 

Det går i ett, og det sliter på meg mentalt. 

TS 

Anonymkode: affc6...f06

Vi gjør også alt dette, men syns mye av det er veldig koselig og lite stress. Liker å se de ha det gøy på fritidsaktiviteter, og hvis jeg ikke trenger å være tilstede de 30-45 min de er på trening så tar jeg meg en løpetur i området der som treningen er (to fluer i en smekk!). Når barna har med venn hjem koser de seg for det meste sammen og vi må kun mekle litt av og til. Middag er enkle retter som jeg alltid lager dobbelt eller trippelt av, spiser en samme dag, rester neste dag og fryser en porsjon til en hektisk dag, setter maten i ovnen rett før henting i barnehagen. Henge opp klær og rydde etter middag er ikke favoritten, men den ene gjør det mens andre lager matbokser. Tar gjerne en sykleltur eller tur på butikken hvis vi må lufte oss litt. Kveldsstell som bading og lesing er koselig. Når barna er lagt slapper vi av, trener eller jobber litt, ikke husarbeid. Er jo sliten av og til men koser oss likevel. 

Anonymkode: 9cad3...901

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig sjeldent i hverdagen 🙈 finner på mye i helger, men nesten aldri på ukedagene. Kanskje det er her vi skal gjøre ting litt annerledes også, så vi får litt mer variasjon. Takk for påminnelse. 

TS 

Anonymkode: affc6...f06

Hvorfor ikke slappe litt mer av på aktivitetene i helgen, heller fokusere litt mer på husvask da. Så kan dere slappe litt mer av på hverdagene mtp forefallende husarbeid. 

Anonymkode: ecb8a...78c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt nulltoleranse (og da mener jeg nulltoleranse) for den typen syting og krangling og drama du beskriver her siden ungen var fire år. Griner du etter skjerm? Surt, da er all skjerm borte i to dager, for den slags oppførsel betyr at du er avhengig. Nekter du å rydde bort lekene som ligger utover? Ok, de lekene får du igjen i neste uke, for skal du ha ting så må du ta ansvar for dem. Tuller du og somler ved middagsbordet? Det er passe teit at du valgte å gjøre det, for det betyr bare at du kaster bort leketiden din. Klarte du å holde deg i skinnet selv om du var så forbanna at du så stjerner? FLOTT; du får ekstra lesing på sengen i kveld. Fant du en løsning uten å bli sur og begynne å mase? TOPP, da vet vi at du er en vi kan stole på. The list goes on. Resultatet er at det går månedsvis mellom hver gang barnet prøver seg på å drive på slik, og vi har det veldig fint sammen.
 

Dette har fungert så bra at da far her forleden ikke klarte å legge fra seg den runden med CS som han holdt på med (totalt tilbakefall pga corona og hjemmekontor), så tok jeg hele maskinen og la den i boden i to uker. Med fars velsignelse. For barnet må jo se at reglene gjelder for ALLE. 
 

Det er ikke sånn at familielivet BLIR koselig. Man GJØR det koselig. 

Anonymkode: 266f4...ffa

For nå KOSER vi oss, for FAEN! 

Høres hyggelig ut.. 

Anonymkode: 1648e...5c3

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier dere har vaskehjelp, hvor mye husarbeid er det da?

Vi har vaskehjelp en gang i uken og jeg lar det helt fint bli skittent til hver gang. Eneste er å sette inn i oppvaskmaskinen (kan barna gjøre selv) og så tørker jeg over benken. 

Anonymkode: 8097a...c00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fritidsaktiviteter, f.eks. En som spiller fotball skal gjerne på et par treninger og en kamp i løpet av en uke. På landet betyr det mye kjøring. Har du to barn, kan du jo gange dette med to 😀. Bruker mer tid på å følge opp lekser. Viktig med skole. Gjerne en liten dæsj pubertet-drama hver dag også 🤣

Anonymkode: 86222...8f1

Altså, som småbarnsmor hørtes det utrolig luksus ut å bruke mye tid på bare kjøring. Jeg skal innrømme jeg noen ganger håper på at det er kø på veien hjem fra jobb, da får jeg litt ekstra egentid i bilen før det braker løs hjemme🤣

Anonymkode: c2695...5a0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du smøre matpakke til en 8-åring, og hvorfor må du gjøre det kvelden før hvis det er slitsomt? Hvorfor må du bruke tid og energi på å legge klar klær til neste dag? 

Hvorfor må du vaske klær og henge opp hver eneste dag? (høres ut som du trenger tørketrommel).

Bytter ikke du og mannen på å lage mat, rydde etter middag, kveldsstell og legging? Høres ut som du må gjøre alle disse tingene hver dag - da må jo mannen din ha ekstremt mye egentid?

Og så er det nå sånn at hvis årene som pensjonist er viktigere for dere enn årene med små barn, vel, så blir det selvsagt et mye mer slitsomt liv både for barna og dere.

Anonymkode: 1e384...153

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gud, for en grusom oppdragerstil. Belønne et lite barn fordi det er «flink» og kontrollerer sinnet sitt, i stedet for å veilede gjennom sterke og vanskelige følelser? Bruke begreper som å «stole på» barnet fordi det ikke viser helt ordinære følelser som å bli SUR? Jeez.

Anonymkode: f716a...86d

Må si meg enig. Fortiden ringte og ville ha tilbake barneoppdragelsen sin🤪

Anonymkode: 19497...569

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i glimt i ferier. Noen ettermiddager hvor vi spiller brettspill. Gode og viktige samtaler en til en. Litt trøst. Litt plaster. Nå er jeg i "de beste åra" kanskje, med en på 8 og en på 11. De er begge gutter da, og det hender jo mang en gang de flyr på hverandre og det er alt annet enn kos. Men ja. Logistisk har vi gjort det enkelt for oss selv med alt i gangavstand og få fritidsaktiviteter. Lite lekser (såkalt "leksefri skole" - men det er ikke helt sant, det er to leksehjelptimer etter skolen to timer i uken). Jeg leser for barna hver kveld høyt. Det er de der små stundene.

Men ja - mitt råd er mindre logistikk. Ikke sikkert det er mulig for dere da - men hvor mange fritidsaktiviteter går de på? MÅ de gjøre alle leksene hver gang? Kanskje dere kan gi litt blaffen i alt "bør" innimellom og dra på kino midt i uka, ha hjemmekino med popcorn eller spille et brettspill sammen? (Blir enklere når minste er større - skjønner det)

Anonymkode: d6ea7...11f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok inne på noe her. 

Kan jeg spørre hvordan du prioriterer annerledes, eller hva du tenker hjelper å endre på? 

TS 

Anonymkode: affc6...f06

Når jeg nevner det å prioritere annerledes så handler det mest av alt om og ikke ha forhøye krav til seg selv. La fks huset flyte litt, eller at leksene ikke blir gjennomført helt 100% den ene dagen fordi både foreldre og barn er trøtte. Mener ikke at de ikke skal gjøre lekser, men at vi ikke skal presse barna til å prestere de dagene de er trøtt og sliten. Det kommer dager der en kan ta igjen dette. Ellers er det koselig å droppe den tradisjonelle middagen og heller lage en skikkelig koselig kveldsmat for å få en liten kosestund sammen som familie. Det er de små tingene som teller :)

Jeg har i alle fall fått det litt bedre når jeg senket kravene til meg selv, var kronisk stresset tidligere, men jobber med meg selv hver dag. Også er det utrolig viktig at dere som voksne får litt tid til dere selv, både sammen og alene for å få en liten pustepause fra hverdagen. 

Anonymkode: 5eabd...8e4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende du må jobbe mer med hodet enn med hverdagen? Har du store forventinger? Trenger du å lære å være mer tilstede i øyeblikket, nyte de små øyeblikkene og senke skuldrene i øyeblikket selv om lista av ting som må gjøres er veldig lang? 

Mine er 1 og 4, og jeg syns ofte det er koselig. Ikke hele tiden selvfølgelig, små glimt hele tiden. I dag for eksempel, jeg kom hjem klokka 16, mannen hadde hentet ungene. En halvtime i sofaen mens barna leker og snakker til oss, de spretter rundt og bråker og ler og vi deltar sånn halvveis fra sofaen. Så en halvtime til middagslaging, noen ganger får jeg hjelp av et barn, andre ganger leker de med far. I dag gikk jeg og fireåringen en tur på butikken etter middag for å kjøpe sjokomelk og smoothie. Veldig fin kvalitetsstund for oss to, en koselig time! Så ble det kveldsmat på gulvet med barna etterpå, igjen ganske koselig. Så la mannen min barna mens jeg brukte 15 min på husarbeid og så slappet jeg av. Vi bytter på hvem som legger, så kan den andre gjøre hva den vil. 

Mye av husarbeidet vårt gjør vi mens barna er våkne. 

Det er så klart mange uharmoniske øyeblikk i løpet av en dag også. 🤭 Men vi må leve i nuet. 

Kan dere forenkle dagene med fritidsaktiviteter, for eksempel forskyve middagen eller forenkle middagen? Kan du fokusere på å nyte tid for deg selv når barna er med venner, i stedetfor å fokusere på lyden det genererer? Og være streng på at de skal rydde etter seg. Kan du under fritidsaktiviteter finne noe å gjøre som du får glede av, hvis du må vente? Strikke, podcast, bok...? 

Det er også lov til å si nei oftere, for eksempel nei til besøk. Kanskje ukas lekser må unnagjøres før skolebarnet kan treffe venner? Husk at det er barnet som skal gjøre leksene, ikke du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...