Gå til innhold

Når begynner egentlig det koselige og fine familielivet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har fått to fine barn som nå er blitt 5 og 8 år. Vi hadde da gledet oss veldig til å stifte familie en stund, og var veldig klare. 

Saken er bare at det har fremdeles ikke blitt så mye av det som vi hadde sett for oss og gledet oss til. Vi er selvsagt kjempe glad i barna og vi har det fint sammen, MEN det er jo så mye stress, krangling og logistikk hele tiden!

Hverdagen tar jo fullstendig overhånd med alt som må gjøres, for det første. Det er et evig stress og kav. 

Vi syntes småbarnsfasen var temmelig slitsom begge ganger, og så frem til at barna skulle bli større, slik de er blitt nå. Men nå er jo livet bare enda mer mas, med lekser på eldste, fritidsaktiviteter og vennebesøk. Vi setter pris på å gjøre ting sammen som familie, men nå den siste tiden har alt dreid seg om å leke med venner hvert ledige minutt. Et evig mas om å få gå på besøk hos noen/få besøk. 

Ellers er det evige diskusjoner om å rydde opp etter seg, dusje, legge seg om kvelden, de liker ikke middagen, de vil se mer på TV... Vi har tydelige rammer og grenser, men likevel skal alt diskuteres og mases om. 

Mannen og jeg er skikkelige slitne i hverdagen og har ikke noe kvalitetstid sammen lenger. Lite sex. Alt bare drukner i hverdagens gjøremål og konstante oppfølging av barn. Opplever ikke at vi var urealistiske før vi fikk barn, men hadde heller ikke sett for oss dette. Føler vi har gitt helt avkall på vært eget liv, og synes det er vanskelig. 

Når føler dere andre at det ble lettere og hyggeligere å være en familie? Ble det slik dere hadde sett for dere? Og hva gjorde dere for å trives best mulig med familielivet med bhg barn/småskole barn? 

TS 

Anonymkode: affc6...f06

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir nok ikke helt slik man fantaserer om. Syns det var et rent helvete når barnet var lite, men nå når barnet har blitt en ungdom, har det blitt et sant helvete. Du har to stk, det vil si at jeg må ønske dere dobbelt med lykke. 

Anonymkode: 32dbe...f36

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barn i ca samme alder og må si meg enig. Hverdagen blir oppslukt i hverdag, rutiner, krangling, mas og tjas. Det beste for oss er å nyte de fridagene vi har, prioritere litt annerledes og bli flinkere til å si nei. 

Anonymkode: 5eabd...8e4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir nok ikke helt slik man fantaserer om. Syns det var et rent helvete når barnet var lite, men nå når barnet har blitt en ungdom, har det blitt et sant helvete. Du har to stk, det vil si at jeg må ønske dere dobbelt med lykke. 

Anonymkode: 32dbe...f36

Huff, så leit å høre at det ble så tøft. Håper at det vil endre seg med tiden for deg/dere. 

TS 

Anonymkode: affc6...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 10 år etter at de har flyttet ut. Da husker du bare de positive tingene av hva som skjer nå, og kan glede deg over alle de gode minnene.

«Happiness comes in small pieces people, it’s a cigarette, a chocolate chip cookie, a 5 second orgasm: You come, smoke the butt, eat the cookie and go to fucking work! End of fucking list!!”

Endret av Druid
  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har barn i ca samme alder og må si meg enig. Hverdagen blir oppslukt i hverdag, rutiner, krangling, mas og tjas. Det beste for oss er å nyte de fridagene vi har, prioritere litt annerledes og bli flinkere til å si nei. 

Anonymkode: 5eabd...8e4

Du er nok inne på noe her. 

Kan jeg spørre hvordan du prioriterer annerledes, eller hva du tenker hjelper å endre på? 

TS 

Anonymkode: affc6...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Druid skrev:

Ca 10 år etter at de har flyttet ut. Da husker du bare de positive tingene av hva som skjer nå, og kan glede deg over alle de gode minnene.

Haha, ja, det er sånn jeg er redd det blir 😂

Fint å kose seg med gode minner gjennom alderdommen, men skulle virkelig ønske vi kunne leve litt bedre nå også. 

TS 

Anonymkode: affc6...f06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del: fra første stund, er 18 mnd nå. Hva med om begge jobber noe redusert for å få mer tid og overskudd? Eller kjøpe seg mer tid om det er mulig med vaskehjelp f. eks. Har ikke god råd selv med partner som er student og lang ulønnet permisjon selv, men mye tid sammen. 

Anonymkode: 20924...a7b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dei er ferdig med trass og puberteten 😁

Anonymkode: 7f8fa...19a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette opp faste dager og tider til besøk? Redusere litt på fritidsaktiviteter? Det burde gå an å ha minst to dager i uka der det bare er dere. Går det an å fire litt på rydding, rengjøring eller matlaging? Finne på noe som gjør ting enklere og raskere? Bare tanker fra meg. Har voksne barn nå, kan ikke huske at det var så krevende. Men tidene forandrer seg jo. 

Anonymkode: 7e105...43c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lettere å kose seg to og to. 😊 

Del dere opp mer, ha et barn hver og gjør noe hyggelig sammen. 

Og hvis dere planlegger noe hyggelig alle fire, la barna ta del i planleggingen så de vet hva som skal skje, når og hvordan. Da blir det mindre mas. 

Anonymkode: 8c3e5...24e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del: fra første stund, er 18 mnd nå. Hva med om begge jobber noe redusert for å få mer tid og overskudd? Eller kjøpe seg mer tid om det er mulig med vaskehjelp f. eks. Har ikke god råd selv med partner som er student og lang ulønnet permisjon selv, men mye tid sammen. 

Anonymkode: 20924...a7b

Har allerede vaskehjelp, og handler matvarer over nett osv. Er ikke gira på å jobbe redusert noen av oss, grunnet økonomi og pensjon. Eller, jeg jobbet faktisk 70% et år, og synes vi fikk lite igjen for det. Fortsatt like mye logistikk og gjøremål i hverdagen, og med mindre lønn. Ble til at jeg brukte den ekstra tiden hjemme til å komme ajour med husarbeidet, i tillegg til at ungene var litt tidligere hjemme da, men ble ikke akkurat lykkeligere eller mindre stressa og lei i hverdagen 🙈

TS 

Anonymkode: affc6...f06

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når dei er ferdig med trass og puberteten 😁

Anonymkode: 7f8fa...19a

Hjelp 🙈

TS 

Anonymkode: affc6...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, BethD skrev:

Hva er det som er så masete da? Hvor mye har dere på ettermiddagen etter skole og jobb?

Uff, alt egentlig, føler jeg. 

Det at det går så i ett hele tiden, gjøremål og masing som aldri tar slutt. Veldig lite tid til å hente seg inn. Synes det er krevende at barna tar omtrent alt av tid og krefter 🙁

TS 

Anonymkode: affc6...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uff, alt egentlig, føler jeg. 

Det at det går så i ett hele tiden, gjøremål og masing som aldri tar slutt. Veldig lite tid til å hente seg inn. Synes det er krevende at barna tar omtrent alt av tid og krefter 🙁

TS 

Anonymkode: affc6...f06

Men jeg skjønner ikke helt... hva er det som er så masete og krevende? Hvilke gjøremål...? Altså jeg spør for å vite om det er noe dere kan forandre på...

Vi har 3 barn (2 er særkullsbarn,en på 1.5 år sammen) og jeg kjenner meg ikke igjen i det jaget... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sette opp faste dager og tider til besøk? Redusere litt på fritidsaktiviteter? Det burde gå an å ha minst to dager i uka der det bare er dere. Går det an å fire litt på rydding, rengjøring eller matlaging? Finne på noe som gjør ting enklere og raskere? Bare tanker fra meg. Har voksne barn nå, kan ikke huske at det var så krevende. Men tidene forandrer seg jo. 

Anonymkode: 7e105...43c

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er lettere å kose seg to og to. 😊 

Del dere opp mer, ha et barn hver og gjør noe hyggelig sammen. 

Og hvis dere planlegger noe hyggelig alle fire, la barna ta del i planleggingen så de vet hva som skal skje, når og hvordan. Da blir det mindre mas. 

Anonymkode: 8c3e5...24e

Takk for fine tips. Det er mulig vi kunne sett nærmere på noe her, både med å redusere på alt som skjer og det å dele oss opp mer. 

TS 

Anonymkode: affc6...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, BethD skrev:

Men jeg skjønner ikke helt... hva er det som er så masete og krevende? Hvilke gjøremål...? Altså jeg spør for å vite om det er noe dere kan forandre på...

Vi har 3 barn (2 er særkullsbarn,en på 1.5 år sammen) og jeg kjenner meg ikke igjen i det jaget... 

Rett hjem fra jobb, skynde seg å hente i bhg. Lage middag, sette på en maskin med klær. Hjelpe til med lekser. Ut på fritidsaktiviter to ganger i uka, evt. ene eller begge barna har med venn hjem. 

Henge opp klær, rydde opp etter middag. Gjøre forefallende husarbeid/gjøremål underveis. 

Kveldsmat. Kveldsstell med dusj, legging. Tar en del tid på tross av tydelige rutiner. 

Gjøre alt klart til neste dag med matpakker, finne frem klær osv. 

Det går i ett, og det sliter på meg mentalt. 

TS 

Anonymkode: affc6...f06

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...