Gå til innhold

Når begynner egentlig det koselige og fine familielivet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri skjønt greia med vaskehjelp. Høres high class ut men synes sånt er utrolig bortkastede penger.

For de som kan vaske og er effektive, så er det ganske raskt gjort å f.eks skrubbe dusjen. Det tar meg ikke mer enn 1/2 time å gjøre en grundig vask av to bad i huset.
 

En venninne betaler tusenvis av kroner for å få et vaskebyrå til å tømme alle kjøkkenskap og gjøre rent inni dem. De har mindre kjøkken enn oss, og jeg bruker rundt 45 min på å gjøre dette. 

Anonymkode: da521...7c8

Tiden min er rett og slett verd mer. Vi jobber begge 100% og har to barn under 3 år. Vi ønsker å bruke vår dyrebare fritid med dem og ikke på å vaske. Vi brukte 3 timer hver lørdag på å vaske (stor enebolig) det gidder vi rett og slett ikke. 

Anonymkode: c2695...5a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi prioriterer ulikt alle sammen. Jeg er mye alene med to små under 3år, full jobb og studier ved siden av. Jeg ønsker å bruke den lille fritiden jeg har på barna mine, og da er vasking og handling to ting jeg ikke prioriterer å bruke tid på. 

Dessuten tar det meg mer enn 30min å skrubbe to bad grundig. Tre dusjer, badekar, to toalett, fire vasker.. Det tar minst en time hvis jeg skal ha det så rent som jeg ønsker. Klesvask med to barnehagebarn er jo en daglig syssel, middagslaging, rydding her og der, osv er alt ting som tar tid. 

Anonymkode: 1dd1c...bed

Hva med mannen? Er han for fin til å vaske?

Anonymkode: dad40...6d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med mannen? Er han for fin til å vaske?

Anonymkode: dad40...6d7

Siden jeg nevner at jeg er mye alene med barna, kan du kanskje anta at han får enda mindre tid med dem? Tror du han ønsker å bruke den tiden på å skrubbe hus, eller å være med familien sin?

Anonymkode: 1dd1c...bed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden jeg nevner at jeg er mye alene med barna, kan du kanskje anta at han får enda mindre tid med dem? Tror du han ønsker å bruke den tiden på å skrubbe hus, eller å være med familien sin?

Anonymkode: 1dd1c...bed

Trappe ned litt på jobbingen, kanskje? Bytte jobb? Mye man kan gjøre for å slippe å lære opp barna til at det er greit å holde seg med tjenerskap.

Anonymkode: dad40...6d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trappe ned litt på jobbingen, kanskje? Bytte jobb? Mye man kan gjøre for å slippe å lære opp barna til at det er greit å holde seg med tjenerskap.

Anonymkode: dad40...6d7

Hahaha! Haha! Jeg vet ikke om det morsomste her er at du betegner en helt vanlig hverdagsfasiliter som «tjenerskap», eller om du helt alvorlig mener at kvinner skal gå ned i stillingsprosent eller bytte jobb for å frigjøre tid til å gjøre husarbeid😂 

Anonymkode: f716a...86d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
På 15.10.2020 den 18.23, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt nulltoleranse (og da mener jeg nulltoleranse) for den typen syting og krangling og drama du beskriver her siden ungen var fire år. Griner du etter skjerm? Surt, da er all skjerm borte i to dager, for den slags oppførsel betyr at du er avhengig. Nekter du å rydde bort lekene som ligger utover? Ok, de lekene får du igjen i neste uke, for skal du ha ting så må du ta ansvar for dem. Tuller du og somler ved middagsbordet? Det er passe teit at du valgte å gjøre det, for det betyr bare at du kaster bort leketiden din. Klarte du å holde deg i skinnet selv om du var så forbanna at du så stjerner? FLOTT; du får ekstra lesing på sengen i kveld. Fant du en løsning uten å bli sur og begynne å mase? TOPP, da vet vi at du er en vi kan stole på. The list goes on. Resultatet er at det går månedsvis mellom hver gang barnet prøver seg på å drive på slik, og vi har det veldig fint sammen.
 

Dette har fungert så bra at da far her forleden ikke klarte å legge fra seg den runden med CS som han holdt på med (totalt tilbakefall pga corona og hjemmekontor), så tok jeg hele maskinen og la den i boden i to uker. Med fars velsignelse. For barnet må jo se at reglene gjelder for ALLE. 
 

Det er ikke sånn at familielivet BLIR koselig. Man GJØR det koselig. 

Anonymkode: 266f4...ffa

Grøss!

En ting er å være konsekvent mot uønsket atferd, men å fjerne goder over flere dager for en 4 åring som ikke har tidsbegrep på samme måte som eldre barn og voksne er jo helt på tryne. 

Og helt greit at ungen skal lære å regulere følelser, men det skal ikke gjøres med straff. Alt en lærer ungen er å undertrykke negative følelser og bli en fremragende skuespiller som er en tikkende bombe. 

Vår unge er sta, viljesterk og har mye temperament. Det er ikke nødvendigvis negativt. Det gjør han også ekstremt målbevisst, han gir ikke opp og klarer det meste han bestemmer seg for. Og han har alltid et sterkt driv mot å bli bedre i alt han gjør. 

Men han trenger veiledning i håndtere og regulere de sterke følelsene som kan komme i sving. Det gjøres ved å snakke om det som frustrerer han, vise han at det er greit å føle som han gjør, men ikke å utagere med hyl, skrik etc.

Vi straffer han ikke, men fjerner han fra situasjonen og lar han rase fra seg om det er det som må til. Men vi anerkjenner ikke atferden og han får ikke gjennomslag når han reagerer slik. Derimot roser vi og oppmuntrer NÅR han roer seg og når han løser problemene med en positiv atferd. 

Han er 5 år og regulerer seg utrolig fint. Sjeldent verken trass eller meltdowns. Han er trygg på at det er greit å være både sint og lei seg og at det er helt ok. Men at det ikke er ensbetydende med å hyle, slå etc. Han takler å få nei uten drama. 

Når det kommer til ts. 

Gi litt faen. 

Slutt å tenke på "Når blir alt idyll?" 

Det blir aldri helt idyll. Men du kan gjøre hver dag litt bedre med lavere forventninger til deg selv og prøve å huske på å leve mer i nuet. 

Du husker vel selv hvordan det var å være barn? Vær mer spontan og leken. Ikke stress hjem til middag, rydding og kav. Ungene er også slitne etter lange dager. 

Det ER lov med enkle middager i blant. Verden går ikke under om klesvasken ikke blir vasket.

Planlegg ukesmeny, handle en gang i uka, fordel oppgaver i hjemmet mellom deg og mannen og ungene. La ungene delta i gjøremål i huset. Sett på musikk, lek, dans og sorter klesvasken. Senk skuldrene og ikke vent på at livet skal starte. Vi lever NÅ. 

Gjør det beste ut av det. Du vet aldri hva som vil skje i morgen. Du vil ikke våkne imorgen og ønske at du hadde levd og prioritert annerledes om det var siste dagen din her med familien din. 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha! Haha! Jeg vet ikke om det morsomste her er at du betegner en helt vanlig hverdagsfasiliter som «tjenerskap», eller om du helt alvorlig mener at kvinner skal gå ned i stillingsprosent eller bytte jobb for å frigjøre tid til å gjøre husarbeid😂 

Anonymkode: f716a...86d

Eh, nei. MANNEN din kan bytte jobb, var forslaget mitt. Og ja - vaskehjelp er ganske vanlig - men fy flate, folk burde vaske dassen sin selv.

Anonymkode: dad40...6d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Trappe ned litt på jobbingen, kanskje? Bytte jobb? Mye man kan gjøre for å slippe å lære opp barna til at det er greit å holde seg med tjenerskap.

Anonymkode: dad40...6d7

Hvorfor skulle det IKKE være greit å betale for servicetjenester? En stor andel nordmenn blir rikere og rikere, det er flott at en del av de pengene går til å lønne flere mennesker, i stedetfor å bruke pengene på materielle goder som bidrar til ytterligere muljæskadelig forbruk. 

En gang i tida syns nok folk det var forkastelig å betale andre for å skifte dekk (gjør det selv!) , for å passe barna (gjør det selv!), for å male hus (gjør det selv!), for å handle (gjør det selv!), men det er fint for økonomien og samfunnet om vi er i stand til å gi flere mennesker arbeid. Heller det enn å kjøpe enda en ny bil, eller enda flere klær eller enda flere leker som gir miljøet en helt annen belastning enn vaskehjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trappe ned litt på jobbingen, kanskje? Bytte jobb? Mye man kan gjøre for å slippe å lære opp barna til at det er greit å holde seg med tjenerskap.

Anonymkode: dad40...6d7

Å trappe ned på jobbing for å frigjøre tid til vask er det dummeste man kan gjøre. Da taper man penger, pensjonspoeng, osv. 

Anonymkode: 21902...e6c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble et koselig familieliv da yngste ble fire år hos oss. Før det var han et lite mareritt 😅 Men så snudde det og han ble så snill og grei. Eldste er 13. 

Anonymkode: 96fd0...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å trappe ned på jobbing for å frigjøre tid til vask er det dummeste man kan gjøre. Da taper man penger, pensjonspoeng, osv. 

Anonymkode: 21902...e6c

Dummeste man kan gjøre hvis penger er det viktigste ja. 

Anonymkode: 96fd0...c4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dummeste man kan gjøre hvis penger er det viktigste ja. 

Anonymkode: 96fd0...c4b

Hva med om man synes tid sammen med familien er viktigere enn å vaske hus...?

Vi hadde vaskehjelp en periode, men droppet det fordi jeg ikke syntes de vasket rent nok, spesielt i forhold til hvor dyrt det var. Andre er kanskje heldigere med renholderen (vi prøvde tre forskjellige), har annen standard, eller bedre inntekt så det føles verdt det likevel.

Anonymkode: 1e384...153

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh, nei. MANNEN din kan bytte jobb, var forslaget mitt. Og ja - vaskehjelp er ganske vanlig - men fy flate, folk burde vaske dassen sin selv.

Anonymkode: dad40...6d7

Det var ikke meg du opprinnelig siterte, bare for å gjøre oppmerksom på det. Hvorfor synes du folk burde "vaske dassen" sin selv? Plager det deg veldig at mange velger å outsource slike tjenester? Blir du like provosert over de som handler på Kolonial og får handlevarer kjørt hjem, eller de som har robotstøvsuger? 

Høres skrekkelig ut å ha en så asketisk holdning til livet, at alt som kan gjøre hverdagen enklere er fy og skam fordi man "burde" utføre disse oppgavene selv med en sterk pliktfølelse. Glad jeg ikke er som deg🤷‍♀️

Anonymkode: f716a...86d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir for å si det enkelt, raskt et A4 liv, ja. Vi har ca tre år mellom barna. Har "desverre" vært alt for hønemor og en liten perfeksjonist.. Noe som kan fort bli litt ekstra slitsomt. Synes alt eskalerte enda mer da begge startet i skolen og spesielt litt høyere opp på trinnet. Enda mer av lekser og oppfølging, aktiviteter som skjer i skolen, fritidsaktiviteter/idrett - med dugnader, sosiale medier å følge opp.. m.m. Men nå har vi et barn med spesielle behov, så det er mulig litt av min negativitet er pga det også. Har forsøkt siden barna har vært små, å få de litt selvstendig. Det har de veldig godt av ift mestring og selvtilitt og ser at dette har hjulpet godt på. Familiehygge får vi til og noe vi setter veldig høyt. Elsker barna våre og vil ha mest mulig tid med dem. Vi er en sammensveisa gjeng med mye kjærlighet, med klemmer og "glad i deg" hver dag. måltider sammen i helgene, aktiviteter sammen.. Alt blir selvsagt enklere hvis en elsker familielivet, og alle sammen, sammen 😊 Jeg er glad jeg er bygget slik.. 

Får tro det lettner litt for dere, etterhvert. 

Anonymkode: ca50d...b30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det bedret seg fra han var 3-4 år. Mye handlet om endring i rutiner. Gikk ned til 90 % arbeidstid, overlot til pappaen å pakke bag de dager han leverer, lærte ungen at han innimellom må vente og at alt ikke må skje umiddelbart. Kjenner igjen det du skriver om trøbbel med matbordet, men vi har faktisk endt med heller å tilpasse (f.eks at han har fiskekake i stedet for kjøttdeig i tacoen, og kan velge hvilke tre ekstra ting han vil ha i). Synes det har handlet mye om å planlegge bedre enn vi har pleid, tenke at vi velger kamper med omhu, men at vi samtidig ikke gir så mange valgmuligheter. Ingenting er perfekt her heller, men synes det hjalp mye da vi la om på rutinene, og nå har vi i alle fall flere gode enn stressende dager. Også jobber vi med å ha et minimum av de dårlige.. Tenker også at det er i orden å senke kravene litt innimellom, spesielt etter å ha snakket med en mor som synes det var krise da flagget ikke var strøket til 17. mai. Tror vi mødre stiller altfor strenge krav til oss selv, også tror jeg at vi bruker ekstremt mye kapasitet på å være administratorer i hjemmet. Det er utrolig slitsomt å «lære opp» pappaene i det som har med organisering å gjøre, men jeg opplever at det lønner seg på sikt. Masse lykke til, kjenner godt følelsen! 

Anonymkode: 670ed...714

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det begynner når begge ungene har flyttet ut...

Anonymkode: 3816c...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.10.2020 den 18.03, AnonymBruker skrev:

Det blir nok ikke helt slik man fantaserer om. Syns det var et rent helvete når barnet var lite, men nå når barnet har blitt en ungdom, har det blitt et sant helvete. Du har to stk, det vil si at jeg må ønske dere dobbelt med lykke. 

Anonymkode: 32dbe...f36

😂 😂 😂 

Jeg tror det er viktig å ha lave forventninger. Sette pris på små øyeblikk, som f.eks når man får sove en halv time lenger, gå på do i fred, klare å komme tidnok på jobb etter å ha levert ungene i barnehagen etc. 

Jeg jobber deltidsstilling i turnus. Jeg tar ekstravakter når jeg føler for det, slik at jeg sumsummarium jobber mer enn 100%. Her er formiddagene hellig de dagene jeg har fri. Da koser jeg meg mens ungene er i barnehagen. Tror det er mer slitsomt med normal arbeidstid og unger. Da får man jo aldri "fri". 

Anonymkode: 017ac...1fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2020 den 19.22, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det verre når barna blir ungdommer? Synes det er slitsomt med små, som ikke kan kle på seg, smøre en brødskive. Trodde det var lettere med ungdommer..? Har 2 barn på 1 og 4.. :)

Anonymkode: 0e2e1...2ed

Det er ikke mer slitsomt med ungdommer. Eller, det er selvfølgelig slitsomt hvis du får en med de verste «tenåringssymptomene» men det er ikke gitt at de blir sånn. Ungdommer er forskjellige (erfaring med tre). Uansett er det helt andre utfordringer da, det går ikke på friheten din på samme måte som mindre barn. Tenåringer er mer selvgående, selvsagt er ikke det slitsomt på samme vis. 

Skjønner ikke hvorfor folk alltid må si at det er mer slitsomt med tenåringer, lurer veldig på hva slags tenåringer dere har hatt 🤔

Tenåringer er dyrere da...

 

Hold ut ts, blir nok enklere om en to-tre års tid 😃

Endret av Helgeline
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2020 den 12.20, AnonymBruker skrev:

Derfor bør man tenke seg j.. godt før man får flere barn..  Folk bare får barn helt ukritisk og romantisere det. 

Det er hard jobb og skal være en hard jobb, det er jo den viktigste jobben du kan ha. 

Altfor mange som virkelig ikke skulle hatt barn. 

Anonymkode: 461cd...fc1

Uenig. Hvorfor skal det være hard jobb? For meg er det å ha barn en naturlig del av det å være menneske. Syns ikke det er hard jobb akkurat. Må ikke styre så mye rundt barna, la dem holde på selv og ta dem litt med på det du driver med. 
Men det er meg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2020 den 18.23, AnonymBruker skrev:

Vi har hatt nulltoleranse (og da mener jeg nulltoleranse) for den typen syting og krangling og drama du beskriver her siden ungen var fire år. Griner du etter skjerm? Surt, da er all skjerm borte i to dager, for den slags oppførsel betyr at du er avhengig. Nekter du å rydde bort lekene som ligger utover? Ok, de lekene får du igjen i neste uke, for skal du ha ting så må du ta ansvar for dem. Tuller du og somler ved middagsbordet? Det er passe teit at du valgte å gjøre det, for det betyr bare at du kaster bort leketiden din. Klarte du å holde deg i skinnet selv om du var så forbanna at du så stjerner? FLOTT; du får ekstra lesing på sengen i kveld. Fant du en løsning uten å bli sur og begynne å mase? TOPP, da vet vi at du er en vi kan stole på. The list goes on. Resultatet er at det går månedsvis mellom hver gang barnet prøver seg på å drive på slik, og vi har det veldig fint sammen.
 

Dette har fungert så bra at da far her forleden ikke klarte å legge fra seg den runden med CS som han holdt på med (totalt tilbakefall pga corona og hjemmekontor), så tok jeg hele maskinen og la den i boden i to uker. Med fars velsignelse. For barnet må jo se at reglene gjelder for ALLE. 
 

Det er ikke sånn at familielivet BLIR koselig. Man GJØR det koselig. 

Anonymkode: 266f4...ffa

Tullete negative kommentarer som endel gir til innlegget her. Sannsynligvis kommer de fra brukere som har kaotiske barn, og føler et behov for å trykke ned forfatteren her da dette går rett på EGO og stolthet/sårbarheten deres. Det blir viktigere enn å akseptere at andre må få lov å være gode foreldre på den måte de ønsker.

Jeg kjenner meg igjen i forfatteren her. Og jeg har veldig trygge, elskelige barn. De er nå blitt ganske store, og uttrykker at de kommer til å ha samme oppdragelse til sine barn.d De har vært sjokkerte over hvordan andre foreldre lar barna bestemme i andre hjem, og hvor frekke og kaotiske barna blir av dette. Og de er takknemlige for de verktøy og kjærlighet de har mottatt igjennom oppveksten, som har vært med kjærlig og streng (det vil si snill) forelder. 

Kritikerne her i tråden klarer ikke å se at trygge fine grenser er godt for barn. Og de klarer ikke å se verdien i at foreldre lærer barna å justere seg selv (regulere følelsene sine). men det er jo dette vi foreldre er her for, blant annet. Det å lære barna å bli fungerende mennesker som får det fint i grupper og relasjoner - også utenfor familien sin. Da får de det godt både som barn, og når de blir voksne.

Kritikerne klarer heller ikke å se det at et slikt familieliv også gir mye rom for hygge og samtaler sammen. Det gir barna tid til å bli sett (og lære seg å få oppmerksomhet via gunstige metoder), fordi det er stillhet og ro og glede nok i familien til å ha tid sammen for hygge. 

Kritikwrne klarer heller ikke å se at selv om man er streng, så betyr ikke det sint. Foreldre som gir barna sine trygge faste grenser, slipper å vise sinne og frustrasjon for at barna skal høre etter de. Mens til kontrast - så er det i hjemmene hvor barna ikke får strenge (faste, konsekvente) grenser at barna opplever følelsesmessig kaos, vanskeligheter med opprørthet og å klare å roe seg ned, og også frustrerte foreldre med manglende overskudd, sinne og ikke like mye tid til kvalitetstid sammen barna. 

I tillegg klarer ikke kritikerne å se at disse bar a kan få mye mere kjærlighet og vennlig oppmerksomhet, enn barna i kontrasthjemmet til dette. Mye mer positiv kjærlig tilbakemelding enn andre barn. Som lever i kontrasthjem til det her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...