Gå til innhold

Når begynner egentlig det koselige og fine familielivet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle i tråden her blir jo skremt av den aggressive tonen du tar til oss. Da er det nærliggende å tenke at barna dine ikke nødvendigvis har godt av oppdragerstilen din 🙂

Det får fint an å lære barn opp til at de ikke skal slå eller si stygge ord, uten å kjøre militærstilen din.

Anonymkode: dad40...6d7

Alle faktisk? Jeg synes det hun skriver høres fornuftig ut, og er sikker på at barna hennes blir mye hyggeligere mennesker enn barna til dere som er uenige med henne og med andre ord mener at det er helt greit at barn skriker seg til å få viljen sin, hyler, slår, sier stygge ord, som rydder for dem om de nekter å rydde opp lekene sine, og lar dem ha iPaden så lenge de selv føler for det siden er for «autoritært» å inndra den om de ikke vil avslutte.

Det er ingenting i innleggene hennes som tilsier at hun kjører militærstil.

 

Anonymkode: 1e384...153

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det «koselige familielivet» begynner ikke, Ts. Det skapes. Det er du og barnas far som må oppdra dem, som må gi dem faste rammer sånn at de ikke krangler. Som må sette grenser sånn at de ikke blir stresset, som må være rolige, balanserte og trygge forbilder som er et godt sammensveiset team som aldri krangler, verken foran barna eller uten dem, men som diskuterer saker dere er uenige om til dere finner enighet.

Mange familier når aldri den «koselige familiefasen». De innser nemlig aldri at for de få som ikke alt er rolige, avbalanserte og trygge så er det knallhardt arbeid med egen psyke og oppførsel som ligger bak denne måloppnåelsen. 
 

Du presenterer stresset dere nå har valgt som en fasit. Men dere har valgt stress. «Koselige familier» velger bort stress. Start der. Innse at alt du gjør i løpet av en dag er et valg. Og start å velge bort tull, stress, mas og krangling.

Anonymkode: 6124a...96f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle i tråden her blir jo skremt av den aggressive tonen du tar til oss. Da er det nærliggende å tenke at barna dine ikke nødvendigvis har godt av oppdragerstilen din 🙂

Det får fint an å lære barn opp til at de ikke skal slå eller si stygge ord, uten å kjøre militærstilen din.

Anonymkode: dad40...6d7

Jeg kjører ikke militærstil på barna - jeg kjører det på dere, fordi veldig mange av dere, TS inkludert, synes å ha en manglende forståelse av sammenhengen mellom grensesetting og hva slags oppførsel ungene tillater seg å ha hjemme.

Det går faktisk an å være fleksibel på veldig mange områder, samt anerkjenne barnas synsvinkel, og SAMTIDIG ha helt klare, konsekvente regler som gjelder for de feltene som IKKE er oppe til forhandling. 
 

TS syter og klager over at «det ikke er noe koselig», «bare liker ikke ditt og vil ikke datt og det ene tar det andre». Men det er TS, og også dere andre, som legger opp hverdagen deres sånn, og det er også dere som tillater barna deres å styre stemningen hjemme! Det ER helt greit å ha følelser, ønsker og meninger i en familie, men når ble det greit å ta ut de følelsene, den viljen og den misbilligelsen på de andre i hjemmet i så stor grad at det går på trivselen løs? Det er foreldrenes jobb å ved hjelp av både veiledning og grensesetting HJELPE barna til å finne HENSIKTSMESSIGE måter å håndtere sine egne og andres følelser og behov på. Og det gjør dere ikke ved å bare gi tapt og fremstille det som om det er naturlig, eller sågar en slags pedagogisk nødvendighet, å la unger få ta ut frustrasjonen sin på omgivelsene etter innfallsmetoden. 
 

Jeg bedriver ikke foreldreskap à la Kaptein von Trapp; dere bare tror det fordi jeg beskriver at det kan komme veldig mye godt ut av å sette ned foten. 

Anonymkode: 266f4...ffa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører ikke militærstil på barna - jeg kjører det på dere, fordi veldig mange av dere, TS inkludert, synes å ha en manglende forståelse av sammenhengen mellom grensesetting og hva slags oppførsel ungene tillater seg å ha hjemme.

Det går faktisk an å være fleksibel på veldig mange områder, samt anerkjenne barnas synsvinkel, og SAMTIDIG ha helt klare, konsekvente regler som gjelder for de feltene som IKKE er oppe til forhandling. 
 

TS syter og klager over at «det ikke er noe koselig», «bare liker ikke ditt og vil ikke datt og det ene tar det andre». Men det er TS, og også dere andre, som legger opp hverdagen deres sånn, og det er også dere som tillater barna deres å styre stemningen hjemme! Det ER helt greit å ha følelser, ønsker og meninger i en familie, men når ble det greit å ta ut de følelsene, den viljen og den misbilligelsen på de andre i hjemmet i så stor grad at det går på trivselen løs? Det er foreldrenes jobb å ved hjelp av både veiledning og grensesetting HJELPE barna til å finne HENSIKTSMESSIGE måter å håndtere sine egne og andres følelser og behov på. Og det gjør dere ikke ved å bare gi tapt og fremstille det som om det er naturlig, eller sågar en slags pedagogisk nødvendighet, å la unger få ta ut frustrasjonen sin på omgivelsene etter innfallsmetoden. 
 

Jeg bedriver ikke foreldreskap à la Kaptein von Trapp; dere bare tror det fordi jeg beskriver at det kan komme veldig mye godt ut av å sette ned foten. 

Anonymkode: 266f4...ffa

🙌

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2020 den 19.35, AnonymBruker skrev:

Torsdag neste uke kl 11 blir alt så mye bedre. 

Anonymkode: 71546...54f

Hva mener du med dette? Hva skjer torsdag kl 11?

Anonymkode: 97095...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pumpkin88 skrev:

🙌

Jeg mistenker deg pumkin88 for å være identisk med anonymBrukeren du nå hyller. Dere skriver helt likt. Sammen sure tonen og med CAPS LOCK innimellom. 

Anonymkode: dad40...6d7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når dere slutter å jobbe så mye, og kutter ut aktiviteter for barna 

Anonymkode: 008be...beb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2020 den 17.58, AnonymBruker skrev:

 

 

Hverdagen tar jo fullstendig overhånd med alt som må gjøres, for det første.

Anonymkode: affc6...f06

Det er jo nettopp det som er de fine tingene i livet. Det handler om å takle det, være sammen m det, glede seg over akkurt det som dere må gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva dere hadde sett for dere at familielivet var?

Tror det handler litt om å skifte fokus. Hverdagen er ikke noe man bare må komme seg gjennom, for blaff av "koselig familietid". Hverdagen ER koselig familietid.

Å sitte på sidelinjen å heie mens barna driver med aktiviteter. Å smøre matpakke, og gi kyss på pannen og rope et «elsker deg» mens de løper ut døren for å være med venner. De flyktige øyeblikk hvor du får  litt kos og et «elsker deg og».

For oss var det koselig fra vi kom hjem fr a sykehus. Men vi setter pris på disse tingene. Og venter ikke på neste fotoperfekte heldag sammen der ungene leker på våre premisser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nydelig dikt.

Selvkomponert?

Anonymkode: da521...7c8

Odd Nordstoga

Anonymkode: 9cad3...901

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2020 den 12.50, Traktor skrev:

Kanskje litt på siden av poenget, men jeg synes det er verdt å neve. Man skal ha svært høy timelønn før det vil lønne seg å ha vaskehjelp i stedet. Har man først råd til å ha vaskehjelp tjener man typisk over 650 000 kr, da betaler man marginalt 43% skatt. Vaskehjelp koster typisk 500 kr/t og oppover. Da skal man ha en timelønn på nesten 900 kr for at det ikke skal være mer lønnsomt å gå ned i stilling og vaske selv. Tar da selvfølgelig forbehold om at man vasker like effektivt som vaskehjelpen, som kanskje ikke er helt realistisk. 

De pengene er SÅ verdt det når man kan liker jobben sin og heller tilbringer ekstra tid der fremfor å skrubbe dusjen:) 

Anonymkode: 1dd1c...bed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om noen av endringene som må til for at hverdagen skal bli god, sitter langt inne for de fleste. Man skal trives med jobben man har. Hvis ikke blir livet langt og traust. Jobben er for meg et sted der jeg har gode kolleger og et godt miljø. Jeg kan ha slitsomme perioder, men jeg er ikke dødsliten når jeg er ferdig hver dag, slik jeg ser noen her er. 

Alt som kan settes bort til andre, setter jeg gledelig bort til andre. Jeg har ingen stolthet i å skulle vaske, fikse ting eller lage alt fra bunnen av. 

Ellers er jeg enig med AB-brukeren som snakker om disiplin i hjemmet. Det er de voksne som bestemmer og setter agenda i huset, ikke barna. 

Anonymkode: 8097a...c00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt råd er å roe ned på alt en kan roe ned på. Sette prioriteringer. 
sett av en dag i uka (helg) til å dra på badeland som familie, spille brettspill, god mat etc. Finn de små øyeblikkene 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på 5 og en på 9. Det er kun fredager hvor ettermiddagen er "fri" fra aktiviteter/møter o.l  Det er alltid en kamp, en cup, en trening eller vennebesøk - HVER ENESTE ETTERMIDDAG. Og det etter lekser, middag, rydding,vasking osv. Er ikke mye igjen av dagen da.

Men jeg og samboer passer på å legge oss likt for å se på serien vår sammen. De få timene vi får sammen på kvelden er gull verdt. Da får vi stressa ned, prata uten forstyrrelser, ha sex og bare nyte hverandre. 

Selv om hverdagen er mas og kjas, så elsker jeg det. Rett og slett fordi samboer og jeg samarbeider så godt om å få tingene gjort. Jeg tror det er alfa og omega. Vi har knapt hatt alenetid før nå, så nå nyter vi det så mye vi kan. 

Føler livet går så bra nå, og ting er på skinner. Har blitt nytte lettere nå som ungene er så store. 

Anonymkode: 3b74d...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De pengene er SÅ verdt det når man kan liker jobben sin og heller tilbringer ekstra tid der fremfor å skrubbe dusjen:) 

Anonymkode: 1dd1c...bed

Har aldri skjønt greia med vaskehjelp. Høres high class ut men synes sånt er utrolig bortkastede penger.

For de som kan vaske og er effektive, så er det ganske raskt gjort å f.eks skrubbe dusjen. Det tar meg ikke mer enn 1/2 time å gjøre en grundig vask av to bad i huset.
 

En venninne betaler tusenvis av kroner for å få et vaskebyrå til å tømme alle kjøkkenskap og gjøre rent inni dem. De har mindre kjøkken enn oss, og jeg bruker rundt 45 min på å gjøre dette. 

Anonymkode: da521...7c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg føler at det er hva en gjør det til. Samarbeid mellom foreldrene er viktig. Vi har 3 barn, 7, 11 og 14 år gamle. Vi har egentlig alltid hatt et koselig familieliv. 2 av barna var veldig veldig mye syke da de var små og det var veldig slitsomt. Men vi setter familielivet høyt og prioriterer flere ferier sammen hvert år, i tillegg til familieturer i nærområdet. Da lar vi hus og hjem være, tar med matpakke og handler middag. I går var vi på Tusenfryd og det var utrolig hyggelig. Kjøpte middag på vei hjem, da var barna fornøyde og trakk seg på egne rom så mannen og jeg fikk se en film.

Ja hverdagen er travel, mannen jobber 100% pluss overtid, jeg studerer på heltid og jobber 50%. Og enda så får vi hverdagen til å gå opp uten hjelp.

Anonymkode: ddc4b...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri skjønt greia med vaskehjelp. Høres high class ut men synes sånt er utrolig bortkastede penger.

For de som kan vaske og er effektive, så er det ganske raskt gjort å f.eks skrubbe dusjen. Det tar meg ikke mer enn 1/2 time å gjøre en grundig vask av to bad i huset.
 

En venninne betaler tusenvis av kroner for å få et vaskebyrå til å tømme alle kjøkkenskap og gjøre rent inni dem. De har mindre kjøkken enn oss, og jeg bruker rundt 45 min på å gjøre dette. 

Anonymkode: da521...7c8

Vi prioriterer ulikt alle sammen. Jeg er mye alene med to små under 3år, full jobb og studier ved siden av. Jeg ønsker å bruke den lille fritiden jeg har på barna mine, og da er vasking og handling to ting jeg ikke prioriterer å bruke tid på. 

Dessuten tar det meg mer enn 30min å skrubbe to bad grundig. Tre dusjer, badekar, to toalett, fire vasker.. Det tar minst en time hvis jeg skal ha det så rent som jeg ønsker. Klesvask med to barnehagebarn er jo en daglig syssel, middagslaging, rydding her og der, osv er alt ting som tar tid. 

Anonymkode: 1dd1c...bed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sutring gjør meg bare forbanna!! Dere er to voksne og likevel sååå sliten🤮 

 

Prøv deg alene, da har du null tid eller overskudd, alt går til barn og hus, å tenke tanken på å få tid til å møte en ny en kan jeg bare glemme. 
 

vær takknemlig for at dere er to! 

Anonymkode: 5f748...771

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri skjønt greia med vaskehjelp. Høres high class ut men synes sånt er utrolig bortkastede penger.

For de som kan vaske og er effektive, så er det ganske raskt gjort å f.eks skrubbe dusjen. Det tar meg ikke mer enn 1/2 time å gjøre en grundig vask av to bad i huset.
 

En venninne betaler tusenvis av kroner for å få et vaskebyrå til å tømme alle kjøkkenskap og gjøre rent inni dem. De har mindre kjøkken enn oss, og jeg bruker rundt 45 min på å gjøre dette. 

Anonymkode: da521...7c8

Ikke meg du siterer, men; dette er da virkelig smak og behag, og jeg synes det er svært merkelig at du undrer deg så mye over at veldig mange mennesker velger å outsource en aktivitet som husarbeid.

For min del synes jeg husarbeid er ekstremt kjedelig og lite givende, og det spiser bare av min dyrebare tid som jeg vil bruke på andre ting. Vaskehjelp èn gang ukentlig (som vi har) frigjør halvannen time som jeg kan bruke på noe helt annet og mye mer givende, herunder være med barna, se film med mannen, ligge på sofaen eller se gresset gro.

Og - ingenting slår følelsen av å gå inn i et nyvasket, velduftende hjem fredag ettermiddag etter jobb, og man blir fylt av vissheten om at man ikke trenger å løfte en finger i helgen bortsett fra å sette mat på bordet😁

Anonymkode: f716a...86d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...