AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #101 Skrevet 15. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man kan sjekke noen verdier med blodprøver som gir indikasjon på epilepsi. Her testes blodet jevnlig for å se om medisinene fungerer Anonymkode: be099...777 Medisinspeil er jo noe helt annet. 🙄 Anonymkode: 2fa0e...590 11
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #102 Skrevet 15. september 2020 Våknet en morgen av at jeg hadde skikkelig brystsmerter. Vanskelig å trekke pusten, var liksom ett trykk på brystet. Gikk ikke over, ble bare verre. Så på kvelden ble jeg kjørt på legevakta. Legen mente da at det var silikon-innleggene i puppene mine som presset... altså: jeg var 16 år og hadde ikke silikon... En annen gang hadde jeg spilt fotball og fått en skikkelig trøkk i ankelen. Dagen etter var den blå og lilla og hoven. Legen på legevakta mistenkte brudd, så sendte meg på røntgen. Der møtte jeg den sureste sykepleieren noen sinne: hun kikket på meg, ba meg kaste krykkene og komme meg ut. Mente det ikke kunne være brudd. (Bare med å se på meg). Jeg insisterte på å ta røntgen, og hun sa «jaja så kom da» å smalt døra igjen rett foran ansiktet mitt. Så der stod jeg på krykker og fikk ikke opp den jævla døra. Da ble jo det å feil, jeg brukte jo så lang tid.. Hadde brudd forresten! Anonymkode: b969a...6af 22
Bebz Skrevet 15. september 2020 #103 Skrevet 15. september 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke helt bommerten her. Prolaps er ikke en akutt problemstilling, bortsett fra hvis man utvikler cauda equina-syndrom. Prolapser skal sjeldent opereres. Operasjon har ofte sjeldent fullgod effekt, og de fleste prolapser trekker seg tilbake innen noen år. Det er også en myte at prolaps oppstår etter et tungt løft eller annen fysisk belastning. Det skjer gradvis, og ville ha skjedd uansett om du hadde løftet den tunge tingen eller ikke. Anonymkode: d9daf...477 Kjære deg. Var ikke meningen å skape diskusjon på det jeg skrev Du lager påstander på utsagna mine (som forsåvidt er fakta i mine øyner basert på erfaring), som får meg til å tro at du bare gjør det for å ha noe "relevant" å komme med. Også om det er normalt eller ikke å få prolaps av å bære eller ikke? JEG opplevde det slik. Det betyr ikke at alle opplever det slik. Jeg var sykemeldt i flere måneder, pga nedsatt funksjon på rygg og blære. Og du har ingen grunn til å kommentere at det er feil. JEG følte meg utrolig krenka som 19 åring når jeg fikk den beskjeden som fikk meg til å føle meg ikke trodd. Legen indikerte at jeg hadde dårlig smerteterskel, noe jeg ikke har. Så jeg følte jeg overdrev. Det var bommerten her ;)! Denne tråden hadde nok ikke som intensjon å være en slags type konkurranse om hvem som har opplevd verst mulig ting hos legen. Herlighet så mye diskusjon for ingenting, haha. Men du, jeg sier heller ikke at min situasjon var traumatiserende eller lignende. Jeg fortelte den opplevelsen som har prega meg negativt, da jeg enda har prolaps og går jevnlig til kiropraktor og trener styrke jevnlig så slapp av med den bastante innstillinga di. Spør heller mer utdypende neste gang du er uenig i noe, før du kommenterer. Life lesson. Takk for meg, og takk for bevis på hva enkelte her inne på KG faktisk klarer å lire ut av seg. Nå fikk jeg se det med "egne øyner" :pppPPpp 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #104 Skrevet 15. september 2020 Fastlegen min sa at jeg ikke hadde spiseforstyrrelser siden jeg hadde spist middag dagen før. Anonymkode: 1908d...fb0 17
AnonymBruker Skrevet 15. september 2020 #105 Skrevet 15. september 2020 Kom inn med en stiv skulder og masse smerter. Han bare så på meg å sa dette kan ikke gjøre noe med kontakt fysio . Men kan skrive ut litt voltaren viss du vil. Jo da . Vondt hadde jeg så jeg fikk votaren som ikke hjalp fikk time hos fysio som ba meg å bestille ny time for dette måtte jeg ha mere hjelp med. Vel flaks så hadde lege fått vikar. Og hun sa dette krever kortison 3 ganger så henviser jeg deg til spesialist . Og dropp fysio og voltaren. Er litt bedre men som spesialist sa dette her tar år å bli bra ut av og dette må jeg muligens operere. Glad legen plutselig ble borte jeg. Anonymkode: 23ec8...63a 2
Perelandra Skrevet 16. september 2020 #106 Skrevet 16. september 2020 Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og avsporinger Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #107 Skrevet 16. september 2020 Vet ikke om det er den aller verste, men i hvert fall rimelig dum opplevelse (som jeg først i voksen alder har innsett var ganske drøyt): Var hos fastlegen som 17-åring på grunn av sterke smerter i beinet, klarte bl.a. ikke å rette ut det ene beinet. Sannsynligvis belastningsskader fra en veldig fysisk krevende sommerjobb. Legen, som da var en relativt kjekk fyr i midten av 30-årene, ba meg ta av buksene og prøve å gå frem og tilbake litt så han kunne se hvordan det utartet seg. Greit nok. Etterpå sa ham at det nok ville gå seg til med litt hvile, men at han la merke til at jeg hadde litt brede knær og begynte å fortelle om hvordan jeg kunne ta kosmetisk kirurgi for å få penere knær (og utbroderte om hvordan den operasjonen fungerte og at tilhelingstid osv osv.). Og 17 år gamle meg bare: "???!". Har faktisk slitt litt med komplekser for beinene mine siden den gang (hadde ALDRI tenkt over at jeg hadde brede knær før den konsultasjonen). Smertene gikk for øvrig over etter noen uker med hvile, da. Anonymkode: 8d6cb...07b 26
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #108 Skrevet 16. september 2020 Jeg kom på en da jeg leste tråden. Jeg var 26. Jeg skulle ha en gynekologisk sjekk hos fastlegen, en litt eldre herre. Mens han sjekket meg, ble han plutselig rastløs og gjorde seg fort ferdig, som om han plutselig fant ut at han hadde dårlig tid. Da han nesten løp fra den ene stolen til den andre (fra krakken han brukte under undersøkelsen til kontorstolen), så det ut som han hadde ereksjon. Mens jeg fikk på meg knærne, så jeg at han lente seg godt ned i stolen, så underlivet ble skjult under skrivebordet. Han var skikkelig ukomfortabel og visste knapt hvor han skulle gjøre av seg. Han er ellers en veldig rolig og avbalansert mann. Han pleier også å følge meg til døren, åpne den for meg når jeg skal ut, men det gjorde han IKKE den dagen. Jeg er ikke engang en pen kvinne. Anonymkode: a1635...3f4 6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2020 #109 Skrevet 16. september 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg kom på en da jeg leste tråden. Jeg var 26. Jeg skulle ha en gynekologisk sjekk hos fastlegen, en litt eldre herre. Mens han sjekket meg, ble han plutselig rastløs og gjorde seg fort ferdig, som om han plutselig fant ut at han hadde dårlig tid. Da han nesten løp fra den ene stolen til den andre (fra krakken han brukte under undersøkelsen til kontorstolen), så det ut som han hadde ereksjon. Mens jeg fikk på meg knærne, så jeg at han lente seg godt ned i stolen, så underlivet ble skjult under skrivebordet. Han var skikkelig ukomfortabel og visste knapt hvor han skulle gjøre av seg. Han er ellers en veldig rolig og avbalansert mann. Han pleier også å følge meg til døren, åpne den for meg når jeg skal ut, men det gjorde han IKKE den dagen. Jeg er ikke engang en pen kvinne. Anonymkode: a1635...3f4 Forstår at det er ubehagelig, men det kan skje "den beste". Så lenge han oppfører seg profesjonell ellers hadde jeg tenkt det ikke var med vilje. Noen ganger blir man tiltrukket av feil person til feil tid, det er hvordan man velger å takle det som sier noe om ens karakter. Noen vil tråkke over grenser eller være ekle, andre vil oppføre seg "profesjonelt". Man trenger ikke være superpen for at menn skal være tiltrukket av en. Jeg er ganske observant når det gjelder slike ting, jeg merker det når menn er tiltrukket av meg. Jeg er ikke superpen, bruker ikke sminke, men merker at menn reagerer innimellom. Det er normalt, det er kun når de tråkker over grenser og oppfører seg ufyselig at det blir et problem. Jeg har selv opplevd å være tiltrukket av feil person til feil tid, det kan skje. Man later som ingenting og oppfører seg normalt Anonymkode: 2eb39...eb0 15
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #111 Skrevet 23. september 2020 På 11.9.2020 den 2.17, AnonymBruker skrev: Jeg var på hudklinikk på en torsdag og tok en fraksjonell laserbehandling i ansiktet. Joda, det er laser og man brenner huden, men man skulle ikke bli SÅ rød og hoven som jeg ble... Og det brant som et helvete konstant. Dere skulle sett meg, jeg så ikke ut... Jeg så ut som et "bobble head". Hodet var mye større enn det burde være, var knallrødt. Hudklinikken mistenkte at det var en infeksjon på gang og ga meg en resept på antibiotika som jeg skulle ta ut hvis jeg ble verre. Jeg gikk til legevakta på fredagskvelden fordi jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle få sove. De kunne ikke hjelpe meg. De sa at det så ikke ut som en infeksjon og sa at jeg ikke skulle ta antibiotika. De sa at jeg hadde jo brent ansiktet, så jeg måtte bare ta tiden til hjelp. Tok masse smertestillende og fikk sove noen timer, og våknet i smertehelvete når de gikk ut og tok ny dose og fikk sove noen timer til. Samme neste natt. Jeg smurte på denne hvite vaselinen som hudklinikken beordret meg om å gjøre, og som apoteket også sa at det var et godt råd fordi de hadde sett brannsår som hadde blitt veldig fine ved å dekke dem med hvit vaselin til de blir leget. Dekket ansiktet med hvit vaselin med rene fingre, vasket det forsiktig bort med ren klut og lunkent vann tre ganger om dagen og smurte så straks ny dose med hvit vaselin på. Ingenting annet. Det ble verre og verre. Jeg googlet og googlet og alle steder sa at det var et godt råd. Så våknet jeg søndag morgen med gjenklistrede øyne. Jeg hadde visst pådratt meg allergisk øyekatarr... Jeg hadde også utslett nedover halsen og brystet, og mandlene var så hovne at det så nesten ikke ut som at jeg hadde hals. Det var da jeg skjønte at jeg er allergisk mot vaselin. Så jeg kuttet det ut tvert og smurte meg heller med a-krem uten parfyme. Hevelsen og rødheten begynte å gå ned med en gang og huden brant ikke lenger. Jeg ble sakte, men sikkert bedre. Mandag gikk jeg til legen for å få hjelp til hvordan jeg skulle hjelpe huden tilbake på best mulig måte og fikk bare svar at "ingen er allergisk mot vaselin." Jeg ga meg ikke, men det gjorde ikke han heller. Så sa han spydig "hvis du TROR at det kan ha noen effekt, så kan du jo prøve å kjøpe noe allergimedisin på apoteket. Det er reseptfritt." Jeg gjorde det og ble fortere bedre. Jommen sa jeg at ingen er allergisk mot vaselin... Jeg fikk det jo til og med i øynene og reagerte der... Anonymkode: 51088...52c Man kan vel ikke legge vaselin på svidd hud..! Det vil jo legge en lukket hinne slik at huden ikke får puste. Skulle ikke tro de er utdannet i helsevesenet, så mye dritt de finner på. Roter bort blodprøver og andre prøver har jeg opplevd flere ganger. Og noen av dem lyver om det i tillegg, snakker om «uklare» prøver osv. Men så var de borte, eller de glemte å ta riktig prøve av blodet og kasta resten... Så er det det å ikke bli tatt på alvor og bli undersøkt skikkelig. Ber man om en prøve en henvisning så går ikke det heller. Dette gjelder både fastleger og leger på privatklinikker. Gjør minst mulig, spar på prøveutstyret, vær arrogant og ta for pokker nok betalt og be om respekt i tillegg!?!? Nei, fysj. De færreste leger bør kunne kalle seg leger. Nå har’e toppa seg. Null respekt for den sorten. Anonymkode: d9ee6...838 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #112 Skrevet 23. september 2020 Jeg fikk ny fastlege for mange år siden, og satt i venterommet og ventet på time, når hun kom og ropte meg opp. Hun kom ut i døren og ropte opp pasientene, én etter én på etternavn. Men når hun kom til meg så pauset hun lenge, og valgte å lese opp fornavnet mitt i stedet. Fornavnet mitt er veldig vanlig i Norge, men er et internasjonalt navn. Etternavnet er veldig unorsk, da familien min kommer fra et annet europeisk land, for 5 generasjoner siden. Jeg reiste meg opp, gikk inn, og satte meg ned i stolen. Legen kom etter, satte seg ned, pustet lettet ut, og begynte å le høyt, og sa: "Beklager, men jeg trodde først at du var utlending.". Jeg ble i alle fall veldig satt ut, så jeg klarte ikke helt å svare eller reagere. Anonymkode: 67f3c...442 8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2020 #113 Skrevet 23. september 2020 På 15.9.2020 den 0.01, AnonymBruker skrev: Tre år senere. Du er kanskje ikke klar over at det kan komme kreft i ikke-mistenksomme føflekker, som da senere utvikler mistenksomme karakteristikker? Dessuten er utseendet til en føflekk alltid en subjektiv vurdering uten garanti. Det er ingen fasit for dette. De fleste bruker ABCDE-kriteriene, og hvis den ikke har atypi, slenger man selvfølgelig ikke løst rundt seg med kreftmistanker. Har du en føflekk du er bekymret for, er det bare å be om å få den fjernet. Anonymkode: 5cfb5...71f Åja?.. jeg gikk også med en i flere år, uten at den forandra seg. Men første lege trodde jeg ville ha den fjernet av kosmetiske grunner siden den satt midt i ansiktet, og den var lys. De hadde vel ikke peiling rundt årtusenet heller. Fjernet den bare hos fastlegen Ca ti år senere, det var celleforandringer og jeg måtte fjerne mer. I senere tid bedt en annen fastlege fjerne mørkere flekker i ansiktet og fikk igjen beskjed om at de fjerner ikke av kosmetiske grunner... i 2020. Tror det er nesten slik som med ledere; finnes kun fem prosent som er gode leder, resten mangler kompetanse og personlige egenskaper, og er kun der pga maktsyke, kameraderi eller nepotisme. Hvordan du utfører jobben er bare viktig å ha i kjeften som en fasade, men ellers fritar de seg for alt og er mer opptatt av å nyte godene. Anonymkode: d9ee6...838 2
Solstrålen. Skrevet 25. september 2020 #114 Skrevet 25. september 2020 På 23.9.2020 den 21.10, AnonymBruker skrev: Åja?.. jeg gikk også med en i flere år, uten at den forandra seg. Men første lege trodde jeg ville ha den fjernet av kosmetiske grunner siden den satt midt i ansiktet, og den var lys. De hadde vel ikke peiling rundt årtusenet heller. Fjernet den bare hos fastlegen Ca ti år senere, det var celleforandringer og jeg måtte fjerne mer. I senere tid bedt en annen fastlege fjerne mørkere flekker i ansiktet og fikk igjen beskjed om at de fjerner ikke av kosmetiske grunner... i 2020. Tror det er nesten slik som med ledere; finnes kun fem prosent som er gode leder, resten mangler kompetanse og personlige egenskaper, og er kun der pga maktsyke, kameraderi eller nepotisme. Hvordan du utfører jobben er bare viktig å ha i kjeften som en fasade, men ellers fritar de seg for alt og er mer opptatt av å nyte godene. Anonymkode: d9ee6...838 Har også denne opplevelsen. Ville fjerne en føflekk i fjeset fordi det vokser mye hår på den og jeg synes det er sjenerende. Fikk da beskjed hos legen at det var styggere med et arr i fjeset enn en føflekk. Hun ble også personlig fornærmet da hun hadde en føflekk i fjeset det vokste hår på og lurte på hva som var galt med det. Makan. 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #115 Skrevet 25. september 2020 Hadde anoreksi, og var hos fastlegen for kontroll. Var svært avmagret med en bmi på 13, og helsetilstanden var kritisk og jeg hadde et svært anstrengt forhold til egen kropp og utseende især ansiktet og ansitksfasong (noe fastlegen var Veldig klar over da han i teorien var min "psykolog") Legen sa følgende: "det er rart med det. du har lav vekt men ser ikke syk ut siden du er så rund i ansiktet" Anonymkode: d9f0e...6cd 14
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #116 Skrevet 25. september 2020 Var noen år tilbake men hadde nylig flyttet og fått en ny kvinnelig fastlege. Har gjennom hele livet slitt mye psykisk (har litt diagnoser osv) så DPS har blitt et godt støttenettverk for meg. Desverre med flyttingen så måtte jeg få nye legen til å henvise meg til nye DPS. I tillegg til dette hadde jeg store rygg og nakkeplager pga. større bryster som har hindret meg i både jobb og studier, det var så belastende at det ødela livskvaliteten min. Når jeg kom inn døra på kontoret hennes stirret hun på meg og så sur ut. Jeg satte meg ned i stolen følte meg sårbar og begynte å ta opp disse to tingene jeg nevnte ovenfor. Først nevnte jeg det ang. brystreduksjon: Legen: "Nei du er for feit!" Hun sa ikke noe mer og gidde ingen informasjon om det jeg kunne gjøre. Så nevnte jeg det ang. DPS at jeg fikk beskjed om å få henne til henvise meg til det nye stedet. "Legen: Nei. Du ser frisk ut vi kaster ikke bort ressurser på sånt." Hun sa da at tida var ute og neste pasient skulle komme inn. Dette var værste lege opplevelsen jeg har hatt og jeg kan ikke fatte at noen som henne er tillatt å jobbe som lege. Bytta lege fort som fy etter det der og fikk med engang hjelp og orden på alt etter. Anonymkode: 12cc2...e31 15
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #117 Skrevet 25. september 2020 Hadde en fastlege som ikke tok håndleddsmertene mine på alvor, klarte ikke engang å holde ei penn eller knyte egne skolisser uten å ha pause mellom hver sko, da håndleddet var på det vondeste. Tok flere alternative behandlinger og private legeklinikker over to år inntil jeg endte opp med å måtte operere. Anonymkode: a16ac...5f7 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #118 Skrevet 25. september 2020 På 15.9.2020 den 15.30, AnonymBruker skrev: Var på legevakten med et barn med noe som var feberkramper eller epileptiske anfall. Så tok legen en blodprøve og sa at det var for å sjekke at det ikke var epilepsi... Men epilepsi vises ikke på blodprøver. Det visste ikke jeg dengang. Han ville sikkert bli kvitt oss. Anonymkode: 2fa0e...590 Feberkramper som småbarn kan utvikle seg til epilepsi senere i livet. Anonymkode: a16ac...5f7 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2020 #119 Skrevet 25. september 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feberkramper som småbarn kan utvikle seg til epilepsi senere i livet. Anonymkode: a16ac...5f7 Et kvarter senere er kanskje ikke hva du tenker om "senere i livet"? 70 kramper innen uken var omme og det sluttet ikke der. Anonymkode: 2fa0e...590
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå