Gå til innhold

Din verste/dummeste fastlege opplevelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet
loppekasse skrev (6 timer siden):

Fikk sterke magesmerter en søndag kveld som ble verre gjennom natten. Ringte venninner hysterisk fordi det var så vondt og ringte legevakten så snart de åpnet. Fikk beskjed om at det nok var en matforgiftning, og at det ville gå over. Har vært matforgiftet noen ganger og dette var helt klart IKKE det samme, da det ikke var noe som kom den ene eller den andre veien. Ringte legevakten igjen to-tre ganger, men fikk til svar at jeg skulle ta smertestillende. En venninne måtte komme bort til meg på kvelden for jeg var så dårlig at jeg turte ikke være alene, hadde skyhøy feber og hadde så vondt at jeg klarte ikke holde meg i ro. Hun ringte en annen legevakt to ganger før vi fikk komme til, hvor jeg fikk beskjed om at det ville gå over. Dro hjem igjen, kroppen vekslet mellom en følelse av å koke over til å fryse meg ihjel. Venninnen min ringte legevakten igjen og på tredje forsøk sa de endelig ja til å ta meg inn. De skjønte heller ikke hva det kunne være, men ga meg morfin og sendte meg i ambulanse til sykehuset.

Da jeg kom til sykehuset var det rukket å bli natt til tirsdag og her visste de heller ikke hva det kunne være. I 14-tiden på tirsdag gjorde de noen undersøkelser og rundt kl 16 sa de at det var blindtarmbetennelse og at jeg snart ville bli operert. Kjempeflott tenkte jeg og gren meg gjennom de neste timene, for operasjonen skjedde ikke før i 21-tiden. Da hadde blindtarmen rukket å sprekke. Kanskje ikke så rart da smertene begynte søndag kveld og jeg ble operert tirsdag kveld :( 

Har aldri opplevd noe så smertefult som det der. 

Hvorfor i all verden kontaktet du ikke fastlegen? Det er fastlegen, som kjenner deg og din helse, som er rette plassen å adressere slike problemer når kontoret faktisk er åpent. 5 timer å vente på en blindtarmsoperasjon er faktisk ikke lenge, dvs det er sikkert det for deg, men det er faktisk ikke lenge sånn i operasjonsverden. 

Anonymkode: a4b87...58a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lege som kastet en føflekk i søpla fordi han kunne se med det blotte øye at det ikke var kreft i den.

Anonymkode: 62d7c...bea

• Liker 7
Skrevet

Jeg ble gravid på spiral og måtte da til legen for å ta ut spiralen. Legen jeg dro til var vikar for min som hadde sommerferie.

Jeg var veldig usikker på hva jeg ville (abort eller ikke). Etter at han hadde fjernet spiralen sa han noe som "hadde vel kanskje gjort saken lettere for deg om jeg klarte å fjerne fosteret samtidig som jeg fjernet spiralen".

Ble litt satt ut, så fikk meg faktisk ikke til å svare :overrasket:

(For ordens skyld har jeg tvillinger på 1 år nå, så ble ingen abort til dere som eventuelt ville kommentere det).

Anonymkode: 0d375...6db

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Argh så sint jeg blir på dine vegne!!! Heldigvis kom den legen da! Håper bruddene dine gror fint ❤️ 

Anonymkode: e3317...6f5

Takk ❤️ Ja, jeg er takknemlig for at akkurat den legen dukket opp. Men er samtidig oppgitt over at helsepersonell ikke er opplært i hvordan man skal møte  hørselhemmede. Mange tror at man hører hvis man snakker bra, og at det holder å snakke litt høyere og tydeligere. Jeg har litt resthørsel og prater bra, men er 100 % avhengig av å lese på munnen for å forstå hva andre sier. Heldigvis er de fleste rause nok til å ta av munnbindet når jeg forklarer at jeg er døv, men den hendelen på legevakta var bare grusomt. 

Anonymkode: 0cc53...812

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor i all verden kontaktet du ikke fastlegen? Det er fastlegen, som kjenner deg og din helse, som er rette plassen å adressere slike problemer når kontoret faktisk er åpent. 5 timer å vente på en blindtarmsoperasjon er faktisk ikke lenge, dvs det er sikkert det for deg, men det er faktisk ikke lenge sånn i operasjonsverden. 

Ofte ikke mulig å få time hos fastlege på dagen. Her jeg bor blir man som oftest satt over til legevakten om man har en akutt (ikke nød) situasjon. 

@loppekasse hadde du typiske blindtarmsbetennelse-symptomer, som smerter midt i magen som bevegde seg nedover mot venstre side? Har selv opplevd å være pårørende til noen som fikk blindtarmsbetennelse. Vedkommende hadde de typiske symptomene, legevakten sendte pasienten rett på sykehus.

Anonymkode: 3f9ef...dbe

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ofte ikke mulig å få time hos fastlege på dagen. Her jeg bor blir man som oftest satt over til legevakten om man har en akutt (ikke nød) situasjon. 

@loppekasse hadde du typiske blindtarmsbetennelse-symptomer, som smerter midt i magen som bevegde seg nedover mot venstre side? Har selv opplevd å være pårørende til noen som fikk blindtarmsbetennelse. Vedkommende hadde de typiske symptomene, legevakten sendte pasienten rett på sykehus.

Her gikk det i sur, skulle selvfølgelig stå høyre*

• Liker 1
Skrevet

Hjelpe meg, her var det mange historier om leger som ikke burde vært lege. 

For en del år siden ble jeg "akutt" syk. Altså, jeg var ikke akutt syk, men symptomene kom veldig brått. Bestilte en time hos fastlegen, som jeg fikk dagen etter. Da jeg omsider skulle til fastlegen så ringte legekontoret og sa at fastlegen var syk, så jeg måtte flytte timen min. Da sa jeg at det var uaktuelt, for nå hadde jeg vært dårlig i nesten en måned og det var ikke til å holde ut. Fikk så en time hos en annen lege på legekontoret. 

Da jeg fortalte han va jeg mistenkte at det var, så sa han: men, har noen andre i familien din dette? Nei, svarte jeg. 
Nei, da var det ingen mulighet for at jeg kunne ha denne sykdommen ettersom det var arvelig, svarte han, og dermed helt unødvendig med blodprøver. 

Jeg kranglet meg til disse blodprøvene, og argumenterte med at det kan jo ha vært en sykdom blant avdøde besteforeldre, uten at de hadde fått en diagnose på det. Tre uker senere var jeg på utredning på sykehuset fordi prøvesvarene var så dårlige. Jeg hadde rett. 

Anonymkode: e4279...0fe

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 20.21):

Eller kan man? 

Anonymkode: bbfe2...ae3

Jo, du kan skrive anmeldelse på legelisten. 

Anonymkode: 6050a...951

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk ❤️ Ja, jeg er takknemlig for at akkurat den legen dukket opp. Men er samtidig oppgitt over at helsepersonell ikke er opplært i hvordan man skal møte  hørselhemmede. Mange tror at man hører hvis man snakker bra, og at det holder å snakke litt høyere og tydeligere. Jeg har litt resthørsel og prater bra, men er 100 % avhengig av å lese på munnen for å forstå hva andre sier. Heldigvis er de fleste rause nok til å ta av munnbindet når jeg forklarer at jeg er døv, men den hendelen på legevakta var bare grusomt. 

Anonymkode: 0cc53...812

Samme her.  Godt du fikk hjelp.  Det er ofte en som skjønner problemet  . Det tar bare tid å få de til å skjønne spesielt  når du har godt talespråk.  Vi får bare hyle ut . Jeg kan ikke tegn så avhengig  av skrive tolk som nav ikkr har gitt meg ennå.

Anonymkode: 23ec8...63a

• Liker 3
Skrevet

Noe som er ganske skuffende er når man kommer til legen med mange fysiske plager, og det blir avfeid som psykiske plager når man tidligere har blitt henvist til DPS for angst.

Hadde spiserør- og mageproblematikk. Alt ble avfeid som psykiske problemer. Siden jeg ikke ble tatt seriøst, bestillte jeg private undersøkelser. Fikk kamera bak i nesa og halsen + gastroskopi. Kronisk rhinitt, kronisk spiserørsbetennelse og betennelse i magen!

Anonymkode: fa3e3...49f

• Liker 7
Skrevet

Ein fastlege eg hadde for mange mange år sidan (som plutselig la ned heile klinikken) meinte eg burde sterilisera meg fordi eg på den tida sleit psykisk. "sånne som deg burde ikkje få barn". Eg bare "hæ?", på den tida var eg bare 20 år gammal. Eg var der for sykemelding pga alvorlig depresjon, eg sleit fryktelig på den tida med heilt enkle ting som å stå opp om morgonen. Det heile var så absurd at eg ikkje klarte å forhalda meg til det. Kunne liksom ikkje fortella om det heller fordi det er litt som å sei at man har sett romvesen.

Ein anna tidlegare fastlege som nå er pensjonert meinte at eg hadde utvikla vaskemiddelallergi når eg kødde og klødde og klødde. Det var INTENST. Viste seg at det var skabb og eg smitta 15 personar...

Eg har det fint idag og sliter ikkje med noko spesielt av psykiske eller fysiske ting. Har ellers grei erfaring med helsevesenet.

Anonymkode: 7bb39...85b

• Liker 4
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Telefonkøen til fastlegen er alltid veldig lang, var desperat etter hjelp. Men såklart, du har nok helt rett, skulle helt klart ringt fastlegen. Hadde vært litt vanskelig å komme seg dit, men jeg trodde legevakten var riktig sted å ringe om man opplevde noe som en hastesak? Men der tar jeg sikkert feil :)  jeg har fremdeles fastlege fra hvor jeg vokste opp så det er 45 min kjøring fra mitt nåværende bosted, i motsatt retning fra sykehuset.

De 5 timene føltes faktisk ganske lenge, siden jeg hadde hatt store smerter siden søndag kveld. Operasjon var tirsdag kveld :) Det var fem timer fra de bestemte seg fra det var blindtarmbetennelse, da hadde jeg vært på sykehuset i 9 timer :) Beklager at jeg ikke var så detaljert i hovedinnlegget mitt ;) 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, det var veldig typiske tegn på blindtarmbetennelse, MEN jeg trodde de første fire timene på søndagen at det kunne være matforgiftning. Jeg sa det til legene, men at jeg ikke lenger trodde at det var det fordi jeg har vært matforgiftet et par ganger (tåler overhode ikke bønner), men det virket som legene stoppet helt på matforgiftning, så det var gjerne derfor tiden strakk litt ut 

Endret av loppekasse
  • Liker 1
Skrevet
Mjessa skrev (4 timer siden):

For noen år siden hadde fastlegen min sykehusåret sitt og det var et par vikarer og passet praksisen. Blant annet en eldre dame, som også tilfeldigvis sent i livet hadde funnet ut at hun skulle bli lege. 

Jeg hadde slitt lenge med mangel på D-vitamin og var satt på dråpetilskudd av fastlegen min. Hun regelrett nektet å fornye resepten. Hun var helt krakilsk og viste meg artikler fra diverse naturlegemiddelaviser. Jeg var overvektig og levra mi slet nok fra før av (uten lever-prøver foran seg). Hun kunne derfor ikke fornye resept. 

Var det mora til Helene Rask tro😂🤔

Anonymkode: 9c4e0...f43

• Liker 1
Skrevet

"Det finns bare 2 type migrene medisiner"
"Lær deg å lev med det, i en alder av 20 år"
"Her har du piller for prolapsen din, men hei! De kan gi deg alvorlige symptomer som destruktive tanker, depresjon og mani" til en person som på tiden allerede var ganske langt nede med selvmordstanker og depresjon.

• Liker 1
Skrevet

Min psykiske helse gikk fullstendig at undas etter lang tid med angst- og depresjonssymptomer. Lang historie:P Men pga. stor belastning så eskalerte det til at jeg begynte å få hyppige panikkanfall, selvskadet og var suicidal. Klarte ikke ivareta min egen hygiene en gang. Jeg bare lå og ventet på å få dø. Min daværende kjæreste bestilte meg en legetime, kjørte meg til timen og fulgte meg inn. Pga. krise på jobb måtte han dra, han skulle egentlig være der, men han tenkte jeg var trygg der.

Vel.

Legekontoret var forsinka så innen jeg ble ropt opp så hadde jeg sittet å skalla huet i veggen på venterommet og skremt vannet av resten av pasientene som satt der. Legen sa som så at det å være sliten ikke var noe å bli sykemeldt over, og jeg ble senda hjem i taxi. Hadde ikke noe makt til å si i mot. Taxisjåføren kjørte rett til legevakta, han hadde jo et fullstendig krakilsk kvinnfolk i baksetet som skrek, slo seg selv, skalla huet i hva enn som var hardt der bak, reiv ut hår osv. Stakkars fyr ass. Er garantert "hu der krakilske" blant byens taxisjåfører...

Uansett; det hele endte med at jeg hadde gitt meg selv hjernerystelse, jeg ble innlagt, og proppa full av antidepressiva(cipralex forøvrig som har vært oppe i debatten her). Den tok rotta på både angstproblematikken og depresjonssymptomene. Ikke selvskadet eller vært suicidal siden!:D Venter på å komme i mer behandling da, men alt ble satt på vent pga. korona, men det går faktisk greit. Tror andre trenger hjelp mer enn meg akkurat nå.

Anonymkode: 9a3e0...734

• Liker 9
Skrevet

Var hos legen min i forrige uke for å ta blodprøver. på vei inn spriter jeg hendene. Da får jeg et langt foredrag om at det er unødvendig å sprite hender, det holder med håndvask tre ganger om dagen. Og så må du slutte å klø deg i øynene. Jeg klør meg ikke i øynene, jeg har akkurat mistet et nært familiemedlem og gråter en del, så da må jeg jo tørke tårer. Han vet om dødsfallet.

Anonymkode: a0d44...6b0

• Liker 3
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Synes helsepersonell O.l. burde hatt sånne munnbind med vindu på tilgjengelig. Om de ikke brukes ellers, så bør de ha noen om hørselshemmede kommer på time. Så enkelt burde det vært! 

Anonymkode: c28c2...a32

Du vet at munnbind med vindu ikke fungerer? 😅

Plastvinduet dekkes av dugg fra pusten, og man ser ikke godt nok gjennom det til å kunne lese på lepper over tid. 

Det er en søt idé og alt, og det ER viktig å løse utfordringer for hørselshemmede. Men jeg tror ikke noen av oss har lyst til å ha den innetemperaturen og luftfuktigheten som skal til for å få vindus-munnbind til å fungere gjennom en ordentlig samtale. 

Anonymkode: 6224d...975

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Når jeg er blakk og legen ringer MEG, snakker 5 minutter og charger 270 kroner... Jeg husket ikke at jeg hadde time engang eller hva det var meningen vi skulle snakke om og han hadde heller ikke noe å komme med??? Han spurte åssen det gikk, jeg sa bra men ikke noe mer. Han blir stille på tlf... Unger som herjer rundt meg fordi han ringer etter kl 17. Sikkert godt ment men sjekket legeappen etterpå. Jeg hadde visstnok time kl 14... Ingens skyld.. Bare VELDIG ubeleielig. Når du har 400 kr på konto, tom bensintank og unger som skal ha mat, da blir det streng prioritering. 

Anonymkode: c28c2...a32

Legen kan vel neppe bebreides for at du ikke husket timen din. Han kunne bare fakturert deg for ikke møtt og ikke ringt deg.  Dersom det ikke er en fast oppfølging av en sykdom synes jeg det er greit at legen forventer at pasienter vet hvorfor hun bestiller legetime og ikke selv har oversikt over det. Snes det virker som om du har en god lege.

• Liker 12
Skrevet

Ikke fastlege, men kombinasjonen legevakt, fastlege og sykehus:

Jeg hadde pådratt meg en kompleks bekkenbunnsskade ved vaginal fødsel, og hadde allerede «diagnostisert meg selv» da jeg kom til seksukerskontrollen hos fastlegen. Det skulle vise seg at jeg hadde HELT rett både når det gjalt de to «følgetilstandene» jeg hadde (var de som ga uttalte plager), OG den bakenforliggende skaden. Men det tok 2,5 år før spesialisthelsetjenesten tok det på alvor og sluttet å avskrive det hele som psykosomatiske plager. 

Jeg gikk fra å ha en naturlig tiltro til legestanden, og til å innse at mødre-/kvinnehelse er et minefelt av feiloppfatninger, psykologisering og antikvariske holdninger pakket inn i gode intensjoner med sløyfe på. Det var noe Kafka-aktig over det hele, og jeg kommer aldri til å se på helsevesenet med samme øyne igjen. 

Jeg har stått (du sitter ikke med mine plager) på legevakten i timevis med vanvittige krampeanfall som ble feiltolket som «angstfylt forhold til egen seksualitet etter å ha blitt mor». Jeg har kommet til undersøkelse og tigget om å få et mindre skop for ikke å revne, men så har de brukt vanlig størrelse og revet meg opp i rumpa så jeg har besvimt av smerte. Jeg har fått høre at landets fremste ekspert på å avdekke skjulte bekkenbunnsskader er en bløffmaker som heller burde konfrontere kvinnene med at de nok sliter psykisk.

Det er helt galskap hva helsepersonell får seg til å si så fort det er noe de ikke helt skjønner seg på. Og tenk om jeg hadde gitt opp og trodd dem! Det er det sikkert mange kvinner som gjør. 

Anonymkode: 6224d...975

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Var hos legen min i forrige uke for å ta blodprøver. på vei inn spriter jeg hendene. Da får jeg et langt foredrag om at det er unødvendig å sprite hender, det holder med håndvask tre ganger om dagen. Og så må du slutte å klø deg i øynene. Jeg klør meg ikke i øynene, jeg har akkurat mistet et nært familiemedlem og gråter en del, så da må jeg jo tørke tårer. Han vet om dødsfallet.

Anonymkode: a0d44...6b0

Det er din verste opplevelse? Og av kanskje 1500 pasienter så skal han huske at du tar i øynene fordi du gråter endel? 

Anonymkode: 2fa0e...590

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...