Gå til innhold

Din verste/dummeste fastlege opplevelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Linny111 skrev (På 18.2.2021 den 23.15):

Det er bare tilgjengelig på resept her i Storbritannia. 

Men du kan bruke norsk resept i UK fordi Norge er med i EØS. Du må bare ringe fastlegen i Norge og be ham/henne fakse resepten til apoteket du bruker i UK.

Anonymkode: 127f8...f95

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Linny111
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du kan bruke norsk resept i UK fordi Norge er med i EØS. Du må bare ringe fastlegen i Norge og be ham/henne fakse resepten til apoteket du bruker i UK.

Jeg har ikke vært medlem av folketrygden på mange år og har ikke lenger fastlege i Norge.

Dessuten er ikke Storbritannia med i EU lenger.

Skrevet

Ikke en alvorlig hendelse, men allikevel spesielt. 

Jeg våknet opp med noen rød/brune litt tørre flekker på armene, ganske raskt så spredte det seg til store deler av kroppen, lyskene var helt brunrøde og hele overkroppen og rumpa var dekket i flekker. Så ikke ut. Begynte også å komme på leggene. Eneste stedet jeg ikke hadde var i ansiktet. Jeg søkte litt på nettet og syns det kunne virke som hudsopp.

Jeg bestilte derfor time hos fastlegen for å fastslå at det var det det var. Han mente altså at det jeg hadde fått slett ikke var hudsopp, og desverre ikke noe jeg kunne behandle. Dette var nok "bare" leverflekker/aldersflekker.

Jeg klarte ikke annet enn å le. Jeg var 22 år gammel og jobber i helse, så aldersflekker har jeg sett nok av. Jeg sa at nei. Så klart er det ikke aldersflekker! Det utarter seg ikke sånn!! Og ser heller ikke tørr/skjellete ut og sprer seg mer og mer for hver dag. Dette er vel hudsopp?! Han bare: nei.. desverre, men du kan for all del prøve å smøre med lamisil... bare sier på forhånd at det ikke fungerer. Så ikke bli skuffet. 

Jeg dro å kjøpte lamisil og smurte på og det var borte dagen etter..... det blusset raskt opp igjen men da visste jeg jo hva det var og fant ut selv at fungoral fungerer bedre. Brukte det og det ble borte for godt. Flere år siden nå, ikke fått det tilbake. 

Anonymkode: bd69c...0dc

• Liker 6
Skrevet
Linny111 skrev (27 minutter siden):

Jeg har ikke vært medlem av folketrygden på mange år og har ikke lenger fastlege i Norge.

Dessuten er ikke Storbritannia med i EU lenger.

Dette blir skikkelig avsporing fra tråden, så sorry folkens. Siste fra meg nå.

Hvis du ber den legen som har behandlet deg og som sist skrev ut resept til deg, om å skrive en legeerklæring om din diagnose og hvilken behandling du tidligere har prøvd og at melatonin er eneste som virker, vil jeg tro at din GP synes det er greit. Jeg har hvertfall gjort det sånn da jeg bodde i et annet land og trengte oppfølging for en kronisk sykdom. 
Eventuelt kan du bestille time hos en privatpraktiserende lege i Norge og sende ham/henne kopi av epikrise, og be om telefontime. 
Selvom UK er ute av EU godtar de fremdeles resepter fra leger i EØS. 

• Liker 3
Gjest Linny111
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette blir skikkelig avsporing fra tråden, så sorry folkens. Siste fra meg nå.

Hvis du ber den legen som har behandlet deg og som sist skrev ut resept til deg, om å skrive en legeerklæring om din diagnose og hvilken behandling du tidligere har prøvd og at melatonin er eneste som virker, vil jeg tro at din GP synes det er greit. Jeg har hvertfall gjort det sånn da jeg bodde i et annet land og trengte oppfølging for en kronisk sykdom. 
Eventuelt kan du bestille time hos en privatpraktiserende lege i Norge og sende ham/henne kopi av epikrise, og be om telefontime. 
Selvom UK er ute av EU godtar de fremdeles resepter fra leger i EØS. 

Ja, jeg har jo tenkt at det finnes måter å gjøre det på. Fastlegen min fra Norge hadde garantert skrevet brev til legen min her på engelsk om det var nødvendig. Det er også mulig å bestille melatonin på nettet herfra (det er ikke ulovlig å importere). Jeg har bare ikke trengt å gå så langt fordi jeg fikk kjøpt det i Norge.

Det er langt fra umulig å få tak i, men det var likevel en lei opplevelse å ikke bli trodd på av legen sin. Det var vel heller det som var poenget, men takk for råd og støtte :)

Skrevet
On 2/18/2021 at 8:37 PM, Linny111 said:

Jeg har en diagnose fra Norge. Jeg gikk til laaang utredning, tok masse prøver på sykehus og ble diagnostisert av fastlege og spesialist i Norge. Nå har jeg flyttet til Storbritannia, og legen min her tror ikke på meg og nekter å gi meg medisiner.

Det er snakk om en søvnsykdom og jeg trenger melatonin. Det selges uten resept i Norge nå, men her får jeg det ikke.

Jeg bor i London og kjøper Melatonin på eBay fra diverse land som for eksempel fra Polen eller Frankrike. Har gjort dette i årevis. 😎

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg fikk plutselige sterke smerter og hevelser i ankelen og dro til fastlegevikar flere ganger der jeg bare fikk resept på resept med smertestillende, inkludert B-preparater. Dette sa jeg at jeg ikke kunne bruke da jeg hadde behov for smertelindring på jobb (i helsevesenet) der jeg var i mest aktivitet. Jeg måtte jo også komme meg til og fra jobb og kunne ikke ta de hvis jeg skulle kjøre. Dette hadde han litt sånn "jaja, det var synd"-holdning til. Det jeg fikk hjalp uansett ikke. 

Etter flere timer hos han sa han at det ikke var så mye mer å gjøre, men fant ut at jeg skulle henvises til ortoped her jeg bor. Ortopeden mente jeg skulle til ortoped ved barneavdelingen på Rikshospitalet (jeg er i slutten av 20-årene og bor på andre siden av landet), Rikshospitalet mente at jeg ikke skulle til de men til Sunnaas, og når jeg kom til Sunnaas skjønte de ikke hvorfor ortopeden her jeg bor ikke hadde behandlet meg. 

Etter over et halvt år med smerter ble jeg henvist av en privat lege til ortoped her jeg bor som opererte meg noen måneder senere. Jeg har hatt tre operasjoner i den stakkars ankelen på et år, og venter på den fjerde. 

Anonymkode: 88388...7dd

Du ber om smertestillende, får dette og klager på at du ikke kan kjøre bil og jobbe? Får noe mildere og klager over at det ikke virker?

Her er det ikke dårlig lege, men du som ikke forsto valget ditt; 1) kjøre bil, men ha smerter. 2) ikke kjøre, og ikke ha smerter. 

Smertestillende som er tyngre enn paracet/ibux/lignende er ikke forenelig med bilkjøring. Ingen ville vel valgt å ikke kunne kjøre bil om det var et alternativ...  

Anonymkode: 2fa0e...590

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du ber om smertestillende, får dette og klager på at du ikke kan kjøre bil og jobbe? Får noe mildere og klager over at det ikke virker?

Her er det ikke dårlig lege, men du som ikke forsto valget ditt; 1) kjøre bil, men ha smerter. 2) ikke kjøre, og ikke ha smerter. 

Smertestillende som er tyngre enn paracet/ibux/lignende er ikke forenelig med bilkjøring. Ingen ville vel valgt å ikke kunne kjøre bil om det var et alternativ...  

Står ingen steder at personen fikk noe mildere som ikke virket? 

Det kommer derimot godt frem at hen ble medisinert ISTEDENFOR å få behandling. Slik skal det ikke være. 

Anonymkode: 26b29...252

• Liker 2
Skrevet

Les innlegget igjen. Står ikke at hen ba  om å få smertestillende. Om du hadde kommet til legen med  vondt en plass, hadde ikke du først og fremst ønsket å finne ut hva det er for å få riktig behandling? Jeg ville i hvertfall begynt å lure om legen bare ga meg resept på smertestillende uten noe annet. 

Anonymkode: 0cc53...812

• Liker 2
Skrevet

Jeg ba aldri om smertestillende, men det virket som at fastlegen mente dette var det eneste som ville hjelpe. Jeg kunne jo ikke ta de uansett siden det var nødvendig for meg å kjøre til jobb i helsevesenet der jeg uansett ikke hadde kunnet ta det han foreskrev siden man gjerne skal være skjerpet på jobb. Det eneste jeg tok av smertestillende var betennelsesdempende som uansett ikke virket.

Det jeg ville frem til med innlegget mitt var at legen heller ville pushe sterke smertestillende fremfor å finne riktig behandling til meg, som jeg ikke fikk før jeg da gikk privat selv, og det var først da ting begynte å skje og UTEN bruk av smertestillende.

Dessuten hadde det jo uansett ikke vært holdbart med kun smertestillende behandling når det viste seg at problemet mitt endte med tre operasjoner.

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Står ingen steder at personen fikk noe mildere som ikke virket? 

Det kommer derimot godt frem at hen ble medisinert ISTEDENFOR å få behandling. Slik skal det ikke være. 

Anonymkode: 26b29...252

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Les innlegget igjen. Står ikke at hen ba  om å få smertestillende. Om du hadde kommet til legen med  vondt en plass, hadde ikke du først og fremst ønsket å finne ut hva det er for å få riktig behandling? Jeg ville i hvertfall begynt å lure om legen bare ga meg resept på smertestillende uten noe annet. 

Anonymkode: 0cc53...812

Riktig :) 

Anonymkode: 88388...7dd

• Liker 3
Gjest Linny111
Skrevet
7 hours ago, gakk said:

Jeg bor i London og kjøper Melatonin på eBay fra diverse land som for eksempel fra Polen eller Frankrike. Har gjort dette i årevis. 😎

Kult :) Jeg gjør det nok når jeg er tom for det norske. Jeg bruker det ikke veldig ofte og tok med myyye fra Norge i mars i fjor (jeg var vel på et av de siste flyene før korona virkelig tok tak).

Skrevet

Var frem og tilbake til legevakt og fastlege med store magesmerter over en periode på 2 år uten at jeg fikk noe svar på årsaken. Ble henvist til gyn for en utredning da fastlegen min mente det måtte være gynekologisk. Møtte til timen jeg hadde fått og forklarte smertene mine, og hvordan de utartet seg. Fikk da beskjed om, etter en  ultralyd at dette bare var luftsmerter. Han lurte også på om jeg var deprimert og om jeg ville ha «lykkepiller.» ble så forfjamsa at jeg visste ikke helt hva jeg skulle si, takket bare nei og reiste hjem helt overbevist om det bare var luftsmerter og at det satt i hodet på meg.. Etter hver begynte jeg selv å google litt og fant ut at smertene lignet på endometriose, og fikk ny henvisning til gynekolog på sykehuset for en utredning der. Møtte en lege der som jeg i ettertid har fått beskjed om at skal være en av ekspertene på endometriose. Hun tok ultralyd av meg og mente på at alt så fint ut og at det derfor ikke kunne være endometriose. MEN jeg kunne jo såklart få henvisning til psykolog da smertene nok satt i hodet på meg... Igjen reiste jeg hjem i tårer og fant ut at nå måtte jeg bare ta meg sammen. Livredd for å bli avvist igjen lot jeg være å oppsøke noe mer lege og bet meg igjennom smertene. 

Smertene ble bare verre og verre, og etter et halvt år tvang mannen min meg til å bestille time på Aleris hos privat gynekolog. På den tiden var jeg sengeliggende med enorme smerter flere ganger i mnd, jeg klarte ikke jobbe eller ta meg av barna mine. Gynekologen på Aleris mistenkte sterkt endometriose og adenomyose, og henviste meg til Ullevål for vurdering av operasjon. På Ullevål sa legen at hun var helt sikker på at det var endometriose og satte meg på venteliste for operasjon. Ble operert og de fant endometriose på blæra, flere steder på livmora, i skjeden, livmormunnen og på begge eggstokkene. Sterk mistanke om adenomyose også, så venter i dag på å fjerne livmora. 

Hadde gynekologen tatt meg mer på alvor første gangen hadde nok ikke endometriosen spredd seg så mye som den hadde.. Heldigvis så har jeg fått fantastisk behandling på Ullevål og blir virkelig tatt på alvor der. Får god oppfølging og har jevnlig kontakt med legen der. 

Anonymkode: 0d92b...5eb

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2020 den 6.56):

Legen(mannlig ung finsk lege, vikar for fastlege) ville ikke sykemelde meg fordi «å være gravid er ingen sykdom». Så sykemeldte meg etter mye om og men 40%. Han ringte meg så litt før sykemeldingen gikk ut for å si at jeg måtte komme meg tilbake i jobb, han kunne ikke bare sykemelde uten grunn. Jeg gråt og var så fortvilet. Tenkte jeg bare måtte pushe på. Heldigvis Sa jordmor på sykehuset at jeg skulle bli sykemeldt 100% da jeg kom i uke 28 men så ble det prematur fødsel i uke 30 med en haug komplikasjoner. Klarer fremdeles ikke slutte å tenke på at det kunne vært unngått hvis jeg fikk hvile sånn som kroppen sa.

Anonymkode: c03bf...3b7

En liten del av meg er nokså sikker på at min svangerskapsforgiftning med høyt blodtrykk er forårsaket av min fastlege, som jeg hadde den gangen. I det store og hele, så kan jeg vel ikke helt skylde på han. 

Jeg hadde i lavt b12, og den var så ille at jeg hadde ikke en gang krefter til å gå opp trappa, i huset vårt. Kollegaene mine så det, sjefen min så det, sist men ikke minst familien min så det. Legen min den gangen var sånn, det er normalt å være sliten når man er gravid. Noen sykemelding, til jeg kom meg og slappe av bare en uke el to, kunne jeg se langt etter. Min leder ba meg om å få legen til å ringe henne, så kunne hun fortelle fra sitt ståsted. Det ville han heller ikke, fordi lederne vil bare bli "kvitt" de som ikke funker 100%. Etterhvert skjønte han at B12 inj kunne kanskje forsøkes, etter mas fra meg, og det gjorde det, men da var det "for sent". Fikk høyt blodtrykk, proteiner i urinen, positive blodprøver og hevelse. Da hadde jeg fått svangerskapsforgiftning, og ble sykemeldt resten av svangerskapet. 

AnonymBruker skrev (På 14.9.2020 den 23.46):

Haha. Dette er noe av det minst urovekkende jeg har lest, som er ment til å skape reaksjoner. Det er bare å spise B12 til krampa tar deg, altså. Ingen grunn til å involvere leger. Kanskje, hvis leger fikk taksere ekstra for vitamin-hysteri, så kunne de tjent noe i nærheten av fortjent lønn. Ser for meg at disse legene humrer godt i skjegget, tar en lang slurk av kaffen og puster langsomt inn og ut før de tar inn neste pasient.

Anonymkode: 5cfb5...71f

Det er riktignok ting som er verre, men for en gravid som sliter med tin, så var det plagsomt mens det varte. Når spørsmålet er hva som er MIN verste/dummeste fastlege opplevelse, så kommer det i den kategorien. 

Som førstegangs gravid så har man ikke løsninger på alt, hva er galt og hvordan det kan fikses. Man skal heller ikke knaske uhemmet på tabletter, uten å ha forhørt seg med legen, spesielt når man er gravid. 

Hvis legene sitter og humrer over alt det rare pasientene kommer med, så er de i beste fall uprofesjonelle. Uansett hva jeg hadde kommet med, så er det deres jobb å trygge meg som en førstegangs gravid. 

Anonymkode: 34005...f52

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Som førstegangs gravid så har man ikke løsninger på alt, hva er galt og hvordan det kan fikses. Man skal heller ikke knaske uhemmet på tabletter, uten å ha forhørt seg med legen, spesielt når man er gravid.

Anonymkode: 34005...f52

I utgangspunktet enig i dét, men her forsto jeg det slik at du visste at du manglet B12. I så fall skjønner jeg ikke hvorfor du ikke tok tilskudd.

"Vitamin B12 er et av næringsstoffene gravide bør være ekstra nøye med å få i seg. (...) Derfor er det så viktig at kvinner fyller opp B12 lagrene både før og under svangerskapet, og helt til barnet ikke ammes lengre."

https://www.ullevalkiropraktor.no/mangel-b12-gravide/

"Vi har ikke funnet anbefaling om maksimal parenteral dose vitamin B12 ved graviditet, og ingen adekvate epidemiologiske studier har undersøkt om maternal bruk av høye vitamin B12 doser utgjør noen risiko for fosteret (2,3). Vi har heller ikke funnet kasuistikker på fosterskade etter maternal bruk av høye doser vitamin B12."

https://relis.no/sporsmal_og_svar/5-1486?source=relisdb

Anonymkode: a7b5d...35b

• Liker 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Noen flere historier? 

Anonymkode: 2cf50...89c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...