Gå til innhold

Din verste/dummeste fastlege opplevelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette skjedde for ikke alt for lenge siden. Altså i corona tid   jeg er døv og  leser lepper .  Jeg sliter nå litt i munnbind  tider.   Måtte ha akutt  lege time pga intens smerter i magen.   Legen min var ikke tilstede  men ble sendt til en vikar.  Tror hun var fra Polen eller noe.   Viste seg å være noe relativt  harmløst  tror jeg. For selv om jeg satt 3 meter unna  med munnbind  på. Og hun ikke rørte ved meg. Nektet hun å ta av munnbind.  Ikke ville hun bruke visir.  Heller ikke skrive på lapp. Etter 5 min med  mye frustrasjon  viste hun meg antibiotika.  Og jeg gikk.  Så så jeg at jeg hadde urinveisinfeksjone da jeg fikk ut resepten på apoteket.  Det hun bak kassa var veldig hyggelig  mot en veldig lei seg døv dame.  PS jeg funker så bra at de fleste ikke legger merke til at jeg er døv.. 

Anonymkode: 23ec8...63a

Oi, dette her er virkelig ikke greit. Viktig å ivareta smittevern, men det skal ikke gå utover helsehjelpen til noen grupper av befolkningen. Dette burde ha blitt løst på en annen måte. Jeg ville ha vært veldig frustrert på dine vegne. Lurer på hvordan andre døve som er avhengig av å lese lepper gjør det i disse tider. Det har jeg ikke tenkt over engang, men nå har jeg heller ikke stått overfor en slik problemstilling. Godt å høre at du ble godt mottatt på apoteket i alle fall. Det skulle bare mangle. 

Anonymkode: d9daf...477

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble sikkelig dårlig for endel år siden å gikk til legen, han mente bestemt at det var psykisk (eldre lege med ikke alt for mye empati). Mine problemer var da at venstre side på kroppen var nummen, svært dårlig balanse, svimmelhet i alle stillinger å ekstrem hodepine. Han undersøkte ingen verdens ting og skrev at antidepressiva, som var alt for høy dose. Jeg var så kjørt både fysisk og psykisk fordi jeg var oppriktig redd for hva dette var så jeg tok den medisinen, jeg ble så syk, begynte å hallusinere, fikk ikke sove, kastet opp og musklene i kroppen var i spenn natt og dag, mannen tok meg med til legen i denne tilstanden å da fikk vi beskjed om at det var bare å holde ut så ble det bedre. Så etter 2 uker i denne tilstanden så slutta jeg av medisinen, men det tok lang tid før jeg var meg selv igjen... De fysiske problemene mine viste seg etter lang tid å være MS, da jeg omsider fikk et kraftig attack. Regner med at det var det jeg hadde den gangen legen valgte å kalle det psykiske problemer også....

Anonymkode: 2eabf...b4b

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde 3 fall på et par dager. Første gangen tenkte jeg det var vanlig blodtrykksfall. Andre gangen skjedde mens jeg var oppe å gikk, snudde meg for å gå en annen vei og ble plutselig småkvalm og svimmel, gikk rett i bakken. Så skjedde det samme da jeg bøyde meg for å ta på sko. Jeg la meg nedpå sofaen like etterpå, snudde meg for å bytte side og da ble jeg stygg kvalm og svimmel. Da innså jeg at det her er ikke normalt. 

Dro til fastlegen, fikk beskjed om å slanke meg (veide rundt 120 kg den gang) og hun sa det var nok bare knærne som ga etter for vekten. 🙃

Så ble ting raskt mye verre og det føltes ut som at det ble verre for hver time som gikk. Hver en lille bevegelse førte til kvalme og svimmelhet, ble ustø på beina, mistet balansen hele tiden og det var som at jeg snurret, rommet snurret og alt snurret på en og samme tid. Bare det å flytte blikket for raskt, gjorde meg kvalm og svimmel til slutt. 
Jeg ringte fastlegen igjen å fikk beskjed om at det var sikkert blodsukkeret som var for høyt. Og at jeg burde komme inn for en test. Har ingen forhistorie om diabetes eller problemer med verken blodtrykk eller blodsukker. Søsteren min har diabetes og hun sjekket meg, jeg var normal. Så da dro jeg til legevakten i stede. 
Diagnose; krystallsyke 

Byttet så klart fastlege, er vell unødvendig å nevne det 😂

Anonymkode: 64515...ce2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi, dette her er virkelig ikke greit. Viktig å ivareta smittevern, men det skal ikke gå utover helsehjelpen til noen grupper av befolkningen. Dette burde ha blitt løst på en annen måte. Jeg ville ha vært veldig frustrert på dine vegne. Lurer på hvordan andre døve som er avhengig av å lese lepper gjør det i disse tider. Det har jeg ikke tenkt over engang, men nå har jeg heller ikke stått overfor en slik problemstilling. Godt å høre at du ble godt mottatt på apoteket i alle fall. Det skulle bare mangle. 

Vi har tolk via nettbrett . Jeg  har ikke ennå.  Vi har mye problemer  pga av dette . Et veldig kjent  problem  . 

• Liker 1
Skrevet

Vikar legen sa det ikke finnes kvalmestillende medisiner... Tilogmed når jeg sa «jo, afipran blant annet» nektet han. 

• Liker 5
Skrevet

Når jeg er blakk og legen ringer MEG, snakker 5 minutter og charger 270 kroner... Jeg husket ikke at jeg hadde time engang eller hva det var meningen vi skulle snakke om og han hadde heller ikke noe å komme med??? Han spurte åssen det gikk, jeg sa bra men ikke noe mer. Han blir stille på tlf... Unger som herjer rundt meg fordi han ringer etter kl 17. Sikkert godt ment men sjekket legeappen etterpå. Jeg hadde visstnok time kl 14... Ingens skyld.. Bare VELDIG ubeleielig. Når du har 400 kr på konto, tom bensintank og unger som skal ha mat, da blir det streng prioritering. 

Anonymkode: c28c2...a32

• Liker 2
Skrevet

Kan vi ikke heller snakke om udugelige turnusleger;da kunne jeg sikkert ha skrevet en hel bok! Det er jo helt udugelige å kan ikke en dritt! Men å betale for timen må jeg uansett 😂

Anonymkode: a677c...2e5

Skrevet

Synes helsepersonell O.l. burde hatt sånne munnbind med vindu på tilgjengelig. Om de ikke brukes ellers, så bør de ha noen om hørselshemmede kommer på time. Så enkelt burde det vært! 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan vi ikke heller snakke om udugelige turnusleger;da kunne jeg sikkert ha skrevet en hel bok! Det er jo helt udugelige å kan ikke en dritt! Men å betale for timen må jeg uansett 😂

Anonymkode: a677c...2e5

En gang må leger være nybegynnere også. Alt står ikke i boken 

Anonymkode: 2fa0e...590

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes helsepersonell O.l. burde hatt sånne munnbind med vindu på tilgjengelig. Om de ikke brukes ellers, så bør de ha noen om hørselshemmede kommer på time. Så enkelt burde det vært! 

For et sånt vindu vil ikke bli duggete🙄... 

• Liker 2
Skrevet

Har bare hatt to fastleger, men har vært borti et drøss andre leger på sykehus. Aldri hatt noe ille eller rar opplevelse med en eneste av dem.

Noen har inne har vært borti "hundrevis" av dårlige leger, jeg har vært borti rundt 20 gode. Så det står ikke bare gæli til der ute.

Anonymkode: 6b72c...a26

• Liker 7
Skrevet

En (antagelig) turnuslege på helsestasjonen for barn. Jeg kommer til rutinekontroll på min datter på to år, og ønsker å få ham til å se på et utslett hun har flere steder kroppen. Jeg mistenkte atopisk eksem, det stemte godt med alt jeg hadde lest om det. Legen ser på det og sier at det er seboreisk eksem. Ja vel? Sier jeg. Jeg trodde det var atopisk? Nei, det arter seg helt annerledes, sier han. Jeg syntes det var merkelig, da jeg har lest om serbisk eksem også, og tror jeg har hatt det selv. Fikk ikke det til å stemme i det hele tatt, men tør ikke stille flere kritiske spørsmål. Får tips om en salve og takker for oss. 

Tar henne senere med til fastlegen som sier at det selvfølgelig ikke er seboreisk eksem, da sebo betyr fett, og hun hadde svært tørr hud. Dette er klassisk atopisk eksem, sier han. Vi får resept på canoderm og hun blir mye bedre. 

Anonymkode: 2ef1f...7d9

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vesir funker mye bedre .  Og  samarbeid.  Hos tannlegen  null problem.  Hun har vesir  når vi snakker sammen og jeg munnbind.   Når hun jobber  så gar hun full pakke. Og viss  hun må si noe skriver hun på en lapp.  

• Liker 6
Skrevet

Dette skjedde for ikke alt for lenge siden. Altså i corona tid   jeg er døv og  leser lepper .  Jeg sliter nå litt i munnbind  tider.   Måtte ha akutt  lege time pga intens smerter i magen.   Legen min var ikke tilstede  men ble sendt til en vikar.  Tror hun var fra Polen eller noe.   Viste seg å være noe relativt  harmløst  tror jeg. For selv om jeg satt 3 meter unna  med munnbind  på. Og hun ikke rørte ved meg. Nektet hun å ta av munnbind.  Ikke ville hun bruke visir.  Heller ikke skrive på lapp. Etter 5 min med  mye frustrasjon  viste hun meg antibiotika.  Og jeg gikk.  Så så jeg at jeg hadde urinveisinfeksjone da jeg fikk ut resepten på apoteket.  Det hun bak kassa var veldig hyggelig  mot en veldig lei seg døv dame.  PS jeg funker så bra at de fleste ikke legger merke til at jeg er døv.. 

Dette skjer dessverre med flere. Jeg opplevde noe lignende for en 1 mnd siden. Jeg er også døv og avhengig av å lese på munnen. Ble fraktet til legevakten i ambulanse etter en ulykke.  Alle på legevakta nektet å ta av munnbind. Spurte om de kunne få tak i en tegnspråktolk siden de ikke ville ta av munnbind, men det skjedde ikke.  Jeg sliter mye med senvirkninger etter traumer  i oppveksten, så jeg ble veldig redd og begynte å dissosiere. Hele opplevelsen ble traumatisk. Det er det verste jeg har opplevd i helsevesenet.  Til slutt kom det en lege som fanget opp situasjonen. Hun tok av  munnbindet (holdt god avstand) og forklarte meg alt jeg trengte å vite, fikk da vite at jeg hadde to brudd som måtte opereres. Jeg begynte  å strigråte av lettelse fordi det var en som ENDELIG forstod.. Etter det tok alle av munnbind når de snakket til meg,  også i operasjonsstuen 🙏

Anonymkode: 0cc53...812

• Liker 20
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette skjer dessverre med flere. Jeg opplevde noe lignende for en 1 mnd siden. Jeg er også døv og avhengig av å lese på munnen. Ble fraktet til legevakten i ambulanse etter en ulykke.  Alle på legevakta nektet å ta av munnbind. Spurte om de kunne få tak i en tegnspråktolk siden de ikke ville ta av munnbind, men det skjedde ikke.  Jeg sliter mye med senvirkninger etter traumer  i oppveksten, så jeg ble veldig redd og begynte å dissosiere. Hele opplevelsen ble traumatisk. Det er det verste jeg har opplevd i helsevesenet.  Til slutt kom det en lege som fanget opp situasjonen. Hun tok av  munnbindet (holdt god avstand) og forklarte meg alt jeg trengte å vite, fikk da vite at jeg hadde to brudd som måtte opereres. Jeg begynte  å strigråte av lettelse fordi det var en som ENDELIG forstod.. Etter det tok alle av munnbind når de snakket til meg,  også i operasjonsstuen 🙏

Argh så sint jeg blir på dine vegne!!! Heldigvis kom den legen da! Håper bruddene dine gror fint ❤️ 

Anonymkode: e3317...6f5

• Liker 9
Skrevet
Cleo88 skrev (27 minutter siden):

Jo. Det vil det nok. Men som sagt trenger de jo bare bruke det når den pasientgruppen er innom... 

Det blir duggete bare av å puste ut 1 gang... 

• Liker 3
Skrevet

Det finnes utvilsomt mange gode leger, selv om en og annen ikke er helt ok. Og det finnes mange sutrete og uvitende pasienter. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har et slikt munnbind, de dugger med en gang så hensikten blir borte, og så er de er ikke godkjent for helsepersonell. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 19.06):

Fjernet en føflekk. Fastlegen sa det var trygt å fjerne sting selv med sterilt sett fra apoteket, noe det også var. Etterhvert merket jeg at arret vokste utover i stedet for å flate seg ut. Ble en stor, hard klump ut fra hudoverflaten. Denne var nok 5 ganger større enn den opprinnelige føflekken. Jeg tok kontakt med legen igjen, som mente at jeg mest sannsynlig hadde glemt en trådbit fra stingene under hudoverflaten og at det hadde blitt betent. Det var helt tydelig ikke betent fra min synsvinkel. Legen var på’n igjen og kuttet opp dette harde arrklumpen og til hennes store forferdelse var det ikke noe puss eller noe væske i den, selv om jeg hadde sagt at det virket bare som en hard klump. Hun kom da med det utmerkede forslaget, nemlig å ikke sy igjen det hun nå hadde kuttet opp. Hun satt bare på et plaster og sendte meg hjem. Dette begynte etter hvert å bli ubehagelig, da det i tillegg til å ikke gro rett (mangelen på sting), grodde utover! Tror jeg måtte innom der et par tre ganger til før jeg ble henvist til en hudspesialist. På den tiden hadde jeg allerede rukket å selvdiagnostisere meg. Da jeg kom inn til hudspesialisten var jeg der i kanskje 2 minutter og kom ut med diagnosen jeg selv hadde googlet meg frem til.  

Håper jeg slipper å ta keisersnitt da...

Anonymkode: f30f6...6e4

Hva kom du frem til? At du har lett for å få keloide arr? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...