AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #1 Skrevet 10. september 2020 Det er vell ikke ikke og legge på skjul på at det finnes dårlige fastleger, akuratt som i alle andre yrker. Så hva er din verste/dummeste fastlege historie? Min må vell være etter første fødte, ikke lenge etter fødsel dro jeg til lege med mye smerter i mage område. Klarte ikke spise ect. Dette var helt normalt mente han, og barsel tiden er smertefull siden alt skal på plass. Reiste til han en del ganger fordi det var så smertefullt. Han mente det var helseangst, med hodet mitt som trodde på han fikk jeg jo det plutselig. Egentlig var smertene gallesteinsanfall, som til slutt endte med sykehusinnleggelse. Helt utrolig at han mente sånne smerter var barseltid og normalt.. Anonymkode: c0f99...8e0 42
Silva Pluvialis Skrevet 10. september 2020 #2 Skrevet 10. september 2020 (endret) Det er forferdelig når leger ikke tar pasienter på alvor. All medfølelse til deg. 💗 Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 18
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #3 Skrevet 10. september 2020 3 minutter siden, Uatskillelig skrev: Det er forferdelig når leger ikke tar pasienter på alvor. All medfølelse til deg. 💗 Jeg reagerte særlig den gang jeg var til legen fordi jeg ønsket angstmedisin. ’’Det finnes ikke’’, var svaret fra legen. Øhhh? Selvfølgelig finnes det. Legen ville bare ikke skrive det ut. Greit nok det, men å si at det ikke finnes er jo direkte løgn. Må si at den topper kaka over merkeligste fastlegekonsultasjon. Det finnes beroligende, men det kan man bli avhengig av. Legen vil ikke gjøre deg til narkoman. Anonymkode: 9e5d4...c62 41
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #4 Skrevet 10. september 2020 Jeg gikk med ubehandlet lavt stoffskifte i nesten ti år. Da jeg byttet fastlege i fjor, ble jeg fortalt at jeg har hatt lavt stoffskifte siden 2009. Det kunne han se på prøvesvarene mine. I løpet av de ti årene har jeg hatt 4 fastleger hvor ingen har brydd seg. Jeg stoler ikke på leger. Anonymkode: c1535...c2b 46
Tough cookie Skrevet 10. september 2020 #5 Skrevet 10. september 2020 Da jeg var gravid begynte jeg å få vondt i korsrygg og bekken allerede i uke 16. Jeg tok opp dette med fastlegen min, og han sa at gravide damer måtte tåle å kjenne litt, og at vi sutret sånn og var ikke syke fordi om vi var gravide. Han mente også at jeg ikke skulle gå til jordmor for de kunne ingenting. Det var leger som kunne om graviditet, fortalte han meg. Han glemte også flere ganger å lytte etter hjerteslagene til fosteret, men han skrev inn i svangerskapsskjemaet hvor mange hjerteslag han hadde hørt.. Han kvittet jeg meg med i løpet av kort tid. 20
AnonymBruker Skrevet 10. september 2020 #6 Skrevet 10. september 2020 6 minutter siden, Uatskillelig skrev: Det er forferdelig når leger ikke tar pasienter på alvor. All medfølelse til deg. 💗 Jeg reagerte særlig den gang jeg var til legen fordi jeg ønsket angstmedisin. ’’Det finnes ikke’’, var svaret fra legen. Øhhh? Selvfølgelig finnes det. Legen ville bare ikke skrive det ut. Greit nok det, men å si at det ikke finnes er jo direkte løgn. Må si at den topper kaka over merkeligste fastlegekonsultasjon. Herregud, og si det ikke finnes blir for dumt ja! Greit det kan være avhengighetsskapende men da burde han nå i det minste si at han ikke ønsker gi deg det, og henvise til dps/psykolog som kan finne ut av hva dom er best for deg. Anonymkode: c0f99...8e0 8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #7 Skrevet 11. september 2020 Jeg var på hudklinikk på en torsdag og tok en fraksjonell laserbehandling i ansiktet. Joda, det er laser og man brenner huden, men man skulle ikke bli SÅ rød og hoven som jeg ble... Og det brant som et helvete konstant. Dere skulle sett meg, jeg så ikke ut... Jeg så ut som et "bobble head". Hodet var mye større enn det burde være, var knallrødt. Hudklinikken mistenkte at det var en infeksjon på gang og ga meg en resept på antibiotika som jeg skulle ta ut hvis jeg ble verre. Jeg gikk til legevakta på fredagskvelden fordi jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle få sove. De kunne ikke hjelpe meg. De sa at det så ikke ut som en infeksjon og sa at jeg ikke skulle ta antibiotika. De sa at jeg hadde jo brent ansiktet, så jeg måtte bare ta tiden til hjelp. Tok masse smertestillende og fikk sove noen timer, og våknet i smertehelvete når de gikk ut og tok ny dose og fikk sove noen timer til. Samme neste natt. Jeg smurte på denne hvite vaselinen som hudklinikken beordret meg om å gjøre, og som apoteket også sa at det var et godt råd fordi de hadde sett brannsår som hadde blitt veldig fine ved å dekke dem med hvit vaselin til de blir leget. Dekket ansiktet med hvit vaselin med rene fingre, vasket det forsiktig bort med ren klut og lunkent vann tre ganger om dagen og smurte så straks ny dose med hvit vaselin på. Ingenting annet. Det ble verre og verre. Jeg googlet og googlet og alle steder sa at det var et godt råd. Så våknet jeg søndag morgen med gjenklistrede øyne. Jeg hadde visst pådratt meg allergisk øyekatarr... Jeg hadde også utslett nedover halsen og brystet, og mandlene var så hovne at det så nesten ikke ut som at jeg hadde hals. Det var da jeg skjønte at jeg er allergisk mot vaselin. Så jeg kuttet det ut tvert og smurte meg heller med a-krem uten parfyme. Hevelsen og rødheten begynte å gå ned med en gang og huden brant ikke lenger. Jeg ble sakte, men sikkert bedre. Mandag gikk jeg til legen for å få hjelp til hvordan jeg skulle hjelpe huden tilbake på best mulig måte og fikk bare svar at "ingen er allergisk mot vaselin." Jeg ga meg ikke, men det gjorde ikke han heller. Så sa han spydig "hvis du TROR at det kan ha noen effekt, så kan du jo prøve å kjøpe noe allergimedisin på apoteket. Det er reseptfritt." Jeg gjorde det og ble fortere bedre. Jommen sa jeg at ingen er allergisk mot vaselin... Jeg fikk det jo til og med i øynene og reagerte der... Anonymkode: 51088...52c 16
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #8 Skrevet 11. september 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var på hudklinikk på en torsdag og tok en fraksjonell laserbehandling i ansiktet. Joda, det er laser og man brenner huden, men man skulle ikke bli SÅ rød og hoven som jeg ble... Og det brant som et helvete konstant. Dere skulle sett meg, jeg så ikke ut... Jeg så ut som et "bobble head". Hodet var mye større enn det burde være, var knallrødt. Hudklinikken mistenkte at det var en infeksjon på gang og ga meg en resept på antibiotika som jeg skulle ta ut hvis jeg ble verre. Jeg gikk til legevakta på fredagskvelden fordi jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle få sove. De kunne ikke hjelpe meg. De sa at det så ikke ut som en infeksjon og sa at jeg ikke skulle ta antibiotika. De sa at jeg hadde jo brent ansiktet, så jeg måtte bare ta tiden til hjelp. Tok masse smertestillende og fikk sove noen timer, og våknet i smertehelvete når de gikk ut og tok ny dose og fikk sove noen timer til. Samme neste natt. Jeg smurte på denne hvite vaselinen som hudklinikken beordret meg om å gjøre, og som apoteket også sa at det var et godt råd fordi de hadde sett brannsår som hadde blitt veldig fine ved å dekke dem med hvit vaselin til de blir leget. Dekket ansiktet med hvit vaselin med rene fingre, vasket det forsiktig bort med ren klut og lunkent vann tre ganger om dagen og smurte så straks ny dose med hvit vaselin på. Ingenting annet. Det ble verre og verre. Jeg googlet og googlet og alle steder sa at det var et godt råd. Så våknet jeg søndag morgen med gjenklistrede øyne. Jeg hadde visst pådratt meg allergisk øyekatarr... Jeg hadde også utslett nedover halsen og brystet, og mandlene var så hovne at det så nesten ikke ut som at jeg hadde hals. Det var da jeg skjønte at jeg er allergisk mot vaselin. Så jeg kuttet det ut tvert og smurte meg heller med a-krem uten parfyme. Hevelsen og rødheten begynte å gå ned med en gang og huden brant ikke lenger. Jeg ble sakte, men sikkert bedre. Mandag gikk jeg til legen for å få hjelp til hvordan jeg skulle hjelpe huden tilbake på best mulig måte og fikk bare svar at "ingen er allergisk mot vaselin." Jeg ga meg ikke, men det gjorde ikke han heller. Så sa han spydig "hvis du TROR at det kan ha noen effekt, så kan du jo prøve å kjøpe noe allergimedisin på apoteket. Det er reseptfritt." Jeg gjorde det og ble fortere bedre. Jommen sa jeg at ingen er allergisk mot vaselin... Jeg fikk det jo til og med i øynene og reagerte der... Anonymkode: 51088...52c Jeg bruker bacimysin. Det inneholder også vaselin, men er en medisin salve. Anonymkode: c1535...c2b
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #9 Skrevet 11. september 2020 Jeg kom inn til legen og fortalte gledestrålende at jeg var gravid. Åja så du vil ta abort da? Var spørsmålet tilbake. Ehh nei det ville jeg selvsagt ikke... Samme legen ville at jeg skulle bruke vival for å få sove mens jeg var gravid. Hva kan jeg si.. ? Resepten ble ihvertfall kastet. Anonymkode: f74ea...7a3 18
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #10 Skrevet 11. september 2020 Reiste til legen med sterk hodepine (Migrene), prøvde ut 2 medisiner, ingen av de funka. Fikk beskjed at det plutselig var normalt å ha vondt i hodet og miste sidesynet og være lysømfintelig i en alder av 20 år og at det ikke fantes flere medisiner. Måtte lære meg å leve med det. Hadde også vondt i korsryggen. Så vondt at jeg omtrent ikke klarte å gå, henviste meg til MR som viste jeg hadde prolaps i ryggen, og jeg spørte om smertestillende med trekant på sånn at jeg klarte å komme meg igjennom dagene. Da fikk jeg beskjed om at han ikke skreiv ut sånne medisiner til 20 åringer, måtte bare lære meg å leve med det. Byttet lege ganske raskt etter det, fikk plutselig 8 medisiner å velge i mellom for migrene og trekantmedisiner å døyve smertene i ryggen med sånn at jeg klarte å bevege meg som normalt. Anonymkode: 28cd3...846 18
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #11 Skrevet 11. september 2020 Da jeg var rundt 20 år ble min søster innlagt på isolat på sykehuset med en alvorlig, smittsom sykdom hun hadde fått i utlandet. Jeg hadde de samme symptomene og bodde sammen med henne, så vår far hadde fått streng beskjed av legen på sykehuset om at jeg måtte testes og sykemeldes i to uker fordi jeg jobbet i helsevesenet. Han sa også at fastlegen kunne ringe ham direkte. Fastlegen min var borte, så fikk en av de andre legene på legekontoret. Min far hadde notert navnet og telefonnummeret på en lapp i tilfelle legen ville ringe og konferere med sykehuslegen. Dette himlet vikarlegen av og skrev i journalen «har med lapp fra far», som om jeg var en barneskoleelev. Hun ringte selvfølgelig ikke. Så tok hun en test og sykemeldte meg i to uker som jeg hadde fått beskjed om. Da de to ukene nesten hadde gått ringte min egentlig fastlege. Vikarlegen hadde tatt én test, istedenfor tre som var kravet, og jeg måtte derfor ta nye tester og sykemeldes i enda to uker. Ekstremt ubehagelig å måtte si til arbeidsgiveren min, og totalt unødvendig om legen hadde lagt fra seg den nedverdigende oppførselen og heller ringt nummeret på lappen. Det skal sies at denne legen alltid virker ekstremt sur og tverr, og folk er aldri inne lenger enn 5 minutter. Har fått ekstremt mange dårlige anmeldelser på legelisten. Skjønner ikke hvordan folk orker å ha henne som fastlege. Anonymkode: a6517...e15 29
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #12 Skrevet 11. september 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk med ubehandlet lavt stoffskifte i nesten ti år. Da jeg byttet fastlege i fjor, ble jeg fortalt at jeg har hatt lavt stoffskifte siden 2009. Det kunne han se på prøvesvarene mine. I løpet av de ti årene har jeg hatt 4 fastleger hvor ingen har brydd seg. Jeg stoler ikke på leger. Anonymkode: c1535...c2b Ei jeg kjenner ble fortalt i mange år at hun bare var lat og tiltaksløs av legen sin, så en gang var hun hos en annen lege på samme legekontor, legen tok på magen, du har lavt stoffskifte, urolig ka forskjeller det er på de Anonymkode: b243c...b2d 9
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #13 Skrevet 11. september 2020 En fastlege jeg hadde en kort stund fortalte meg at jeg umulig kunne feile noe, jeg var nok bare litt sliten og burde ta litt vitaminer og gå tur i skog og mark... viste seg at jeg hadde en alvorlig sykdom i hjernen som ble oppdaget på mr senere.... Anonymkode: dadb5...ff7 28
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #14 Skrevet 11. september 2020 Dro til legen og var syk med feber og halsbetennelse etter å ha blitt smittet med kyssesyken av kjæresten. Fortalte at kjæresten nettopp hadde fått bekreftet at han hadde kyssesyken og at jeg hadde de samme symptomene. Legen gadd ikke å undersøke meg en gang og insisterte på at jeg hadde streptokokker, så han skrev ut resept på antibiotika og sykemeldte meg i tre dager med en beskjed om at jeg kom til å bli bra igjen til jobb etter det. Det hjalp ikke at jeg protesterte, så jeg ringte heller til et annet legesenter som mente dette var såpass graverende at jeg fikk komme dit og ordne ting i stedet. Kvittet meg med den legen etter det. Anonymkode: 02de1...b6e 7
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #15 Skrevet 11. september 2020 Jeg hadde et ganske kraftig utslag av atopisk eksem på hendene, gikk til legen for en sterkere hydrokortison salve. Fikk beskjed om at jeg fikk ha på meg hansker når jeg vasker hendene 🤷♀️😂 Anonymkode: 25214...ffb 42
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #16 Skrevet 11. september 2020 Dere vet mannfolk som liker følelsen av å tråkke på kvinner, ha makt over dem? Jeg hadde en slik som fastlege. Han kom konstant med "stikk" fordi han ville gjøre meg ukomfortabel. Verste legen jeg har møtt. Anonymkode: 2eb39...eb0 21
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #17 Skrevet 11. september 2020 Som førstegangsgravid besvimte jeg støtt og stadig. Forsto ikke hvorfor, så jeg spurte legen. Nei, det hadde han ikke hørt om før, så det visste han ikke. Altså, jeg besvimte i matbutikkøen, på postkontoret, i løpet av en spa-behandling og under flere runder med akupunktur. Det var legen helt non-chalant til. Ellers var han typen som fnyste av hva jeg svarte på når han spurte meg om diverse greier. Følte meg stokk dum etter hver bidige legetime. Anonymkode: 000fd...149 8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #18 Skrevet 11. september 2020 Min manns tidligere lege: den føflekken der er ingenting å bry seg om, den er helt normal. Neste lege, tre år senere: den føflekken ser svært mistenksom ut, den må sjekkes asap. Det var kreft. Anonymkode: 000fd...149 28
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #19 Skrevet 11. september 2020 Jeg har desverre flere, dårlige erfaringer med leger. Den verste var allikvel da legen ikke trodde på meg da jeg hadde ekstremt vondt i rygg og brystparti. Først trodde jeg at jeg hadde kyssesyken, men i følge legen var jeg for gammel til det (18 år). Ble sendt hjem. Så kom jeg tilbake etter en stund, og sa at jeg fremdeles har vondt i ryggen, sliter med å puste, og at jeg hoster blod.. fikk beskjed om at det var forkjølelse, og at jeg måtte ta hostesaft, å slutte å skape meg..... Etter gjentatte forsøk hvor jeg ikke ble trodd, dro jeg til slutt til legevakt. Etter mye om og men, sjekket hn crp... den var på over 200! Ble i all hu og hast lagt inn på sykehus. Da viste det seg at jeg hadde gått med dobbeltsidig lungebetennelse (første symptom var 3 måneder før dette), nærmest hadde lungekollaps, og blodpropp i den ene lunga (derav host og oppkast med blod). Aldri vært så redd noengang.. Anonymkode: 26370...8d2 36
AnonymBruker Skrevet 11. september 2020 #20 Skrevet 11. september 2020 Jeg har migrene og gikk på en type p-pille som ikke var helt optimal for dem som sliter med mye migrene. Legen mente at jeg måtte av denne pillen NÅ og skrev ut en ny resept på en annen p-pille. Den nye p-pillen jeg fikk resept på var verstingen av verstingene når det gjaldt blodpropp (migrene kan øke risiko for blodpropp om man går på p-piller) 🙂 Anonymkode: 31c61...b3a 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå