Gå til innhold

Din verste/dummeste fastlege opplevelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk beskjed som 11 åring at det var helt normalt å ha vondt i ryggen, var snakk om strålende smerter som kunne vare i flere timer, Eneste som hjalp var å sitte med hendene under rompa og avlaste... Dette varte i flere år 

Anonymkode: cd487...955

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kvinnelig fastlege som hadde med sønnen på jobb. En nesevis og frekk 7-9 åring som blandet seg i samtalen og spurte og gravde når jeg tok blodprøve bla a. 

Og kollegaen hennes som solgte huset sitt og var midt i budrunden da jeg lå på benken med doppler på magen og skulle høre hjertelyden til fosteret for første gang.

Han hadde ihvertfall 3-4 samtaler underveis hvor han måtte godkjenne bud.

Den samme legen var også kronisk forsinket. Passet på å få time tidlig, gjerne første pasient for å slippe å vente 2 timer over tiden.

Likevel kom han 30-50 minutter for sent til FØRSTE time. 

Byttet legekontor ja. 

Anonymkode: 9ff93...9c6

• Liker 20
Skrevet

Min mann fikk halsbyll, veldig vondt og klarte ikke å svelge. Han gikk til legen og fikk antibiotika. Legen hans forsikret ham om at det ikke var smittsomt. To dager senere måtte jeg til samme lege med halsbyll, han så rimelig flau ut da jeg fortalte at min mann hadde vært hos ham to dager før med samme diagnose. 

Anonymkode: 84efd...e87

• Liker 11
Skrevet

Jeg kom inn til fastlegen etter å ha fått mange diffuse symptomer. Svimmelhet, hodepine, smerter i rygg og var trett og sliten. Tok blodprøver, og kom tilbake 14 dager senere. Da hadde legen diagnosert meg med "angstlidelse", og sendte en henvisning til DPS pga angst og hypokonderi. 

Trodde man måtte ha psykiske plager for å få en angstlidelse, men det ser det ikke ut til. Var komplett uenig i vurderingen til legen, takket nei til DPS, og fjernet han som fastlege. Problemet er at diagnosen "angstlidelse" blir stående i journalen i en evighet, og har gitt meg store problemer siden hvis jeg møter leger eller behandlere. "Åja, du har angst, ja men da er det sikkert det som feiler deg nå også".... NEI JEG HAR IKKE ANGST!

Anonymkode: f7676...e9d

• Liker 21
Skrevet

Måtte på legevakta etter en runde med bronkitt. Hadde seriøse pusteproblemer, men legen det gadd i sjekke/gjøre noe. Grunnen til at jeg hadde det var jeg er fet. 

Anonymkode: 5a783...38a

• Liker 14
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom inn til legen og fortalte gledestrålende at jeg var gravid. Åja så du vil ta abort da? Var spørsmålet tilbake. Ehh nei det ville jeg selvsagt ikke... 

Samme legen ville at jeg skulle bruke vival for å få sove mens jeg var gravid. Hva kan jeg si..  ? Resepten ble ihvertfall kastet. 

Anonymkode: f74ea...7a3

Herregud, nå fikk jeg flashback her! Dette har faktisk skjedd meg også. Jeg tror det var med mitt første barn da jeg var 19 år. Abort var ikke et tema mellom meg og samboeren en gang da vi begge er veldig i mot abort. Men det første fastlegen sa var noe sånt som: "Ja, du vil ha time til abort?"

"Nei, jeg skal til svangerskapskontroll" svarte jeg. 

Fikk også noen merkelige kommentarer da vi skulle ha barn igjen 6 år senere. Vi ventet bevisst til ting var litt mer på stell. Absolutt alle jeg møtte, fastlege, helsesøster, jordmor, under fødselen, osv. "Har barna samme far?!". De fleste var sjokkerte og sa at det var sjeldent de møtte på. Syns det var en merkelig ting å kommentere, men jaja. 

Anonymkode: f5f41...1a0

• Liker 14
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har desverre flere, dårlige erfaringer med leger.

Den verste var allikvel da legen ikke trodde på meg da jeg hadde ekstremt vondt i rygg og brystparti. 

Først trodde jeg at jeg hadde kyssesyken, men i følge legen var jeg for gammel til det (18 år). Ble sendt hjem. Så kom jeg tilbake etter en stund, og sa at jeg fremdeles har vondt i ryggen, sliter med å puste, og at jeg hoster blod.. fikk beskjed om at det var forkjølelse, og at jeg måtte ta hostesaft, å slutte å skape meg..... 

Etter gjentatte forsøk hvor jeg ikke ble trodd, dro jeg til slutt til legevakt. Etter mye om og men, sjekket hn crp... den var på over 200! 

Ble i all hu og hast lagt inn på sykehus. Da viste det seg at jeg hadde gått med dobbeltsidig lungebetennelse (første symptom var 3 måneder før dette), nærmest hadde lungekollaps, og blodpropp i den ene lunga (derav host og oppkast med blod). 

Aldri vært så redd noengang.. 

Anonymkode: 26370...8d2

Jeg var 22 da jeg fikk kyssesyke   

Anonymkode: be099...777

• Liker 1
Skrevet

Eksemen min hadde forverret seg veldig, og jeg hadde utviklet gule stafylokokker (grønne vabler) over hele meg. Bestilte nødtime hos min nye fastlege. "Det ser bare ut som litt hissig eksem" sa hun, og ville ikke gi meg antibiotika som jeg sa jeg trodde jeg trengte.

Dagen etter hadde jeg tannlegetime, og tannlegen sa helt sjokkert "Du må jo på antibiotika", så tannlegen skrev ut resept..

Jeg bytta fastlege etter det. Jeg vet man ikke skal mase seg til medisiner, men jeg hadde ikke nevnt at jeg tror jeg trenger en antibiotika kur, i tillegg til å bestille en nødtime, hvis det ikke var helt nødvendig..

Anonymkode: bf936...945

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var 22 da jeg fikk kyssesyke   

Anonymkode: be099...777

Xen min var på daværende tidspunkt 23 år, og hadde akkurat fått kyssesyken. Det forklarte jeg til fastlegen, men det ble bare avfeid, jeg var visst fremdeles for gammel til å få kyssesyken 😬🥴

Anonymkode: 26370...8d2

• Liker 2
Skrevet

Bumper denne 😅 Utrolig hva vi må finne oss i ser jeg. 

Anonymkode: c0f99...8e0

• Liker 3
Skrevet

Fastlegen min da jeg var ung student, som uansett hva jeg kom inn for ba meg «ta av alle klærne og stille deg midt på gulvet». 

Men jeg har møtt hundre elendige leger. Minst. Ingen empati, herskesyke og nedlatende. 

Anonymkode: 29542...b1d

• Liker 14
Skrevet
På 11.9.2020 den 11.07, AnonymBruker skrev:

Den samme legen var også kronisk forsinket. Passet på å få time tidlig, gjerne første pasient for å slippe å vente 2 timer over tiden.

Likevel kom han 30-50 minutter for sent til FØRSTE time.

Dette har jeg også opplevd. Dog hos en kvinnelig fastlege, så det er tydeligvis flere leger som ikke har respekt for andres tid. Pga. en sykdom måtte jeg ha fast oppfølging hos fastlegen i en seks månedersperiode, og på tross av at jeg bestilte første time om morgen (for å ikke komme altfor sent på jobb) opplevde jeg flere ganger at hun kom ruslende inn ytterdøren mer enn én time etter min time. Og så satte hun seg ned på pauserommet og tok en kopp kaffe og skravlet med kollegaene (hørte de, gjennom veggen, og de snakket ikke jobb, men skravlet om private ting). Opplevde også at jeg f.eks. hadde time kl. 16, men da jeg kom og meldte meg i luken fikk jeg beskjed om at legen hadde dratt hjem kl. 15. Fikk aldri noen unnskyldning fra den legen. Hun sløste vekk så mye av min og min arbeidsgivers tid at det er helt vanvittig at ikke sånne fastleger ikke får noen reaksjoner fra Staten eller hvem det nå er som har overoppsyn med dem. 

Anonymkode: 127f8...f95

• Liker 27
Skrevet
På 11.9.2020 den 8.50, AnonymBruker skrev:

Da jeg var rundt 20 år ble min søster innlagt på isolat på sykehuset med en alvorlig, smittsom sykdom hun hadde fått i utlandet. Jeg hadde de samme symptomene og bodde sammen med henne, så vår far hadde fått streng beskjed av legen på sykehuset om at jeg måtte testes og sykemeldes i to uker fordi jeg jobbet i helsevesenet. Han sa også at fastlegen kunne ringe ham direkte. Fastlegen min var borte, så fikk en av de andre legene på legekontoret. Min far hadde notert navnet og telefonnummeret på en lapp i tilfelle legen ville ringe og konferere med sykehuslegen. Dette himlet vikarlegen av og skrev i journalen «har med lapp fra far», som om jeg var en barneskoleelev. Hun ringte selvfølgelig ikke. Så tok hun en test og sykemeldte meg i to uker som jeg hadde fått beskjed om. Da de to ukene nesten hadde gått ringte min egentlig fastlege. Vikarlegen hadde tatt én test, istedenfor tre som var kravet, og jeg måtte derfor ta nye tester og sykemeldes i enda to uker. Ekstremt ubehagelig å måtte si til arbeidsgiveren min, og totalt unødvendig om legen hadde lagt fra seg den nedverdigende oppførselen og heller ringt nummeret på lappen. Det skal sies at denne legen alltid virker ekstremt sur og tverr, og folk er aldri inne lenger enn 5 minutter. Har fått ekstremt mange dårlige anmeldelser på legelisten. Skjønner ikke hvordan folk orker å ha henne som fastlege.

Anonymkode: a6517...e15

Heter legen Martina..?

Anonymkode: 9c4e0...f43

• Liker 1
Skrevet

Jeg brant meg på vannkokeren. Som i jeg kokte armen min i en liten dusj med damp da jeg strakk meg uvørent etter kaffepulveret.

Mannen min skaffet Brulidin på apoteket som jeg kunne smøre med da jeg tidligere har hatt en reaksjon mot aloe vera og måtte ha noe annet.

Men brannsåret så ut til å vokse og væske  utover dagene så jeg bestilte en legetime. Som vanlig var min fastlege "missing in action" så jeg fikk en nyutdannet turnuslege som så ut som en 16-åring. Hun gav meg en tommel opp fordi jeg brukte Brulidin og gav meg i tillegg en heftig antibiotika kur "sånn i tilfelle" og resept på Flammazin (også kjent som sølvkrem).

... Vel, jeg er tydeligvis allergisk mot Brulidin, Flammazin OG reagerte dårlig på antibiotikakuren.

Når jeg kommer tilbake etter en uke så får hun min fastlege og en annen seniorlege til å se på brannsåret mitt. Som nå har gått fra å være 3x4 cm stort til å dekke hele armen. De kommer fram til at jeg heller skal få et sølvkompress.

For de som ikke vet det.. virkestoffet til sølvkompress er den samme som i Flammazin. Så det ble stadfestet at jeg reagerte på sølvkremen og bestemte å gi meg MER i et annet format. Å behandle den massive allergiske reaksjonen derimot ble bare avfeid. Her skulle mitt lille brannsår prioriteres!

Jeg endte opp på legevakta i desperasjon da hele armen min hadde begynt å hovne opp, den allergiske eksemen hadde spredt seg til den andre armen og ben og jeg hadde ikke fått sove ordentlig på en uke. 

En uke senere med antihistaminer, predisolon og verdens feteste krem i eksistensen, så kunne jeg endelig sove om natten.
Som i jeg tidligere hadde vandret frem og tilbake på plattingen bak huset i flere timer for å holde meg kjølig for at det ikke skulle klø og sov ekstremt dårlig i noen få timer på dagtid før det var samme greia igjen.

Jeg brant meg i Mars. Jeg har stadig arr etter det brannsåret og armen min ser stadig ikke helt riktig ut fargemessig etter den massive allergiske reaksjonen.

• Liker 19
Skrevet

Da jeg var 14, lo legen av meg mens han så på meg. Jeg forstår egentlig. Han kunne bare ikke ta dette ordentlig seriøst. Jeg tror folk flest hadde ledd i slike situasjoner. 

Saken var at jeg bestilte meg legetime når jeg var 14. Fordi jeg ville få vekk noen nesten ikke- eksisterende føflekker. Ser jo nå at jeg aldri hadde ordentlige føflekker og har det ikke enda. Men den tiden var jeg så kroppsfokusert som tenåringer har lett for å være. Disse små flekkene var gigantiske og veldig mange i mine øyne. Jeg så jo for meg at jeg skulle ha hud som en photoshopped modell. 
Satt der i pasientstolen og sa: «her har jeg flekk, og der er det en. Ja som du ser har jeg mange. Kan jeg få henvisning til å operert bort?» 

• Liker 5
Skrevet

Fastlegen min brukte siste møte til å snakke om andre familiemedlemmer av meg som også går hos han. En ting er at hele greia er tvilsomt mtp taushetsplikt. En annen sak (som jeg kom fram til etterpå) er at jeg har et behov for at når jeg er hos legen så er det jeg og mine problemer som er tema. Jeg er vant med å forholde meg til alle andres problemer ellers men akkurat legen synes jeg skal være opptatt av meg når jeg er der.

Jeg har tenkt å skifte fastlege men ikke kommet meg så langt.

Anonymkode: 81277...84a

• Liker 12
Skrevet
På 11.9.2020 den 1.51, AnonymBruker skrev:

Det finnes beroligende, men det kan man bli avhengig av. Legen vil ikke gjøre deg til narkoman.

Anonymkode: 9e5d4...c62

Det finnes i tillegg antidepresiva som også er beroligende og hjelper på angst, over tid. Selv om det antyder depresjon i navnet. Men dette er noe psykologer ikke har peiling på, og siden de i Norge ikke har medisinsk utdanning så har vel denne legen blitt påvirket av anti-antidepressivakampanjen disse psykologene har drevet på med i en årrekke.

Anonymkode: 0ece1...ae1

• Liker 1
Skrevet

har hendt jeg må være min egen lege hos fastlegen min. Jeg sliter med masse ørevoks. Og de 3 siste gangene har han bare henvist meg videre istede for å skylle de bort med den store sprøyta, som pleier å være ganske effektivt. Han har ment alle gangene at det er betennelse fordi jeg var rød rundt øret, og trommehinna så ganske skada ut. Noe jeg har sagt alle gangene er at jeg er rød fordi jeg har prøvd å få ut ørevoksen selv og da blir øret sårt. Jeg kommer da til øre, nese og hals etter 3 måneder uten hørsel på det ene øret og de kan en gang ikke se trommehinnen pga vokset. Av legen hadde jeg fått beskjed om å ta det med ro, ikke trene og være ekstremt forsiktig fordi trommehinnen kunne sprekke av trykket. Han på øre, nese og hals syntes første gangen det var helt forferdelig at jeg måtte gå 3 måneder uten hørsel når legen kunne fjerna vokset med den sprøytedingsen som legen har. Jeg visste hele tiden at det var voks som var problemet. Siden jeg tydeligvis ikke tåler å bruke musikkpropper. 

En annen gang skulle jeg snakke om at jeg ikke følte meg som jente, men at jeg ville utforske videre med kjønn og snakke med noen profesjonelle og kartlegge disse følelsene jeg satt med. Har helt fra jeg var liten av ønsket/villet være gutt og fjerne brystene mine blandt annet. Alt jeg ønsket var å snakke med en sexolog eller psykolog som kunne noe om dette tema. Men han mente problemet lå i at jeg er lesbisk. Han mente at jeg ikke godtok at jeg er lesbisk. Jeg aksepterte fra dag en at jeg liker jenter og har visst det hele livet, men det har ikke noe med mitt kjønn å gjøre :P Jeg har fortsatt den dag i dag masse spm om kjønn. Jeg er født jente og definerer meg som jente, men jeg har fortsatt masse spm om dette med kjønn. Og jeg vil utforske dette videre, men ganske vanskelig når man ikke får profesjonell hjelp. Tipper jeg bare må godta meg som jente/dame. Selvom jeg hele livet har spurt om hvorfor jeg ikke ble født gutt :P

• Liker 6
Skrevet
På 11.9.2020 den 2.17, AnonymBruker skrev:

Jeg var på hudklinikk på en torsdag og tok en fraksjonell laserbehandling i ansiktet. Joda, det er laser og man brenner huden, men man skulle ikke bli SÅ rød og hoven som jeg ble... Og det brant som et helvete konstant. Dere skulle sett meg, jeg så ikke ut... Jeg så ut som et "bobble head". Hodet var mye større enn det burde være, var knallrødt. Hudklinikken mistenkte at det var en infeksjon på gang og ga meg en resept på antibiotika som jeg skulle ta ut hvis jeg ble verre. Jeg gikk til legevakta på fredagskvelden fordi jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle få sove. De kunne ikke hjelpe meg. De sa at det så ikke ut som en infeksjon og sa at jeg ikke skulle ta antibiotika. De sa at jeg hadde jo brent ansiktet, så jeg måtte bare ta tiden til hjelp. Tok masse smertestillende og fikk sove noen timer, og våknet i smertehelvete når de gikk ut og tok ny dose og fikk sove noen timer til. Samme neste natt.

Jeg smurte på denne hvite vaselinen som hudklinikken beordret meg om å gjøre, og som apoteket også sa at det var et godt råd fordi de hadde sett brannsår som hadde blitt veldig fine ved å dekke dem med hvit vaselin til de blir leget. Dekket ansiktet med hvit vaselin med rene fingre, vasket det forsiktig bort med ren klut og lunkent vann tre ganger om dagen og smurte så straks ny dose med hvit vaselin på. Ingenting annet. Det ble verre og verre. Jeg googlet og googlet og alle steder sa at det var et godt råd.

Så våknet jeg søndag morgen med gjenklistrede øyne. Jeg hadde visst pådratt meg allergisk øyekatarr... Jeg hadde også utslett nedover halsen og brystet, og mandlene var så hovne at det så nesten ikke ut som at jeg hadde hals. Det var da jeg skjønte at jeg er allergisk mot vaselin. Så jeg kuttet det ut tvert og smurte meg heller med a-krem uten parfyme. Hevelsen og rødheten begynte å gå ned med en gang og huden brant ikke lenger. Jeg ble sakte, men sikkert bedre.

Mandag gikk jeg til legen for å få hjelp til hvordan jeg skulle hjelpe huden tilbake på best mulig måte og fikk bare svar at

"ingen er allergisk mot vaselin."

Jeg ga meg ikke, men det gjorde ikke han heller. Så sa han spydig

"hvis du TROR at det kan ha noen effekt, så kan du jo prøve å kjøpe noe allergimedisin på apoteket. Det er reseptfritt." 

Jeg gjorde det og ble fortere bedre.

Jommen sa jeg at ingen er allergisk mot vaselin... Jeg fikk det jo til og med i øynene og reagerte der... 

Anonymkode: 51088...52c

Fikk du allergisk reaksjon på laser? Var og tok laser selv for en måned siden, ble veldig rød og det er fortsatt rødt. Ansiktet ser verre ut nå enn før. Fucc asså

Anonymkode: 5f026...2d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...