Gå til innhold

Din verste/dummeste fastlege opplevelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du allergisk reaksjon på laser? Var og tok laser selv for en måned siden, ble veldig rød og det er fortsatt rødt. Ansiktet ser verre ut nå enn før. Fucc asså

Anonymkode: 5f026...2d5

Allergisk reaksjon mot vaselin.

Anonymkode: d034a...204

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde urinveisinfeksjon og ville ta en urinprøve for å få antibiotika. Da jeg kom til legen og forklarte situasjonen spurte han med et stort glis om vi skulle «titte litt» der nede. Jeg har jo hatt det før, så jeg vet jo at man ikke trenger å spre beina for å sjekke om det er en urinveisinfeksjon, så jeg sa bare til han at det ikke var nødvendig å titte 😛 

Anonymkode: 0032d...02d

• Liker 24
Skrevet

1. graviditet: begynner å blø i uke 9, bindet er full ila 30 min. Legevaktslegen sier at det er nok spontan abort på gang. Jeg begynner å grine, og han spør, er dette leit?  Jeg sa ingenting der og da, men tenkte mitt, eh ja, hva tror du!!!

2. graviditet: jeg føler meg ekstremt sliten, klarer ikke å løfte armen en gang. Tok tre pauser midt i omelett laging en gang. På kontroll time, forteller at jeg er så sliten, det er NORMALT å være sliten når man er gravid, sier legen. Får servert samme forklaring de neste 1,5 månedene. Noen forteller meg at jeg bør kanskje få sjekket B12. Neste time forteller det til legen. Hun sier det er nok ikke det som er problemet, men hvis JEG ønsker å få det sjekket, så kan hun rekvirere. Ja takk sier jeg. Ila en uke er svaret klart. B12 som skal være. >150, er nede på 84. Nesten halvparten. Jeg får kur inj. Allerede etter første injection, så tar jeg storrengjøring hjemme. Støvsuger, vasker gulvene. 

3. graviditet: legen sjekker B12 regelmessig. Setter meg på B12 tabletter forebyggende. Allikevel ute i 6-7 måned så begynner jeg å bli sliten igjen. Ikke vanlig sliten, men slik jeg følte meg forrige graviditet. Legen tar B12, som er 200 nå. Ikke behov for kur enda. Jeg ønsker likevel å ta B12 kur. Jeg KJENNER på meg at selv om den er normal nå, så er den på vei ned. Jeg kjenner igjen symptomene. Han vil egentlig ikke, men gir seg og jeg får resept på én inj. På grunn av jobben så blir det til at jeg likevel ikke får tatt den tidlig. Det går omtrent 2-3 uker. Jeg bestiller time for inj og ber de samtidig ta en B12 FØR inj. Den er på 120, ila 2-3 uker. Ved neste kontroll så er det det første han sier. DU HADDE RETT. 

Syns at legene skal ta en på alvor. 

Anonymkode: 34005...f52

• Liker 9
Skrevet

Dro til legen pga dårlig matlyst, utmattelse (som tidvis gjorde meg nesten sengeliggende) og muskelsmerter. Legen gadd ikke engang å ta blodprøver og sa: «Dette er det du som må gjøre noe med». 

Anonymkode: 9a71c...8f1

• Liker 9
Skrevet

Da hun begynte å Google, og kom frem til akkurat det samme som meg. For jeg Googlet før jeg kom. Mistet troen på lege yrket for å si det sånn

Skrevet

Gikk til legen fordi jeg har hatt pusteproblemer i godt over en mnd. Har testet negativt for korona. Første gangen fikk jeg kortisontabletter som virket bittelitt. Etter ca en mnd gikk jeg tilbake og sa at jeg blir andpusten og må legge meg nedpå bare jeg går fra sengen til badet, går jeg på flatt underlag så kjennes det ut som jeg er på fjelltur og får vondt i lungene og jeg er andpusten om kvelden når jeg ligger. Hoster mye og har feber innimellom. 

Fikk til svar at CRP var under 5 og lungene hørtes greie ut (de er ikke vonde når jeg sitter stille, men hvis jeg går) så det var ikke lungebetennelse men kanskje halsbrann? (!!!). Dessuten var det jo ikke akutt. Jo, sa jeg, det er akutt når jeg puster så dårlig at jeg ikke har fått beveget på meg på halvannen mnd og allmenntilstanden min er elendig. Var dessverre ikke noe han kunne hjelpe med. Ikke en gang en blodprøve eller to, kun CRP.

Så... jeg ligger her og er andpusten og er frisk, jeg da, altså? Så bra...

Anonymkode: a200f...440

• Liker 2
Skrevet

Var gravid med tvillinger i uke 22. Hadde bekkenløsning, masse nedpress og var større enn jeg var i uke 40 med første barn. Unødvendig å si at jeg nesten ikke kom meg ut døra. Legen(mannlig ung finsk lege, vikar for fastlege) ville ikke sykemelde meg fordi «å være gravid er ingen sykdom». Så sykemeldte meg etter mye om og men 40%. Han ringte meg så litt før sykemeldingen gikk ut for å si at jeg måtte komme meg tilbake i jobb, han kunne ikke bare sykemelde uten grunn. Jeg gråt og var så fortvilet. Tenkte jeg bare måtte pushe på. Heldigvis Sa jordmor på sykehuset at jeg skulle bli sykemeldt 100% da jeg kom i uke 28 men så ble det prematur fødsel i uke 30 med en haug komplikasjoner. Klarer fremdeles ikke slutte å tenke på at det kunne vært unngått hvis jeg fikk hvile sånn som kroppen sa.

(i andre land er det vanlig å bli automatisk sykemeldt rundt uke 20 med flerlinger pga risikograviditet).

Anonymkode: c03bf...3b7

• Liker 22
Skrevet

Var til legen flere ganger på to dager pga smerter i magen. Fikk kun beskjed om å slappe av og hvile, var nok omgangssyke. Ble hentet av ambulanse senere på kveld to, var blindtarmbetennelse...

Anonymkode: 6e9bf...2d7

• Liker 10
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk til legen fordi jeg har hatt pusteproblemer i godt over en mnd. Har testet negativt for korona. Første gangen fikk jeg kortisontabletter som virket bittelitt. Etter ca en mnd gikk jeg tilbake og sa at jeg blir andpusten og må legge meg nedpå bare jeg går fra sengen til badet, går jeg på flatt underlag så kjennes det ut som jeg er på fjelltur og får vondt i lungene og jeg er andpusten om kvelden når jeg ligger. Hoster mye og har feber innimellom. 

Fikk til svar at CRP var under 5 og lungene hørtes greie ut (de er ikke vonde når jeg sitter stille, men hvis jeg går) så det var ikke lungebetennelse men kanskje halsbrann? (!!!). Dessuten var det jo ikke akutt. Jo, sa jeg, det er akutt når jeg puster så dårlig at jeg ikke har fått beveget på meg på halvannen mnd og allmenntilstanden min er elendig. Var dessverre ikke noe han kunne hjelpe med. Ikke en gang en blodprøve eller to, kun CRP.

Stille refluks, den mindre kjente broren til halsbrann kan absolutt gi tungpust. Har det muligens selv, holder på å bli diagnostisert. Tungpustet siden mars. Er henvist til lungelege og gastroskopi. Første legen jeg var hos i juni ba meg om å vente til slutten av august for da ville det gå bort, fordi det var allergi. Har litt lyst å fortelle henne at det absolutt ikke gikk bort i august... 😉 Var en annen lege som henviste meg videre. 

Anonymkode: 1d969...bbf

• Liker 5
Skrevet

Jeg håper de med alvorlige tilfeller sender klage til fylkesmann/fylkeslege. De skal føre tilsyn med legene.

Anonymkode: 18587...635

• Liker 20
Skrevet
På 13.9.2020 den 6.44, AnonymBruker skrev:

Har også noe vansker og ubehag med pusten, stramt i brystet, lett trykk i mellomgulvet og litt kortpustet. Setter ned hele allmenntilstanden 24/7. Nå har jeg har fått påvist lavt stoffskifte, men jeg er usikker på om det er det.. Har også en fatigue i bunn.. 

På 13.9.2020 den 8.54, AnonymBruker skrev:

Stille refluks, den mindre kjente broren til halsbrann kan absolutt gi tungpust. Har det muligens selv, holder på å bli diagnostisert. Tungpustet siden mars. Er henvist til lungelege og gastroskopi. Første legen jeg var hos i juni ba meg om å vente til slutten av august for da ville det gå bort, fordi det var allergi. Har litt lyst å fortelle henne at det absolutt ikke gikk bort i august... 😉 Var en annen lege som henviste meg videre. 

Anonymkode: 1d969...bbf

Tror du trykk/stramhet i brystet sammen med tungpust kan være symptomer på stille reflux også? Fikk påvist lett reflux for noen år siden, men har vært bra lenge. Mulig det lave stoffskiftet som ødelegger..? 

Anonymkode: 11933...53a

• Liker 1
Skrevet

Han brøt taushetsplikten, ikke bare mellom meg og familiemedlemmer som hadde han som fastlege men om pasienter jeg ikke kjente til meg og da jeg sa jeg ikke ville høre det spurte han "Line hansen kjenner du?) Oppdiktet navn altså. Helt sprøtt. 

Anonymkode: 1d165...bee

• Liker 7
Skrevet
På 11.9.2020 den 11.01, AnonymBruker skrev:

Min manns tidligere lege: den føflekken der er ingenting å bry seg om, den er helt normal.

Neste lege, tre år senere: den føflekken ser svært mistenksom ut, den må sjekkes asap.

Det var kreft.

Anonymkode: 000fd...149

Nøyaktig det samme skjedde med min far. Det endte ikke så bra.

Anonymkode: f7de8...533

• Liker 3
Skrevet
På 11.9.2020 den 11.10, AnonymBruker skrev:

Min mann fikk halsbyll, veldig vondt og klarte ikke å svelge. Han gikk til legen og fikk antibiotika. Legen hans forsikret ham om at det ikke var smittsomt. To dager senere måtte jeg til samme lege med halsbyll, han så rimelig flau ut da jeg fortalte at min mann hadde vært hos ham to dager før med samme diagnose. 

Anonymkode: 84efd...e87

Det er jo heller ikke smittsomt, men peritonsillær abscess kan være en komplikasjon til vanlig halsinfeksjon med streptokokker, og det er smittsomt. Det er en sjelden komplikasjon, så dette her var bare helt tilfeldig. 

Anonymkode: d9daf...477

• Liker 13
Skrevet

Legen min var på ferie, og hans (pensjonerte) far var vikar. Denne faren var en venn av min bestemors søster. Og hun hadde fått vite at jeg var lat og ikke gadd å jobbe. Kneskaden min eksisterte bare i hodet mitt (jeg bodde i 2. etasje, og måtte krype opp trappene).

Dessverre var 22 år gamle meg konfliktsky og hadde null peiling på taushetsplikt osv. Men jeg byttet i hvert fall lege. Og jeg er ikke lat, har vært i jobb i 27 år etter at dette skjedde.

Anonymkode: 57107...3f5

• Liker 13
Skrevet
På 11.9.2020 den 1.51, AnonymBruker skrev:

Det finnes beroligende, men det kan man bli avhengig av. Legen vil ikke gjøre deg til narkoman.

Anonymkode: 9e5d4...c62

Det finnes flere typer antidepressiva som kan ha god effekt på angst. Beroligende er vel mer ment til angstanfall, ikke angst generelt. Dette er noe en fastlege burde ha kompetanse på. Å si at det ikke finnes er løgn. At legen ikke ville anbefale medisinen eller skrive den ut er en annen sak, men man lyver ikke til pasientene sine. 

Anonymkode: 30211...6db

• Liker 4
Skrevet
På 13.9.2020 den 10.14, AnonymBruker skrev:

Jeg håper de med alvorlige tilfeller sender klage til fylkesmann/fylkeslege. De skal føre tilsyn med legene.

Anonymkode: 18587...635

Skulle ønske jeg gjorde det! 

Anonymkode: 1d165...bee

• Liker 6
Skrevet
På 11.9.2020 den 10.27, AnonymBruker skrev:

Ei jeg kjenner ble fortalt i mange år at hun bare var lat og tiltaksløs av legen sin, så en gang var hun hos en annen lege på samme legekontor, legen tok på magen, du har lavt stoffskifte, urolig ka forskjeller det er på de

Anonymkode: b243c...b2d

Tok på magen? Skjoldbruskkjertelen sitter i halsen. Det er i halsen man får struma. 

Bukspyttkjertelen sitter i magen, den har ikke noe med stoffskiftet å gjøre. 

Anonymkode: c1535...c2b

• Liker 18
Skrevet
På 12.9.2020 den 16.22, AnonymBruker skrev:

Fastlegen min da jeg var ung student, som uansett hva jeg kom inn for ba meg «ta av alle klærne og stille deg midt på gulvet». 

Men jeg har møtt hundre elendige leger. Minst. Ingen empati, herskesyke og nedlatende. 

Anonymkode: 29542...b1d

Håper du meldte dette inn til fylkesmannen? Han burde ha mistet lisensen.

• Liker 18
Skrevet
På 13.9.2020 den 5.30, AnonymBruker skrev:

1. graviditet: begynner å blø i uke 9, bindet er full ila 30 min. Legevaktslegen sier at det er nok spontan abort på gang. Jeg begynner å grine, og han spør, er dette leit?  Jeg sa ingenting der og da, men tenkte mitt, eh ja, hva tror du!!!

2. graviditet: jeg føler meg ekstremt sliten, klarer ikke å løfte armen en gang. Tok tre pauser midt i omelett laging en gang. På kontroll time, forteller at jeg er så sliten, det er NORMALT å være sliten når man er gravid, sier legen. Får servert samme forklaring de neste 1,5 månedene. Noen forteller meg at jeg bør kanskje få sjekket B12. Neste time forteller det til legen. Hun sier det er nok ikke det som er problemet, men hvis JEG ønsker å få det sjekket, så kan hun rekvirere. Ja takk sier jeg. Ila en uke er svaret klart. B12 som skal være. >150, er nede på 84. Nesten halvparten. Jeg får kur inj. Allerede etter første injection, så tar jeg storrengjøring hjemme. Støvsuger, vasker gulvene. 

3. graviditet: legen sjekker B12 regelmessig. Setter meg på B12 tabletter forebyggende. Allikevel ute i 6-7 måned så begynner jeg å bli sliten igjen. Ikke vanlig sliten, men slik jeg følte meg forrige graviditet. Legen tar B12, som er 200 nå. Ikke behov for kur enda. Jeg ønsker likevel å ta B12 kur. Jeg KJENNER på meg at selv om den er normal nå, så er den på vei ned. Jeg kjenner igjen symptomene. Han vil egentlig ikke, men gir seg og jeg får resept på én inj. På grunn av jobben så blir det til at jeg likevel ikke får tatt den tidlig. Det går omtrent 2-3 uker. Jeg bestiller time for inj og ber de samtidig ta en B12 FØR inj. Den er på 120, ila 2-3 uker. Ved neste kontroll så er det det første han sier. DU HADDE RETT. 

Syns at legene skal ta en på alvor. 

Anonymkode: 34005...f52

Haha. Dette er noe av det minst urovekkende jeg har lest, som er ment til å skape reaksjoner. Det er bare å spise B12 til krampa tar deg, altså. Ingen grunn til å involvere leger. Kanskje, hvis leger fikk taksere ekstra for vitamin-hysteri, så kunne de tjent noe i nærheten av fortjent lønn. Ser for meg at disse legene humrer godt i skjegget, tar en lang slurk av kaffen og puster langsomt inn og ut før de tar inn neste pasient.

Anonymkode: 5cfb5...71f

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...