Gå til innhold

Din verste/dummeste fastlege opplevelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 11.9.2020 den 1.52, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk med ubehandlet lavt stoffskifte i nesten ti år. Da jeg byttet fastlege i fjor, ble jeg fortalt at jeg har hatt lavt stoffskifte siden 2009. Det kunne han se på prøvesvarene mine. I løpet av de ti årene har jeg hatt 4 fastleger hvor ingen har brydd seg. Jeg stoler ikke på leger. 

Anonymkode: c1535...c2b

For noe tull. Det er helt umulig å se hvor lenge en pasient har hatt lavt stoffskifte på blodprøver

Anonymkode: 5cfb5...71f

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Det er helt umulig å se hvor lenge en pasient har hatt lavt stoffskifte på blodprøver

Hva behager? Det er kun blodprøver som kan gi svar på om man har lavt eller høyt stoffskifte. 

Anonymkode: c1535...c2b

• Liker 1
Skrevet
På 11.9.2020 den 11.01, AnonymBruker skrev:

Min manns tidligere lege: den føflekken der er ingenting å bry seg om, den er helt normal.

Neste lege, tre år senere: den føflekken ser svært mistenksom ut, den må sjekkes asap.

Det var kreft.

Anonymkode: 000fd...149

Tre år senere. Du er kanskje ikke klar over at det kan komme kreft i ikke-mistenksomme føflekker, som da senere utvikler mistenksomme karakteristikker? Dessuten er utseendet til en føflekk alltid en subjektiv vurdering uten garanti. Det er ingen fasit for dette. De fleste bruker ABCDE-kriteriene, og hvis den ikke har atypi, slenger man selvfølgelig ikke løst rundt seg med kreftmistanker. Har du en føflekk du er bekymret for, er det bare å be om å få den fjernet.

• Liker 20
Skrevet

Jeg må faktisk skrive her at jeg har ALDRI hatt en dårlig erfaring! Jeg har hatt en del fastleger oppigjennom åra ettersom jeg har flytta mye. Jeg er ikke den som er hyppigst hos legen, men jeg sliter en del med psykiske problemer og det hender jeg trenger tabletter mot søvn for å sove. Jeg har også slitt med diverse vitaminmangler. Noen år kan jeg gå to-tre ganger til fastlegen i løpet av et år mens andre år ikke i det hele tatt. Har vell hatt ca. 6 forskjellige fastleger. Alle har vært flinke og forståelsesfulle. Alle har også vært menn, merkelig nok. 

Anonymkode: b80ed...810

• Liker 6
Skrevet
På 11.9.2020 den 11.17, AnonymBruker skrev:

Herregud, nå fikk jeg flashback her! Dette har faktisk skjedd meg også. Jeg tror det var med mitt første barn da jeg var 19 år. Abort var ikke et tema mellom meg og samboeren en gang da vi begge er veldig i mot abort. Men det første fastlegen sa var noe sånt som: "Ja, du vil ha time til abort?"

"Nei, jeg skal til svangerskapskontroll" svarte jeg. 

Fikk også noen merkelige kommentarer da vi skulle ha barn igjen 6 år senere. Vi ventet bevisst til ting var litt mer på stell. Absolutt alle jeg møtte, fastlege, helsesøster, jordmor, under fødselen, osv. "Har barna samme far?!". De fleste var sjokkerte og sa at det var sjeldent de møtte på. Syns det var en merkelig ting å kommentere, men jaja. 

Anonymkode: f5f41...1a0

Sykt uansett... men jeg var voksen og gift... Uansett merkelig og ikke bra 

Anonymkode: f74ea...7a3

• Liker 1
Skrevet
På 11.9.2020 den 8.33, AnonymBruker skrev:

Reiste til legen med sterk hodepine (Migrene), prøvde ut 2 medisiner, ingen av de funka. Fikk beskjed at det plutselig var normalt å ha vondt i hodet og miste sidesynet og være lysømfintelig i en alder av 20 år og at det ikke fantes flere medisiner. Måtte lære meg å leve med det.

Hadde også vondt i korsryggen. Så vondt at jeg omtrent ikke klarte å gå, henviste meg til MR som viste jeg hadde prolaps i ryggen, og jeg spørte om smertestillende med trekant på sånn at jeg klarte å komme meg igjennom dagene. Da fikk jeg beskjed om at han ikke skreiv ut sånne medisiner til 20 åringer, måtte bare lære meg å leve med det.

Byttet lege ganske raskt etter det, fikk plutselig 8 medisiner å velge i mellom for migrene og trekantmedisiner å døyve smertene i ryggen med sånn at jeg klarte å bevege meg som normalt. 

Anonymkode: 28cd3...846

Du er klar over at «trekantmedisiner» er merket med trekant fordi du kan bli søvnig av de, ikke fordi de er sterke? Allergimedisin er også trekantmedisin.

• Liker 6
Skrevet

Jeg var for pen til å ha sosial angst og spiseforstyrrelse. Det kom til å ordne seg av seg selv. 

Dette fortalte legen også videre til min mor da hun var der senere. Måtte få datteren sin til å ikke ta avføringsmidler, det var ikke bra. 

Han skulle også ta test for kjønnssykdommer uansett grunn til at jeg var hos legen. 

Anonymkode: e9171...0f4

• Liker 9
Skrevet
On 9/11/2020 at 10:48 AM, AnonymBruker said:

Jeg hadde et ganske kraftig utslag av atopisk eksem på hendene, gikk til legen for en sterkere hydrokortison salve. Fikk beskjed om at jeg fikk ha på meg hansker når jeg vasker hendene 🤷‍♀️😂

Anonymkode: 25214...ffb

Atte...hæ?

• Liker 4
Skrevet

Kjæresten min har opplevd at han har kommet inn for helt vanlige ting som vondt i halsen og smerter osv. Så får han spørsmål som legen åpenbart har videreformidlet fra ekskona hans. De har hatt mye konflikter.(og samme lege) Men han har byttet fastlege nå da....

• Liker 5
Skrevet

Mamma var nærmest narkoman på statens regning i 10+ år fordi en sløv fastlege skrev ut haugevis med tunge smertestillende midler (typ rød trekant) på blå resept av gammel vane. Ny fastlege betød utredninger og per nå klarer hun seg uten de medisinene i det daglige, et par av dem tar hun fra tid til annen når ting er virkelig ille. 

Anonymkode: f6972...b7a

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes flere typer antidepressiva som kan ha god effekt på angst. Beroligende er vel mer ment til angstanfall, ikke angst generelt. Dette er noe en fastlege burde ha kompetanse på. Å si at det ikke finnes er løgn. At legen ikke ville anbefale medisinen eller skrive den ut er en annen sak, men man lyver ikke til pasientene sine. 

Anonymkode: 30211...6db

Man skal ikke bruke verken antidepressiva eller benzodiazepiner i hytt og pine bare fordi en pasient kommer inn og kommer med en bestilling på "angstmedisin". Det er vel ikke direkte løgn det legen sa, ettersom disse medisinene vil virke dempende på angst, men det vil jo ikke fjerne angstproblemet. Det avhenger helt av hvordan legen sa det og i hvilken kontekst. Jeg antar at konsultasjonen hadde litt mer innhold enn bare det som ble beskrevet i innlegget, og generelt kan pasienter bli ganske hissige når de ikke får benzo av legen sin. 

Anonymkode: d9daf...477

• Liker 7
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Skrevet
På 11.9.2020 den 1.51, AnonymBruker skrev:

Det finnes beroligende, men det kan man bli avhengig av. Legen vil ikke gjøre deg til narkoman.

Anonymkode: 9e5d4...c62

Du blir ikke narkoman av å ta en beroligende pille en sjelden gang. Effektiv mot angst og kan trygt tas ved panikkanfall o.l. Mye mer effektiv og bedre enn antidepressiva (som er en drittmedisin)

Anonymkode: 8dfff...a78

• Liker 4
Skrevet
På 11.9.2020 den 11.01, AnonymBruker skrev:

Min manns tidligere lege: den føflekken der er ingenting å bry seg om, den er helt normal.

Neste lege, tre år senere: den føflekken ser svært mistenksom ut, den må sjekkes asap.

Det var kreft.

Anonymkode: 000fd...149

uff

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

hvis man ser på gamle prøvesvar, så kan man vel se om disse viser lavt stoffskifte?

• Liker 17
Skrevet

Jeg datt om av smerter, etter et feilløft av noe veldig tungt. Ambulansen måtte tvinges ned dit jeg lå, og de mente jeg bare hadde strekt noe i ryggen. Jeg sa bastant at det kjennes ut som en prolaps nederst i korsryggen. De satte morfin i meg etter mye om og men, når jeg da kom til legevakta så sa de det samme. Senere til kontroll hos min fastlege (som jeg nå ikke har), så presterer de å si at det er nok bare en strekk igjen. 

Jeg nekter og gråter mens jeg halter ut av legekontoret. Noen få uker senere fikk jeg tatt MR av ryggen på en privat klinikk, og den viste....*trommevirvel*.... PROLAPS!!! i l4/l5 området i ryggen!! Dette bestilte jeg legetime for å tok med skriv fra MRen og viste legen. Han sa verkene beklager eller noe.. Ga meg bare tramadol å knaske på. Jeg var da 18 år, er nå 25 og sliter fortsatt med ryggen :( Noe så uprofesjonelt å bare anta at det er en strekk etter en skade har oppstått. Man SKAL sjekke grundig uansett. Jeg har høy smerteterskel. I tillegg så har samme lege påstått at jeg bare har hodepine pga psyken min. Har vært til utredning på migrene i 6 mnd nå, og har fått konstantert migrene..

J 25

• Liker 9
Skrevet
6 minutter siden, Bebz skrev:

Jeg datt om av smerter, etter et feilløft av noe veldig tungt. Ambulansen måtte tvinges ned dit jeg lå, og de mente jeg bare hadde strekt noe i ryggen. Jeg sa bastant at det kjennes ut som en prolaps nederst i korsryggen. De satte morfin i meg etter mye om og men, når jeg da kom til legevakta så sa de det samme. Senere til kontroll hos min fastlege (som jeg nå ikke har), så presterer de å si at det er nok bare en strekk igjen. 

Jeg nekter og gråter mens jeg halter ut av legekontoret. Noen få uker senere fikk jeg tatt MR av ryggen på en privat klinikk, og den viste....*trommevirvel*.... PROLAPS!!! i l4/l5 området i ryggen!! Dette bestilte jeg legetime for å tok med skriv fra MRen og viste legen. Han sa verkene beklager eller noe.. Ga meg bare tramadol å knaske på. Jeg var da 18 år, er nå 25 og sliter fortsatt med ryggen :( Noe så uprofesjonelt å bare anta at det er en strekk etter en skade har oppstått. Man SKAL sjekke grundig uansett. Jeg har høy smerteterskel. I tillegg så har samme lege påstått at jeg bare har hodepine pga psyken min. Har vært til utredning på migrene i 6 mnd nå, og har fått konstantert migrene..

J 25

Prolaps skal man stort sett ikke gjøre noe med uansett, så behandlingen ville uansett blitt det samme. Smertelindring. «Trommevirvel»

Anonymkode: 8f2a3...df4

• Liker 22
Skrevet
På 11.9.2020 den 11.17, AnonymBruker skrev:

Herregud, nå fikk jeg flashback her! Dette har faktisk skjedd meg også. Jeg tror det var med mitt første barn da jeg var 19 år. Abort var ikke et tema mellom meg og samboeren en gang da vi begge er veldig i mot abort. Men det første fastlegen sa var noe sånt som: "Ja, du vil ha time til abort?"

"Nei, jeg skal til svangerskapskontroll" svarte jeg. 

Fikk også noen merkelige kommentarer da vi skulle ha barn igjen 6 år senere. Vi ventet bevisst til ting var litt mer på stell. Absolutt alle jeg møtte, fastlege, helsesøster, jordmor, under fødselen, osv. "Har barna samme far?!". De fleste var sjokkerte og sa at det var sjeldent de møtte på. Syns det var en merkelig ting å kommentere, men jaja. 

Anonymkode: f5f41...1a0

Jeg som svarte deg tidligere også. Jeg opplevde også det jeg har uthevet. Mange ganger. "Ser du har to fra før, er det første gang for deg?" til mannen. "Har dere alle barna felles?" Vi fikk "bare" tre. 

Reagerte på at det skjedde så mange ganger. 

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prolaps skal man stort sett ikke gjøre noe med uansett, så behandlingen ville uansett blitt det samme. Smertelindring. «Trommevirvel»

Anonymkode: 8f2a3...df4

Sånn sett bort fra opptrening, styrking av kjernemuskaltur og sånn? Jo, man skal gjøre noe med det :) poenget er at de bare antok at det var noe som ikke stemte, uten å sende meg til MR. Såklart kan man gjøre noe med prolaps. Om det er en fæl prolaps, så må det opereres. Du virker noe uviten om prolaps. Min far har blitt operert for prolaps og er ufør pga det. Så at man ikke skal gjøre noe med prolaps er jo bare tull :)... Prolaps kan oppleves i forskjellige former. Ikke alle kjenner at de har det. 

• Liker 8
Skrevet

Ikke lege, men psykiatrisk hjelpepleier. Jeg var deprimert og hadde sterk angst på videregående. Jeg snakket om framtidsønsker og drømmer med denne pleieren. Jeg bodde fortsatt hjemme. Så forteller moren min at denne pleieren har ringt henne og fortalt alt vi har snakket om. Hjelpepleieren fortalte at  moren min må snakke med meg om drømmene og planene mine, om at jeg er for deprimert på nåværende tidspunkt til å fullføre noe annet enn videregående og ikke er i stand til å tenke langsiktig. Moren min har desverre enig med henne og lurte på hvorfor jeg driver og dagdrømmer.  Jeg følte meg så ydmyket. Verken morgen min eller pleieren hasse troen  på meg. 20  år senere er jeg selv hjelpepleier.  Jeg er konstant redd før å bryte taushetsplikten. Hadde den 20 år yngre meg vært litt tøffere og selvbevisst , hasse jeg meldt kjærringa til fylkesmannen for brudd på taushetsplikten. Tilliten til henne forsvant nenlig på dagen

Anonymkode: 7ad32...0f2

• Liker 31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...