Gå til innhold

Din verste/dummeste fastlege opplevelse?

Fremhevede innlegg

Gjest theTitanic
Skrevet
Tuppeluri skrev (11 timer siden):

"Det finns bare 2 type migrene medisiner"
"Lær deg å lev med det, i en alder av 20 år"
"Her har du piller for prolapsen din, men hei! De kan gi deg alvorlige symptomer som destruktive tanker, depresjon og mani" til en person som på tiden allerede var ganske langt nede med selvmordstanker og depresjon.

Det finnes flere typer migrene medisiner,  men sikkert to som er ønskelig at du skal prøve først. 

Og ang prolaps så er antagelig dette sagt for at du skal tenke igjennom hva du velger og alternativene dine er ; 1) smertelindring, men da noe psykisk forverring. Eller 2) leve med smertene. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er din verste opplevelse? Og av kanskje 1500 pasienter så skal han huske at du tar i øynene fordi du gråter endel? 

Anonymkode: 2fa0e...590

Du synes ikke det er ille at legen anbefaler å ikke følge smittevernstiltakene? Inne på legekontoret?

Og ja, legen min vet utmerket at jeg gråter for den avdøde var pasienten deres og døde pga feilbehandling, noe legen faktisk er svært involvert i å komme til bunns i... (ikke legens feil, altså)

Men jeg har mange andre historier. Legen er notorisk forsinket. Jeg har opplevd å vente 2 timer på å komme inn, og når jeg først kom inn og fortalte hva som feiler meg (omtrent uten å trekke pusten fordi jeg skal forte meg), så måtte jeg se på kakeoppskrifter på dataen deres. Det var straks 17 mai og legen lurte på om Verdens Beste var lik en tradisjonell iransk oppskrift.

Hver gang jeg er der får jeg lange anekdoter fra hjemlandet. Jeg vet veldig mye om Iran nå...

Sist gang jeg var der skulle hun lytte på hjertet og ta blodtrykk. Det tok to timer. Jepp, to timer inne på kontoret, fordi legen var opptatt av dette dødsfallet og hadde en del teorier om livet etter døden som han følte for å formidle. Vi var innom drømmetydning også. Jeg tror ikke på noen av delene, så det var kanskje derfor det tok tid. Til slutt sa jeg at legen kanskje hadde et poeng, for å slippe ut.  Jeg var heldigvis siste pasient.

Grunnen til at jeg fortsetter hos denne legen er at han er faglig veldig flink. Jeg blir alltid tatt på alvor, aldri noe "det er psykosomatisk". Han reddet også livet til sønnen min. Så jeg setter av god tid, holder ut alle de rare diskusjonene, for det er den beste fastlegen jeg har hatt.

Anonymkode: a0d44...6b0

• Liker 2
Skrevet

Min fastlege var på ferie, så fikk time hos en fastlege på samme kontor. Symptomene mine var bl.a. voldsom svimmelhet, piping i ørene og hodepine. Jeg hadde på forhånd googlet ganske grundig, funnet krystallsyke som mulighet og hadde slått det fra meg da det ikke stemte overens med den typen svimmelhet jeg hadde. Da jeg kom til legen gjorde hun det samme som meg, med PCen vendt mot meg googlet hun symptomene og endte opp med å lese om krystallsyke. Jeg sa at jeg ikke trodde det stemte, men hun insisterte. Hun utførte deretter en manøver som angivelig skulle gi utslag hvis jeg hadde krystallsyke, og som forventet skjedde ingenting. Hun bestemte seg likevel for at det var krystallsyke jeg hadde, men henviste meg (heldigvis) til ØNH-lege for å sjekke hva pipingen var, noe hun mente var et helt separat problem.

2 uker senere var jeg hos ørelegen og når jeg fortalte om symptomene mine ble han urolig. Han fant ingenting galt i øret som kunne forklare pipingen eller med balanseorganet som kunne forklare svimmelheten. Han gjorde den samme manøveren som lege 1, og synes ikke det lignet krystallsyke.  Så sa han at han ikke ville skremme meg, men at hadde jeg vært hans datter med det symptombildet ville han krevd meg innlagt på sykehus. Han ringte deretter til sykehuset og jeg ble innlagt samme dag. Etter grundigere utredning viste det seg at jeg hadde hatt slag i lillehjernen.

Anonymkode: 0c2fe...45b

• Liker 9
Skrevet

Det må være da jeg var 18 og legen sa vennskapelig da jeg kom inn, neimenn er det ikke unge frøken "navn på en nabojente jeg lignet på".. Ble lang i maska da jeg sa svarte at jeg var den to år eldre frøken "mitt navn". Men han var noe for seg selv uansett altså 🤣

Anonymkode: fc63e...56d

Gjest Linny111
Skrevet

Jeg har en diagnose fra Norge. Jeg gikk til laaang utredning, tok masse prøver på sykehus og ble diagnostisert av fastlege og spesialist i Norge. Nå har jeg flyttet til Storbritannia, og legen min her tror ikke på meg og nekter å gi meg medisiner.

Det er snakk om en søvnsykdom og jeg trenger melatonin. Det selges uten resept i Norge nå, men her får jeg det ikke.

Skrevet
Linny111 skrev (1 time siden):

Jeg har en diagnose fra Norge. Jeg gikk til laaang utredning, tok masse prøver på sykehus og ble diagnostisert av fastlege og spesialist i Norge. Nå har jeg flyttet til Storbritannia, og legen min her tror ikke på meg og nekter å gi meg medisiner.

Det er snakk om en søvnsykdom og jeg trenger melatonin. Det selges uten resept i Norge nå, men her får jeg det ikke.

Jeg har mange ganger kjøpt melatonin på wholefoods i London, har de sluttet å selge det over disk eller? Er vel et drøyt år siden sist jeg var der, synes det høres merkelig ut..

Anonymkode: e3095...510

Skrevet

Mannen fikk en vond skulder som ganske ung, 22-23. Han jobbet lenge til tross for smertene, men da det ble så ille at han ikke kunne løfte armen lengre gikk han til slutt til legen. Fikk sykemelding, deretter enda mer sykemelding og enda mer. Men gikk alltid ut fra legen med en følelse av å bli sett på som lat og sytete. Fikk beskjed om å trene.

Han ba selv om å få mr, noe legen avslo. I stede sendte legen han på et opptreningopphold. Opptreningen førte til at han ble enda verre, men de på senteret mente han var blitt bedre og bare måtte fortsette treningen.

Når han til slutt fant ut at fysioterapeuter kunne henvise til mr, bestilte han straks time privat. Fikk haste mr, og der viste det seg at det var forkalkninger (tror jeg det var) i leddet. Eneste som kunne bedre dette var en relativt ukomplisert operasjon, trening ville gjøre det verre. Fikk ganske raskt operasjon, og fire uker senere var han tilbake i arbeid. Aldri vært plaget siden.

Synd legen ikke kunne henvist han første gang han ba om mr. Da hadde staten vært spart for 6-7 mnd med sykepenger, og mannen for like mange mnd smerte.

Anonymkode: 47df0...ecc

• Liker 7
Skrevet

Da en lege sa "du finner på ting, du bare later som, du er ung (var 25), så du tror du er dårlig"

Anonymkode: bf33b...51d

• Liker 4
Skrevet

Den tråden dukker opp her og der ser jeg. Så utrolig gøy at jeg har lagd en tråd som fortsatt holdes gående 🙈

Anonymkode: c0f99...8e0

• Liker 3
Skrevet

For en del år siden dro min forhenværende samboer til fastlegen gjentatte ganger med sterke, tydelige symptomer på blodkreft/leukemi, som fastlegen avfeide som mindre alvorlige lidelser (ekstremt vekttap, ekstreme leddsmerter, blodutredelser/blåmerker overalt).

Vi var også hos legevakt som ikke meddelte videre at de hadde oppdaget forhøyede verdier som kan kobles med blodkreft. 

Etter altfor lang tid med vanvittige smerter og lidelser (måneder) kom min samboer til en vikarlege, som umiddelbart henviste han til sykehus hvor han døde tre dager senere, han gikk i koma bare timer etter å ha blitt fortalt diagnosen. 

Anonymkode: 1ebe3...063

• Liker 13
Gjest Linny111
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har mange ganger kjøpt melatonin på wholefoods i London, har de sluttet å selge det over disk eller? Er vel et drøyt år siden sist jeg var der, synes det høres merkelig ut..

Anonymkode: e3095...510

Det er bare tilgjengelig på resept her i Storbritannia. 

https://www.nhs.uk/medicines/melatonin/

Se under "Can I buy melatonin supplements at a health food shop?" nederst på siden.

Det kan være man kan bestille det på nett. Jeg var i Norge rett etter fastlegen min sa nei (det var tidlig i 2020) og kjøpte med meg noen pakker, så jeg har ikke prøvd så hardt å få tak i det på nett.

Jeg vet ikke hva du kjøpte, men det er ikke lov å selge over disk i Storbritannia.

Skrevet

Jeg brukte flere måneder på å tørre å komme meg ned til legen for å åpne meg om at jeg tror jeg er transperson. Og ville utforske det videre med noen profesjonelle. Men legen mente jeg bare var steriotypisk lesbisk, og prøvde ikke å fortså meg en gang. 

Anonymkode: b1959...b63

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For en del år siden dro min forhenværende samboer til fastlegen gjentatte ganger med sterke, tydelige symptomer på blodkreft/leukemi, som fastlegen avfeide som mindre alvorlige lidelser (ekstremt vekttap, ekstreme leddsmerter, blodutredelser/blåmerker overalt).

Vi var også hos legevakt som ikke meddelte videre at de hadde oppdaget forhøyede verdier som kan kobles med blodkreft. 

Etter altfor lang tid med vanvittige smerter og lidelser (måneder) kom min samboer til en vikarlege, som umiddelbart henviste han til sykehus hvor han døde tre dager senere, han gikk i koma bare timer etter å ha blitt fortalt diagnosen. 

...........

❤️

Anonymkode: bbfe2...ae3

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg brukte flere måneder på å tørre å komme meg ned til legen for å åpne meg om at jeg tror jeg er transperson. Og ville utforske det videre med noen profesjonelle. Men legen mente jeg bare var steriotypisk lesbisk, og prøvde ikke å fortså meg en gang. 

Anonymkode: b1959...b63

Fant du en bedre lege etterpå? Som forsto deg? 

Anonymkode: bbfe2...ae3

• Liker 3
Gjest NoDiablo
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2020 den 1.39):

Det er vell ikke ikke og legge på skjul på at det finnes dårlige fastleger, akuratt som i alle andre yrker. 

Så hva er din verste/dummeste fastlege historie? 

Min må vell være etter første fødte, ikke lenge etter fødsel dro jeg til lege med mye smerter i mage område. Klarte ikke spise ect. Dette var helt normalt mente han, og barsel tiden er smertefull siden alt skal på plass. Reiste til han en del ganger fordi det var så smertefullt.  Han mente det var helseangst, med hodet mitt som trodde på han fikk jeg jo det plutselig. Egentlig var smertene gallesteinsanfall, som til slutt endte med sykehusinnleggelse. Helt utrolig at han mente sånne smerter var barseltid og normalt.. 

Anonymkode: c0f99...8e0

At blindtarmbetennelse var matforgiftning. Eller da legen fant ut at h*n skulle ringe og kjefte på sjefen min fordi sjefen mente jeg trengte sykemelding, noe legen ble mektig provosert av. Ingen andre enn legen skulle ta den avgjørelsen, ble det sagt før h*n ringte sjefen. Flaut ass! Jeg kjeftet selv, og skiftet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2020 den 11.12):

Jeg kom inn til fastlegen etter å ha fått mange diffuse symptomer. Svimmelhet, hodepine, smerter i rygg og var trett og sliten. Tok blodprøver, og kom tilbake 14 dager senere. Da hadde legen diagnosert meg med "angstlidelse", og sendte en henvisning til DPS pga angst og hypokonderi. 

Trodde man måtte ha psykiske plager for å få en angstlidelse, men det ser det ikke ut til. Var komplett uenig i vurderingen til legen, takket nei til DPS, og fjernet han som fastlege. Problemet er at diagnosen "angstlidelse" blir stående i journalen i en evighet, og har gitt meg store problemer siden hvis jeg møter leger eller behandlere. "Åja, du har angst, ja men da er det sikkert det som feiler deg nå også".... NEI JEG HAR IKKE ANGST!

Anonymkode: f7676...e9d

Men hva feilte deg deg egentlig da?🙄 

Anonymkode: 843e4...7f6

Skrevet

Jeg fikk plutselige sterke smerter og hevelser i ankelen og dro til fastlegevikar flere ganger der jeg bare fikk resept på resept med smertestillende, inkludert B-preparater. Dette sa jeg at jeg ikke kunne bruke da jeg hadde behov for smertelindring på jobb (i helsevesenet) der jeg var i mest aktivitet. Jeg måtte jo også komme meg til og fra jobb og kunne ikke ta de hvis jeg skulle kjøre. Dette hadde han litt sånn "jaja, det var synd"-holdning til. Det jeg fikk hjalp uansett ikke. 

Etter flere timer hos han sa han at det ikke var så mye mer å gjøre, men fant ut at jeg skulle henvises til ortoped her jeg bor. Ortopeden mente jeg skulle til ortoped ved barneavdelingen på Rikshospitalet (jeg er i slutten av 20-årene og bor på andre siden av landet), Rikshospitalet mente at jeg ikke skulle til de men til Sunnaas, og når jeg kom til Sunnaas skjønte de ikke hvorfor ortopeden her jeg bor ikke hadde behandlet meg. 

Etter over et halvt år med smerter ble jeg henvist av en privat lege til ortoped her jeg bor som opererte meg noen måneder senere. Jeg har hatt tre operasjoner i den stakkars ankelen på et år, og venter på den fjerde. 

Anonymkode: 88388...7dd

• Liker 4
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

🥺

Håper det går ok med deg, at du har funnet en måte å leve videre på. Han/ hun ville ønsket det. 

Anonymkode: 2eb39...eb0

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

🥺

Håper det går ok med deg, at du har funnet en måte å leve videre på. Han/ hun ville ønsket det. 

Anonymkode: 2eb39...eb0

Tusen takk. ❤️❤️❤️
Ja jeg har det, dette er en god del år siden. Men det tok 5 år å fordøye det verste. Jeg hadde irrasjonelt nok dårlig samvittighet og skyldfølelse i ettertid, selv om fornuften tilsa at som ung og ikke Utdannet helsepersonell var det nok ikke rart at jeg stolte på legene. 
dessverre er det ikke alltid man kan det, selv om de i mange tilfeller er dyktige. Da jeg selv ble utsatt for mindre alvorlig tilfelle av lege-svikt sendte jeg inn klage, den ble godt mottatt og de tok det til etterretning. 
i kjølevann av min samboers død ble også undersøkelsessak opprettet, og de endret visse rutiner så en slik feil ikke skulle oppstå igjen.

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...