Gå til innhold

Det er ikke nødvendigvis lett for oss slanke å holde vekten heller.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, JuliaKepler skrev:

Jeg er enig her

Men, jeg forstår at en på 160 kg har vanskeligere for å finne motivasjon til å takke nei til et kakestykke, det har jo ikke så mye å si fra eller til, i motsetning til en på 60 kg...

Dette fatter jeg ikke. Jeg fatter virkelig ikke denne logikken! Det burde jo være MOTSATT! 

Anonymkode: 20a4b...bf8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette fatter jeg ikke. Jeg fatter virkelig ikke denne logikken! Det burde jo være MOTSATT! 

Anonymkode: 20a4b...bf8

Jeg vet det, men det er ikke slik jeg opplevde det som lett overvektig selv

Rare greier

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du fordømmer jo i alle innleggene, det er jo det innleggene dine går ut på, helt fra den første setningen om at overvektige er overvektig fordi "de stapper seg". Nei, jeg føler meg ikke truffet, men jeg er så forbanna drittlei av nyfrelste folk som deg som mener alle andre bare burde gjøre det samme, og vips så er de slanke og freshe og problemet er løst. Du anklager andre for å være kunnskapsløse, men så er du egentlig kunnskapsløs selv. Fatshaming er velkjent, velbrukt og tillatt på KG. Jeg lurer på om du mener det samme om de som f.eks er for tynne og sliter med å legge på seg? At de bare kan spise litt mer og vips så er de så flotte atte? Neppe. 

Anonymkode: 03537...2b8

Kan du slutte å avspore med maset ditt?? TS presiserer jo at hun ikke skriver til sånne som deg, kanskje du skulle lage en egen tråd om problemene dine?

For min egen del synes jeg det var en flott påminner å lese HI, jeg er selv slank, men har et dårlig kosthold, og begynner nå å nærme meg grensen til smålubben. Klærne sitter ikke så pent lenger. Jeg har alltid kunnet spise som jeg vil, og nå som jeg ikke lenger kan det, er det faktisk en trøst å bli minnet på om at det er det veldig få som kan. Det blir mye lettere å godta at jeg ikke kan spise is hver dag når jeg klarer å huske på at dette gjelder for de aller fleste. 

Anonymkode: 509e4...f7d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Er sykt lei av at folk sier til meg at jeg må ha høy forbrenning osv som kan spise så mye. Ja, jeg har høy forbrenning, men det er ikke fra naturens side (det er ekstremt få mennesker som har spesielt høy hvileforbrenning, for det ville jo biologisk sett vært svært ugunstig i faser med lite mattilgang) men fordi jeg er veldig aktiv. Jeg har en aktiv jobb og trener mye i tillegg, som gjør at det ikke akkurat er rart at jeg må spise mye mer enn de fleste andre med samme høyde, og det er jo fordi de fleste andre ikke er så aktiv. Jeg passer også vekten og tenker på hva jeg spiser helt ned til detaljer som hvor mye olje jeg har i stekepannen.

Anonymkode: 844ef...f96

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2020 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Jeg har slitt med mat siden jeg var 4 år. Og jeg har vært svært undervektig, normalvektig og overvektig. Gått opp og ned i vekt mange ganger. Jeg er og lav, kronisk syk, så det blir ikke noe trening. Har nå bmi på 27, og har levd på 1000 kalorier ganske lenge nå, i starten gikk jeg jo med i vekt. Men de siste månedene har det stått stille. 

Anonymkode: 736ca...687

Dette har jo null med vanlig overvekt å gjøre, du må tydeligvis ha en sykdom. Og hvorfor i ALL verden lever du på 1000kal? Har du forsøkt å gå til PT, ernæringsrådgiver m.m. i tillegg til fastlegen? Byttet lege?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sisselini skrev:

Dette har jo null med vanlig overvekt å gjøre, du må tydeligvis ha en sykdom. Og hvorfor i ALL verden lever du på 1000kal? Har du forsøkt å gå til PT, ernæringsrådgiver m.m. i tillegg til fastlegen? Byttet lege?

Selvsagt kan vekta stå stille på 1000 kalorier dagen!!

Anonymkode: 17d00...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan vekta stå stille på 1000 kalorier dagen!!

Anonymkode: 17d00...0ab

Jeg spurte «hvorfor lever du på 1000kal dagen?» Sa ingenting om stagnering av den, men tenker at et så lavt kaloriunderskudd sikkert kan medføre at den står stille, ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2020 den 12.53, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg trenger ikke selvskryt som anonym bruker.

Det jeg vil med innlegget er at de som har vektproblemer må skjønne at dette er noe som er vanskelig for folk flest også. De er ikke i en unik situasjon. Selv de som er slanke må DAGLIG ta de rette valgene. Er derfor man ofte snakker om livsstilsforandringer.

Lyset i tunnelen er jo at om man tar grep og spiser sunt i noen uker og etterhvert måneder så går det mye lettere. Men man må innstille seg på å gi slipp på tidligere uvaner.

Husker selv når jeg gikk på min første diett og gledde meg til det var over og jeg kunne spise normalt igjen. Men det fungerer jo ikke slik. Det positive for min del nå er jo at jeg foretrekker å spise sunt. 

Anonymkode: 155e6...e2a

Høres ut som du gjør en fantastisk jobb med å ta vare på deg selv og kroppen din, og psyken din ikke minst! Det er tøft det! 

Men det er likevel ikke det samme som å endre et destruktivt spisemønster og en spiseforstyrrelse man har hatt siden man var barn/ungdom. 

Jeg tar også vare på meg selv og kroppen min. Jeg er fysisk aktiv, selv om dørstokkmila er lang noen ganger, jeg går til tannlegen, dusjer og går til legen om det trengs. Noen ganger er det kjipt å ta vare på seg selv, noen ganger vil jeg drikke mer enn jeg bør, men jeg holder meg i tøylene for jeg vil passe på meg og kroppen. Og det klarer jeg. For jeg har ikke et problem med dette. Og du klarer det for du har ikke et problem med mat og spising. Men det å spise regelmessig det greier jeg ikke. Jeg sulter meg og kaster opp. Og så overspiser jeg noe ekstremt. Og heldigvis går jeg i behandling og får hjelp. Men det å greie dette for meg er noe helt annet enn å greie å justere alkoholmengde eller ha fysisk aktivitet eller andre ting jeg gjør for å ta vare på meg selv. Spiseforstyrrelsen og femden har vært en årelang daglig kamp. Mens de andre tingene, ja det går opp og ned sånn det gjør for alle. 

Anonymkode: 66c67...a4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner absolutt hvor du vil hen, TS. Jeg opplever det samme fra alkoholikere. De sier at jeg er heldig som har et normalt forhold til alkohol. Det de ikke sjønner er at det er vanskelig for oss ikke-alkoholikere også. Vi gjør små valg hver dag som gjør at vi ikke er alkoholikere. Vi drikker ikke vodka til frokost, vi stopper ved en eller to øl til middagen. Det alkoholikere ikke skjønner er at vi ønsker også å drikke oftere enn vi gjør, men vi velger å ikke gjøre det.

:ironi:

Anonymkode: 8ecf9...f58

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner absolutt hvor du vil hen, TS. Jeg opplever det samme fra alkoholikere. De sier at jeg er heldig som har et normalt forhold til alkohol. Det de ikke sjønner er at det er vanskelig for oss ikke-alkoholikere også. Vi gjør små valg hver dag som gjør at vi ikke er alkoholikere. Vi drikker ikke vodka til frokost, vi stopper ved en eller to øl til middagen. Det alkoholikere ikke skjønner er at vi ønsker også å drikke oftere enn vi gjør, men vi velger å ikke gjøre det.

:ironi:

Anonymkode: 8ecf9...f58

Skjønner at du var sarkastisk, men du har mer rett enn du tror.

Jeg er veldig glad i vin og har i perioder drukket daglig. I perioder med mye jobb og stress har det ofte blitt vel mye selv i ukedager. Ikke uvanlig med 3 flasker i løpet av en arbeidsuke.

Har ingen problem med å skjønne hvordan folk blir avhengig av alkohol. Noen er selvsagt mer disponert for å bli det fra naturens side, men de færreste begynner med å drikke vodka til frokost. Det starter som regel i det små og så sklir det ut.

Jeg synes faktisk det var ganske tøft å gi avkall på alkoholen etter en slik periode, men jeg har vel ikke lov til å synes det var vanskelig siden jeg ikke er alkoholiker! 😀

 

Anonymkode: 155e6...e2a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at enkelte med spiseforstyrrelser og sykdom siterer meg, men nå har jeg vel gjentatte ganger sagt at det ikke er dere jeg henvender meg til? :) 

-

En ting jeg lurer på er hvordan dere friske mennesker som mener det er så mye vanskeligere for dere enn andre egentlig kan vite dette sikkert? Har dere vært i to menneskekropper slik dere kan vite forskjellen?

Foruten vektproblematikk har jeg også vært tidligere storrøyker og snuser. Heller ikke dette var det enkelt å slutte med. Røykingen tok mange år og flere mislykkede forsøk før jeg var i mål. Ingenting av dette var lett.

Selvsagt er det mennesker det er enklere for enn andre. Og noen har sikkert en sterkere avhengighet til mat enn andre. Benekter ikke dette.

Men det jeg sier for ørtende gang er at det er virkelig ikke lett for noen. Og heller ikke for de som er slanke.

Anonymkode: 155e6...e2a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med TS, og har tenkt dette mange ganger.

Både fordi, som flere nevner, noen har en tendens til å antyde at slanke bare er heldige. Og fordi jeg har noen venner som konstant er på slankern som er opptatt av å gi kostholdsråd eller forkynne hemmelighetene bak deres vekttap. Lavkarberne er kanskje verst på dette. Jeg er fundamentalt uenig i at en som har gått ned mange kilo på en gang har mer kunnskap om kosthold enn en som har holdt seg slank hele livet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så lei av slike tråder hbor folk som er overvektige hele tiden skal rakkes ned på, og nesten få status som tilbakestående osv...

For dem som er slanke, og alltid har vært det, er det kanskje lettere å holde vekten stabil. Og legger man på seg maks 5 kilo, så er ikle det en kjempejobb å klare å gå ned litt.  For en som veier 20-30 kilo pluss/minus, så er det å gå ned en enorm jobb som går over lang tid. Man må spise mindre enn man pleier i mange mnd/år. Da sier det seg selv at motivasjonen blir deretter. Man ser ikke resultatene, og faller fort tilbake. Det er også slik at kroppen ønsker seg tilbake til opprinnelig vekt, og etter man har tatt av, må man jobbe enormt mye med å motarbeide kroppen til å holde ny vekt. 

Glem heller ikke at mange legger lett på seg, mens noen ikke gjør det. Vi er forskjellige, ognhar forskjellige utfordringer! 

Jeg er slank nå, og er den eneste i min familie som har vært overvektig. Jeg spiser mindre enn de andre i familien, men var stor fra fødsel av. Har alltid hatt stor mage, selv som barn. Jeg legger kjempelett på meg, og kjemper en stor kamp hver eneste dag! Mine foreldre, søsken, mann og barn, spiser enormt mye, men legger ikke på seg. Jeg har alltid trent, og hadde god kondis også som overvektig. 

Sånne som deg, TS, ødelegger for mange! Slutt å se alt gjennom "dine øyne". Alle er ikke som deg ;)

Anonymkode: 67590...636

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.8.2020 den 16.39, AnonymBruker skrev:

Men det at man spiser det man vil, betyr jo ikke at man overspiser. Jeg vil tro at du har god kontakt med din sult- og metthetsfølelse. Hvis man hadde tracket kostholdet ditt, er jeg sikker på at du ikke spiser mer kalorier enn det kroppen din trenger i gjennomsnitt.

Anonymkode: 20a4b...bf8

Det er akkurat meg! Alle tror jeg har såå bra forbrenning, men jeg blir bare så utrolig fort mett. Jeg kan godt bytte ut et måltid med snop, fordi jeg ikke klarer å spise mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, pia mater skrev:

Det er akkurat meg! Alle tror jeg har såå bra forbrenning, men jeg blir bare så utrolig fort mett. Jeg kan godt bytte ut et måltid med snop, fordi jeg ikke klarer å spise mer. 

Nettopp. Mens de som er overvektige gjerne ikke har samme metthetsfølelsen. Ergo må det være mye enklere for deg å holde deg slank.

Anonymkode: 7b50a...5de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lønnesirup01 skrev:

Helt enig med TS, og har tenkt dette mange ganger.

Både fordi, som flere nevner, noen har en tendens til å antyde at slanke bare er heldige. Og fordi jeg har noen venner som konstant er på slankern som er opptatt av å gi kostholdsråd eller forkynne hemmelighetene bak deres vekttap. Lavkarberne er kanskje verst på dette. Jeg er fundamentalt uenig i at en som har gått ned mange kilo på en gang har mer kunnskap om kosthold enn en som har holdt seg slank hele livet.

Jeg har vært overvektig, og kan love at jeg "vet alt" om kosthold, etter å ha kjempet med vektnedgang hele livet. Jeg vet hva som er sunt, og spiser sunn mat, men likevel har jeg vært overvektig. Det er ikke vanskelig å spise sunt, men vanskelig å holde seg til en kalorimengde som ikke passer en. Mine barn er tynne, mannen likeså, men kan love at de ikke tenker over noenting de putter i seg. Venninnen min er slank, alltid vært det, men spiser kun lyst brød med syltetøy og nugatti. Middag er humbug, men hun legger ikke på seg, men har høyt blodtrykk. Hvordan hun ser ut innvendig, kunne jeg tenkt meg å vite ;)

Husk at mange overvektig tenker på kosthold hele tiden, ikke alle, men alle de som ønaker å gå ned i vekt tenker på det.

Anonymkode: 67590...636

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Mens de som er overvektige gjerne ikke har samme metthetsfølelsen. Ergo må det være mye enklere for deg å holde deg slank.

Anonymkode: 7b50a...5de

Jeg syns det er ganske lett å holde vekta. Jeg gikk opp noe da jeg sluttet å trene pga sykdom, men har funnet ut hva slags mengde jeg må spise nå for å holde vekta stabil igjen. Men jeg må likevel ta noen rette valg i hverdagen, som at kanskje jeg ikke skal spise opp hele den sjokoladeplaten selv om jeg har lyst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, pia mater skrev:

Det er akkurat meg! Alle tror jeg har såå bra forbrenning, men jeg blir bare så utrolig fort mett. Jeg kan godt bytte ut et måltid med snop, fordi jeg ikke klarer å spise mer. 

Jeg har fra jeg var liten av, aldri kjent metthetsfølelse, så å spise til jeg er mett, fungerer ikke. Jeg må resten av livet passe på hver eneste bit jeg tar i munnen. Så, da tror jeg mange tynne har det litt lettere ;)

Anonymkode: 67590...636

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fra jeg var liten av, aldri kjent metthetsfølelse, så å spise til jeg er mett, fungerer ikke. Jeg må resten av livet passe på hver eneste bit jeg tar i munnen. Så, da tror jeg mange tynne har det litt lettere ;)

Anonymkode: 67590...636

Jeg har ei venninne som har det likedan som deg. Det virker utrolig vanskelig!

Så jeg er absolutt heldig som har en metthetsfølelse jeg kan styre inntaket ut i fra. Selv om jeg gjerne kunne tenkt meg å spise litt mer noen ganger, spesielt på restauranter. Ser jo ut som at jeg bare pirker i maten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så lei av slike tråder hbor folk som er overvektige hele tiden skal rakkes ned på, og nesten få status som tilbakestående osv...

Sånne som deg, TS, ødelegger for mange! Slutt å se alt gjennom "dine øyne". Alle er ikke som deg ;)

Anonymkode: 67590...636

Er ingen her som rakker ned på overvektige.

Om noe så er det jo overvektige som rakker ned på slanke mennesker når de antyder at det er så enkelt for alle andre enn de selv og at vi ikke har hverken viljestyrke eller disiplin for å ta de valgene vi også må ta. 

Om du leste hele tråden så har jeg også vært 20 kg overvektig. Jeg vet litt hva jeg snakker om. 

Er nå i den heldige situasjon at jeg som regel slipper unna med en måned på diett om ting sklir ut, men jeg har tidligere vært på diett i månedsvis og gjerne et helt år av gangen. 

Anonymkode: 155e6...e2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...