Gå til innhold

Det er ikke nødvendigvis lett for oss slanke å holde vekten heller.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det å være slank er ofte summen av mange små (ofte automatiserte og ikke nødvendigvis så bevisste) avgjørelser, og som man tar hver dag. Eksempler: Om man er lat en dag og ikke gidder å lage middag, så velger man det sunneste ferdigmatalternativet, selv om man egentlig har lyst på det mest usunne. Man lar være å forsyne seg igjen, samme hvor god maten var. Man spiser til man er bare nesten mett, for man vet at metthetsfølelsen er litt forsinket. Man takker nei til et kakestykke dersom man vet at man spiste litt for mye dagen før eller til forrige måltid. Man lar være å gi etter for  fristelsen for å kjøpe snop/brus/kake (osv.) når man kjenner at det har blitt litt for mye av slikt de seneste dagene, man lager enkle regler for seg selv, som f.eks. å ikke spise søtt pålegg overhodet, eller ev. bare til helgefrokosten, man venter til neste måltid, samme hvor sulten man er, man passer på å ha  f.eks banan og nøtter i veska hvis det er fare for at man ikke rekker å spise lunsj, sånn for å forhindre at man i stedet kræsjer på sjokolade og God Morgen-yoghurt eller noe annet usunt, man kjøper vann med kullsyre når man får lyst på cola, fordi det er bedre for helsa. Osv., osv.

Anonymkode: 73dcd...2ac

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Men jeg har helt ødelagt forbrenning, og lever på 1000 kalorier om dagen. Og, de fleste tror meg ikke. Og det er veldig slitsomt, og aldri kunne unne deg noe. For med bare 1000 kalorier, så må jeg få i meg mat. 

Da må du gjøre noe for å få i gang forbrenningen. Trener du? Trening øker forbrenningen. Et sunnere kosthold vil også øke forbrenningen. Så får du heller spise mer i en periode og se om det hjelper. 

Er ikke slik at du spiser så lite at forbrenningen stopper opp da? Kanskje du trenger medisinsk hjelp også? 

Lag gjerne en egen tråd om dette! :)

Må bare til slutt presisere at jeg ikke henvender meg til mennesker i din situasjon eller som ellers er syke, har psykiske problemer eller andre årsaker for sine vektproblemer. 

Var selv kronisk syk i en periode og da var ikke vektnedgang målet, men å rehabilitere kroppen. Spiste fortsatt sunt, men sultet meg aldri.

Anonymkode: 155e6...e2a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ts.

Jeg har trent ganske mye, og får alltid slengt i trynet: "det er så lett for deg å se bra ut, fordi du trener så mye". Så det ble plutselig lettere å spise bra, når man trener i tillegg? Tvert i mot, vil jeg nesten påstå. 

Jeg har vert veeeldig bevisst på hva jeg har spist, treningen har ikke utgjort mange kcal i minus, slik mange tror. Man kan faktisk ikke spise som en gris, visst man vil se bra ut. Jeg kjemper mot søtsug nesten daglig, men vil heller være fit, en mett og tjukk.. 

 

Anonymkode: bdec3...d2c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært jojo-slanker? Eller har du noen medisinske problemer som gjør dette? Hvor lenge har du levd på 1000 om dagen og hva er din bmi.

Anonymkode: 20a4b...bf8

Jeg har slitt med mat siden jeg var 4 år. Og jeg har vært svært undervektig, normalvektig og overvektig. Gått opp og ned i vekt mange ganger. Jeg er og lav, kronisk syk, så det blir ikke noe trening. Har nå bmi på 27, og har levd på 1000 kalorier ganske lenge nå, i starten gikk jeg jo med i vekt. Men de siste månedene har det stått stille. 

Anonymkode: 736ca...687

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å TA noen eller gå til angrep på overvektige! Om noe var det ment opplysende og kanskje i beste fall motiverende? 

Jeg ønsker nemlig ikke at overvektige skal gjøre seg selv den bjørnetjenesten at de tror det er noe alvorlig galt med seg eller at det er så mye enklere for alle andre. Å holde vekten er krevende for de fleste! 

Og ja! Det er tøft å gå ned i vekt. Tøft å bli der også. 

Tenk derfor neste gang du synes det er hardt at det er slik for de aller fleste andre også. Ikke vær så hard med deg selv. Men prøv å stå imot!

Tenk hva du får tilbake ved å gi avkall på dårlige vaner. Der du i dag trøster deg med mat og andre ting, forsøk å erstatte det med andre ting.

Søtsug? Erstatt det med lettbrus, sukkerfritt tyggis, pastiller, osv. 

Sulten? Lær deg å spis masse av mat som metter, men har få kalorier.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For folk som virkelig sliter, er det ingenting som heter "å bare ta seg sammen". Det er som å kjempe mot en tsunami alene. Det går ikke. Tenk litt på det dere som er skråsikre på ting. Det finnes mye mere å kjempe med og mot der ute og dere vet aldri hvem det er som sliter hvis de ikke har fortalt det. Hvem som helst kan være rammet. Selv slanke mennesker kan slite. De er tynne, men stikker en finger i halsen når ingen ser. Alt gjøres for at fasaden skal være hel og blank. Det er ikke enkelt å være menneske. Tenk litt. 

Anonymkode: 9b098...1c7

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel ts, du har i alle fall noen voldsomme fordommer om hvordan alle overvektige er. Skikkelig ufordragelig besserwisserholdning som gjennomsyrer innleggene dine. Jeg var en av disse som var tynn fra naturens side. Spiste hva jeg ville, gikk på fjelltur fordi det var gøy, satt aldri mine bein i et treningsstudio, brukte str 36 i klær, bmi på 21. Så i slutten av 20 årene ble jeg syk, en kronisk sykdom som betyr medisiner resten av livet. Og med medisiner og sykdom gikk vekten sakte oppover, noe som 15 år senere betyr str 46-50 i klær, og bmi på 35. Gøy? Nei. Jeg hverken "stapper meg" for å sitere deg eller har kake til kaffen hver dag, spiser ikke chips til kvelds og fyrer innpå med junk ved enhver anledning slik du tror. Jeg spiser sunt, variert og teller kalorier i perioder så jeg har oversikt, men jeg kommer aldri til å bli slank nok til at du og dine like ikke kommer med "se på meg - jeg gjør alt rett og nå er jeg så slank og lekker atte". Jeg går fremdeles på fjellturer flere ganger i uken, men pga medisiner kommer pulsen knapt over 100, sånn er det bare. Når folk da hører jeg er andpusten, så tror det det er fordi jeg er en utrent blubbe. Så feil kan man ta.

Jeg kommenterer aldri folks utseende annet enn "så flott du ser ut", "den kjolen kledde du godt", "så stilig du er i dress" o.l., har aldri sagt at noen er heldig som er naturlig slank. Men det er forskjell på folk, for jeg var en av de naturlig slanke selv. Og flere i familien min er det, og jeg ser jo hva de spiser når vi er sammen i lange perioder. For å understreke at det ikke bare handler om å spise mindre junk, så kan jeg jo komme med et eksempel. Jeg fikk kyssesyken og var svært dårlig med høy feber, og hadde store problemer med å svelge. Tii slutt droppet jeg å spise, drakk kun vann eller farris med litt eplemost i 6 uker, samt en halv banan for dagen. Da visste jeg at minimumet av salter i kroppen holdt seg, og tenkte det sikkert var greit å miste litt vekt samtidig. Gikk ned litt under 1 kg på de 6 ukene. Du tror sikkert det er fordi jeg hadde eplemost i farrisen, men det kan jeg love deg ikke stemmer. Du som tror du vet alt vet egentlig svært lite. 

Nei, men jeg var altså en av de som kunne spise hva som helst frem til jeg ble syk. Og det du ikke skjønner er at overvektige flest faktisk ikke spiser chips til kvelds eller hyler innpå med sjokkis i butikken. Pakk sammen fordommene dine.

 

Anonymkode: 03537...2b8

Her virker det som om du fikk utløp for mye av egen frustrasjon som ikke har noe med meg å gjøre. Jeg er en ydmyk person som holder en lav profil og skriver dette som en anonym bruker. Kommenterer heller ikke folks utseende.

Har også hatt kyssesyken og kroniske plager. 

Om du ikke gikk ned mer enn 1 kg på 6 uker på kun vann, så var vel kroppen din i svært dårlig forfatning og stengte sikkert ned systemet. 

Budskapet i tråden gjaldt ikke syke mennesker, men ellers friske mennesker som er overvektige.

Anonymkode: 155e6...e2a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du gjøre noe for å få i gang forbrenningen. Trener du? Trening øker forbrenningen. Et sunnere kosthold vil også øke forbrenningen. Så får du heller spise mer i en periode og se om det hjelper. 

Er ikke slik at du spiser så lite at forbrenningen stopper opp da? Kanskje du trenger medisinsk hjelp også? 

Lag gjerne en egen tråd om dette! :)

Må bare til slutt presisere at jeg ikke henvender meg til mennesker i din situasjon eller som ellers er syke, har psykiske problemer eller andre årsaker for sine vektproblemer. 

Var selv kronisk syk i en periode og da var ikke vektnedgang målet, men å rehabilitere kroppen. Spiste fortsatt sunt, men sultet meg aldri.

Anonymkode: 155e6...e2a

Jeg har prøvd å lage egen tråd om det her før, men den blir stengt, da jeg bare lever på 1000 kalorier. 

Jeg er kronisk syk, så jeg får ikke trent. Har vært hos legen, og tatt mange prøver, men de finner ikke noe relatert til å slite med vektproblemer. 

Anonymkode: 736ca...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å lage egen tråd om det her før, men den blir stengt, da jeg bare lever på 1000 kalorier. 

Jeg er kronisk syk, så jeg får ikke trent. Har vært hos legen, og tatt mange prøver, men de finner ikke noe relatert til å slite med vektproblemer. 

Anonymkode: 736ca...687

Kan ikke du få stoffskiftemedisin da? Hva skjer om du lever på 2000 kalorier? 

Om legen din er vanskelig å jobbe med, så bytter du til en annen lege. 

Jeg gikk på stoffskiftetabletter selv i noen måneder ettersom verdiene mine var lave og jeg slet med utmattelse, men hadde ikke effekt for min del. 

Stoffskifte skal du jo lett få teste med blodprøver. Så sant du ikke har høye verdier (usannsynlig om det du sier stemmer), så burde du kunne prøve medisin og se om det hjelper deg.

Nå kommenterer jeg generelt. Kan ikke gi medisinske råd selvsagt. Men ville diskutert det med legen din.

Anonymkode: 155e6...e2a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Her virker det som om du fikk utløp for mye av egen frustrasjon som ikke har noe med meg å gjøre. Jeg er en ydmyk person som holder en lav profil og skriver dette som en anonym bruker. Kommenterer heller ikke folks utseende.

Har også hatt kyssesyken og kroniske plager. 

Om du ikke gikk ned mer enn 1 kg på 6 uker på kun vann, så var vel kroppen din i svært dårlig forfatning og stengte sikkert ned systemet. 

Budskapet i tråden gjaldt ikke syke mennesker, men ellers friske mennesker som er overvektige.

Anonymkode: 155e6...e2a

Du er på ingen måte ydmyk for at andre har historier og opplevelser som gjør deres årsak til overvekt annerledes enn din. Det er nettopp det som kommer frem i det du skriver, du har en hånlig nedlatende holdning til mennesker med overvekt som ikke bare tar seg sammen sånn som deg og spiser litt mindre så problemet blir løst. Du aner heller ikke hvem som er syk og frisk, du fordømmer bare ut fra det du ser. Jeg er i full jobb, ingen kolleger kjenner til sykdommen min, det gjør heller ikke de fleste av venner og familie. Jeg er ikke interessert i å dele helsehistorikken min med hvem som helst, og slik er det faktisk for svært mange. Deler man en diagnose kommer det stigma relatert til det, folk som kjenner noen som blir frisk av grønne urter og lilla te, folk skal mene noe om hvorfor man er syk, og masse "jammen du kan jo bare" ala det du serverer i denne tråden. Du kan ikke se på folk hva som ligger bak, og det er kanskje den viktigste lærdommen du kan ta med deg videre. 

Anonymkode: 03537...2b8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det som kommer frem i det du skriver, du har en hånlig nedlatende holdning til mennesker med overvekt som ikke bare tar seg sammen sånn som deg og spiser litt mindre så problemet blir løst. Du aner heller ikke hvem som er syk og frisk, du fordømmer bare ut fra det du ser. Jeg er i full jobb, ingen kolleger kjenner til sykdommen min, det gjør heller ikke de fleste av venner og familie. Jeg er ikke interessert i å dele helsehistorikken min med hvem som helst, og slik er det faktisk for svært mange. Deler man en diagnose kommer det stigma relatert til det, folk som kjenner noen som blir frisk av grønne urter og lilla te, folk skal mene noe om hvorfor man er syk, og masse "jammen du kan jo bare" ala det du serverer i denne tråden. Du kan ikke se på folk hva som ligger bak, og det er kanskje den viktigste lærdommen du kan ta med deg videre. 

Anonymkode: 03537...2b8

Absolutt ikke! :) 

Jeg fordømmer ingen. Folk må gjøre som de vil for min del. Har selv kronisk sykdom som ingen ser og har flere ganger fått høre av legen min, "Men du ser jo helt frisk ut!"

Det som skjer her er at du føler deg truffet, tar innlegget personlig og tillegger meg en hel rekke antagelser som du ikke vet noe om, men som egentlig har rot i dine egne bekymringer rundt temaet.

Jeg har nå tydelig sagt at trådens budskap er myntet på friske mennesker. Trådens budskap er ikke ment for mennesker med sykdom, enten det er fysisk eller psykisk.

Anonymkode: 155e6...e2a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrTeddy29

De fleste må faktisk spise sunt for gå ned i vekt om man er overvektig fra før av.

 

Handler bare om selv disiplin. Alle kan om man setter seg inn i det, handler vel mere bare om folk virkelig vil se bra ut eller om de vil ha et usunt forhold til kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
20 hours ago, Dævendøtte said:

 Når det er sagt, forstår jeg også at det er stor forskjell på folk, noen legger på seg av å se en bolle, mens jeg kan spise noen boller uten at det gjør noe med kroppen min.

 

Så stor forskjell er det faktisk ikke på folk flest og grunnforbrenning. Noen få unntak finnes, men det er veldig, veldig sjelden. Som regel er problemet at noen ikke greier å se en bolle uten å spise den (der er jeg!), mens andre fint greier å leve med at det er 20 boller i fryseren som ikke trenger å bli spist i løpet av denne uka. Kanskje motstår man bollene en dag, men unner seg en is i stedet. Eller to iskaffe. Eller to ekstra skiver til kvelds. Eller litt ekstra middag. Alle sånne små detaljer som betyr mye men som ikke nødvendigvis er så lett å legge merke til, og man derfor heller skyller på flaks enn vaner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvorfor trener du så mye når du er så tynn?" Klassiker. Jeg liker å være tynn, elsker følelsen av å være godt trent, liker hvordan klærne sitter og har ikke råd til å kjøpe meg en helt ny garderobe. Men jeg spiser ganske mye, men fornuftig da, sammenlignet med de andre i lunsjen som sitter der med ryvita og magerost, kan jeg ha solide brødskiver og gjerne en energibar eller frukt/nøtter. 

Anonymkode: cc1e1...601

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns slike tråder blir så unyanserte, og konklusjonene er ofte litt enkle, uten tanke for at mennesker er ulike - også psykisk.

For noen er det en kamp, en virkelig kamp. Bakgrunnen for at det er en kamp er forskjellig. Noen har et avhengighetsforhold til mat, og bruker mat for et substitutt for noe annet de sliter med, noen har ikke kontroll på selvdisiplinen, noen er syke og spiser medisiner som kødder med systemet osv.

For noen er det nok å være bevisst på inntak/aktivitet. For dem er det ikke en kamp på samme måte. Selv om de kanskje kjenner at de har litt lyst på soft-is, så er det ikke slik at hjernen kortslutter av tanken på denne soft-isen, de klarer å styre unna og velge havregrøt i stedet. De føler kanskje at de legger en stor innsats i det, men jeg tror ikke de føler det på samme måten som en som har virkelige problemer med mat/overvekt.

Og så har man de som "har mark i ræva", altså at de aldri klarer å sitte rolig, de er rastløse og urolige, og dette igjen fører til at de forbrenner noe mer, og i tillegg kanskje ikke får tiden til å spise de samme mengdene som en som sitter inne og er deprimert.

Poenget: ingen er like, heller ikke mentalt, og "kamper" kan oppleves veldig forskjellig.

Liten digresjon:  jeg har alltid hatt problemer med vekten, og har "hele tiden" gått rundt sulten, og har hele tiden måttet kjempe for ikke å bli kraftig overvektig. Men så fikk jeg en tarminfeksjon i fjor, og en hestekur med antibiotika, og etter dette har matlysten min forandret seg totalt. Jeg kan til tider glemme å spise, jeg har ingen slike voldsomme cravings som jeg hadde tidligere, og tankene om mat har endret seg. Det eneste jeg kjenner jeg kan crave på er faktisk brokkoli og grønnsaker, og det er jo bra. Jeg veier mindre nå enn jeg noen gang har gjort som voksen :) Så jeg tror at tarmflora og sammensetning av bakterier i tarmene også har mye mer å si enn vi hittil har trodd.

Anonymkode: 7b50a...5de

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke! :)

Jeg fordømmer ingen. Folk må gjøre som de vil for min del. Har selv kronisk sykdom som ingen ser og har flere ganger fått høre av legen min, "Men du ser jo helt frisk ut!"

Det som skjer her er at du føler deg truffet, tar innlegget personlig og tillegger meg en hel rekke antagelser som du ikke vet noe om, men som egentlig har rot i dine egne bekymringer rundt temaet.

Jeg har nå tydelig sagt at trådens budskap er myntet på friske mennesker. Trådens budskap er ikke ment for mennesker med sykdom, enten det er fysisk eller psykisk.

Anonymkode: 155e6...e2a

Du fordømmer jo i alle innleggene, det er jo det innleggene dine går ut på, helt fra den første setningen om at overvektige er overvektig fordi "de stapper seg". Nei, jeg føler meg ikke truffet, men jeg er så forbanna drittlei av nyfrelste folk som deg som mener alle andre bare burde gjøre det samme, og vips så er de slanke og freshe og problemet er løst. Du anklager andre for å være kunnskapsløse, men så er du egentlig kunnskapsløs selv. Fatshaming er velkjent, velbrukt og tillatt på KG. Jeg lurer på om du mener det samme om de som f.eks er for tynne og sliter med å legge på seg? At de bare kan spise litt mer og vips så er de så flotte atte? Neppe. 

Anonymkode: 03537...2b8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fordømmer jo i alle innleggene, det er jo det innleggene dine går ut på, helt fra den første setningen om at overvektige er overvektig fordi "de stapper seg". Nei, jeg føler meg ikke truffet, men jeg er så forbanna drittlei av nyfrelste folk som deg som mener alle andre bare burde gjøre det samme, og vips så er de slanke og freshe og problemet er løst. Du anklager andre for å være kunnskapsløse, men så er du egentlig kunnskapsløs selv. Fatshaming er velkjent, velbrukt og tillatt på KG. Jeg lurer på om du mener det samme om de som f.eks er for tynne og sliter med å legge på seg? At de bare kan spise litt mer og vips så er de så flotte atte? Neppe. 

Anonymkode: 03537...2b8

Poenget til Ts er at også slanke på passe på vekten, at de jobber med dette hver dag. De færreste voksne kan spise absolutt det de vil, hver eneste dag, uten å ofre vekten en tanke. 
Forskjellen på slanke og overvektige, er vel at slanke klarer å motstå trangen til å spise alt de har lyst på, mens overvektige gir etter for trangen

 

Og jeg har selv noen kilo for mye

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du fordømmer jo i alle innleggene, det er jo det innleggene dine går ut på, helt fra den første setningen om at overvektige er overvektig fordi "de stapper seg". Nei, jeg føler meg ikke truffet, men jeg er så forbanna drittlei av nyfrelste folk som deg som mener alle andre bare burde gjøre det samme, og vips så er de slanke og freshe og problemet er løst. Du anklager andre for å være kunnskapsløse, men så er du egentlig kunnskapsløs selv. Fatshaming er velkjent, velbrukt og tillatt på KG. Jeg lurer på om du mener det samme om de som f.eks er for tynne og sliter med å legge på seg? At de bare kan spise litt mer og vips så er de så flotte atte? Neppe. 

Anonymkode: 03537...2b8

Men de kan jo det, stort sett? De fleste tynne kan legge på seg ved å øke kaloriinntaket og omvendt. Noen av tingene i denne tråden høres jo ekstreme ut, som å leve på 1000kcal eller å leve seks uker på en halv banan daglig uten å gå ned i vekt. Skal ikke si at det ikke er sant men det må være EKSTREMT uvanlig i alle fall. Jeg jobber på sykehus på en avdeling der nesten alle slutter å spise i en periode pga behandlingsbivirkninger, og jeg har aldri opplevd at noen har sluttet å spise eller drastisk redusert næringsinntaket uten å gå ned i vekt. Uansett om de har vært overvektige og hatt f.eks pcos eller annet som gjør at man sliter med å gå ned.

Anonymkode: 33959...b65

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men de kan jo det, stort sett? De fleste tynne kan legge på seg ved å øke kaloriinntaket og omvendt. Noen av tingene i denne tråden høres jo ekstreme ut, som å leve på 1000kcal eller å leve seks uker på en halv banan daglig uten å gå ned i vekt. Skal ikke si at det ikke er sant men det må være EKSTREMT uvanlig i alle fall. Jeg jobber på sykehus på en avdeling der nesten alle slutter å spise i en periode pga behandlingsbivirkninger, og jeg har aldri opplevd at noen har sluttet å spise eller drastisk redusert næringsinntaket uten å gå ned i vekt. Uansett om de har vært overvektige og hatt f.eks pcos eller annet som gjør at man sliter med å gå ned.

Anonymkode: 33959...b65

Jeg er enig her

Men, jeg forstår at en på 160 kg har vanskeligere for å finne motivasjon til å takke nei til et kakestykke, det har jo ikke så mye å si fra eller til, i motsetning til en på 60 kg...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MrTeddy29 skrev:

De fleste må faktisk spise sunt for gå ned i vekt om man er overvektig fra før av.

 

Handler BARE om selv disiplin.

Ordet "bare" må kuttes helt ut. Med mindre en har det ganske problemfritt i forhold til tanker, ord og gjerninger, så er det ingenting som er bare. Det koster blod, svette og mange tårer. Noen ganger blir man også eitrende forbannet når noen sier at det er bare å ta seg sammen og ville det nok. :nei: Det er ikke det! 

Anonymkode: 9b098...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget til TS er litt i samme gate som å si at "hvite kan også bli diskriminert asså". 

Jeg tror de fleste vet at selv slanke må prioritere kaloriinntak og/eller trening. Balanse mellom kalorier inn og ut gjelder for alle. 

Men utgangspunktet for kalorier inn og ut er ikke likt for alle. Noen har sykdommer som gjør det vanskeligere å holde seg aktiv og/eller gjør noe med hvor mye de forbrenner. Noen har spiseforstyrrelser. Noen bruker mat som medisin pga ubehandlede psykiske problemer. Noen har mindre av signalstoffene som signaliserer metthet. 

Og mange som går ned i vekt, opplever å få forbrenningen drastisk redusert fordi kroppen motarbeider vektreduksjonen. 

Det er ikke dermed sagt at de som er slanke ikke må jobbe for å holde seg slanke. De må bare jobbe veldig mye mindre for det. 

Anonymkode: 78123...992

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ute etter å TA noen eller gå til angrep på overvektige! Om noe var det ment opplysende og kanskje i beste fall motiverende? 

Jeg ønsker nemlig ikke at overvektige skal gjøre seg selv den bjørnetjenesten at de tror det er noe alvorlig galt med seg eller at det er så mye enklere for alle andre. Å holde vekten er krevende for de fleste! 

Og ja! Det er tøft å gå ned i vekt. Tøft å bli der også. 

Tenk derfor neste gang du synes det er hardt at det er slik for de aller fleste andre også. Ikke vær så hard med deg selv. Men prøv å stå imot!

Tenk hva du får tilbake ved å gi avkall på dårlige vaner. Der du i dag trøster deg med mat og andre ting, forsøk å erstatte det med andre ting.

Søtsug? Erstatt det med lettbrus, sukkerfritt tyggis, pastiller, osv. 

Sulten? Lær deg å spis masse av mat som metter, men har få kalorier.

 

Her virker det som om du fikk utløp for mye av egen frustrasjon som ikke har noe med meg å gjøre. Jeg er en ydmyk person som holder en lav profil og skriver dette som en anonym bruker. Kommenterer heller ikke folks utseende.

Har også hatt kyssesyken og kroniske plager. 

Om du ikke gikk ned mer enn 1 kg på 6 uker på kun vann, så var vel kroppen din i svært dårlig forfatning og stengte sikkert ned systemet. 

Budskapet i tråden gjaldt ikke syke mennesker, men ellers friske mennesker som er overvektige.

Anonymkode: 155e6...e2a

Hjelpes. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...