Gå til innhold

Det er ikke nødvendigvis lett for oss slanke å holde vekten heller.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel sjelden jeg ser at folk tar det for gitt at det er enkelt å holde seg slank? Hadde det vært det hadde det jo vært færre med for mange kilo også. Det som er den store forskjellen er at du har et veldig nye bedre utgangspunkt enn den som starter på en livsstilsendring og skal ned flere kilo. Du kan sikkert sette seg inn hva det vil kreve når du beskriver hva det krever av deg å holde deg i balanse. 

Anonymkode: b7367...927

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva vil du egentlig..? Det er jobb å slanke seg, og det er jobb å legge om livsstilen. Har man et sunt kosthold og et ok forhold til aktivitet fra barndom av, er det ikke så mye som skal til. 

Jeg har alltid vært tynn og undervektig, nå som jeg er over 30 så ser jeg at det er ikke å spise hva jeg vil.. Men det er ikke bare bare å gå ned i vekt, det skal jeg love deg. 

 

Anonymkode: 5a56c...525

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke folk ofte si det er lett? Man må jo fortsatt holde seg nede med det sunne kostholdet. Men vil jo si det vanskeligere og komme seg ned, komme seg ut av uvanen. Når man har blitt slank, er man jo gjerne vandt med og leve sånn, fått seg kostholdsplaner. Og lagt vekk alt man føler er dårlig mat for en stund siden. 
 

Så jeg mener absolutt det er vanskeligere og komme seg ned, men og holde seg der er heler ikke nødvendigvis lett. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg trenger ikke selvskryt som anonym bruker.

Det jeg vil med innlegget er at de som har vektproblemer må skjønne at dette er noe som er vanskelig for folk flest også. De er ikke i en unik situasjon. Selv de som er slanke må DAGLIG ta de rette valgene. Er derfor man ofte snakker om livsstilsforandringer.

Lyset i tunnelen er jo at om man tar grep og spiser sunt i noen uker og etterhvert måneder så går det mye lettere. Men man må innstille seg på å gi slipp på tidligere uvaner.

Husker selv når jeg gikk på min første diett og gledde meg til det var over og jeg kunne spise normalt igjen. Men det fungerer jo ikke slik. Det positive for min del nå er jo at jeg foretrekker å spise sunt. 

Anonymkode: 155e6...e2a

Jeg bryr meg ikke om det er vanskelig eller enkelt for andre å holde vekten. Jeg bryr meg om meg selv og min situasjon. Ofrer ikke andre en tanke. 
Hvorfor bryr du deg om hva "vi som har vektproblemer" tenker om deg? For mest sannsynlig så ofrer ikke "vi" deg en eneste tanke. 

Anonymkode: 9b3bb...00d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært slank i 40 år og går aldri rundt og foretar valg rundt matinntaket slik TS beskriver. Det høres anstrengt og tvangsmessig ut i mine øyne.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hva vil du egentlig..? Det er jobb å slanke seg, og det er jobb å legge om livsstilen. Har man et sunt kosthold og et ok forhold til aktivitet fra barndom av, er det ikke så mye som skal til. 

Jeg har alltid vært tynn og undervektig, nå som jeg er over 30 så ser jeg at det er ikke å spise hva jeg vil.. Men det er ikke bare bare å gå ned i vekt, det skal jeg love deg. 

Anonymkode: 5a56c...525

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel sjelden jeg ser at folk tar det for gitt at det er enkelt å holde seg slank? Hadde det vært det hadde det jo vært færre med for mange kilo også. Det som er den store forskjellen er at du har et veldig nye bedre utgangspunkt enn den som starter på en livsstilsendring og skal ned flere kilo. Du kan sikkert sette seg inn hva det vil kreve når du beskriver hva det krever av deg å holde deg i balanse. 

Anonymkode: b7367...927

Jeg vil myten om det slanke mennesket som får alt gratis og kan spise hva det vil til livs! :) Det finnes noen svært få mennesker som har det slik, men de aller, aller fleste må passe på hva de spiser og i tillegg holde seg aktive (minst viktig; kosten betyr mest).

Jeg har selv vært 20 kg overvektig. Brukte lang tid på å gå ned til min normalvekt. Og ytterligere et halvt år for å gå under det igjen. Derfor vet jeg godt hva jeg snakker om og hva det krever å gå ned i vekt. 

De siste årene har stort sett vært vedlikehold, men skal ikke lenger tilbake enn jul i fjor når jeg knapt fikk på meg finpynten og innså at jeg hadde gått opp 4-5 kg. Så da var det nok en periode med vektnedgang over jul. Har også en liten fase nå etter sommerferien, men heldigvis er det nok ikke snakk om mer enn 2-3 kg. 

Selvsagt er det mye lettere å holde seg slank og selvsagt er det lettere å gå ned 2-3 kg. 

Jeg har aldri sagt at noen sier det er lett å gå ned i vekt. Men jeg har både hørt og lest fra folk som virker å mene at alt er mye enklere for slanke mennesker og at "vi" ikke vet hvordan noen som er overvektig har det. Det er nettopp hvor jeg er uenig. Vi kan faktisk ikke stappe i oss vi heller! :) Jeg vil bare ikke at de som sliter med overvekt skal gå og tro at de er i en særposisjon og at det er så lett for alle andre. Det er nemlig ikke det.

Akkurat nå kunne jeg tenke meg favorittgodteriet mitt og er faktisk litt småsulten. Men jeg tar heller en kaffekopp og døver sulten frem til neste måltid. Og venter med favorittgodteriet mitt til 2-3 uker (men da kun 1 dag og så er det tilbake til avhold).

De som ikke føler seg truffet kan fint bla videre.

Anonymkode: 155e6...e2a

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv vært 20 kg overvektig. Brukte lang tid på å gå ned til min normalvekt. Og ytterligere et halvt år for å gå under det igjen. Derfor vet jeg godt hva jeg snakker om og hva det krever å gå ned i vekt. 

Og derfor føler du kanskje at du hele tiden gjør valg og tar vurderinger. 

Jeg spiser til jeg er mett og spiser når jeg er sulten. Og spiser det jeg har lyst på.

For deg som har vært overvektig er det en annen sak.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår poenget ditt. Er selv litt rundere enn helslank, men har venninner som er mer overvektige og synes jeg er heldig som har høy forbrenning. De merker seg ikke at de bestandig spiser mer enn meg og aldri sier nei takk til noen ting. Selv er jeg glad i øl og vin, og holder meg derfor helt unna sjokolade, is og annet "unødvendig" som det kan være mye av om sommeren, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skjønner hva ts mener. 

Jeg er slank, og jeg irriterer meg når folk sier "åh, du er så heldig, du som er så slank". Jeg er ikke "Heldig"; jeg jobber hardt for å holde meg slank. 

Jeg var skikkelig lubben på barneskolen, og måtte faktisk jobbe for å bli slank. Og nå må jeg jobbe hver dag for å holde meg slank. Jeg går ofte sulten. Jeg nekter meg ting jeg har så lyst på at jeg omtrent skjelver av cravings. Jeg trener ofte selv om jeg overhodet ikke vil. Jeg kan overhodet ikke spise det jeg vil, når jeg vil, ei heller kan jeg sitte og late meg på sofaen dag ut og dag inn. 

 

Anonymkode: f57e9...366

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Chuck skrev:

Og derfor føler du kanskje at du hele tiden gjør valg og tar vurderinger. 

Jeg spiser til jeg er mett og spiser når jeg er sulten. Og spiser det jeg har lyst på.

For deg som har vært overvektig er det en annen sak.

Jeg har aldri vært overvektig. Men etter jeg ble kanskje 25år, må jeg jobbe aktivt for å holde meg på min trivselsvekt. Men selvfølgelig, jeg kunne brydd meg mindre og holdt meg i øvre del av normal bmi. Men jeg liker best kroppen min på grensen til undervektig bmi, og det må jeg jobbe for mtp mat.

Anonymkode: 20a4b...bf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Chuck skrev:

Vært slank i 40 år og går aldri rundt og foretar valg rundt matinntaket slik TS beskriver. Det høres anstrengt og tvangsmessig ut i mine øyne.

Jeg har vært slank like lenge, og det fordi jeg har aktivt gått inn for å holde meg slank. Spiser sunt, små måltider, trener daglig og holder meg unna sukker så godt jeg kan. Har lavt stoffskifte og lav forbrenning, så det skal ikke så mye til for å gå opp i vekt. Å forbli slank er et valg jeg tar hver eneste dag.

Anonymkode: d551f...91c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært overvektig. Men etter jeg ble kanskje 25år, må jeg jobbe aktivt for å holde meg på min trivselsvekt. Men selvfølgelig, jeg kunne brydd meg mindre og holdt meg i øvre del av normal bmi. Men jeg liker best kroppen min på grensen til undervektig bmi, og det må jeg jobbe for mtp mat.

Anonymkode: 20a4b...bf8

Jeg ligger ikke i øvre del av normal BMI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at jeg er heldig som har den kroppen jeg har.

Vel, svarer jeg da, det er ikke bare flaks. Mulig jeg er heldig med utgangspunktet, men det koster meg litt å holde meg i såpass god form som jeg er. Når det er sagt, forstår jeg også at det er stor forskjell på folk, noen legger på seg av å se en bolle, mens jeg kan spise noen boller uten at det gjør noe med kroppen min.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kritt skrev:

Selv er jeg glad i øl og vin, og holder meg derfor helt unna sjokolade, is og annet "unødvendig" som det kan være mye av om sommeren, for eksempel.

Jepp. 

Jeg drikker stort sett alltid vin og da tørr vin. Eksempelt på ett valg man kan gjøre. 

Har forresten en venninne som spiser både potetgull og sjokolade, men har lagt merke til at hun da ofte dropper andre måltider den dagen. Kanskje ikke det sunneste valget. Men hun vet at det er en dagsbalanse hun ikke kan overskride og er stort sett god til å følge den.

Anonymkode: 155e6...e2a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...