Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som har så stor medfølelse for narkomane?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes synd på de som er helt på kjøret og Nor på gata, det er ikke et verdig liv.. og jeg synes alle bør få oppleve å ha et verdig liv. De lider av misbruker og jeg unner ingen å lide, ja det er synd på de.. når de har kommet til et viss punkt. spesielt når de som er snille og bare sitter der og tigger med koppen sin og ikke er farlig. 
men de som er farlige har jeg ikke medlidenhet for eller de som bevisst spiller en rolle for å lure samvittigheten til folk. 
nå bor jeg på et lite sted der det ikke finnes narkomane i gatene, kun folk som sitter å riser seg hjemme og ikke er til plage for andre.. hadde sikkert tenkt mer som deg hadde søppelbøttene mine blitt endevendt og det var en del av hverdagen 

Anonymkode: e6382...78f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man er nødt til å spise for å leve. Man trenger ikke narkotika for å leve.

Anonymkode: 992bc...743

Ja, og de som ikke spiser da? Eller kaster opp alt de får i seg? Du aner ikke hva du snakker om her. 

Anonymkode: b7cd4...923

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2020 den 11.42, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i et nabolag der også mange narkomane er. De henger rundt Straxhuset, utenfor matbutikken, inne på matbutikkene, i parken,i gangtuneller og på bussen. 

Jeg har kjent et par narkomane privat, men det er vanskelig å beholde et vennskap med de. 

Har i løpet av de siste årene oppdaget at det er så mange som sympatiserer med narkomane. De får utdelt mat og klær, de blir inkludert i idrettslag og fotballag, folk synes det er så varme og fantastiske mennesker. 

Jeg synes ikke det.

Jeg er drittlei av at de endevender søppelbøttene mine, at de hele tiden prøver å stjele sykler i gaten, at de går rundt og kjenner på dører, at de kaster fra seg tomflasker, sprøytespisser og drit og lort i sandkasser på lekeplasser og blomsterbed. Jeg er dritt lei av at de hele tiden maser om å få låne mobiltelefonen, eller få litt penger, eller at de stopper min tenåringssønn om kveldene og prøver å ta fra han verdisaker.

De aller fleste av de var sikkert greie og gode mennesker før de havnet på kjøret, men de er det ikke nå 😐

 

Anonymkode: f12ee...dc0

Fordi så mange mennesker synes det er vanskelig å se det vonde her i verden, og tenker at hvis de bare syns litt synd på de narkomane kan de ha bedre samvittighet når de binger Netflix og trøkker trynet sitt med potetgull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, og de som ikke spiser da? Eller kaster opp alt de får i seg? Du aner ikke hva du snakker om her. 

Anonymkode: b7cd4...923

Har du blitt truet, manipulert, banket opp, blitt frastjålet verdier? Har dine barn blitt frastjålet sine ting av en narkoman bror? Tror ikke det, så jeg vet godt hva jeg snakker om. Dette var det min eldste sønn som gjorde. Han stjal så og si alt av verdier mens vi var borte på ferie. Dette har resultert i at han ikke er velkommen hos oss. Vi måtte flytte til en helt annen kant av landet for å få fred.. 

Jeg er så lei av at lovbrytere skal forståes ihjel og bli strøket med hårene hele tiden. De har valgt livet sitt selv og må da leve med det.

Jeg hadde anorexi som ung, men jeg valgte selv å bli frisk og kontaktet helsevesenet og fikk hjelp. Det kan også narkomane gjøre. Hjelpen er der, men de velger heller å leve i rusen.

Anonymkode: 992bc...743

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så lei av at lovbrytere skal forståes ihjel og bli strøket med hårene hele tiden. De har valgt livet sitt selv og må da leve med det.

Jeg hadde anorexi som ung, men jeg valgte selv å bli frisk og kontaktet helsevesenet og fikk hjelp. Det kan også narkomane gjøre. Hjelpen er der, men de velger heller å leve i rusen.

Nettopp. Barndom og oppvekst kan være en forklaring, men aldri en unnskyldning.

Det er nok mennesker med langt verre forutsetninger som har klart seg fint.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du blitt truet, manipulert, banket opp, blitt frastjålet verdier? Har dine barn blitt frastjålet sine ting av en narkoman bror? Tror ikke det, så jeg vet godt hva jeg snakker om. Dette var det min eldste sønn som gjorde. Han stjal så og si alt av verdier mens vi var borte på ferie. Dette har resultert i at han ikke er velkommen hos oss. Vi måtte flytte til en helt annen kant av landet for å få fred.. 

Jeg er så lei av at lovbrytere skal forståes ihjel og bli strøket med hårene hele tiden. De har valgt livet sitt selv og må da leve med det.

Jeg hadde anorexi som ung, men jeg valgte selv å bli frisk og kontaktet helsevesenet og fikk hjelp. Det kan også narkomane gjøre. Hjelpen er der, men de velger heller å leve i rusen.

Anonymkode: 992bc...743

Jeg har fortsatt ikke unnskyldt at de banker opp folk, truer eller stjeler. Men jeg prøver å forklare hvorfor noen har tatt valgene de har tatt og hvordan de kunne havne der de har havnet. Og jo, jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har jobbet innen rus i 12 år og gjett hvorfor jeg valgte nettopp det? Fordi jeg vet veldig godt hvordan rusen ødelegger både enkeltmennesker og familier. 

Og flott at du valgte å bli frisk. Da burde du av alle vite hvor tøft det kan være og at alle ikke klarer det. Du hadde kanskje støtte rundt deg også? Veldig mange, spesielt rusavhengige, har kanskje ikke det. Bortsett fra i rusmiljøet. Rart de da velger det du... 

Anonymkode: b7cd4...923

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fortsatt ikke unnskyldt at de banker opp folk, truer eller stjeler. Men jeg prøver å forklare hvorfor noen har tatt valgene de har tatt og hvordan de kunne havne der de har havnet. Og jo, jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har jobbet innen rus i 12 år og gjett hvorfor jeg valgte nettopp det? Fordi jeg vet veldig godt hvordan rusen ødelegger både enkeltmennesker og familier. 

Og flott at du valgte å bli frisk. Da burde du av alle vite hvor tøft det kan være og at alle ikke klarer det. Du hadde kanskje støtte rundt deg også? Veldig mange, spesielt rusavhengige, har kanskje ikke det. Bortsett fra i rusmiljøet. Rart de da velger det du... 

Anonymkode: b7cd4...923

Hadde ingen støtte rundt meg. Jeg valgte bare å bli frisk.

Anonymkode: 992bc...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fortsatt ikke unnskyldt at de banker opp folk, truer eller stjeler. Men jeg prøver å forklare hvorfor noen har tatt valgene de har tatt og hvordan de kunne havne der de har havnet. Og jo, jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har jobbet innen rus i 12 år og gjett hvorfor jeg valgte nettopp det? Fordi jeg vet veldig godt hvordan rusen ødelegger både enkeltmennesker og familier. 

Og flott at du valgte å bli frisk. Da burde du av alle vite hvor tøft det kan være og at alle ikke klarer det. Du hadde kanskje støtte rundt deg også? Veldig mange, spesielt rusavhengige, har kanskje ikke det. Bortsett fra i rusmiljøet. Rart de da velger det du... 

Anonymkode: b7cd4...923

Sorry, men 734 sin sønn, og min søster VELGER å ruse seg. De velger vekk et normalt liv til tross for at de har familie som vil hjelpe deg. 

Vil tro 743 har nådd et nokpunkt, for det koker ned til for svært mange narkomane at de velger rus. Våre slektninger blir jo unnskyldt for hvert lovbrudd de gjør med at man må forstå de. Hva med at de til syvende og sist tar ansvar for eget liv slik alle andre må? Det er ikke sånn at de fleste narkomane har en '' grunn" til å være det. 

Det er gøy å ruse seg, det er gøy å bli full. Noen klarer ikke balansere det og blir avhengige. Det er selvvalgt. Familien må slippe å bære ansvar for at de er blitt sånn, eller at de har det vanskelig. Alle rundt narkomane har det vanskelig og, sånn helt uten at vi tyr til rus. 

Anonymkode: 371b9...12c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, men 734 sin sønn, og min søster VELGER å ruse seg. De velger vekk et normalt liv til tross for at de har familie som vil hjelpe deg. 

Vil tro 743 har nådd et nokpunkt, for det koker ned til for svært mange narkomane at de velger rus. Våre slektninger blir jo unnskyldt for hvert lovbrudd de gjør med at man må forstå de. Hva med at de til syvende og sist tar ansvar for eget liv slik alle andre må? Det er ikke sånn at de fleste narkomane har en '' grunn" til å være det. 

Det er gøy å ruse seg, det er gøy å bli full. Noen klarer ikke balansere det og blir avhengige. Det er selvvalgt. Familien må slippe å bære ansvar for at de er blitt sånn, eller at de har det vanskelig. Alle rundt narkomane har det vanskelig og, sånn helt uten at vi tyr til rus. 

Anonymkode: 371b9...12c

Pårørende smekk fulle av selvmedlidenhet som ikke tilegner seg kunnskap er like ille som den som ruser seg. 
Er du bedre enn de som lever i aktiv rus tenker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fallabella skrev:

Pårørende smekk fulle av selvmedlidenhet som ikke tilegner seg kunnskap er like ille som den som ruser seg. 
Er du bedre enn de som lever i aktiv rus tenker du? 

Ja, det er jeg. Jeg syns ikke synd på meg selv, men jeg syns synd på mamma og pappa. Jeg har ingen medfølelse for min søster eller andre narkomane lenger. Jeg er ferdig med å forstå. Alt er løgn. 

Anonymkode: 371b9...12c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.7.2020 den 12.38):

Har du blitt truet, manipulert, banket opp, blitt frastjålet verdier? Har dine barn blitt frastjålet sine ting av en narkoman bror? Tror ikke det, så jeg vet godt hva jeg snakker om. Dette var det min eldste sønn som gjorde. Han stjal så og si alt av verdier mens vi var borte på ferie. Dette har resultert i at han ikke er velkommen hos oss. Vi måtte flytte til en helt annen kant av landet for å få fred.. 

Jeg er så lei av at lovbrytere skal forståes ihjel og bli strøket med hårene hele tiden. De har valgt livet sitt selv og må da leve med det.

Jeg hadde anorexi som ung, men jeg valgte selv å bli frisk og kontaktet helsevesenet og fikk hjelp. Det kan også narkomane gjøre. Hjelpen er der, men de velger heller å leve i rusen.

Anonymkode: 992bc...743

Det er veldig trist at du og din familie har opplevd det.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jeg. Jeg syns ikke synd på meg selv, men jeg syns synd på mamma og pappa. Jeg har ingen medfølelse for min søster eller andre narkomane lenger. Jeg er ferdig med å forstå. Alt er løgn. 

Anonymkode: 371b9...12c

Da kan ingen hjelpe deg til å være annet en en bitter person som andre ikke liker.

Dere pårørende må selv rehabilitere dere og tilegne dere kunnskap. Din bror/søster er født og lever og det fakta kan dere ikke fjerne.

Velger du å gå igjennom livet å hate så et det så klart fritt frem for det, men du taper jo bare selv.

Alle familier har sitt å stri med, deres onde ble rus.

Endret av Fallabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Det er veldig trist at du og din familie har opplevd det. Jeg har selv opplevd mye traumer og vondt av noen, og selv om de er syke eller sliter så kunne det ikke forsvares. Å behandle folk stygt er aldri greit. Likevel tenker jeg at vi må kunne ha to tanker i hodet samtidig. Jeg klandrer ikke de menneskene for å slite med sykdom og rus - men jeg klandrer de for at de har skadet meg. Og det er en forskjell. Man kan klandre personen for handlingene som har blitt begått, men å klandre noen for at de er syk eller sliter med rus synes jeg ikke noe om. De kan ikke noe for at de er syke, men de kan noe for å ha skadet oss - og det bør de klandres for, eller man bør i alle fall plassere skylden der den hører hjemme - hos dem som har forvoldt skade.
 

Problemet er jo at uten rus hadde de ikke gjort dette. Om min søster ikke hadde ruset seg hadde hun ikke stjålet penger, piller, biler mm. Sist hun hadde en vellykket nykter periode hadde hun jobb og var såpass oppegående at vi trodde det skulle gå bra. Så havnet hun utfor igjen og dansen begynte. Hun skulle bare en tur inn til 'byen' å ta noen øl. 

Og jeg ble så glad da hun kom hjem samme kveld, helt edru! Hun sa at det var ikke noe for henne å møte vennene igjen. Var bedre med et stabilt liv. 

.... Men så ble det for fristende allikevel. Og hun var svært god på å skjule det. Helt til politiet stoppet henne. 

Det er rett og slett forferdelig hva rus har gjort med henne. Jeg tar avstand fra personen hun er nå, men det er ok, det sier tilogmed hennes tidligere behandler. For personen jeg tar avstand fra er ikke min søster. Men et fragment. 

Anonymkode: 371b9...12c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Fallabella skrev:

Da kan ingen hjelpe deg til å være annet en en bitter person som andre ikke liker.

Dere pårørende må selv rehabilitere dere og tilegne dere kunnskap. Din bror/søster er født og lever og det fakta kan dere ikke fjerne.

Velger du å gå igjennom livet å hate så et det så klart fritt frem for det, men du taper jo bare selv.

Alle familier har sitt å stri med, deres onde ble rus.

Vi pårørende har jobbet for min søster i snart to tiår. Tror du bør gi deg. 

Det er ikke sånn at ingen liker meg og at jeg er slem eller ugrei. Jeg bare gidder ikke forstå meg på dette etter så mange år. Hvor lenge skal mamma og pappa faktisk orke å holde på? Hvorfor kan de ALDRI få reist på ferie? Sist de var i utlandet er nå 13 år siden, da måtte de hastefly hjem fordi hun hadde tatt en overdose. De tør ikke leve lenger. De er alltid på vakt og man ser det så godt på særlig mamma. Hun har det aldri bra og kan ofte sitte og se på koselige tvprogrammer om folk som ruser seg men blir friske, og sånn får hun til å sove. For hun lager en fantasi om hvordan ting skal bli når 'Sara' blir frisk. Da skal alt bli bra. Mamma ser på tv og tenker at alle kan bli friske, at vi bare ikke har funnet rett metode for Sara. Det er hennes store drøm. 

Anonymkode: 371b9...12c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo at uten rus hadde de ikke gjort dette. Om min søster ikke hadde ruset seg hadde hun ikke stjålet penger, piller, biler mm. Sist hun hadde en vellykket nykter periode hadde hun jobb og var såpass oppegående at vi trodde det skulle gå bra. Så havnet hun utfor igjen og dansen begynte. Hun skulle bare en tur inn til 'byen' å ta noen øl. 

Og jeg ble så glad da hun kom hjem samme kveld, helt edru! Hun sa at det var ikke noe for henne å møte vennene igjen. Var bedre med et stabilt liv. 

.... Men så ble det for fristende allikevel. Og hun var svært god på å skjule det. Helt til politiet stoppet henne. 

Det er rett og slett forferdelig hva rus har gjort med henne. Jeg tar avstand fra personen hun er nå, men det er ok, det sier tilogmed hennes tidligere behandler. For personen jeg tar avstand fra er ikke min søster. Men et fragment. 

Anonymkode: 371b9...12c

Riktig. Ruspersonligheten skal du ignorere.

På en avhengig sin behovspyramide kommer rus først, før egne barn, før foreldre, før jobb, før alt annet. Det er lidelsen slik den er. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi pårørende har jobbet for min søster i snart to tiår. Tror du bør gi deg. 

Det er ikke sånn at ingen liker meg og at jeg er slem eller ugrei. Jeg bare gidder ikke forstå meg på dette etter så mange år. Hvor lenge skal mamma og pappa faktisk orke å holde på? Hvorfor kan de ALDRI få reist på ferie? Sist de var i utlandet er nå 13 år siden, da måtte de hastefly hjem fordi hun hadde tatt en overdose. De tør ikke leve lenger. De er alltid på vakt og man ser det så godt på særlig mamma. Hun har det aldri bra og kan ofte sitte og se på koselige tvprogrammer om folk som ruser seg men blir friske, og sånn får hun til å sove. For hun lager en fantasi om hvordan ting skal bli når 'Sara' blir frisk. Da skal alt bli bra. Mamma ser på tv og tenker at alle kan bli friske, at vi bare ikke har funnet rett metode for Sara. Det er hennes store drøm. 

Anonymkode: 371b9...12c

Dette blir sånn fordi dere ikke tar ansvar for dere selv å søker hjelp. 
Den avhengige kan dere ikke gjøre noe med uansett. Det eneste som skjer er slik som du sier, dere sliter dere ut å blir oppgitte og bittre,

Ta med foreldrene dine på Blå kors el Alanon. Det er den ene tingen du kan gjøre

Endret av Fallabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Fallabella skrev:

Riktig. Ruspersonligheten skal du ignorere.

På en avhengig sin behovspyramide kommer rus først, før egne barn, før foreldre, før jobb, før alt annet. Det er lidelsen slik den er. 
 

Ja, bare at jeg ikke lenger har noen respekt for denne lidelsen. 

Min søster er ikke seg selv. Jeg tror dessverre hun er tapt. Det er vanvittig trist. 

Jeg kan ikke omgåes henne, for enten er hun for intenst rusa, eller så er hun på nedtur. Noen ganger spør hun om vi skal ta en kaffe, og så spanderer hun. Da vet jeg at det besøket ender med at hun skal ha penger. Og jeg vil ikke gi henne penger mer. 

Jeg begynte etterhvert å si jeg kunne betale i butikken. Dette var hun anti, men valgte dyre varer man ikke trenger.. Noen timer etterpå returnerte hun de for pengene. Alt er bare rus rus rus. 

Det triste er at jeg ikke tror rusen er særlig god lenger i det hele tatt. Vet at hun er dårligere enn på lenge. Vanvittig kombinasjonmisbruk. Mamma tror at Sara kommer til å ta en overdose og 'se lyset', mens jeg tror det lyset fort er døden dessverre. Men da får faktisk alle fred. 

Sara også. 

Anonymkode: 371b9...12c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fallabella skrev:

Riktig. Ruspersonligheten skal du ignorere.

På en avhengig sin behovspyramide kommer rus først, før egne barn, før foreldre, før jobb, før alt annet. Det er lidelsen slik den er. 
 

Hvordan kan du ignorere majoriteten av noens personlighet?

Rus er til syvende og sist et valg man tar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Problemet er jo at uten rus hadde de ikke gjort dette. Om min søster ikke hadde ruset seg hadde hun ikke stjålet penger, piller, biler mm. 

Anonymkode: 371b9...12c

Men så spørs det hva som er årsaken til at man tyr til narkotika da. Aner ikke hva som er tilfelle for din søster, naturligvis, men man blir sjeldent narkoman bare av at det er tilgjengelig. Det er i alle fall min teori.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
Akkurat nå, maskinisten skrev:

Hvordan kan du ignorere majoriteten av noens personlighet?

Rus er til syvende og sist et valg man tar.

De pårørende bør ignorere den er det jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...