Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som har så stor medfølelse for narkomane?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Gliffy skrev:

Dette tror jeg ikke på. Jeg tror alle mennesker har fri vilje, til og med narkomane. I og med at det finnes folk som klarer å slutte så må det jo være noe fri vilje i bildet. 

Dersom man skal konkludere med at narkomane ikke styrer sine handlinger kan man vel ikke samtidig holde de ansvarlig? Det gjør vi heller ikke med sterkt utviklingshemmede eller demente som ikke har styring på hva de gjør. 

Det er ikke så svart/hvitt. Ja, noen klarer å komme seg ut av det. Noen er sykere enn andre og mange klarer det ikke. Noen klarer det når de er 20 år, noen ikke før de er 45, noen aldri. Noen har gode forutsetninger for å klare det, andre har det ikke. Det er f.eks stor forskjell i om du har god støtte i familie og rusfrie venner, enn om valget i å bli rusfri innebærer å kutte ut hele familien og hele omgangskretsen din. 

Anonymkode: b7cd4...923

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke så svart/hvitt. Ja, noen klarer å komme seg ut av det. Noen er sykere enn andre og mange klarer det ikke. Noen klarer det når de er 20 år, noen ikke før de er 45, noen aldri. Noen har gode forutsetninger for å klare det, andre har det ikke. Det er f.eks stor forskjell i om du har god støtte i familie og rusfrie venner, enn om valget i å bli rusfri innebærer å kutte ut hele familien og hele omgangskretsen din. 

Anonymkode: b7cd4...923

Det forstår jeg. Men at det er svært vanskelig for noen er ikke det samme som at de ikke har fri vilje og kan styre sine handlinger. Dette er jo viktig å skille på, da det vil utgjøre om disse folkene skal behandles som voksne myndige personer, eller om de skal umyndiggjøres.

Jeg tror ikke på at rusmisbrukere bare er tomme kropper som viljeløst styres av en sykdom de har fått, slik det beskrives i teorien om "ruspersonligheten". Et sånn zombie-scenario unnskylder jo oppførselen deres, men det vil medføre at de ikke kan holdes ansvarlige for sine handlinger og dermed må settes under administrasjon. Man kan ikke få pose og sekk her: at de både skal betraktes som viljeløse offer for sykdom, men samtidig skal være frie individer som holdes til ansvar. Det går bare ikke sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
33 minutter siden, Gliffy skrev:

Det forstår jeg. Men at det er svært vanskelig for noen er ikke det samme som at de ikke har fri vilje og kan styre sine handlinger. Dette er jo viktig å skille på, da det vil utgjøre om disse folkene skal behandles som voksne myndige personer, eller om de skal umyndiggjøres.

Jeg tror ikke på at rusmisbrukere bare er tomme kropper som viljeløst styres av en sykdom de har fått, slik det beskrives i teorien om "ruspersonligheten". Et sånn zombie-scenario unnskylder jo oppførselen deres, men det vil medføre at de ikke kan holdes ansvarlige for sine handlinger og dermed må settes under administrasjon. Man kan ikke få pose og sekk her: at de både skal betraktes som viljeløse offer for sykdom, men samtidig skal være frie individer som holdes til ansvar. Det går bare ikke sammen.

Saken er den at du ikke har evne til å forstå dette i det hele tatt. Så du kan i grunn fortsette å mene ting om og å betrakte temaet så mye du gidder uten at det er noen vits å diskutere med deg. 
Du drar ting ut i usakelige ytterkanter, hva er poenget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fallabella said:

Saken er den at du ikke har evne til å forstå dette i det hele tatt. Så du kan i grunn fortsette å mene ting om og å betrakte temaet så mye du gidder uten at det er noen vits å diskutere med deg. 
Du drar ting ut i usakelige ytterkanter, hva er poenget? 

Har du ikke noe motargument å komme med i stedet for å greie ut om min manglende forståelse? Jeg har pekt på paradokset med å erklære viljeløshet og ansvarlighet samtidig, basert på blant annet dine innlegg. Det er en ganske arrogant holdning å bare erkære at de som er uenig med deg bare ikke har forstått det, uten at du en gang gidder å forklare hva du mener er feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tough cookie skrev:

Etter at "Petter Uteligger" programmene kom på tv, har folks oppfatning av rusmisbrukere forandret seg til det mer positive.

Vi som lever tett på de, vet at ikke alle rusmisbrukere er like "fantastiske "som i det programmet. 

Ja, det programmet maler et rosenrødt bilde av virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, maskinisten skrev:

Ja, det programmet maler et rosenrødt bilde av virkeligheten.

Jeg så lit av det programmet og jeg fikk den oppfatningen om at det var en reklame for ruslivet. Forstår ikke hvorfor rusmisbruk skal fremheves som noe bra og de narkomane fremheves som snille og koselige.

Anonymkode: 992bc...743

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen blir rusmisbrukere fordi de har det godt med seg selv.

Dog ser jeg ikke at narkomane får nevneverdig mer sympati enn andre svake grupper. Ihvertfall ikke i Oslo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
1 time siden, Gliffy skrev:

Har du ikke noe motargument å komme med i stedet for å greie ut om min manglende forståelse? Jeg har pekt på paradokset med å erklære viljeløshet og ansvarlighet samtidig, basert på blant annet dine innlegg. Det er en ganske arrogant holdning å bare erkære at de som er uenig med deg bare ikke har forstått det, uten at du en gang gidder å forklare hva du mener er feil.

Pek i vei du, jeg refererer til det som er gjengs kunnskap i rusomsorgen. 
For å lære om noe må du først ha vilje til det. Bruk denne tråden å les mine innlegg, det kan du lære noe av. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fallabella said:

Pek i vei du, jeg refererer til det som er gjengs kunnskap i rusomsorgen. 
For å lære om noe må du først ha vilje til det. Bruk denne tråden å les mine innlegg, det kan du lære noe av. 
 

Men han har et interessant spørsmål, hvordan kan man være viljeløs, styrt av krefter man har ingen kontroll over, men samtidig være myndig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fiskegrateng skrev:

Men han har et interessant spørsmål, hvordan kan man være viljeløs, styrt av krefter man har ingen kontroll over, men samtidig være myndig?

Nettopp.

Ansvarsfraskrivelsen er for stor i rusomsorgen. Det er en grunn til at så få kommer ut av rusen i Norge, og at vi har så mange narkomane. Vi glorifiserer dem som ofre, og glemmer de ekte ofrene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Har medfølelse med de for de har det ikke godt. Det er ikke enkelt å være avhengig av rus. De har ikke bedt om et liv med rus. I tillegg er det mange som dømmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gliffy skrev:

Har du ikke noe motargument å komme med i stedet for å greie ut om min manglende forståelse? Jeg har pekt på paradokset med å erklære viljeløshet og ansvarlighet samtidig, basert på blant annet dine innlegg. Det er en ganske arrogant holdning å bare erkære at de som er uenig med deg bare ikke har forstått det, uten at du en gang gidder å forklare hva du mener er feil.

Det er ikke et paradoks. De kan ikke noe for at de er syke, men de kan velge å søke hjelp. Da tar de et steg mot ansvarliggjøring.

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Det er ikke et paradoks. De kan ikke noe for at de er syke, men de kan velge å søke hjelp. Da tar de et steg mot ansvarliggjøring.

Haha, jo det kan de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Men han har et interessant spørsmål, hvordan kan man være viljeløs, styrt av krefter man har ingen kontroll over, men samtidig være myndig?

Sier du det om en fysisk sykdom også? En fysisk sykdom er også i mange tilfeller utenfor ens kontroll, men man er likevel myndig og kan være et ansvarlig menneske for det om.

 

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
46 minutter siden, Warrior skrev:

Har medfølelse med de for de har det ikke godt. Det er ikke enkelt å være avhengig av rus. De har ikke bedt om et liv med rus. I tillegg er det mange som dømmer. 

Riktig. Hadde kunnskapen vært bedre i samfunnet generelt så hadde nok flere våget å ta det første skrittet mot rusfrihet. Skam og frykt gjør at det ofte er et enklere valg å fortsette å numme følelser.

Noen velger å rakke ned på avhengige folk, jeg tenker det kun er et utløp for egen harme og vonde følelser i de som holder på slik. 

Endret av Fallabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uatskillelig said:

Sier du det om en fysisk sykdom også? En fysisk sykdom er også i mange tilfeller utenfor ens kontroll, men man er likevel myndig og kan være et ansvarlig menneske for det om.

 

 

Jeg snakker ikke om selve tilstand (avhengighetssyndrom), men om handlinger. Mange svikter alle rundt seg for å skaffe seg rus, stjeler, lyver, truer, manipulerer osv. Men man alltid blir bedt om å se bort ifra det, fordi det er ruspersonlighet, han/hun har ikke kontoll over det. Hva kaller man da en person som ikke kan stå ansvarlig for sine handlinger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fallabella
5 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Jeg snakker ikke om selve tilstand (avhengighetssyndrom), men om handlinger. Mange svikter alle rundt seg for å skaffe seg rus, stjeler, lyver, truer, manipulerer osv. Men man alltid blir bedt om å se bort ifra det, fordi det er ruspersonlighet, han/hun har ikke kontoll over det. Hva kaller man da en person som ikke kan stå ansvarlig for sine handlinger?

Når blir man alltid bedt om å se bort i fra handlinger pga en person sin ruspersonlighet? Det er en merkelig påstand. Jeg lurer på hva du har opplevd i forhold til det her... 

Rusavhengige blir straffet på lik linje som alle andre. 
Skal vi umyndiggjøre alle som er avhengige da, eller hva tenker du? Den magiske nøkkelen for å stoppe et barn fra å rekke hånda frem til godteskålen finnes ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fiskegrateng skrev:

Jeg snakker ikke om selve tilstand (avhengighetssyndrom), men om handlinger. Mange svikter alle rundt seg for å skaffe seg rus, stjeler, lyver, truer, manipulerer osv. Men man alltid blir bedt om å se bort ifra det, fordi det er ruspersonlighet, han/hun har ikke kontoll over det. Hva kaller man da en person som ikke kan stå ansvarlig for sine handlinger?

Der er vi enige. Det blir galt å unnskylde dårlige handlinger med at de ikke kan noe for det. De kan ikke noe for at de har det vondt inni seg og er avhengig av rus, men det er fortsatt ingen unnskyldning for å manipulere, stjele, lyve og svikte andre mennesker rundt seg. 
 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Der er vi enige. Det blir galt å unnskylde dårlige handlinger med at de ikke kan noe for det. De kan ikke noe for at de har det vondt inni seg og er avhengig av rus, men det er fortsatt ingen unnskyldning for å manipulere, stjele, lyve og svikte andre mennesker rundt seg. 
 

Riktig. Men så er spørsmålet. Er disse handlingene gjort fordi den som gjør alt dette har et sterkt ønske om å være så slem som mulig mot sine nærmeste og samfunnet ellers? Er dette mennesker som er født onde med en plan om å spre ondskap?

Straffer blir de jo både av systemet og av mennesker rundt seg i sin helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fallabella skrev:

Riktig. Men så er spørsmålet. Er disse handlingene gjort fordi den som gjør alt dette har et sterkt ønske om å være så slem som mulig mot sine nærmeste og samfunnet ellers? Er dette mennesker som er født onde med en plan om å spre ondskap?

Straffer blir de jo både av systemet og av mennesker rundt seg i sin helhet.

Man kan gjøre ubotelig skade uten at man har hatt intensjon om å være ond. Skadene hos ofrene er like store.

Så nei, at de ikke har dårlige intensjoner fratar dem ikke skyld om de skader andre mennesker.

 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...