Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som har så stor medfølelse for narkomane?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Som jeg skrev tidligere i tråden - hva om det eneste alternativet enten er selvmord eller rus? 

Hva skal de da gjøre om livet er så uutholdelig? Å ruse seg eller ikke blir da å velge mellom liv og død. Enten selvmord eller rus for å overleve den psykiske smerten.

 

Vel narkomani og selvmord går for det samme, uansett hvordan du snur og vender på det. 

Min søster en stor egoist som tilfeldigvis har fått en 'diagnose' å skylde på. 

Hun klager alltid til oss om at alt er så forbanna fælt for henne for hun har en sykdom, hun er avhengig, om vi ikke forstår det? Jo, absolutt, for de siste 18 årene har jo ene og alene handla om den jævla 'sykdommen'. 

Søsteren min har blitt ren flere ganger, men hver gang velger hun å flytte tilbake til det dårlige miljøet, for det er bare de som forstår henne. Hun mener at hun må kunne omgåes disse samfunnstaperene selv om hun er nykter. Hun ryker samme kvelden. 

Foreldrene våre har tilogmed kjøpt leilighet til henne langt unna miljøet, men det går ikke, hun må ha vennene sine. 

At hun har mange venner som ikke ruser seg her eller andre steder er ikke viktig. Vet du hvorfor? Hun VIL OG VELGER å ruse seg. 

Jeg er drittlei av å ha angst for at telefonen ringer. Er drittlei av at mamma og pappa er redde hele tiden og bruker sin pensjonisttilværelse på å 'hjelpe' en utakknemlig datter. Jeg har sluttet å snakke med søsteren min, for helt ærlig: jeg driter i hva som skjer med henne nå. Hun har tatt en million valg. 

Anonymkode: 371b9...12c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I hvilke tilfeller er kun selvmord eller rus valget man har? Selv om livet er uutholdelig så finnes det andre valg enn kun disse to

Anonymkode: 5ddc7...7f9

I tillegg har vi de som ruser seg i psykose, mani eller som har en sånn forvridd virkelighetsoppfatning at de ikke tenker klart og oppriktig håper at rusen skal hjelpe dem.

Det er mange skjebner. Vi kommer lengre ved å være åpne og fordomsfrie.

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier du dette til alkoholavhengige også? 

Anonymkode: dfc4f...ff5

Ja.

Anonymkode: ca043...193

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

I tillegg har vi de som ruser seg i psykose, mani eller som har en sånn forvridd virkelighetsoppfatning at de ikke tenker klart og oppriktig håper at rusen skal hjelpe dem.

Det er mange skjebner. Vi kommer lengre ved å være åpne og fordomsfrie.

 

Nei. Vi kommer faktisk ikke så langt om vi skal ta hensyn til de 2% av narkomane det faktisk er synd på, når 98%av de ødelegger livet til alle rundt seg. Naivt. 

Anonymkode: 371b9...12c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
22 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Som jeg skrev tidligere i tråden - hva om det eneste alternativet enten er selvmord eller rus? 

Hva skal de da gjøre om livet er så uutholdelig? Å ruse seg eller ikke blir da å velge mellom liv og død. Enten selvmord eller rus for å overleve den psykiske smerten.

 

Livet er aldri, aldri, uansett livsgrunnlag, sort eller hvitt. Man har alltid flere valg. Det er ikke enten eller. Jeg vet det er lett å si, men slik er livets realiteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Vi kommer faktisk ikke så langt om vi skal ta hensyn til de 2% av narkomane det faktisk er synd på, når 98%av de ødelegger livet til alle rundt seg. Naivt. 

Anonymkode: 371b9...12c

Som jeg har uttrykt veldig tydelig så mister jeg sympati når rusmisbrukere skader eller traumatiserer andre. Rus er aldri en unnskyldning for å behandle folk dårlig. Det var jeg veldig klar på. 

 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Uatskillelig skrev:

I tillegg har vi de som ruser seg i psykose, mani eller som har en sånn forvridd virkelighetsoppfatning at de ikke tenker klart og oppriktig håper at rusen skal hjelpe dem.

Det er mange skjebner. Vi kommer lengre ved å være åpne og fordomsfrie.

 

Du må slutte å se på narkomane som eksotiske og særskilt tøffe og sterke mennesker. De fleste mennesker er ikke narkomane, og det gjelder de som ifølge deg har det så grusomt hele livet også. 

Føler programmer som Petter Uteligger mm virkelig gjør en god innsats i å fremstille narkomane som tøffe og flinke,  mens fakta er at de ødelegger liv, sitt eget og andres. 

 

Anonymkode: 371b9...12c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Som jeg har uttrykt veldig tydelig så mister jeg sympati når rusmisbrukere skader eller traumatiserer andre. Rus er aldri en unnskyldning for å behandle folk dårlig. Det var jeg veldig klar på. 

 

Alle rusmisbrukere gjør det. Absolutt alle narkomane behandler andre dårlig. Med mindre de er helt ensomme narkomane uten nettverk og familie og bestiller narkotika på dark web så ødelegger de andres liv. 

Anonymkode: 371b9...12c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Hva om valget er å leve eller dø da? Synes du ikke de er sterke som velger livet, selv om det innbærer rus?

 

Nei, det er svakhet. En ruser seg fordi en liker det.

Anonymkode: 992bc...743

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har de et valg. 

Selv om man er genetisk disponibel for noe, betyr ikke det at man ikke lenger kan velge.

Rusavhengighet er selvpåført sykdom, og man har seg selv å takke. 

Anonymkode: 12359...e44

Sånn du jo forklare ganske mange andre ting og: overvekt og sykdommer knyttet til dette, spiseforstyrrelse med konsekvenser, selvskading... lista er lang. Men så er det jo bare det at det ofte er fler faktorer inne i bildet når man faktisk tar det valget. 
 

For min del ønsker jeg ikke å dømme en gruppe mennesker og sympati er et resultat av andre faktorer enn grupperinger.
 

 

Anonymkode: f0599...cc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel narkomani og selvmord går for det samme, uansett hvordan du snur og vender på det. 

Min søster en stor egoist som tilfeldigvis har fått en 'diagnose' å skylde på. 

Hun klager alltid til oss om at alt er så forbanna fælt for henne for hun har en sykdom, hun er avhengig, om vi ikke forstår det? Jo, absolutt, for de siste 18 årene har jo ene og alene handla om den jævla 'sykdommen'. 

Søsteren min har blitt ren flere ganger, men hver gang velger hun å flytte tilbake til det dårlige miljøet, for det er bare de som forstår henne. Hun mener at hun må kunne omgåes disse samfunnstaperene selv om hun er nykter. Hun ryker samme kvelden. 

Foreldrene våre har tilogmed kjøpt leilighet til henne langt unna miljøet, men det går ikke, hun må ha vennene sine. 

At hun har mange venner som ikke ruser seg her eller andre steder er ikke viktig. Vet du hvorfor? Hun VIL OG VELGER å ruse seg. 

Jeg er drittlei av å ha angst for at telefonen ringer. Er drittlei av at mamma og pappa er redde hele tiden og bruker sin pensjonisttilværelse på å 'hjelpe' en utakknemlig datter. Jeg har sluttet å snakke med søsteren min, for helt ærlig: jeg driter i hva som skjer med henne nå. Hun har tatt en million valg. 

Anonymkode: 371b9...12c

Det var akkurat som å lese om oss. Sønnen vår valgte å bli narkoman og siden han ikke vil bli kvitt det, er døren hos oss stengt. Vi har små barn og de skal slippe å få oppleve en ustabil narkoman i nærheten av seg.

Anonymkode: 992bc...743

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sånn du jo forklare ganske mange andre ting og: overvekt og sykdommer knyttet til dette, spiseforstyrrelse med konsekvenser, selvskading... lista er lang. Men så er det jo bare det at det ofte er fler faktorer inne i bildet når man faktisk tar det valget. 
 

For min del ønsker jeg ikke å dømme en gruppe mennesker og sympati er et resultat av andre faktorer enn grupperinger.
 

 

Anonymkode: f0599...cc1

Nå er det jo en gang sånn at mat må man ha, og det kan ikke sammenlignes med narkotika. Når man slutter med mat dør man. Om man slutter med narkotika vil man stort sett overleve. Det er en grunn til at spiseforstyrrelser er noe mer komplekst. For å bli narkoman må du ta så ekstremt mange dårlige valg, det er litt av en innsats. 

Anonymkode: 371b9...12c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var akkurat som å lese om oss. Sønnen vår valgte å bli narkoman og siden han ikke vil bli kvitt det, er døren hos oss stengt. Vi har små barn og de skal slippe å få oppleve en ustabil narkoman i nærheten av seg.

Anonymkode: 992bc...743

Ja, håper mine foreldre stenger døren for søsteren min og. De tror på henne hver eneste gang. Hver gang jeg vet søsteren min er på 'rehab' - som stort sett bare er et ledd i å skaffe mer penger fra mamma og pappa, så drar jeg ikke dit med ungene mine. Jeg har flere ganger funnet narkotika i huset etter avrusning på DPS og Moenga og hvor enn. Typisk nok så vil min søster alltid bli rusfri om hun har veldig lite penger eller det er vanskelig å skaffe dop. 

Hun kommer aldri til å slutte, for hun vil ikke. 

Anonymkode: 371b9...12c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Uatskillelig skrev:

Hva om valget er å leve eller dø da? Synes du ikke de er sterke som velger livet, selv om det innbærer rus?

 

Igjen, de har valget. Det handler ikke om å stappe kroppen full av skitt eller dø.  Bruker en narkotika vil en dø til slutt. En kan leve fint uten narkotika og de som ikke bruker narkotika lever jo. De er ikke døde.

Anonymkode: 992bc...743

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Igjen, de har valget. Det handler ikke om å stappe kroppen full av skitt eller dø.  Bruker en narkotika vil en dø til slutt. En kan leve fint uten narkotika og de som ikke bruker narkotika lever jo. De er ikke døde.

Anonymkode: 992bc...743

Jeg tror bare at folk som ikke har opplevd denne 'sykdommen' på nært hold ikke forstår. Jeg ser at den eneste fra gjengen til søsteren min som har blitt ren har blitt pinsevenn. Så han fant jo en ny avhengighet i Gud. 

'erkjenn at du ikke styrer ditt eget liv og er maktesløs'. 

Utrolig rart at de aller fleste andre klarer å leve uten narkotika. 

Anonymkode: 371b9...12c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, håper mine foreldre stenger døren for søsteren min og. De tror på henne hver eneste gang. Hver gang jeg vet søsteren min er på 'rehab' - som stort sett bare er et ledd i å skaffe mer penger fra mamma og pappa, så drar jeg ikke dit med ungene mine. Jeg har flere ganger funnet narkotika i huset etter avrusning på DPS og Moenga og hvor enn. Typisk nok så vil min søster alltid bli rusfri om hun har veldig lite penger eller det er vanskelig å skaffe dop. 

Hun kommer aldri til å slutte, for hun vil ikke. 

Anonymkode: 371b9...12c

Narkomane er verdensmestere i å manipulere folk.

Anonymkode: 992bc...743

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Narkomane er verdensmestere i å manipulere folk.

Anonymkode: 992bc...743

Yep. Hun lyver og lyver. Konstant. Siden hun ikke har noen dårlig barndom å skylde på så begynte hun å påstå at pappa hadde voldtatt oss jevnlig i flere år. Siden hun er narkoman og gal så glemte hun å nevne at tidsrommet hvor han skulle ha voldtatt oss var i en periode hvor pappa ikke var hjemme(jobb i utlandet). Hun fortalte tårevått hvordan dette foregikk og etterhvert begynte jeg å lure. Hadde jeg glemt noe? 

Senere kom det beskyldninger om at enda fler hadde voldtatt henne. Alt fra fetteren vår, bestefar (som døde før hun ble født...), lærere, bussjåfører og så og si alle rundt henne. 

Når hun ble konfrontert til slutt så ville hun ikke ha den behandleren mer, mente at alle var slemme. Pappa var helt knust selv om hun gikk rundt og sa han hadde forgrepet seg på henne. 

Dråpen for meg var da hun begynte å si at pappa hadde forgrepet seg på mine barn. 

Hun aner ikke hva hun driver med, og selv om jeg vet hun lyver tør jeg ikke lenger la barna mine være hos pappa uten mamma eller oss tilstede, for hun har dratt det så langt. 

Anonymkode: 371b9...12c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HarryDotter skrev:

Ja

Så man blir avhengig av å prøve alkohol?

Anonymkode: dfc4f...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så man blir avhengig av å prøve alkohol?

Anonymkode: dfc4f...ff5

Nei men man får smaken på det og veien til avhengighet er derifra meget kort! Og alkoholisme ligger i familien. Så da vet man gjerne på forhånd om far eller mor lider av det. Da prøver man IKKE alkohol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok harr mer sympati hvis det ikke hadde vært for alt det kriminelle de foretar seg. Har tatt posten min flere ganger, utgitt seg for å være meg, stjålet sykler, innbrudd i bil flere ganger, stjålet fra min mor flere ganger osv. 

Også fjern slektning som stjal fra sine foreldre og ramponert huset.

Og hva skjer, ingenting for de er allerede i soningskø. Inn og ut, på han igjen når de er ute.

Hvor mye dritt skal en godta for å kunne forsvare at en har null sympati?

Anonymkode: 69d31...09d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...