Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som har så stor medfølelse for narkomane?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tøv. Ingen har tvunget de til å ruse seg verken på alkohol eller dop. 

Anonymkode: 371b9...12c

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit! 

Anonymkode: f12ee...dc0

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der må vi nok være uenige. Veldig mange narkomane drar andre mennesker med seg i rusen for ikke å være alene i det jævlige og. Det er svakt. De ødelegger for hverandre når noen prøver å bli rusfri eller har blitt rusfri. Det er mange mennesker som har opplevd omsorgssvikt og overgrep uten å begynne å ruse seg-DE er sterke mennesker. 

Anonymkode: 5ddc7...7f9

Har dere tenkt på at en del faktisk ikke har noe valg? For noen er alternativet enten selvmord eller rus. De ruser seg rett og slett for å overleve.

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg vil heller kalle de sykt sterke (!!!). Tenk for et liv de må ha hatt om de bærer så tung bagasje at de må ty til noe så destruktivt for å overleve? 

En del ruser seg faktisk for å overleve. For noen er det enten rusen eller døden fordi alternativet ikke er levelig. Det sier mye om hvor sterke de er. Bare det at de lever viser en enorm styrke.

 

Sterke og ruser seg for å overleve? En dør av å bruke narkotika. Det er ikke noe en gjør for å overleve. Det er bare tull og en unnskyldning.

Anonymkode: 992bc...743

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen sympati for dem. De kaster søppel ute i parkene.. 

Anonymkode: 6c8e7...18f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

 

 

Har dere tenkt på at en del faktisk ikke har noe valg? For noen er alternativet enten selvmord eller rus. De ruser seg rett og slett for å overleve.

 

Ikke noe valg? Alle har et valg i livet. At de velger å ruse seg, er deres eget valg, men dessverre går det utover familien til disse.

Anonymkode: 992bc...743

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fallabella skrev:

Avhengighet ligger i genene, det utvikler seg hos de som er født med dette like ofte for de uten som de med traumer. 

Tull. Jeg vokste opp med 2 alkoholiserte foreldre, men jeg holder meg langt unna rusmidler. Det er et valg jeg har tatt.

Anonymkode: 992bc...743

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men når man bosetter seg rundt Strax-huset, det mest belastede området i Bergen, hva forventer man? Men enig i mye av det du sier. Ville flyttet hvis jeg var deg

Anonymkode: 5ddc7...7f9

Nei jeg bor faktisk i Kringsjåveien men busser eller går strekningen inn til byen regelmessig så møter de ofte. Det bor jo en del av de på hele Laksevåg så vi har de rundt huset innimellom. 

Ts

Anonymkode: f12ee...dc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et valg er et valg. At plutselig narkomani har blitt definert som en sykdom, er kun fordi de må ha en knagg å henge det på, slik at de kan synes synd på disse menneskene.

Anonymkode: 992bc...743

Hva om valget er å leve eller dø da? Synes du ikke de er sterke som velger livet, selv om det innbærer rus?

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sterke og ruser seg for å overleve? En dør av å bruke narkotika. Det er ikke noe en gjør for å overleve. Det er bare tull og en unnskyldning.

Anonymkode: 992bc...743

Jo, mange gjør det for å overleve psykisk.

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

 

 

Har dere tenkt på at en del faktisk ikke har noe valg? For noen er alternativet enten selvmord eller rus. De ruser seg rett og slett for å overleve.

 

De fleste har et valg. De ruser seg ikke for å overleve, det er ikke et liv å ruse seg. Eneste dagene deres handler om er å skaffe  penger til rus, fikse rus,ruse seg, være ruset og så samme greien om igjen. Det er svakt å leve livet sånn, det høres sikkert kaldt ut. De som er sterke er de som motstår rus og klarer å takle livet uten.

Anonymkode: 5ddc7...7f9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sympati med rusmisbrukere. Mente det var synd på de og at de hadde ofte en dårlig oppvekst eller var på feilt sted til feil tid. Så jobbet jeg på en kiosk i en av norges største byer. 
De stjal, truet oss, enten bare verbalt eller også med sprøyter, hang i butikken uten å skulle kjøpe noe, ødela ting, rev ned ting, ja rett og slett hadde en ufyselig oppførsel. I tillegg skjelte de oss ut om vi fulgte med dem i butikken, da de mente vi diskriminerte dem, selv om vi hadde tatt dem i tyveri tidligere, for de hadde jo sluttet å stjele nå må vite, eller de truet oss om vi faktisk tok dem i tyveri.
Værste var da jeg overhørte ett par som plutselig lurte på hvordan det gikk med hunden deres, sterkt ruset som de var, hadde de glemt hunden i noen dager, noe de nevnte mens de lo og la til "jaja, vi merker om den lever når vi kommer hjem". De snakket med hverandre altså, ikke meg. 

I dag har jeg ingen sympati med de. Jeg er redd for de da de har en irrasjonel oppførsel og man kan aldri vite om de "klikker".Jeg unngår butikker om jeg ser rusede personer inne i en butikk, jeg går av kollektivtrafikk om det kommer en sterkt ruset person i min nærhet. Jeg holder meg unna, de er ustabile.

Jeg vet at mange kommer fra dårlige kår, men de ca 10 stk som jeg kjenner til bakgrunnen fra, de kommer alle fra møblerte og trygge hjem, med søsken som ikke er rusmisbrukere, der inngangen til rus var spenning, ravemiljøet eller kjærlighet. De valgte å begynne med ulovlige rusmidler. De kunne ikke vite at de havnet som narkomane, men de valgte å gå inn på den veien, helt frivillig.

Anonymkode: 89a7c...196

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg bor faktisk i Kringsjåveien men busser eller går strekningen inn til byen regelmessig så møter de ofte. Det bor jo en del av de på hele Laksevåg så vi har de rundt huset innimellom. 

Ts

Anonymkode: f12ee...dc0

Jeg bor i Bergen selv og møter de mye. Jobbet også innen rus, men sluttet da jeg følte de fleste bare utnyttet systemet, utnyttet oss og hverandre. Bare skittent og negativt. Mye utakknemlighet. De forherliget også rus for oss ansatte og prøvde å dra oss ned. 

Anonymkode: 5ddc7...7f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde sympati med rusmisbrukere. Mente det var synd på de og at de hadde ofte en dårlig oppvekst eller var på feilt sted til feil tid. Så jobbet jeg på en kiosk i en av norges største byer. 
De stjal, truet oss, enten bare verbalt eller også med sprøyter, hang i butikken uten å skulle kjøpe noe, ødela ting, rev ned ting, ja rett og slett hadde en ufyselig oppførsel. I tillegg skjelte de oss ut om vi fulgte med dem i butikken, da de mente vi diskriminerte dem, selv om vi hadde tatt dem i tyveri tidligere, for de hadde jo sluttet å stjele nå må vite, eller de truet oss om vi faktisk tok dem i tyveri.
Værste var da jeg overhørte ett par som plutselig lurte på hvordan det gikk med hunden deres, sterkt ruset som de var, hadde de glemt hunden i noen dager, noe de nevnte mens de lo og la til "jaja, vi merker om den lever når vi kommer hjem". De snakket med hverandre altså, ikke meg. 

I dag har jeg ingen sympati med de. Jeg er redd for de da de har en irrasjonel oppførsel og man kan aldri vite om de "klikker".Jeg unngår butikker om jeg ser rusede personer inne i en butikk, jeg går av kollektivtrafikk om det kommer en sterkt ruset person i min nærhet. Jeg holder meg unna, de er ustabile.

Jeg vet at mange kommer fra dårlige kår, men de ca 10 stk som jeg kjenner til bakgrunnen fra, de kommer alle fra møblerte og trygge hjem, med søsken som ikke er rusmisbrukere, der inngangen til rus var spenning, ravemiljøet eller kjærlighet. De valgte å begynne med ulovlige rusmidler. De kunne ikke vite at de havnet som narkomane, men de valgte å gå inn på den veien, helt frivillig.

Anonymkode: 89a7c...196

Jeg tror det er lett å ha sympati med rusmisbrukere dersom man ikke har noe særlig med de å gjøre. Kanskje man ser de i byen eller på gaten og syns synd på de. Men da burde de prøve å jobbe med/rundt de narkomane som du har, så får vi se hvor mye sympati de har etter noen år..

Anonymkode: 5ddc7...7f9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Uatskillelig skrev:

 

 

Har dere tenkt på at en del faktisk ikke har noe valg? For noen er alternativet enten selvmord eller rus. De ruser seg rett og slett for å overleve.

 

Men da har de vel strengt tatt et valg, eller? Narkomani er bare sakte selvmord. 

Anonymkode: 371b9...12c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HarryDotter
På 27.7.2020 den 14.34, AnonymBruker skrev:

Fordi de har avhengighet som de ikke kommer seg ut av! Noen er genetisk disponerte til å ikke takle ting som gjør deg avhengig så veldig godt. Det er nok mange som ønsker innerst inne å leve annderledes, men sitter fast i et mønster de ikke klarer å komme seg ut av. 

Anonymkode: 16ae4...c93

Men man vet at man blir avhengig om man bare prøver narkotika. Dette vet alle. Derfor har jeg lite empati med dem. På et tidspunkt tok de valget å prøve rus. Det er et valg de bare må stå for å takle.

Ja mange kommer fra grusom oppvekst. Jeg kjenner flere som har vokst opp under ekstreme forhold som likevel aldri kastet seg på narkotika for å døyve smerten. Det koker ned til et dårlig valg for 97% av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sier du dette til alkoholavhengige også? 

Anonymkode: dfc4f...ff5

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
45 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Narkomani er en sykdom, og ingen velger å bli syk.

 

Men man kan ta valget å holde seg unna rus. Det starter med et valg. Ingen personer kjenner et automatisk sug etter kokain når de vokser opp. At blodet deres og genene deres skriker ettef rus og at kroppen deres verker og gjør vondt dersom de ikke får dop. Det er ikke slik kroppen fungerer.

At man er disponibel for alkoholisme og også narkotika genetisk, innebærer jo bare at de lettere blir avhengige enn andre. At det defineres som en sykdom er greit det, men det er ingen unnskylding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, HarryDotter skrev:

Men man kan ta valget å holde seg unna rus. Det starter med et valg. Ingen personer kjenner et automatisk sug etter kokain når de vokser opp. At blodet deres og genene deres skriker ettef rus og at kroppen deres verker og gjør vondt dersom de ikke får dop. Det er ikke slik kroppen fungerer.

At man er disponibel for alkoholisme og også narkotika genetisk, innebærer jo bare at de lettere blir avhengige enn andre. At det defineres som en sykdom er greit det, men det er ingen unnskylding.

Som jeg skrev tidligere i tråden - hva om det eneste alternativet enten er selvmord eller rus? 

Hva skal de da gjøre om livet er så uutholdelig? Å ruse seg eller ikke blir da å velge mellom liv og død. Enten selvmord eller rus for å overleve den psykiske smerten.

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narkomane og andre avhengige er egoister som alltid har og alltid vil sette seg selv foran alle andre. De har valgt feil gang på gang på gang. Og når avhengigheten har kommet så langt at dem ikke «klarer» noe annet så trekker dem offerkortet og skylder på oppvekst, gener, sykdom eller annet som de ikke er skyld i selv.

Avskum! Ingen sympati. 

Anonymkode: 80682...950

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Som jeg skrev tidligere i tråden - hva om det eneste alternativet enten er selvmord eller rus? 

Hva skal de da gjøre om livet er så uutholdelig? Å ruse seg eller ikke blir da å velge mellom liv og død. Enten selvmord eller rus for å overleve den psykiske smerten.

 

I hvilke tilfeller er kun selvmord eller rus valget man har? Selv om livet er uutholdelig så finnes det andre valg enn kun disse to

Anonymkode: 5ddc7...7f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I hvilke tilfeller er kun selvmord eller rus valget man har? Selv om livet er uutholdelig så finnes det andre valg enn kun disse to

Anonymkode: 5ddc7...7f9

Fordi noen lever i så ekstreme smerter at flukt er eneste måte å overleve på.

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...