Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som har så stor medfølelse for narkomane?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Fallabella
Akkurat nå, Gliffy skrev:

Ts forteller at hen er plaget av at narkomane begår tyveri og er pågående mot sønnen. Andre har fortalt om andre negative opplevelser de har hatt med å bo et sted med mange narkomane. Disse tingene må gå an å diskutere uten å bli beskyldt for hets og hat.

Jeg skal innrømme at jeg syns det plagsomt med narkomane som legger igjen sprøyter i barnehagen her. Jeg syns de burde rydde opp etter seg, selv om de har det vanskelig. Etter min mening bøt man kunne forvente såpass av voksne mennesker, selv om de såkalt har en ruspersonlighet. Men jeg hater ingen. Det må være lov å ytre seg om dette, det er ikke det samme som hets og hat. 

Sånn ja, der fikk du klemt ut litt mer hat mot narkiser. Det har ikke falt deg inn at det også er en mulighet å snakke om løsning på et så stort samfunnsproblem? Det negative du prenter på igjen og igjen vet vi jo. Hvis du ikke vil ha dette så bruk hodet til å se større på ting og tenk over hva du kan gjøre i forhold til forebygging og endring. Du hjelper ikke til med det ved å gnage om alt det dumme rusa folk gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, Fallabella said:

Sånn ja, der fikk du klemt ut litt mer hat mot narkiser. Det har ikke falt deg inn at det også er en mulighet å snakke om løsning på et så stort samfunnsproblem? Det negative du prenter på igjen og igjen vet vi jo. Hvis du ikke vil ha dette så bruk hodet til å se større på ting og tenk over hva du kan gjøre i forhold til forebygging og endring. Du hjelper ikke til med det ved å gnage om alt det dumme rusa folk gjør..

Du hjelper ikke akkurat til en konstruktiv debatt ved å gjentatte ganger anklage de som er uenig med deg for at de ikke forstår noen ting og beskylde de for hat. Anbefaler deg å legge fra deg de faktene og heller komme med faktiske argumenter dersom du ønsker å diskutere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
3 minutter siden, Gliffy skrev:

Du hjelper ikke akkurat til en konstruktiv debatt ved å gjentatte ganger anklage de som er uenig med deg for at de ikke forstår noen ting og beskylde de for hat. Anbefaler deg å legge fra deg de faktene og heller komme med faktiske argumenter dersom du ønsker å diskutere. 

Vi er da ikke uenige. 
Alle vil minimere nevnte problem. Hvordan gjør vi det smartest?

Ved å bygge opp under dårlige holdninger eller ved å forsøke å spre kunnskap så flest mulig kan gjøre en innsats for en positiv endring? En dag kan det være ditt barn som blir så fjern av dop at hun/han glemmer å fjerne en kanyle på et offentlig sted. Fy for et ekkelt menneske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke unormalt å ha medfølelse med folk man ser ikke har det bra? Og jeg vil tro at det sannsynligvis er årsaker til at de har endt opp som de har gjort. 

Og det går også an å ha medfølelse med dem som har begått feil i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på narkomane som alle andre. To stk jeg gikk på skolen med VAR fantadtiske gutter, varme og godhjertede og de ble godt likt. Nå har dem blitt sprøytenarkomaner og eneste de gjør er å plage. De raner, de er voldlige, de stjeler, ramponerer biler og folks eiendeler, OG IKKE MINST HAR DE TENT PÅ ET HUS OGSÅ... IMENS DET VAT MNENNESKER DER. (Folk som skylde dem et eller annet, ja fikk fengselstraff) og er helt grusomme mennesker. Virker som de tror de er tøffe også. Æsj. De skryter av all elendigheten sin på snap og andre sosiale medier. 

Men noen i familien min som er sprøytenarkomaner ter seg som vanlige folk med folkeskikk og er ikke til plage for andre enn seg selv. Sånne type narkomane har jeg medfølelse for. Men ikke de førstnevnte. 

Anonymkode: 63156...4d7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2020 den 0.01, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen. 

Jeg må trekke meg fra tråden. 

Sara døde i ettermiddag. Er helt tom nå. 

Tvillingsøsteren min er borte. Jeg har ikke snakket med henne på lenge. 

Angrer på at jeg har skrevet at jeg driter i alt med henne. 

Sist jeg så henne ba jeg henne dra til helvete. 

Jeg hater narkotika. Vet ikke hvorfor jeg prioriterer å skrive her. 

Orker ikke hisse meg opp over noe nå. Hva kommer skje med mamma og pappa nå? 

Kunne jeg gjort mer? Var det min feil? Vi delte livmor og oppvekst og alt. Nei og nei... Å fy faen. 

Skulle aldri skrevet i denne tråden. 

 

Anonymkode: 371b9...12c

Ts her. 

Jeg kondolerer så mye og synes dette var fryktelig vondt💔 Din søster døde ikke pga noe du sa til henne eller gjorde feil. Du må ikke ha skyldfølelse. 

Sender varme tanker til deg&din familie🌹

Anonymkode: f12ee...dc0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.7.2020 den 15.03, AnonymBruker skrev:

Avhengighet skaffer man sev med egen vilje. Kreft, diabetes, epilepsi og diverse syndrom har man fått uten å oppsøke dem. En kan ikke sette somatiske sykdommer sammen med narkomani. Narkomani er selvpåført og derfor ingen sykdom.

Anonymkode: 992bc...743

Diabetes kan man få av en dårlig livsstil, kreft av røyking og epilepsi kan man få av overdose. 

Anonymkode: dfc4f...ff5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diabetes kan man få av en dårlig livsstil, kreft av røyking og epilepsi kan man få av overdose. 

Anonymkode: dfc4f...ff5

Ikke nødvendigvis. Diabetes 1 er ikke selvpåført.

Anonymkode: 992bc...743

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Diabetes 1 er ikke selvpåført.

Anonymkode: 992bc...743

Poenget var vel at man kan få flere sykdommer på grunn av livsstil. 

Anonymkode: b7cd4...923

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste narkomane har havnet situasjon de ikke ønsker å være i. Man så ikke konsekvensene i ung alder, problemer som skapte behov for virkelighetsflukt, lidelser man ikke forstår før man selv står midt opp i det. Jeg har medfølelse fordi jeg har sett på nært hold hvordan en person kan endre seg fra det lykkelige til det destruktive fordi hendelser i livet ble for mye å takle og narkotika ble en virkelighetsflukt. Narkomane eller ei, man skal ha medfølelse for mennesker som sliter!

Anonymkode: a2f76...45f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste narkomane har havnet situasjon de ikke ønsker å være i. Man så ikke konsekvensene i ung alder, problemer som skapte behov for virkelighetsflukt, lidelser man ikke forstår før man selv står midt opp i det. Jeg har medfølelse fordi jeg har sett på nært hold hvordan en person kan endre seg fra det lykkelige til det destruktive fordi hendelser i livet ble for mye å takle og narkotika ble en virkelighetsflukt. Narkomane eller ei, man skal ha medfølelse for mennesker som sliter!

Anonymkode: a2f76...45f

Da får de søke hjelp til å bli kvitt narkomanien da. Problemet er at det vil de ikke.

Anonymkode: 992bc...743

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får de søke hjelp til å bli kvitt narkomanien da. Problemet er at det vil de ikke.

Anonymkode: 992bc...743

Må være deilig å være så uvitende... 

Anonymkode: b7cd4...923

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får de søke hjelp til å bli kvitt narkomanien da. Problemet er at det vil de ikke.

Anonymkode: 992bc...743

Eh, jo? Det er da mange som er i rusbehandling og det er køer for å komme seg inn dit. 

Dessverre er det en dyster statistikk på å klare å komme seg varig ut av det. To år etter endt behandling er det ca 10% som er helt rusfrie. Noen klarer å bare ruse seg av og til, mens mange havner ordentlig på kjøret igjen. Og det handler ikke om at vi ikke vil. Det er særdeles vanskelig å komme seg ut av det. Rusavhengighet er en livsvarig diagnose. Jeg kommer aldri til å bli kvitt den. Selv om jeg for det meste ikke lenger er i aktiv rus. Det er en kamp jeg må kjempe resten av livet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Purple_Pixiedust skrev:

Eh, jo? Det er da mange som er i rusbehandling og det er køer for å komme seg inn dit. 

Dessverre er det en dyster statistikk på å klare å komme seg varig ut av det. To år etter endt behandling er det ca 10% som er helt rusfrie. Noen klarer å bare ruse seg av og til, mens mange havner ordentlig på kjøret igjen. Og det handler ikke om at vi ikke vil. Det er særdeles vanskelig å komme seg ut av det. Rusavhengighet er en livsvarig diagnose. Jeg kommer aldri til å bli kvitt den. Selv om jeg for det meste ikke lenger er i aktiv rus. Det er en kamp jeg må kjempe resten av livet. 

Det er jo ikke vits i å gi dem behandling siden de fortsetter å bruke narkotika når de har kommet ut fra oppholdet.

Anonymkode: 992bc...743

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på mange av dem som søppel. Har mye problemer med tyveri i butikken min. 

Anonymkode: c9f1f...e17

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke vits i å gi dem behandling siden de fortsetter å bruke narkotika når de har kommet ut fra oppholdet.

Anonymkode: 992bc...743

Kjære vene. Så løsningen din er og ikke gi de hjelp og behandling. Og så kan vi bare fortsette å irritere oss over dem? Sånn at uansett hva de gjør så blir det feil. Empatiløse mennesker er verre enn enhver rusavhengig.

Anonymkode: b7cd4...923

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For en utrolig generaliserende tråd! Ikke alle narkomane er slik du beskriver. De fleste ser helt ut som deg og meg og bruker kanskej ikke stoff hver dag engang, men mer i enkelte perioder. Kjenner ei som driver veldig mye med det, men hun er samtidig veldig pen og ser frisk ut, men mentalt ute å kjøre er hun så klart. Vanskelig oppvekst har hun og hatt

Anonymkode: 1982f...f33

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har medfølelse for narkomane fordi de ofte er resultatet av at en haug faktorer i livet har ført til at de er stuck i et liv som kun handler om rus og å få tak i nok penger til mer rus. Det er nok ingen eller svært få som hadde valgt et slikt liv dersom de kunne gå tilbake til det punktet hvor alt gikk galt og valgt på nytt. Kroppen forfaller, man mister tenner, blir slurvete i talen og dør i mye yngre alder enn andre etter et liv i det som ofte er et veldig toxic miljø med lite kontakt med venner og familie, dårlig råd og stort sett lite annen mening med livet enn rusen. Jeg skulle ønske man kunne bruke enda mer ressurser på å få folk opp og frem og ut av rushelvetet. 

Anonymkode: 2efd6...143

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...