Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som har så stor medfølelse for narkomane?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 28.7.2020 den 20.29, AnonymBruker skrev:

Alle rusmisbrukere gjør det. Absolutt alle narkomane behandler andre dårlig. Med mindre de er helt ensomme narkomane uten nettverk og familie og bestiller narkotika på dark web så ødelegger de andres liv. 

Anonymkode: 371b9...12c

Hvordan vet du at absolutt alle narkomane behandler folk dårlig? :klo:

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg syns ikke du er et fælt menneske. Jeg syns ikke søsteren min er det heller. 

Jeg skjønner at det virker brutalt og hardt lese sånne ting. 

Jeg skjønner at du har det vondt og hadde det vondt før du begynte ruse deg. Syns du er flink som har blitt rusfri. 

Jeg forventer faktisk ikke at dere som er misbrukere skal bli rusfri og aldri sprekke. Og selvsagt stjeler ikke alle rusmisbrukere! 

Anonymkode: 371b9...12c

Nei det er vanskelig å ikke sprekke, men man kan jo ikke gi opp. Var jo en grunn til at man oppsøkte behandling. 

Når det gjelder pårørende og medavhengighet så gjør mange pårørende både seg selv og den avhengige en bjørnetjeneste å stadig prøve å rydde opp etter vedkommende. Da ender de med å bruke familien for å få penger til rus og de drar dit når de trenger en "pause", så så snart de er klar drar de tilbake til rusen. Det er mange av de også, og det eneste som da fungerer er faktisk å sette grenser. Det er nettopp det som faktisk kan føre til at den rusavhengige for alvor finner ut at hn vil ut av det livet. Og hvis det ikke gjør det, så er det jo likevel ikke noe de pårørende kan gjøre? Man må jo beskytte seg selv til slutt. Sånn er det bare dessverre. 

Jeg er også av den mening at å være rusavhengig ikke rettferdiggjør å skade andre mentalt, fysisk eller økonomisk. Dessverre er det jo slik at rusen til slutt kan ta så over at det man ser er kun ruspersonligheten. Det er personligheten som har blitt formet av ruslivet. Det kan ta sånn over at den personen en gang var ikke vises lenger. Men med lang nok rusfri tid vil den personen gradvis komme fram igjen. Hos de fleste. Og med den forutsetning at de ikke faller utpå igjen år etter år. Det er det som menes med ruspersonlighet, men det er ikke noe som fritar personen for ansvar. 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt kvalm av og lese enkelte kommentarer her. Dere som mener dette er et valg de tar selv burde skamme dere. Har dere noensinne hørte noen si at de ønsker og bli rusavhengige den dagen de blir stor? Tenkte ikke det nei. Sett dere inn i rus og avhengighet før dere kommer med slike uvitende kommentarer. 

Og bare fordi folk tilsynelatende har hatt en flott oppvekst, så er det ikke sikkert det er tilfelle. Dere vet ikke alt om naboen, venner osv selvom dere tror det... Jobber selv på en klinikk for rusavhengige og jeg kan telle på EN hånd hvor mange jeg har møtt der som havnet på kjøret fordi det virket spennede med narkotiske stoffer. Hadde dere bare hørt halvparten av historiene jeg har hørt så hadde dere ikke kommet med slike ufølsomme kommentarer. Skam dere! 

Anonymkode: 34dd2...b94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har medfølelse med de, men kan forstå at noen tenker annerledes enn meg. Man må være på et ganske mørkt sted når man behandler seg selv på den måten rusmisbrukere gjør. Det er ivertfall mitt syn på saken. 😊

Anonymkode: 8240e...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
1 time siden, Gliffy skrev:

Ingen fysiske sykdommer får folk til å gjøre kriminelle ting. Dette er det som debatteres her. 

Selvfølgelig er ikke intensjonen å være ond. Det er det vel ingen som tror. At intensjonen er å skaffe seg rus tror jeg vi alle er enige om. 

Uenigheten oppstår i hva vi antar rundt hvorvidt rusavhengige selv kan bestemme hvilke handlinger de gjør og eventuelt lar være å gjøre for å skaffe seg rus. Jeg mener disse menneskene, selv om de er desperate, er i stand til å forstå konsekvensene av sine handlinger men likevel velger å utføre de. 

Du antar, jeg vet, det er forskjellen her. Jeg har ruset meg aktivt hele livet. Nå er jeg rusfri å jobber  med å opprettholde dette hver dag. 
Konsekvensene kommer ja, men man skyver det unna, ignorerer hendelser som står i veien for rusen. Rusen er det eneste som betyr noe. Slik er tankene til en som er aktiv og har en ruspersonlighet. Det er ikke mulig å nå inn med fornuft... Alt som er i veien må vekk, om det så er barn, mann eller jobb. Denne driften er sterk.

Nå vet jeg jo, å nå ser jeg jo hva som har skjedd, men jeg ante virkelig ikke at jeg var avhengig. Så dumt kan det dessverre være og så klart umulig for deg å forstå, antagelig vil du oppfatte meg som mindre begavet på et vis på bakgrunn av avhengigheten min.

For å tro og forstå må man kanskje ha vært der selv.

Hat mot svake grupper, eller hets av noe slag nytter ikke. Det virker som om det skal fremmes en enighet her om at de som ruser seg er ute etter andre for å skade de, men det stemmer nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fallabella skrev:

Du antar, jeg vet, det er forskjellen her. Jeg har ruset meg aktivt hele livet. Nå er jeg rusfri å jobber  med å opprettholde dette hver dag. 
Konsekvensene kommer ja, men man skyver det unna, ignorerer hendelser som står i veien for rusen. Rusen er det eneste som betyr noe. Slik er tankene til en som er aktiv og har en ruspersonlighet. Det er ikke mulig å nå inn med fornuft... Alt som er i veien må vekk, om det så er barn, mann eller jobb. Denne driften er sterk.

Nå vet jeg jo, å nå ser jeg jo hva som har skjedd, men jeg ante virkelig ikke at jeg var avhengig. Så dumt kan det dessverre være og så klart umulig for deg å forstå, antagelig vil du oppfatte meg som mindre begavet på et vis på bakgrunn av avhengigheten min.

For å tro og forstå må man kanskje ha vært der selv.

Hat mot svake grupper, eller hets av noe slag nytter ikke. Det virker som om det skal fremmes en enighet her om at de som ruser seg er ute etter andre for å skade de, men det stemmer nok ikke.

Har du barn?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fallabella
2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Har du barn?

Jeg har og har hatt et ganske «vanlig liv som de fleste andre med mann, barn, jobb, bil, egen bolig osv. Det er flest av oss som fungerer ganske greit i livet. Men jeg har heldigvis aldri rørt tunge stoffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har medfølelse, men det er irriterende å få stjålet ting hele tiden om man glemmer å låse inn alt. Så jeg føler vel på begge deler 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fallabella skrev:

Jeg har og har hatt et ganske «vanlig liv som de fleste andre med mann, barn, jobb, bil, egen bolig osv. Det er flest av oss som fungerer ganske greit i livet. Men jeg har heldigvis aldri rørt tunge stoffer. 

Du har barn som har levd i rusmisbruk, med andre ord? 

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2020 den 11.42, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i et nabolag der også mange narkomane er. De henger rundt Straxhuset, utenfor matbutikken, inne på matbutikkene, i parken,i gangtuneller og på bussen. 

Jeg har kjent et par narkomane privat, men det er vanskelig å beholde et vennskap med de. 

Har i løpet av de siste årene oppdaget at det er så mange som sympatiserer med narkomane. De får utdelt mat og klær, de blir inkludert i idrettslag og fotballag, folk synes det er så varme og fantastiske mennesker. 

Jeg synes ikke det.

Jeg er drittlei av at de endevender søppelbøttene mine, at de hele tiden prøver å stjele sykler i gaten, at de går rundt og kjenner på dører, at de kaster fra seg tomflasker, sprøytespisser og drit og lort i sandkasser på lekeplasser og blomsterbed. Jeg er dritt lei av at de hele tiden maser om å få låne mobiltelefonen, eller få litt penger, eller at de stopper min tenåringssønn om kveldene og prøver å ta fra han verdisaker.

De aller fleste av de var sikkert greie og gode mennesker før de havnet på kjøret, men de er det ikke nå 😐

 

Anonymkode: f12ee...dc0

Min eksnarkomane bestevenninne mener det samme som deg. Det må stilles krav.

Anonymkode: 9cbff...867

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Du har barn som har levd i rusmisbruk, med andre ord? 

 

Ja de har levd med at jeg har vært borte i helger for å drikke, de har også levd med rare unnskyldinger om at de måtte bo hos far fordi jeg lagde meg «fritid for å drikke. De har blitt ignorert å skyvd bort i oppveksten.  Hvordan det? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fallabella skrev:

Ja de har levd med at jeg har vært borte i helger for å drikke, de har også levd med rare unnskyldinger om at de måtte bo hos far fordi jeg lagde meg «fritid for å drikke. De har blitt ignorert å skyvd bort i oppveksten.  Hvordan det? 
 

Jeg håper du har bedt barna dine om tilgivelse. Ingen skal vokse opp med rusmisbruk, ignorering og avvisning.

 

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Jeg håper du har bedt barna dine om tilgivelse. Ingen skal vokse opp med rusmisbruk, ignorering og avvisning.

 

Bra du passer på å nevne det. Kanskje jeg er så dum at jeg ikke har kommet på det selv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rus er ikke en psykisk sykdom. Det er et valg.

Anonymkode: 992bc...743

Les deg opp. Dine personlige meninger trumfer ikke fakta. 

Anonymkode: b7cd4...923

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Fallabella said:

Du antar, jeg vet, det er forskjellen her. Jeg har ruset meg aktivt hele livet. Nå er jeg rusfri å jobber  med å opprettholde dette hver dag. 
Konsekvensene kommer ja, men man skyver det unna, ignorerer hendelser som står i veien for rusen. Rusen er det eneste som betyr noe. Slik er tankene til en som er aktiv og har en ruspersonlighet. Det er ikke mulig å nå inn med fornuft... Alt som er i veien må vekk, om det så er barn, mann eller jobb. Denne driften er sterk.

Nå vet jeg jo, å nå ser jeg jo hva som har skjedd, men jeg ante virkelig ikke at jeg var avhengig. Så dumt kan det dessverre være og så klart umulig for deg å forstå, antagelig vil du oppfatte meg som mindre begavet på et vis på bakgrunn av avhengigheten min.

For å tro og forstå må man kanskje ha vært der selv.

Hat mot svake grupper, eller hets av noe slag nytter ikke. Det virker som om det skal fremmes en enighet her om at de som ruser seg er ute etter andre for å skade de, men det stemmer nok ikke.

Hvis jeg forstår deg rett her er din oppfatning at en avhengig ikke innser konsekvensene av sine handlinger? At driften etter rus er så sterk at det ikke er mulig å velge andre ting? 

Si fra hvis jeg misforstår, jeg kan ha feiltolket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
11 minutter siden, Gliffy skrev:

Hvis jeg forstår deg rett her er din oppfatning at en avhengig ikke innser konsekvensene av sine handlinger? At driften etter rus er så sterk at det ikke er mulig å velge andre ting? 

Si fra hvis jeg misforstår, jeg kan ha feiltolket. 

Det kan nok bli forstått på et vis men det bortforklares og rusen rettferdiggjøres på finurlig vis. Det meste negative ved rus blir feid under teppet å lagt der. Det er stedet all elendigheten samles, dette våger man aldri se på... Aktive vil ikke på noen måte se konsekvenser da det vil føre til tap av det kjæreste man har som jo er rusen.

Paralelt med dette blir man følelsesløs, rusen nummer det meste utenom den iskalde nedturen/fyllesyken og den dødsangsten det gir, noe som igjen kun gir økt fokus innover på meg meg meg meg.. Dessverre. 
I de øyeblikkene finnes ikke konsekvensene  å man er viklet inn i et nett man ikke finner utgangen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, Fallabella said:

Det kan nok bli forstått på et vis men det bortforklares og rusen rettferdiggjøres på finurlig vis. Det meste negative ved rus blir feid under teppet å lagt der. Det er stedet all elendigheten samles, dette våger man aldri se på... Aktive vil ikke på noen måte se konsekvenser da det vil føre til tap av det kjæreste man har som jo er rusen.

Paralelt med dette blir man følelsesløs, rusen nummer det meste utenom den iskalde nedturen/fyllesyken og den dødsangsten det gir, noe som igjen kun gir økt fokus innover på meg meg meg meg.. Dessverre. 
I de øyeblikkene finnes ikke konsekvensene  å man er viklet inn i et nett man ikke finner utgangen av.

Så det er slik Gliffy sier, driften er så sterk at det er umulig å velge å ikke ruse seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har adhd de aldri ble diagnostisert for på skolen eller psykiske lidelser de begynte å selvmedisinere seg for siden det er vanskelig å få psykisk helsehjelp dersom man ikke er suicidal eller psykotisk. Begge deler er samfunnets feil og derfor er det synd på dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.7.2020 den 17.20, AnonymBruker skrev:

Akkurat det der er en myte. Det kan godt ha vært møblert, men de aller fleste ramler ikke inn i et rusmiljø ved en tilfeldighet. Ingen av de jeg har møtt har fortalt om en lykkelig barndom.

Anonymkode: 296b6...e2b

Jo, mange har det greit og er nysgjerrige. Vil teste rus pga venner og miljøet dem henger i gjør det. Og så går de i fella...

Anonymkode: 23621...616

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen sympati for narkomane. Å putte dop i kroppen er et VALG. Hver eneste gang VELGER de å ruse seg. Det er hvertfall ikke en sykdom. 
 

Det samme går for alkiser.  
 

Det koker ned til personlige VALG. 
 

Hilsen tidligere narkoman. 

Anonymkode: 176a7...7e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...