Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som har så stor medfølelse for narkomane?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Fallabella said:

Når blir man alltid bedt om å se bort i fra handlinger pga en person sin ruspersonlighet? Det er en merkelig påstand. Jeg lurer på hva du har opplevd i forhold til det her... 

Rusavhengige blir straffet på lik linje som alle andre. 
Skal vi umyndiggjøre alle som er avhengige da, eller hva tenker du? Den magiske nøkkelen for å stoppe et barn fra å rekke hånda frem til godteskålen finnes ikke....

Men hvorfor skal man føle synd på de som truer, lyver, ødelegger liv til sine nærmeste, når vi er enige at de er myndige mennesker som er i stand til å stå ansvarlig for det de gjør? Hvis vi holder dem ansvarlig, annerkjenner vi at de gjør det med viten og vilje. Men når man uttrykker avsky, får man servert at man er empaitøs drittsekk som ikke skjønner at det er sykdom, ruspersonlighet som de ikke har kontroll over

Endret av Fiskegrateng
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fallabella
1 minutt siden, Fiskegrateng skrev:

Men hvorfor skal man føle synd på de som truer, lyver, ødelegger liv til sine nærmeste, når vi er enige at de er myndige mennesker som er i stand til å stå ansvarlig for det de gjør? Hvis vi holder dem ansvarlig, annerkjenner vi at de gjør det med viten og vilje. Men når man uttrykker avsky, får man servert at man er empaitøs drittsekk som ikke skjønner at det sykdom, ruspersonlighet som de ikke har kontroll over

Så hva gjør man? Later som det ikke finnes? Rakker ned på denne gruppen? Sprer sitt eget hat mot de så andre kanskje også ser det slik? Hvis du ønsker å sparke nedover mot de avhengige så er du fri til det. 

Målet må være å evne å se problemet slik at flest mulig kan hjelpes ut av det. Vi har vel tydelig sett at de ikke evner å hjelpe seg selv eller? Eller er de, som jeg skrev, bare ondsinnede mennesker som ønsker å ødelegge både andre og seg selv? 
Det er du selv som blander inn setningen «synes synd på.. Jeg prøver å se det slik at så lenge det er liv er det håp, også for de som lever det mest nedrige liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fallabella skrev:

Så hva gjør man? Later som det ikke finnes? Rakker ned på denne gruppen? Sprer sitt eget hat mot de så andre kanskje også ser det slik? Hvis du ønsker å sparke nedover mot de avhengige så er du fri til det. 

Målet må være å evne å se problemet slik at flest mulig kan hjelpes ut av det. Vi har vel tydelig sett at de ikke evner å hjelpe seg selv eller? Eller er de, som jeg skrev, bare ondsinnede mennesker som ønsker å ødelegge både andre og seg selv? 
Det er du selv som blander inn setningen «synes synd på.. Jeg prøver å se det slik at så lenge det er liv er det håp, også for de som lever det mest nedrige liv.

Synes du selv man kan unnskylde løgn, tyveri, svik og/eller traumatisering? At det er ok siden personen ikke mener å være ond? 

For å presisere igjen; jeg dømmer ikke rusavhengige, og jeg vet at det er en sykdom, men jeg mister sympati om de begår fryktelige handlinger. Å være syk/slite med rus er ingen unnskyldning for å dra andre ned i dragsuget. De kan ikke noe for at de er rusavhengige, men de kan velge å f.eks., ikke sette barn til verden i en slik tilstand. Jeg har ikke respekt for voksne som f.eks. tillater å la barn vokse opp i rusmisbruk. Ingen barn skal vokse opp sånn uansett hvor syk den voksne er. 
 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
6 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Synes du selv man kan unnskylde løgn, tyveri, svik og/eller traumatisering? At det er ok siden personen ikke mener å være ond? 

For å presisere igjen; jeg dømmer ikke rusavhengige, og jeg vet at det er en sykdom, men jeg mister sympati om de begår fryktelige handlinger. Å være syk/slite med rus er ingen unnskyldning for å dra andre ned i dragsuget. De kan ikke noe for at de er rusavhengige, men de kan velge å f.eks., ikke sette barn til verden i en slik tilstand. Jeg har ikke respekt for voksne som f.eks. tillater å la barn vokse opp i rusmisbruk. Ingen barn skal vokse opp sånn uansett hvor syk den voksne er. 
 

Vi kan alle synes akkurat hva vi vil. Poenget er, hva gjør vi? Hva hjelper? Hvordan kan vi bidra for å hjelpe feks skadelidende barn? Ved å spre hat mot deres avhengige foreldre? 
Ønsket bør ikke være at vi skal definere avhengige som noe dårlig, men hvordan vi best kan få flest mulig ut av det. Eller hva tenker du?

Endret av Fallabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Uatskillelig skrev:

Sier du det om en fysisk sykdom også? En fysisk sykdom er også i mange tilfeller utenfor ens kontroll, men man er likevel myndig og kan være et ansvarlig menneske for det om.

 

 

Avhengighet skaffer man sev med egen vilje. Kreft, diabetes, epilepsi og diverse syndrom har man fått uten å oppsøke dem. En kan ikke sette somatiske sykdommer sammen med narkomani. Narkomani er selvpåført og derfor ingen sykdom.

Anonymkode: 992bc...743

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Avhengighet skaffer man sev med egen vilje. Kreft, diabetes, epilepsi og diverse syndrom har man fått uten å oppsøke dem. En kan ikke sette somatiske sykdommer sammen med narkomani. Narkomani er selvpåført og derfor ingen sykdom.

Anonymkode: 992bc...743

Skadelig bruk eller avhengighet av rusmidler defineres i offisielle diagnosesystemer som ICD-10 som en psykisk lidelse. De fleste mennesker som er rusavhengige eller narkomane, sliter samtidig med andre psykiske lidelser som angst, depresjon, personlighetsforstyrrelser, bipolar lidelse, ADHD eller PTSD.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Narkomani

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Uatskillelig said:

Sier du det om en fysisk sykdom også? En fysisk sykdom er også i mange tilfeller utenfor ens kontroll, men man er likevel myndig og kan være et ansvarlig menneske for det om.

 

 

Ingen fysiske sykdommer får folk til å gjøre kriminelle ting. Dette er det som debatteres her. 

2 hours ago, Fallabella said:

Riktig. Men så er spørsmålet. Er disse handlingene gjort fordi den som gjør alt dette har et sterkt ønske om å være så slem som mulig mot sine nærmeste og samfunnet ellers? Er dette mennesker som er født onde med en plan om å spre ondskap?

Straffer blir de jo både av systemet og av mennesker rundt seg i sin helhet.

Selvfølgelig er ikke intensjonen å være ond. Det er det vel ingen som tror. At intensjonen er å skaffe seg rus tror jeg vi alle er enige om. 

Uenigheten oppstår i hva vi antar rundt hvorvidt rusavhengige selv kan bestemme hvilke handlinger de gjør og eventuelt lar være å gjøre for å skaffe seg rus. Jeg mener disse menneskene, selv om de er desperate, er i stand til å forstå konsekvensene av sine handlinger men likevel velger å utføre de. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Uatskillelig skrev:

Skadelig bruk eller avhengighet av rusmidler defineres i offisielle diagnosesystemer som ICD-10 som en psykisk lidelse. De fleste mennesker som er rusavhengige eller narkomane, sliter samtidig med andre psykiske lidelser som angst, depresjon, personlighetsforstyrrelser, bipolar lidelse, ADHD eller PTSD.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Narkomani

Da får de få hjelp til å bli bra fra disse psykiske lidelsene. De blir ikke bedre av å pumpe kroppen full i narkotika. Det gjør ting bare verre. Slutt med det og begynn å ta tak i livet istedet.

Anonymkode: 992bc...743

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gliffy skrev:

Ingen fysiske sykdommer får folk til å gjøre kriminelle ting. Dette er det som debatteres her. 

Selvfølgelig er ikke intensjonen å være ond. Det er det vel ingen som tror. At intensjonen er å skaffe seg rus tror jeg vi alle er enige om. 

Uenigheten oppstår i hva vi antar rundt hvorvidt rusavhengige selv kan bestemme hvilke handlinger de gjør og eventuelt lar være å gjøre for å skaffe seg rus. Jeg mener disse menneskene, selv om de er desperate, er i stand til å forstå konsekvensene av sine handlinger men likevel velger å utføre de. 

Som sagt så har jeg ikke medfølelse med rusavhengige som skader andre. Rus er aldri en unnskyldning for å behandle folk dårlig. Likevel mener jeg at man kan slite med rus (ufrivillig) og likevel være ansvarlig (søke hjelp, ikke la det går utover andre). Det er mulig å være syk uten å være stygg mot noen.

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Uatskillelig skrev:

Sier du det om en fysisk sykdom også? En fysisk sykdom er også i mange tilfeller utenfor ens kontroll, men man er likevel myndig og kan være et ansvarlig menneske for det om.

 

 

Man velger ikke sin fysiske sykdom, men en velger selv å bruke narkotika.

Anonymkode: 992bc...743

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man velger ikke sin fysiske sykdom, men en velger selv å bruke narkotika.

Anonymkode: 992bc...743

Ruslidelser er en sykdom, ikke et valg. 
 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Uatskillelig skrev:

Ruslidelser er en sykdom, ikke et valg. 
 

Det er et valg. Er det noen som står med pistolen mot hodet deres og tvinger dem til å bruke narkotika? Hvis det ikke gjør det, er det et valg. Alt en gjør i livet er et valg.

Anonymkode: 992bc...743

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Uatskillelig said:

Som sagt så har jeg ikke medfølelse med rusavhengige som skader andre. Rus er aldri en unnskyldning for å behandle folk dårlig. Likevel mener jeg at man kan slite med rus (ufrivillig) og likevel være ansvarlig (søke hjelp, ikke la det går utover andre). Det er mulig å være syk uten å være stygg mot noen.

 

Det er jeg helt enig med deg i. Jeg forstår også at det er hardt å være rusavhengig og at det ikke er noen dans på roser å slutte. 

Det jeg har reagert på er dette med "ruspersonligheten" og at den overtar for personens vilje. Jeg tror alle mennesker har fri vilje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et valg. Er det noen som står med pistolen mot hodet deres og tvinger dem til å bruke narkotika? Hvis det ikke gjør det, er det et valg. Alt en gjør i livet er et valg.

Anonymkode: 992bc...743

Ruslidelser er psykiske lidelser. Mener du at man velger å bli psykisk syk? 

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gliffy skrev:

Det er jeg helt enig med deg i. Jeg forstår også at det er hardt å være rusavhengig og at det ikke er noen dans på roser å slutte. 

Det jeg har reagert på er dette med "ruspersonligheten" og at den overtar for personens vilje. Jeg tror alle mennesker har fri vilje. 

Klart de har fri vilje. Men i tilfellet med min søster så mener jeg at hun burde umyndiggjøres. Hun har jo ikke kontroll og er helt ute. Jeg forstår ikke at hun kan heve trygd og ha en bolig(nav) og kunne leve sånn. Det er utrolig vanskelig å umyndiggjøre 'ruspersonligheten' fordi de har en 'ekte personlighet' et eller annet sted. 

Jeg syns nemlig ikke at man kan forvente noe av narkomane. De bør ikke kunne ha ansvar for sitt eget liv rett og slett. 

Anonymkode: 371b9...12c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Uatskillelig said:

Ruslidelser er en sykdom, ikke et valg. 
 

Er det ikke litt begge deler? Det er jo absolutt en sykdom, men den skiller seg fra andre sykdommer ved at det er opp til personen selv både å få sykdommen og å bli frisk. Hvis jeg får halsbetennelse så vil jo penicillin virke, uavhengig av om jeg er motivert for det eller ikke. Sånn er det jo ikke med rusbehandling. De utenfra kan bidra, men det er til syvende og sist pasienten selv som må gjøre seg frisk. Det nytter ikke å behandle noen som ikke vil det mot rusmisbruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alltid så kjipt å lese slike tråder. Det blir så unyansert. 

Jeg er rusmisbruker og har vært i behandling. Var ferdig i behandling i fjor og har hatt to sprekker siden da. Jeg har ikke stjålet fra mine pårørende, jeg har ikke vært voldelig mot noen, jeg har ikke kastet sprøytespissene rundt meg. Har hatt en del med politiet å gjøre, men det har hovedsakelig handlet om psykiatri. Som kom FØR rusen. Jeg var ikke blitt rusmisbruker da min kontakt med politi og psykiatri startet for fire år siden. Da jeg var i aktiv rus så trakk jeg meg vekk fra familien. Det var jo grusomt for de så klart, men det var min eneste måte å skåne de på. Jeg klarte jo ikke å slutte. Jeg var så psykisk syk at jeg ville ikke leve. Hadde allerede forsøkt å ta livet mitt og forsøkt lang innleggelse og behandling for å komme meg på beina. Jeg ble ikke bedre. Holdt ikke ut. Så dro jeg ut på byen en kveld og der møtte jeg på feil folk. Som introduserte meg for narkotika og dessverre var jeg så likegyldig til livet at når jeg kjente hvilken lindring det gav så ble veien til avhengighet kort. Og i rusmiljøet har jeg opplevd mye fint, men så mye vondt også. Jeg har blitt banket opp, blitt holdt fast og satt en overdose på, han brøt seg inn hos meg to ganger, jeg har blitt utnyttet økonomisk av flere osv. Og jeg mistet meg selv enda mer enn hva jeg i utgangspunktet hadde gjort. Og enda sliter jeg som faen med å holde meg unna. For jeg har det fortsatt jævlig vondt og ser ikke noe godt i livet. Gi meg en pause liksom. 

Så det finnes "min" type rusmisbruker også, men mange her i tråden bare setter oss alle i en bås og påstår vi er fæle mennesker. Takk skal dere ha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Ruslidelser er psykiske lidelser. Mener du at man velger å bli psykisk syk? 

 

Rus er ikke en psykisk sykdom. Det er et valg.

Anonymkode: 992bc...743

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rus er ikke en psykisk sykdom. Det er et valg.

Anonymkode: 992bc...743

Diagnosemanualen ICD-10 har inkludert narkomani som en psykisk lidelse.

 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Purple_Pixiedust skrev:

Alltid så kjipt å lese slike tråder. Det blir så unyansert. 

Jeg er rusmisbruker og har vært i behandling. Var ferdig i behandling i fjor og har hatt to sprekker siden da. Jeg har ikke stjålet fra mine pårørende, jeg har ikke vært voldelig mot noen, jeg har ikke kastet sprøytespissene rundt meg. Har hatt en del med politiet å gjøre, men det har hovedsakelig handlet om psykiatri. Som kom FØR rusen. Jeg var ikke blitt rusmisbruker da min kontakt med politi og psykiatri startet for fire år siden. Da jeg var i aktiv rus så trakk jeg meg vekk fra familien. Det var jo grusomt for de så klart, men det var min eneste måte å skåne de på. Jeg klarte jo ikke å slutte. Jeg var så psykisk syk at jeg ville ikke leve. Hadde allerede forsøkt å ta livet mitt og forsøkt lang innleggelse og behandling for å komme meg på beina. Jeg ble ikke bedre. Holdt ikke ut. Så dro jeg ut på byen en kveld og der møtte jeg på feil folk. Som introduserte meg for narkotika og dessverre var jeg så likegyldig til livet at når jeg kjente hvilken lindring det gav så ble veien til avhengighet kort. Og i rusmiljøet har jeg opplevd mye fint, men så mye vondt også. Jeg har blitt banket opp, blitt holdt fast og satt en overdose på, han brøt seg inn hos meg to ganger, jeg har blitt utnyttet økonomisk av flere osv. Og jeg mistet meg selv enda mer enn hva jeg i utgangspunktet hadde gjort. Og enda sliter jeg som faen med å holde meg unna. For jeg har det fortsatt jævlig vondt og ser ikke noe godt i livet. Gi meg en pause liksom. 

Så det finnes "min" type rusmisbruker også, men mange her i tråden bare setter oss alle i en bås og påstår vi er fæle mennesker. Takk skal dere ha. 

Nei. Jeg syns ikke du er et fælt menneske. Jeg syns ikke søsteren min er det heller. 

Jeg skjønner at det virker brutalt og hardt lese sånne ting. 

Jeg skjønner at du har det vondt og hadde det vondt før du begynte ruse deg. Syns du er flink som har blitt rusfri. 

Jeg forventer faktisk ikke at dere som er misbrukere skal bli rusfri og aldri sprekke. Og selvsagt stjeler ikke alle rusmisbrukere! 

Anonymkode: 371b9...12c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...