Gå til innhold

George Floyd- hvorfor er ikke politimannen arrestert?


Isaccis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 1.6.2020 den 3.55, Grandidosa83 skrev:

Det sammenlignbare er ønsket om å legge til grunn rasisme fra første sekund, og ikke hendelsesforløpet. Tilsvarende i saken som ble nevnt her i tråden og i saken hvor ambulansefolkene var redd for egen sikkerhet pga truende atferd/fremtoning fra de pårørende.

Å sette folk i posisjoner hvor man må ta vanskelige prioriteringer samt med stort arbeidspress mv. vil alltid ha en viss risiko for feilvurderinger og/eller kunne gi situasjoner som kunne bli bedre håndtert av ulike årsaker. Da blir det umusikalsk om man skal rope «rasisme» hver eneste gang noe ikke går 100% bra med en etnisk minoritet. De fleste ganger gjør politi, helsepersonell, brannvesen og alle andre feil/dårlige valg bare fordi det er menneskelig å gjøre feil. 

Sakene er ikke sammenlignbare, da i ambulansesaken i parken så var det ikke ambulansearbeidernes feil. De gjorde stort sett alt riktig. I saken i USA gjorde de alt feil, og kan klandres for sine åpenbare feil. De amerikanske politifolkene gjorde ikke "feilvurdering under press" i det hele tatt. Han satt på halsen i fyren i 5-10 minutter. De hadde full kontroll på situasjonen.

Endret av jabx
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2020 den 10.58, Grandidosa83 skrev:

I forhold til folketall er de overrepresentert både på kriminalitetsstatistikken og på konfrontasjoner med politet/arrestasjoner. Så er det bakenforliggende årsaker som helt eller delvis kan forklare hvorfor afroamerikanere begår en høyere andel kriminalitet (sosiale, økonomiske, kulturelle osv). Denne kriminaliteten blir som regel begått i et mye hardere klima enn i Norge (gjenger, flere våpen i omløp osv).

Spørsmålet er om Usa blir et bedre sted av om politiet slutter å forfølge afroamerikanske kriminelle bare fordi de er nettopp afroamerikanere. Det er jo den eneste måten å få tallene ned. Det tror jeg alle vil synes er en dårlig plan.

Mener du norsk politi er rasistisk og mannshatere fordi minoriteter og menn er sterkt overrepresentert i Norge?

Du glemmer at blant annet New York har hatt som offisiell policy å kontrollere fargede på gata. Altså tilfeldige fargede uten egentlig grunn til mistanke om noe straffbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2020 den 12.21, Drizzt skrev:

Der og da er det irrelevant om det ble gjort med vilje eller ikke. Sånt finner man ut i løpet av etterforskningen. Han passet beskrivelsen og befant seg fortsatt på stedet i sin bil da politiet kom. Han burde blitt med uten å gjøre motstand for å avklare saken på stasjonen. Hvor beruset han var blir det nok kjent senere, men om han ikke var beruset nok og faktisk forsto hva han drev med hele veien, så er det oppsiktsvekkende at han valgte å gjøre motstand og sette seg selv i en risikabel situasjon. Forståelig nok vil han ikke havne i fengsel, men man hjelper ikke saken sin å ikke samarbeide med politiet. På den andre siden burde politibetjentene som holdt ham på bakken forstå på et tidligere tidspunkt at de fra sin side burde handle annerledes og eventuelt sette ham i bilen og kjøre videre. 

Han gjorde særdeles lite motstand. Han prøvde å holde igjen i 1-2 sekunder da han ble dratt ut av bilen. Etter det ble han påsatt håndjern uten problemer, og politiet hadde full kontroll. Han gjorde så noe mer motstand da de satte ham inn i politibilen, men igjen så hadde han på seg håndjern og politiet hadde full kontroll.

Dette rettferdiggjør ikke å sette seg på halsen hans i opp til 10 minutter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2020 den 12.37, Drizzt skrev:

Jeg reagerer på det samme. Jeg ser en blanding av hvite og svarte pøbler. De hvite forstår jeg tilhører ekstreme venstre typ Antifa og er ute kun for å brenne, plyndre og ødelegge, men hvorfor de svarte er med på å ødelegge for sine egne forstår jeg ikke. 

Jeg lurer veldig på når myndighetene får nok og vil komme med de sterke midlene for å gjenopprette orden? Jeg vil ikke en gang åpne temaet om smittevern i disse koronatider når jeg ser hvor mange som samler seg tett ... 

Det viser seg at mange eller de fleste av de som holder på med hærverk er Trump-supportere. De har også funnet folk som tilsynelatende er sivilt politi som har forsøkt å sette i gang bråk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2020 den 15.05, Fjompen skrev:

Du har kanskje sett bildene fra andre siden av bilen, hvor de står 4 stk for å holde ham rolig? Det er jo en kraftig kar, som motsatte seg arrest, dvs var til fare for betjentene og sivile rundt. 

Hvilke bilder? I de bildene jeg har sett hadde de problemer etter at han var inne i bilen. De så ut til å ha problemer med å få ham helt inn. Det var altså ikke det at det måtte fire stykker til for å holde ham rolig. I de videoene jeg har sett så var det bare at de ikke fikk plassert ham skikkelig i bilen. Da de dro ham ut igjen hadde de full kontroll.

Så dette med at det måtte fire stykker til for å holde ham rolig er bare løgn til du har kommet med videoen der man kan se dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Drizzt skrev:

Interessant. Ifølge denne undersøkelsen er svarte i USA ca 10 ganger mer rasistiske mot hvite enn hvite er mot svarte.

Hvordan forklarer ''antirasistene'' dette fenomenet?

Denne statistikken sier ingenting. Det finnes ingen kontekst i sammenhengen som kan forklare hva disse tallene forteller oss. det er rent antall registrerte antall vold basert på befolkningstilhørighet. Jeg kan trekke ut flere historier herfra , typisk basert på mine rasistiske fordommer som fullt mulig vil være i nærheten av korrekt , men fortsatt ikke fortelle deg noe viktig. Annet enn at jeg har fordommer. 

Det er f.eks lite sannsynlig at vold fra hvite mot latinere er i samme kontekst som vold fra latinoer mot hvite. 

For å kunne si noe fornuftig om statestikk, må man forstå konteksten av statistikken; hva er det den forteller. Ellers er det verdiløst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, jabx skrev:

Sakene er ikke sammenlignbare, da i ambulansesaken i parken så var det ikke ambulansearbeidernes feil. De gjorde stort sett alt riktig. I saken i USA gjorde de alt feil, og kan klandres for sine åpenbare feil. De amerikanske politifolkene gjorde ikke "feilvurdering under press" i det hele tatt. Han satt på halsen i fyren i 5-10 minutter. De hadde full kontroll på situasjonen.

Det sammenlignbare er media valgte å tillegge ambulansepersonellet rasistiske motiver fra første sekund. Så viste det seg at dette var på feil grunnlag, men hva hjalp det? Skjerven var allerede blitt «riksrasist».

Jeg sier ikke politimannen handlet galt. Jeg sier at det å anta at årsaken til at dette skjedde utelukkende skyldes at karen er en rasist er å forhåndsdømme på tynt grunnlag. Dårlig trening, arbeidspress, manglende forståelse for faren dette medførte, distraksjon fra tilskuere mv. skal ikke tas med i vurderingen engang i følge enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2020 den 3.16, likestilling skrev:

USA har et problem med politivold der politiet går fri, og det er mange hvite som har blitt drept også, men man hører aldri om dem. Folk reagerer som om dette var lynsjing og overlagt drap på grunn av hudfarge, mens det i realiteten var en med veldig langt kriminelt rulleblad som døde under en særdeles "dårlig" pågripelse. Media heller bensin på bålet, og i stedet for å fokusere på politivold fokuserer de på rase og fyrer opp hatet.

Dette er bare tull. Hvis du først skal begynne å snakke om historikk, hva med den aktuelle politimannens tidligere problemer med rasisme og maktmisbruk?

Offeret var forresten sikkerhetsvakt, så han kan umulig ha vært så ille. Det var ikke snakk om mange forhold, og de ligger flere år tilbake. Men syt mer du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, jabx skrev:

Du glemmer at blant annet New York har hatt som offisiell policy å kontrollere fargede på gata. Altså tilfeldige fargede uten egentlig grunn til mistanke om noe straffbart.

Historisk sett stemmer nok dette. Men hvorfor er dette relevant i en sak omhandlende en hvit politimann i Minneapolis?

Skal politiet holdes ansvarlig gjennom statistikk må man også ta med statistikk som forklarer korrelasjon og sammenhenger.
 

Eksempelvis kan man med BLM «bevegelsens» metoder stille store spørsmål med hvorfor MENN blir diskriminert og forfulgt av politiet. De blir arrestert oftere, blir dømt oftere, sitter fengslet oftere.. Hvorfor er det sånn!?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2020 den 10.13, Drizzt skrev:

Vi som ikke kjøper denne historien og ikke ser djevelen i alle hvite politimenn når en svart mann pågripes mener at det var en dårlig pågripelse hvor det ble brukt makt for å få kontroll på en mann som gjorde motstand og ikke lot seg kontrollere og ved et uhell førte maktbruket til mannens død. Vi klarer også å se at det skjedde mye før han ble lagt i baken og at det hverken var rasistisk motivert eller gjort med overlegg slik de hvitehatende rasistene hevder.

Han var i håndjern da han ble lagt i bakken. De hadde full kontroll på ham, og det var helt unødvendig å kvele ham ved å sette kneet i halsen hans.

Det skjedde ikke mye før han ble lagt i bakken. Han prøvde å holde igjen da han ble dratt ut av bilen, men ble så påsatt håndjern uten problemer. Etter dette hadde de kontroll på ham. Det eneste var at han gjorde motstand da de prøvde å plassere ham i politibilen. Men han utgjorde ingen trussel og de hadde fortsatt kontroll på ham. Særlig da han lå på bakken så hadde de full kontroll og det var ingen grunn til å kvele ham.

Det er altså ren løgn at han ikke lot seg kontrollere. Han gjorde motstand i en svært kort periode, og på en måte som gjorde at alt de måtte gjøre var å ta ham ut av bilen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, likestilling skrev:

Hvert år er det dobbelt så mange hvite som blir drept av politiet som svarte.

Du glemmer å nevne at hvite utgjør over 70% av befolkningen i USA, og svarte under 15%. Svarte som blir drept av politiet er altså ekstremt overrepresentert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, likestilling skrev:

Ja, hadde han drept en hvit mann i stedet så hadde han nok gått fri. Den eneste grunnen til at han neppe gjør det her er på grunn av oppmerksomheten. Når det er en hvit som blir drept er det ingen som hører om det engang, siden det de selger er "rasisme".

Nei, dette handler om strukturelle problemer i USA. Det er langt flere svarte som blir drept av politiet sammenlignet med hvor stor andel av befolkningen de utgjør. Grunnen til at hvite som myrdes av politi ikke får like stor oppmerksomhet er at hvite ikke er en gruppe som utsetter for grov diskriminering på samme måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, likestilling skrev:

For ordens skyld er jeg enig i det meste, men jeg tror at det var et uhell at han døde. Grov uforstand og uaktsomhet etc. ja. Meningen at han skulle dø? Nei...

Poenget er at dette er grov uaktsomhet fra politimannens side, noe han vel også er siktet for. Han måtte vite at ved å sitte på halsen til vedkommende så ville han kunne få problemer med å puste. Dette grenser altså opp mot et rent forsettlig/viljet drap.

Det vil si at politimannen måtte vite at det han gjorde var livsfarlig (man får ha som utgangspunkt at han ikke er mentalt tilbakestående, eller hva?), men han ga rett og slett faen.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, avsporinger og brudd på opphavsrett, samt svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, hocane skrev:

#AllLivesMatter

Liker ikke at det blir så stort fokus på rase.

Morgan Freeman svar på hvordan ende rasisme "Stop talking about it" "You're gonna stop referring to me as a black man and I am gonna stop referring to you as a white man"

Rase er helt sentralt her fordi det handler om hvordan svarte møtes av politiet, eller av samfunnet generelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, hocane skrev:

Afrikansk-Amerikanere er også overrepresenterte i narkotikamiljøet og kriminalitet. 60 % av barna vokser opp under alenemødre.

Det er et kulturproblem blant dem.

Ja, det er et problem i det svarte miljøet, men hva er det som forårsaker dette problemet? Samfunnsstrukturen.

Det er ikke tilfeldig at fattige svarte miljøer er mye hardere rammet av koronaviruset enn andre, for eksempel.

Endret av jabx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, hocane skrev:

Kunne ikke vært mer enig med Ben.

 

Ben er en høyreekstrem tulling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bombibit skrev:

Hehe. Vi har plenty av uløste drap i dette landet. Vi har også en del justismord som vi helst ikke vil snakke om. Akkurat som han avataren din og Trump, vi feier det under teppet og snakker om noe annet! 

Nei, vi har ikke mange uløste drap i Norge. Nesten alle drapssaker i Norge blir oppklart. 97% av drapene i en tiårsperiode ble oppklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Det sammenlignbare er media valgte å tillegge ambulansepersonellet rasistiske motiver fra første sekund. Så viste det seg at dette var på feil grunnlag, men hva hjalp det? Skjerven var allerede blitt «riksrasist».

Jeg sier ikke politimannen handlet galt. Jeg sier at det å anta at årsaken til at dette skjedde utelukkende skyldes at karen er en rasist er å forhåndsdømme på tynt grunnlag. Dårlig trening, arbeidspress, manglende forståelse for faren dette medførte, distraksjon fra tilskuere mv. skal ikke tas med i vurderingen engang i følge enkelte.

Kilder på hvordan amerikanske medier behandlet den aktuelle saken, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...