Gå til innhold

George Floyd- hvorfor er ikke politimannen arrestert?


Isaccis

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Brighton skrev:

Ubevæpnede svarte menn i USA har fem ganger så stor sannsynlighet for å bli drept av politiet som hvite. Svarte menn i USA har 2.5 ganger høyere sansynnlighet for å bli drept av politiet enn hvite menn. Drapet på George Floyd var en utløsende årsak til demonstrasjonene, men problemet med institusjonell rasisme er ikke nytt.

Hvor kom de tallene fra? Kan de ha sammenheng med at svarte er sterkt overrepresentert i statistikkene for vise typer kriminelle handlinger og havner mye oftere i konflikt med politiet av den grunn? Altså bare for å sjekke ... du antyder ikke at politiet går rundt og dreper tilfeldige svarte menn bare fordi de er svarte, ikke sant?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Drizzt skrev:

Hvor kom de tallene fra? Kan de ha sammenheng med at svarte er sterkt overrepresentert i statistikkene for vise typer kriminelle handlinger og havner mye oftere i konflikt med politiet av den grunn? Altså bare for å sjekke ... du antyder ikke at politiet går rundt og dreper tilfeldige svarte menn bare fordi de er svarte, ikke sant?

Jeg vet ikke hvor han har de tallene fra...

 

Det er mer sannsynlig at en hvit som blir drept av politiet er ubevæpnet enn en svart, i alle fall var det det i 2019.

 

Image

Hvor mye oppmerksomhet vil disse få? Svarte som har blitt drept av "looters" og antifa/blm og whatnot.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/RRLvRa/tre-politimenn-siktet-for-medvirkning-til-forsettlig-drap

De tre andre politimennene er nå også blitt siktet for medvirkning til drap, mens siktelsen til Chauvin er økt til second degree murder.

Kanskje det er riktig, men jeg håper dette er en avgjørelse tatt nogen lunde uavhengig av det politiske presset. Akkurat det skal vel noe til i USA, men men.

Så kan man alltids diskutere hvor rett det er. Hvilken kontroll har de andre politimennene over Chauvins handlinger? Kunne de stoppet det, og i så fall, i hvilken grad bør man kunne dømmes for å være passiv tilskuer til noe, eller faktisk gjøre den delen av jobben som er en forventet å gjøre? Nå er jo ikke dette noe nytt i USA, hvor folk har blitt dømt for langt alvorligere kriminalitet enn det de egentlig ønsket å delta i, og hvor en annen persons handlinger kan gå bety en helt annen straff for en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grusom måten politiet oppfører seg på. Det spiller ingen rolle om Floyd har en kriminell bakgrunn eller ei, ingen fortjener å å bli behandlet på denne måten. Det verste er at hvis han dødde pågrunn av luft komplikasjoner, så kan ikke obduksjon vise dette ettersom trykket ikke er der nå. Det jeg ikke forstår er hvorfor dette er en rase sak. USA har et politi problem, Hele systemet fra fengselet til hvordan lokale politistasjoner opererer er problematisk og often imot de lokale interesse og sikkerhet. Hvorfor blir det ikke fokuser på dette, framfor å rope rasisme? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, likestilling said:

Hvor mye oppmerksomhet vil disse få? Svarte som har blitt drept av "looters" og antifa/blm og whatnot.

Hvem av disse ble drept av "antifa/blm"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, NorthernLight skrev:

Med mindre George Floyds fortid var kjent for politibetjentene da arrestasjonen fant sted, er ikke hans fortid relevant for behandlingen han ble til del. Hans fortid spiller neppe formildende inn for politibetjentene. Likevel blir det ganske pussig når en person som ikke later til å ha strevd nevneverdig for å holde seg på den smale sti har endt opp som et symbol for krav om rettferdighet. Litt paradoksalt, egentlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Klossmajor skrev:

Med mindre George Floyds fortid var kjent for politibetjentene da arrestasjonen fant sted, er ikke hans fortid relevant for behandlingen han ble til del. Hans fortid spiller neppe formildende inn for politibetjentene. Likevel blir det ganske pussig når en person som ikke later til å ha strevd nevneverdig for å holde seg på den smale sti har endt opp som et symbol for krav om rettferdighet. Litt paradoksalt, egentlig.

Jeg er helt enig i at det er feil å bruke Floyds fortid på en formildende måte ovenfor politibetjenten. 

Det den kriminelle fortiden hans kan si noe om, er hvorfor han ble utsatt for overdreven maktbruk fra politiet. USA går av hengslene fordi svarte har tre ganger større sjanse for å bli drept av politiet.

Jeg på min side tror ikke nødvendigvis det var hudfargen til Floyd som økte sjansene hans for å bli behandlet slik av politiet, men snarere hans mange konfrontasjoner med dem. 

Blir man virkelig rasist for å tro dette? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Haakman skrev:

 

Jeg på min side tror ikke nødvendigvis det var hudfargen til Floyd som økte sjansene hans for å bli behandlet slik av politiet, men snarere hans mange konfrontasjoner med dem. 

Blir man virkelig rasist for å tro dette? 

Det er også min mening og nei, man er ikke rasist for å tro dette. 

Når jeg ser folkesamlingene på gatene og hvordan mange har munnbind som dekker kun munnen eller tar den av for å snakke med media, så er jeg bekymret for at det blir enda verre med koronaviruset der. Hvorfor er det ikke mer snakk om smittevern og demonstrasjoner og protester online eller i mindre samlinger? 

@likestilling se der, ja. Der var det noen tall fra herr Leonydus Johnson. Takk for lenke. Det er uhyre trist at folk dør av volden på disse protestene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Haakman skrev:

Jeg er helt enig i at det er feil å bruke Floyds fortid på en formildende måte ovenfor politibetjenten. 

Det den kriminelle fortiden hans kan si noe om, er hvorfor han ble utsatt for overdreven maktbruk fra politiet. USA går av hengslene fordi svarte har tre ganger større sjanse for å bli drept av politiet.

Jeg på min side tror ikke nødvendigvis det var hudfargen til Floyd som økte sjansene hans for å bli behandlet slik av politiet, men snarere hans mange konfrontasjoner med dem. 

Blir man virkelig rasist for å tro dette? 

Ut fra tilgjengelig informasjon på nåværende tidspunkt blir det uansett spekulativt. Vi vet ikke om Floyd var kjent for politibetjentene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politimannen fortjener å bli straffet. Men det er litt spesielt at media i Norge nesten ikke nevner at minoritetsbefolkningen i USA er involvert i mer kriminalitet. Man kan jo se på programmet Cops feks . Og hvorfor hører man nesten aldri at en hvit blir utsatt for rasisme? Jeg har selv opplevd rasisme mot nordmenn i Oslo. Det virker som at rasisme bare går en vei ifølge venstresiden. Mediedekningen i Norge er veldig ensidig. De fleste avisene som Dagbladet osv har stengt kommentarfeltet de siste årene. De vil ikke at andre med andre meninger enn de skal slippe til. For ett flott demokrati.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Klossmajor said:

Med mindre George Floyds fortid var kjent for politibetjentene da arrestasjonen fant sted, er ikke hans fortid relevant for behandlingen han ble til del. Hans fortid spiller neppe formildende inn for politibetjentene. Likevel blir det ganske pussig når en person som ikke later til å ha strevd nevneverdig for å holde seg på den smale sti har endt opp som et symbol for krav om rettferdighet. Litt paradoksalt, egentlig.

Å si at det ikke er relevant i det hele tatt er litt overdrevent. Rullebladet til en person er generelt en refleksjon av personen og hans personlighet. Man merka jo på hele typen at han ikke var helt god. Det gjorde nok politiet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anocopy skrev:

Å si at det ikke er relevant i det hele tatt er litt overdrevent. Rullebladet til en person er generelt en refleksjon av personen og hans personlighet. Man merka jo på hele typen at han ikke var helt god. Det gjorde nok politiet også.

Det er sant. De merker at folk er rusa på meth og fentanyl også. Det at Floyd var en kriminell som blant annet hadde truet en gravid kvinne med å drepe henne og hennes ufødte barn i et ran er selvfølgelig ikke noen grunn til å drepe ham, men når det kommer frem at han var positiv for corona, full av opiater etc. så begynner jeg å lure på om det kan ha vært en kombinasjon av faktorer som bidro til at han døde. Sannheten er at vi vet veldig lite om hva som skjedde, utover en video som viser en i overkant brutal pågripelse, men det er ingenting som antyder at det har noe med hudfarge å gjøre, verken ut fra situasjonen der eller statistikk. Jeg har sett mye verre fra politiet der det er hvite som dør, og da er det ikke et pip og ingen demonstrasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anocopy skrev:

Å si at det ikke er relevant i det hele tatt er litt overdrevent. Rullebladet til en person er generelt en refleksjon av personen og hans personlighet. Man merka jo på hele typen at han ikke var helt god. Det gjorde nok politiet også.

Tar man utgangspunkt i at politibetjentene ikke på forhånd hadde kjennskap til ham, vil nødvendigvis ikke arrestantens fortid ha hatt noen innvirkning for hvordan politibetjentene behandlet ham. Da kjente de jo ikke til hans rulleblad. Politibetjentens plassering av kneet på arrestantens nakke/kjeve, og måten han la kroppstyngden på kneet, var veldig unødvendig. Om ikke åpenbart for alle, er det i hvert fall det for alle med litt trening i grappling. Politibetjentens opptreden mens arrestanten lå på bakken var i beste fall uprofesjonell.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Klossmajor skrev:

Tar man utgangspunkt i at politibetjentene ikke på forhånd hadde kjennskap til ham, vil nødvendigvis ikke arrestantens fortid ha hatt noen innvirkning for hvordan politibetjentene behandlet ham. Da kjente de jo ikke til hans rulleblad. Politibetjentens plassering av kneet på arrestantens nakke/kjeve, og måten han la kroppstyngden på kneet, var veldig unødvendig. Om ikke åpenbart for alle, er det i hvert fall det for alle med litt trening i grappling. Politibetjentens opptreden mens arrestanten lå på bakken var i beste fall uprofesjonell.

Det er det nok ikke mange som er uenig i. Poenget her var vel mer at en lang kriminell fortid med vold og slikt på rullebladet *kan* være en faktor som gjør det mer sannsynlig at det har skjedd ting før filmingen startet. Det at han var såpass neddopet er også relevant... et spørsmål er da om han var vanebruker eller om han bare solgte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, likestilling skrev:

Det er det nok ikke mange som er uenig i. Poenget her var vel mer at en lang kriminell fortid med vold og slikt på rullebladet *kan* være en faktor som gjør det mer sannsynlig at det har skjedd ting før filmingen startet. Det at han var såpass neddopet er også relevant... et spørsmål er da om han var vanebruker eller om han bare solgte.

Uansett hvor vanskelig personlighet arrestanten måtte ha hatt, skulle ikke politibetjenten ha plassert sitt venstre kne på arrestantens nakke. I hvert fall ikke mer enn noen ytterst få sekunder. For å holde kontroll på arrestanten ville det ha vært mer enn nok å plassere kneet på arrestantens venstre skulder, og kun heve hoften for å legge større kroppstyngde hvis arrestanten et øyeblikk gjør større motstand. Med venstre hånd ville politibetjenten kunne ha kontrollert arrestantens høyre skulder når nødvendig. Arrestantens ben hadde politibetjentens kollega allerede kontroll på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Klossmajor skrev:

Uansett hvor vanskelig personlighet arrestanten måtte ha hatt, skulle ikke politibetjenten ha plassert sitt venstre kne på arrestantens nakke. I hvert fall ikke mer enn noen ytterst få sekunder. For å holde kontroll på arrestanten ville det ha vært mer enn nok å plassere kneet på arrestantens venstre skulder, og kun heve hoften for å legge større kroppstyngde hvis arrestanten et øyeblikk gjør større motstand. Med venstre hånd ville politibetjenten kunne ha kontrollert arrestantens høyre skulder når nødvendig. Arrestantens ben hadde politibetjentens kollega allerede kontroll på.

Nei, jeg er helt enig i at det ikke var greit. Selv om han akkurat hadde drept noen burde han blitt arrestert på en skikkelig måte, men at han var så ruset vil f.eks. kunne ha en innvirkning på hvordan politiet reagerer (f.eks. om han "sovner"). Jeg er helt enig i alt det med kne og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, har ikke lest her på en stund, jeg får se om jeg går tilbake og leser resten...

Fentanyl og Methamphetamine kommer fram i den offisielle obduksjonsrapporten, men ikke i den utført av Floyds familie. https://www.floridaphoenix.com/2020/06/02/two-autopsies-on-george-floyd-find-homicide-but-differ-on-key-details-of-death/

Quote

Toxicology results show “fentanyl intoxication and recent methamphetamine use” were potential contributing factors, according to the county report. And the report said Floyd suffered “arteriosclerotic and hypertensive heart disease,” which it also considered significant.

Nå kan dere google disse stoffene. Fentanyl er 50-100 ganger sterkere enn morfin. Fentanyl er en kjemisk opioid og methamphetamine, også kjent som meth, er et psykostimulerende og meget avhengighetsstapende narkotikum som er enkel og billig å framstille.

Fentanyl and wooden chest syndrome: https://www.practicalpainmanagement.com/resources/news-and-research/fentanyl-its-analogues-lead-wooden-chest-syndrome

Quote

Fentanyl and fentanyl analogues (FAs) may produce a rigidity in the diaphragm, chest wall, and upper airway, known as fentanyl-induced muscle rigidity or wooden chest syndrome (WCS). This effect may cause rapid death from a compromise of the airway, according to a recent review.

Quote

https://www.cdc.gov/nchs/pressroom/podcasts/20190911/20190911.htm

Nearly 7 out of 10 of these overdose deaths were due to opioids. Nearly half of all overdose deaths, or 47%, were due to fentanyl or other synthetic opioids besides methadone.

An estimated 1 in 5 of all overdose deaths were due to methamphetamine or other psychostimulants with abuse potential.

Meth har for mange bivirkninger til at jeg kan liste de uten å sitere for mye ifølge reglene. https://www.drugfreeworld.org/drugfacts/crystalmeth/the-deadly-effects-of-meth.html

Jeg viser igjen til obduksjonsrapportens ord: Intoxication = rus. Floyd var altså i fentanylrus. Samt recent = nylig bruk av meth.

Kioskeieren som ringte politiet sa at han trodde Floyd var rusa. Politimennene var forberedt på å møte en ruset mann og handlet deretter, ved å legge han i håndjern. Man har lagt vekt på en forfalsket 20-dollarseddel, og i media vil man ikke snakke om rus.

Det var forferdelig å se at Derek Chauvin hadde kneet på George Floyds nakke.

Chauvin og Floyd hadde jobbet som sikkerhetsvakter på samme klubb. Det er mulig at Chauvin ikke likte Floyd, og ville ta igjen for noe. Det betyr ikke nødvendigvis at han var en rasist, men at han så en mulighet til å gni ansiktet til Floyd i asfalten, og ikke tenkte han kom til å dø av det. Mennesker som nyter å ha makt, vil reagere på rop om "La han komme opp, slutt, du kveler han" med å fortsette. Siden ingen skal fortelle han hva han skal gjøre.

Drittsekk, men ikke nødvendigvis en rasistisk drittsekk. Husk at ubevæpnete hvite som svarte dør når de blir pågrepet av politiet. Men ingen starter med plyndring, ildspåsettelse og opptøyer når en hvit mann dør. Det spiller heller ingen rolle at både fargete og hvite dør i opptøyene. For hei, det er "berettiget harme".

At de hadde jobbet sammen, kunne også bety at Chauvin visste at Floyd hadde sittet inne for væpnet ran. Derfor tok han ekstra hardt i.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg spiller rollen som djevelens advokat, altså Chauvins advokat. Han kan argumentere med at de holdt Floyd så hardt som en frisk mann ville tålt, men at Floyds narkobruk gjorde at han ikke tålte det. Altså at dødsfallet var en ulykke.

Bruken av stoff kan føre til at Floyd plutselig satte seg til motverge når politiet skulle sette han i bilen. Det er et opphold mellom de to opptakene jeg har sett. Først et sikkerhetskamera når de går mot politibilen. Floyd er her i håndjern, og går med de uten å gjøre motstand. Så er det mobilfilmen, som begynner når Floyd allerede ligger i bakken.

Hva som skjedde mellom de opptakene, blir interessant å se. Jeg håper det er tatt opp på body cam. Det kan bekrefte at Floyd gjorde voldsom motstand, eller at politimennene løy og la han i bakken uten grunn. Det blir nok avgjørende.

Husk at nesten ingen av de fargete som har dødd i slike høyprofilerte saker har ført til at politimenn har blitt dømt. Det er naturlig at familien og media holder tilbake opplysninger i media. Dette for å få opinionen på sin side. I retten skal det ikke tas hensyn til følelser, men fakta. Og det skal bevises "beyond a reasonable doubt" før man dømmer noen. Uskyldig til det motsatte er bevist.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ikke minst er det et STORT problem at nakkegrepet er godkjent som "non-deadly option" og kan utføres ved " “compressing one or both sides of a person’s neck with an arm or leg, without applying direct pressure to the trachea or airway (front of the neck).” " Chauvin presset på baksiden av nakken, og ikke forsiden. http://www.minneapolismn.gov/police/policy/mpdpolicy_5-300_5-300

Det fører til at Chauvins advokat kan hevde at han er uskyldig, siden han fulgte opplæringen.

Alt jeg har regnet opp kan føre til frifinnelse, eller milde dommer.

Betyr det at jeg er på politiets side? Nei, men jeg er ikke på følelsesmenneskenes side heller. Problemet er at det ikke er god nok opplæring av politiet, og det er der arbeidet må starte. Ikke ved å starte i den andre enden, og frikjenne eller dømme avhengig av hvor mye mediaomtale en sak får.

 

Endret av ops2
skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til hvor lik denne saken fra Trondheim er:

4 politimenn holder fast en stor mann, lagt på magen i håndjern, og de holder han fast, en satt på ryggen hans og holdt han i et halsgrep. Obiora-saken.

Hva kom det ut av dette? Saken henlagt, ingen av politimennene dømt. I NORGE.

Quote

DET VIKTIGSTE TEMAET er politiets bruk av et bestemt halsgrep for å tvinge Obiora i ro. Grepet er forbudt etter at det for noen år siden førte til en arrestants død, men det er tillatt brukt i nødverge. Halsgrepet påførte Eugene Obiora skader og bidro ifølge sakkyndige til at han døde, men de samme mener at grepet ikke alene tok livet av ham.

https://www.bt.no/btmeninger/leder/i/oMnkj/spoersmaal-krever-svar

Quote

Skadene førte til åndenød, men forårsaket ikke alene kvelningen. Spesialenheten konkluderer for med at det ikke bevisst ble utført «noen handling som alene har stoppet/hindret» Obiora i å puste.

https://www.aftenposten.no/norge/i/8Qqv2/obiora-saken-henlagt

Også likheter: Obioras dødsfall skyldtes kvelning, med punktblødninger, indre blødninger og skade på skjoldbruskkjertelen. Likevel ble saken mot politimennene henlagt.

USA har 238 millioner innbyggere, 800 000 politimenn, og mye høyere narkotikamisbruk og dødelig vold i storbyene. Slike tilfeller som Obiora-saken, forekommer hele tiden.

Når man tenker på hvor lite Norge er i forhold, og at selv Norge frikjenner poltimenn for nakketak, så trenger man ikke si at dette er et problem "bare i USA".

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En annen sak fra Sverige, som er veldig lik alle tilfellene hvor folk i USA har et luftgevær eller en lekepistol og blir skutt av politiet: Politiet frikjent. https://www.nrk.no/norge/svensk-politi-frikjent-for-a-ha-skutt-og-drept-eric-torell-1.14728310

Denne siste saken hadde en lang tråd på Kvinneguiden, og mange trodde politiet kom til å bli dømt. Media hadde skapt et bilde av saken som om politiet måtte ha handlet annerledes, uansett hvor truende de opplevde situasjonen. Når det kom til domstolen, settes media og opinionen til side, og kun saklige bevis gjelder.

For den som kun har lest pårørendes og medias framstilling, virker slike frifinnelser utrolige.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, ops2 skrev:

Legg merke til hvor lik denne saken fra Trondheim er:

4 politimenn holder fast en stor mann, lagt på magen i håndjern, og de holder han fast, en satt på ryggen hans og holdt han i et halsgrep. Obiora-saken.

Hva kom det ut av dette? Saken henlagt, ingen av politimennene dømt. I NORGE.

https://www.bt.no/btmeninger/leder/i/oMnkj/spoersmaal-krever-svar

https://www.aftenposten.no/norge/i/8Qqv2/obiora-saken-henlagt

Også likheter: Obioras dødsfall skyldtes kvelning, med punktblødninger, indre blødninger og skade på skjoldbruskkjertelen. Likevel ble saken mot politimennene henlagt.

USA har 238 millioner innbyggere, 800 000 politimenn, og mye høyere narkotikamisbruk og dødelig vold i storbyene. Slike tilfeller som Obiora-saken, forekommer hele tiden.

Når man tenker på hvor lite Norge er i forhold, og at selv Norge frikjenner poltimenn for nakketak, så trenger man ikke si at dette er et problem "bare i USA".

Et grep om nakke/hals kan være så mangt. Har du kommet over noe informasjon om hva slags grep Obiora ble utsatt for?

Jeg har lest en påstand om enkel nelson. Men det får jeg ikke til å rime med skade på skjoldbruskkjertelen.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...